Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

*kl*

Rapport från dagens bm-besök (egentligen är det hur lyxigt osm helst - vi har tio dagars hembesök efter födseln, med kontroll av både barn och mor!)

Flickebarnet u.a. Dricker så flitigt, viktnedgången har redan stannat av, inte ett dugg gul osv. Går nu som helammad.

Den ömma modern (ffa bröstvårtorna är tämligen ömma...) fick samma anmärkning som efter förra förlossningen, nämligen att inte livmodern återbildar sig fullt så snabbt som man skulle önska. Ska nu göra övningar för bäckenbotten, ligga på mage, ej bära 14-kilos tvååring. Imorgon blir det akupunktur (aj!) och nåt örtte (tyskarna gillar örtte!). Inte vara uppe och ränna så mycket, vilket annars naturligtvis är lockande när man äntligen kan röra sig igen.

Hon ammades mellan 19 och 02 ungefär (med en del pauser!) Sov sedan till 06, ammades till 11, och sover nu sedan dess. Hon har en märklig rytm tycker jag. Men det får man ha när man bara är fyra dagar gammal.

Senast ändrad:

*kl*

Någon som har tips på hur man tar sig igenom en värk liggandes på bästa sätt?
Sitter eller står jag kan jag röra höfterna lite vilket gör att jag kan slappna av och andas mig igenom värken, ligger jag blir jag bara stel som en pinne och håller andan= gör mycket mer ont :(

Värkarna kommer med 15-30 minuters mellanrum fortfarande, ca 1 minut långa, så här lär inte hända något spännande idag... men kanske inatt om jag har tur?

Jag tycker att det bästa är att hänga på något i brösthöjd, alternativt att stå på knä t ex i soffan och hänga på armstödet eller ett par kuddar eller så (på förlossningen kan de höja ryggstödet och så står man baklänges i sängen typ.

För mig var bästa att ligga i fosterställning och glöm inte ANDAS! In genom näsan och ut genom munnen och koncentrera dig på det. Nu vet jag inte om det hade varit lättare stående/på knä på nått vis iom jag hade strikta order att ligga ner..

Jag som inte kunde stå under värkarna tog mig igenom dem genom att profylaxandas. När man märker att en värk är på gång drog jag två djupa andetag och sen snabbt som pan skrev, in genom näsan och puh:à ut luften och när värken klingar av så två djupa andetag igen. Fokusera på andningen bara, inte att du har ont och vila mellan värkarna. För varje värk är du en värk närmare bebis!

delvis kl

Har ni varit med i någon mammagrupp? Vad har ni för åsikt om det? Jag är inbjuden och vääääldigt skeptisk :o

Med dottern var jag med i en mammagrupp, som omföderska blir jag nog inte erbjuden någon. Jag tyckte nog att det var rätt givande ändå, men det hänger nog mycket på vad det är för mammor där, vi var några som började umgås på dagarna och det gillade jag.

Vad gör man i en mammagrupp? Umgås bara?

Jag är dödligt trött här. Värk var 30e minut är inte ofta, men för ofta för att hinna somna :( och nu har det ju hållt på så sen kl 1 natt. värkarna är så pass intensiva/onda nu med att jag inte riktigt vet var jag ska ta vägen. Trodde det skulle dröja tills värkarna kom betydligt tätare innan det blev så jobbigt. Jag fasar för natten :(

*trött och gnällig*

Men du, kontakta förlossningen och fråga vad du ska göra. Att gå sådär och inte få sova tar ju på krafterna inför själva förlossningen.

Vad man gör i en mammagrupp? Vi hade vår ledd av vår BVC-sköterska och hade ett tema per träff, första gången var det nog förlossningen och första tiden efter. Det avhandlades säkerhet i hemmet någon gång och så var en tandsköterska på besök och informerade om tänder.

Hur går det? (nyfiken :o )

Kl

Undrar om Tor har lärt sig vilken sida i sängen jag ligger på. Han har de senaste dagarna hamnat på ena sidan i sin nattäng (min sida). Jag började fundera på om sängen var sned. Men nu när jag vaknade av att han var hungrig så låg han och snuttade på sängväggen :p (supergulligt :D ). Flyttade bort honom men några sekunder senare var han tillbaka. Så sned är den inte

Lite hände det natt :)

Några minuter efter sista inlägget så hoppade värkarna helt plötsligt ner till var 8e minut. :eek: och inte nog med det, det blev kortare och kortare mellan värkarna, samtidigt som de flesta låg på 1.5 minut långa.

Så blev att jag ringde fl, och vi var välkomna in.
Efter att ha legat med ctg i nästan 1 timme konstaterade de att jag hade 2-3 värkar per 10e minut. Lite lite alltså. Samt att jag bara var öppen 1 cm.
Så jag fick en sovdos och värmedyna och åkte hem igen. Inatt var jag jättebesviken över det, men nu är jag ganska glad. Tusan vad skönt det var att sova :love:

Så, önska mig bättre lycka idag :p

Härligt! Det går framåt! :D :banana:
Jag tänkte mig till IKEA idag för att kanske få igång förlossningen - får hoppas mitt promenerande sätter igång det för dig också då! ;)

Vad skönt att det äntligen hände nåt vilse, och lycka till i dag nu då :)

Jag går bara med mina förvärkar som vanligt nu vid det här laget och här lär det inte hända nåt på ett bra tag. Får du igång det innan bf ska jag testa ditt knep micks ;) men innan dess blir det inga promenader :)

Heja!
Jag var också jättebesviken den natten vi kom in och jag bara fick massa droger att sova på. Jag ville ju ha bebis! Bums!
Men det var underbart att få 5 timmars sömn från värkarna, det behövdes sen, dagen efter…

Hoppas på söndagsbebis då, det låter ju inte helt osannolikt :D :bump:

Heja heja vilse! Snart kommer bebis, misströsta inte :)
Fast jag tror på en måndags bebis, för då fyller Olivia tre månader ;)

*knapp*

Hepp, verkar inte som att ikea satte igång annat än grym foglossningsvärk! ;)
Men, det var väntat och nu har vi i alla fall jättefina balkongmöbler. Får vi bara lite varmare väder i dagarna så ska det bli så mysigt att kunna sitta där ute och fika, slappa eller vad som. :)

NU ska jag däremot vila i soffan. Sambo fixar med förvaring i badrummet och jag tror banne mig han får fixa mat också. Stackarn, han får aldrig någon ro... :devil:

Känns tveksamt :p
8-15 min mellan värkarna fortfarande, oftast 2 -3 min långa *pust*

Jag har bestämt mig för att jag lätt skulle kunna vara gravid resten av livet bara jag slipper detta! Och skulle jag överleva förlossningen så lär det inte bli fler barn här :p haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka