Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Något broderiprojekt du kan ta tag i?

Mja jag har ett liggande men har noll styrsel på handleder och fingrar så jag förstör det nog bara om jag tar upp det nu... Försökte sticka lite men fik lägga ner det med.

Ang läckage så läcker jag lite jag med flrstås, bara på natten dick så det kan nog ligga nåt i att det finns en slags dygnsrytm.

Ang amning så får jag väl se hur det blir, men rent spontant är jag väldigt privat av mig och vill verkligen inte ha publik.

Jag tycker det är lite obekvämt att slänga fram bröna vart som helst och skulle helst inte dela soffa med besökare medans ;)
Men jag har för mig att det inte kändes så värst "farligt" att amma offentligt med första barnet ju äldre han blev. Fast ju äldre dom blir desto svårare är det att dölja bröstet med själva barnet haha, mycket annat som kan fånga dess uppmärksamhet sen :p
Men ska jag ut i offentliga miljöer eller hem till någon så ser jag till att ha bra kläder där jag inte behöver dra upp hela tröjan och visa varenda bilring, amningströja är bra då faktiskt och/eller en tunn sjal.

Ja nån slags sjal eller liknande har jag tänkt skaffa mig, går inte ens i bikini om folk kan se så att amma känns verkligen inte bra alls.

Kl
Nu har jag varit oerhört vuxen och legat på soffan och lipat ett bra tag, bara för att symaskinen pajjade och för att folk (släkten) ringer och "bara ska kolla hur det är", grannen "bara tänte titta förbi" osv.... Jag orkar banne mig inte med det mer och jag hoppas verkligen inte jag går över när alla redan är så jobbiga med en vecka kvar till bf.

Jag vill vara ifred, men det får man visst inte. Tror folk verkligen på allvar att man ska glömma eller strunta i att meddela när kotten har kommit? Eller att man ska meddela alla när man åker in? Grannen har flera gånger om frågat om vi är på väg in när vi kör förbi... Jo för då hade vi säkert stannat för att kolla posten och prata... :angel:

Hur gjorde ni? Har för mig att nån stängde av telefonen, hur tog släkten det?

Dags att ta sig i kragen och se om det går att fixa maskinen... Och sen börja fixa lite middag. I kväll är sambon äntligen hemma och ledig från jobbet i alla fall, och så är det ju VM-final!

Senast ändrad:

Nu kom iofs Tova 2 veckor tidigt, så folk hade inte hunnit börja tjata eller undra. Men här bryr sig nog inte folk tillräckligt för att ringa och fråga :D
Vi var ju tvungna att förvarna grannen och min mamma eftersom de skulle se efter djuren, och när vi väl åkte in blev det SMS till just grannen och mamma. Gissa om min mamma höll på att dö av nervositet när hon bara får SMS på natten till lördag att hon får åka ner till djuren för vi är på förlossningen, och sen hör jag inte av mig förrän lördag kväll vid tio… Stackars mor :rofl:
Sen var folk lagom nyfikna. Vi fik inte alltid ha mobilerna på utan svarade på SMS när vi kände för det, folk blev inte stötta för att vi inte svarade med en gång.

Det var jag som stängde av mobilen (och facebook, kollade bara buke). Mamma blev nog lite stött men hon ville ha ett sms bara så hon visste att det var bra och samma natt åkte jag ju in och hörde inte av mig på 2 dagar :p den som behövde kunna nå mig var ju stallägaren så jag lämnade sambons nummer helt enkelt plus att hon fick försäkringsnummer och sånt ifall nåt hände. Får hon inte tag på mig agerar hon ju ändå om hästarna är skadade. Fantastisk stallägare! :love:

Mamma ville ju att vi hörde av oss när vi åkte så hon skulle få vara nervös och i efterhand är jag glad att vi inte gjorde det. Hon hade lovat att inte höra av sig men när jag frågade mer ingående i form av "men om jag inte hört av mig inom ett dygn då?" Men dååå skulle hon minsann ringa ;) och med tanke på vilken tid det tog så jaa..

Sambons pappa var ju djurvakt och där hade ju sambon sagt att han inte får höra av sig och där var det lite.. Ja.. "Hej pappa, vi är på förlossningen." Och sen fick han inte höra mer förrän tösabiten var ute men han höll sig nog hårt i skinnet för att inte ringa.

Vilken lyx :)

Jag tror dessutom kotte har vuxit bara sen i går, det känns verkligen proppfullt där inne, huden är spänd som en tältduk även utan sd och nästan avdomnad. Kotte rumlar runt som en tok utan minsta antydan till att vilja komma ut.

Micks - hur går det för dig?

Jag läcker inte alls så mycket mjölk denna gång, var värre förra gången men inte så illa som du beskriver. Amningsbh och inlägg är dock obligatoriska dygnet runt. Har tyvärr inga tips, jag tror att det är väldigt individuellt och förhoppningsvis justerar det sig längre fram.

Ang amning så ammar jag in public om det behövs, drar mig gärna undan och har alltid, alltid en sjal eller stor snutte att skyla mig med, annars skulle jag tycka att det var för jobbigt.

Jo, visst var det du DS som skrev om att börja springa? Just det ska man vara lite försiktig med efter en förlossning, om man inte har hunnit återhämta sig och bäckenmuskulaturen helt så är det större risk för framfall. Tror att rekommenderat är att vänta till efter efterkontrollen hos bm.

Sjukgymnasten rekommenderade 3 månaders "vila" med promenader så kroppen hinner läka ordentligt efter snitt och fogar så jag kommer vara "stilla" med promenader tills det gått 2.5-3 månader åtminstone men det blir ingen effektiv igångsättning utan kanske några springsteg på promenaderna och off road-promenader i början för att se hur det känns. Däremot längtar jag tills jag kan börja vilket nog var det jag syftade på :)

Snart är det ju sommar med så då kan man ju börja plaska i vattnet med.

*räcker upp handen*
Ni kan skriva in mig i närvarolistan! Don't worry - blir en vinterbebis av det här säger jag ju... ;)

Sen jag skrev sist har jag hunnit med att äta lunch, sova middag, åkt till ica, ätit godis och isglass, flyttat in spjälsängen till sovrummet, skrikit högt åt en geting i sovrummet, bäddat rent i både spjälsäng och stora sängen, dammsugit, och spenderat lite tid på balkongen. :)

Men något troll har då inte satt fart! :cool:

Jag läcker inte heller så mycket denna gången, bara om hon sover extra länge någon gång. Har tyvärr inte heller några bra tips till dig, DS.

Angående amning vid besök brukar jag sätta mig i soffan om de andra sitter vid matbordet några meter bort (eller tvärt om) ifall det inte känns bekvämt att amma precis bredvid. Beror på vem det är. Har aldrig varit med om att någon följt efter. Eventuellt är schweizare lite finkänsligare när det gäller sånt? Vid offentlig amning har jag nu använt den nya ringsjalen, blir lite privatare. Funkar bra att slänga svansen över axeln för att skyla sig. Har köpt några amningstoppar (ganska fula, men bättre ändå), så slipper man visa degmagen...

Ok :) tänkte bara så att du hade det i åtanke iaf, man får ju själv känna efter och göra vad som känns bra, men då hade du redan bra koll :)

Micks och lew, jag hejar på er! Kom igen nu små bebisar!

Och jo, ang amning, jag har alltid amningstoppar eller amningsvänliga överdelar på mig när folk är i närheten på något vis. Skulle aldrig någonsin visa degmagen vid amning. Jag har även en tunn sjal/filt/snutte över trots amningstopp, både för min och andras skull som skulle kunna tänkas ta illa upp.

Jag säger då det... Jag får sy egna inlägg med läckagepåsar och galon i yttertyget... ;) iom att Alva tömmer brösten (enligt hennes åsikt) varje gång hon ammar så ammas det ju på båda och det är väl inte bra för att spara produktionen.

Kl
Drömmarna... För femtioelfte gången drömde jag att jag glömt/tappat bort Alva likt ett par borttappade nycklar. Inatt gick jag (i drömmen) in med henne i famnen och när jag kom in i lägenheten var hon borta. Då låg hon i porten. Efter att vi hämtat henne drömde jag att alla dörrarna på våningen var uppbrutna, då var det någon spökvarelse som gått in. Jag hoppas verkligen inte att de där drömmarna betyder något otäckt :( jag mår fortfarande dåligt av det och just då mådde jag så dåligt att jag väckte sambon för tröst. När man är vaken och har koll på henne är det ju så man inte vill lägga ifrån sig henne. Usch!

på natten har jag på mej ett linne med inlägg i och ett nattlinne utanpå det för värmens skull,täcket har jag ju längre ner. sen har jag fått in vanan att lägga handleden på det bröst jag inte matar med, trycka på bröstvårtan och somna så, det stoppar flödet. fast jag läcker ändå, helt perfekt är jag ibte trots 3 års erfarenhet :D

Bara en lite kommentar om att läcka;) jag blötte ner hela sängen varje natt jag :) trots en unge som åt bra..

Kl

Hu vad varmt det är nu. Nästintill olidligt :crazy: . Och Tor vill äta minst varannan timme. Ibland oftare. Hoppas det är något tillfälligt.

Fått hem vår lilla katt idag. Hon har bott hos min mamma sedan Tor föddes men nu har vi äntligen fått i ordning så hon kan vara här igen. Trotts över tre månader borta så kände hon sig genast hemma och blev överlycklig av att få klättra i sin stora klätterställning igen. Får hoppas hon inte saknar min mammas katter allt för mycket. Lite lustigt att när vi hälsat på henne har hon nästan helt ignorerat oss men nu är jag så poppis att jag nästan snubblar på henne :rofl:

Vackra Saga :)

image.jpg

*kl*

*mutter, mutter*

Vi har en deja vu från för två år sedan och matar efter klockan igen. :mad: Hon hade igår fortfarande inte gått upp i vikt direkt, så nu har jag order om att väcka henne efter max 3 timmar på dagen och högst 4-5 timmar på natten. Jättekul att stiga upp mitt i natten och börja klä av flickebarnet, byta blöja etc för att få henne riktigt vaken (och sedan när jag börjar mata somnar hon ändå om direkt! :meh:). BM kommer och väger imorgon igen.

Hoppas att hon har tagit ett litet skutt då för det vore extremt irriterande att behöva börja stödmata med flaska nu när äntligen amningen fungerar...

När hade era nått födelsevikten igen? Jag tror att till och med L - som låg på neo pga av "matvägran" - hade nått den igen när han var två veckor...

Apropå mjölkläckage så har jag börjat läcka igen. Har tidigare varit tvungen att ha inlägg dag och natt, alternativt sova på handduk om jag ville lufta. Men sista tiden har det inte behövts.

Men det verkar som att mjölken är på väg tillbaka för nu läcker det och idag har Tor varit mer nöjd efter amning. Nu ikväll ratade han till och med sin flaska ersättning efter hälften och skulle absolut amma istället. Senast igår var det tvärt om. Får hoppas det håller i sig.

Ush det är ju så jobbigt att mata efter tidsschema. Hoppas hon går upp i vikt så du slipper det snart. Kanske kommer hon in i en bättre rytm att äta efter ett tag med schema

Vad tufft att mata efter schema :( Jag tror att båda mina har varit uppe på födelsevikten efter ca en vecka.
Jag måste förresten fråga dig, jag har fått två weledaprodukter från svärmor som jobbar på en mvc då de fick för att testa och det står på tyska, så jag tänkte fråga vad det är :)
Pflegemilch antar jag är någon rengöringsmjölk? "Pflegt, schützt und reinigt mild".
Gesichtscreme "Pflegt, schützt und spendet Feuchtigkeit". Någon fuktighetskräm?

Solvind, vad skönt att det verkar lösa sig med din produktion :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 189
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat