Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Vad skönt att det kommit igång för dig.:)

Men jag blir lite ledsen. Min mjölk räcker inte riktigt :( . Fick med oss av min frysta mjölk från då jag hade mer och Tor åt mindre. Men den börjar ta slut så sedan får vi börja dryga ut med ersättning.

Det har aldrig sprutat ut från mig. Bara droppar och rinner. Om jag inte ammar så kan jag pumpa ut det Tor ska ha i sonden. Men ammar jag emellan (vilket det oftast blir nu eftersom han blir hungrig någon timme innan matdags) så räcker det inte.

:(:(

Heja Pan!

Men Solvind, kan du inte både pumpa och amma...?

Det verkar inte så. Var det inte det jag skrev?? :o

Eller menar du pumpa och amma samtidigt? Vet inte om det hjälper. Jag pumpar vid varje matning som är var fjärde timme. Det jag pumpar vid en matning ställs in i kyl och värms upp till nästa matning. Ammar jag innan så blir det mindre mjölk kvar till pumpen och därmed för lite till nästa mål

när ska du börja behovsmata? alltså ge honom när han blir hungrig? jag tror . det är jättesvårt att öka produktionen om du bara stimulerar var fjärde timme.

när mina barn vill öka på produktionen kan de äta tre bröst per måltid och sen vara hungriga igen efter nån timme. sen tar det ett par dagar (ungefär 4 för mej) innan brösten justerar sig.

något som kan hjälpa att veta är att efter en halvtimme finns det redan ny mjölk i bröstet och efter en timme är det nästan fullt igen.

en annan grej är att pumpen inte alls stimulerar produktionen lika bra som barnet.

(jag skriver såklart allt . från mina egna erfarenheter med fullgångna barn och har ingen kunskap om prematurer. kontakta amningsmottagningen kanske? )

det ÄR mycket jobb med att amma men ge inte upp, du har redan fixat en tuff start!

Det låter svårt att få ihop det :( jag hoppas att du kan få kontakt med någon så du kan få igång produktionen igen.

Kl
Massor med bebisdrömmar här inatt! Allt ifrån att jag var en dålig mor (som t.ex glömde bebis på skötbordet) till att allt var guld och gröna skogar och jag fått mysa med och tycka om lilltösen. Tyvärr verkade inte drömmen sköta allt själv så jag vaknade utan bebis :p min tid kommer, snart, hoppas jag :)

Skönt att det har kommit igång för dig Pan!

Och Usch vad jobbigt när det inte funkar med amningen Solvind, vad säger de på BVC, amningsmottagningen eller var man nu frågar om sånt?

kl
Jag vaknade fullständigt besluten om att nu är det banne mig dags att packa BB-väskan så det ska jag försöka börja med i dag. Ingen aning om varför, men en sån känsla brukar jag gå på ifall att kroppen har upptäckt nåt som jag inte vet än :) Vecka 34 nu och 49 dagar kvar enligt appen. Hur nu det gick till?

Inga konstiga drömmar här alls än faktist, är nästan lite besviken på att jag hittills under graviditeten bara kommit ihåg en enda dröm när jag vaknat. Jag vill också ha lite skum underhållning! :)

Däremot har jag visst sovit på högersidan hela natten och har grymt ont i bäckenet redan från start i dag, så det blir en lugn dag med att sandpappra och sedan måla vagga. Att det snöar ute :eek: tänker jag fullständigt ignorera - sambon kommer ju hem i eftermiddag!! :banana:

Senast ändrad:

Jag lovar!! Eller jag hoppas det i alla fall, jag har verkligen inte tid eller nerver att vara kvar på neo! Om en månad ungefär tycker jag det är lömpligt att kotte tittar ut.

(Jag är sjukt imponerad över hur ni som fått så tidigt klarar av det utan att krisa!! :bow:)

Men vartefter han äter mer själv ska han väl ändå ha mindre i sonden?

Jag hade riktigt löjligt lätt att pumpa när sonen var pytte och inte åt så himla mycket, men vartefter han började äta alltmer själv blev det allt svårare att få ut några mängder - vilket inte var så konstigt just eftersom han åt mer själv :)

Nu vet jag inte vad hemsjukvården säger åt dig (jag antar att ni har det i och med att sonden är kvar?), men är det verkligen meningen att ni ska hålla på fyratimmarsschemat när han själv börjar kunna säga till om mat? När vi trappade ut sondandet vill jag minnas att målen (hos oss var det var tredje timme, men det är ju av mindre betydelse) minskades med vad jag "trodde" han ätit själv, om han t ex åt mycket två timmar efter senaste matning så sondade vi inte till efter ytterligare en timme, utan lät det målet han åt själv bli starten för en ny tretimmarsperiod. Åt han då "lite" så sondade vi till ett helt mål efter tre timmar, eller kanske ett halvt om han åt "mittemellanmycket". Allt för att andelen mat han åt på egen hand skulle öka = mindre och mindre att pumpa. Vid något tillfälle, men det var nog lite närmare BF än vad ni är än, fick jag låna hem en våg och amningsväga en hel helg för att få ett snitt på hur mycket han åt själv och därmed våga bli lite "tuffare" i avdragen på sondmålen. Det visade sig nämligen att jag tenderade att underskatta det - inte helt konstigt med tanke på hur mycket fokus som legat på att sen lille skulle äta och äta och äta, där man hade koll på varenda ml ;)

Vad det gäller produktionen håller jag helt med vindvissla - inget ökar den så bra som en bebis och allra bäst om man ammar "på minsta pip". Dessutom vill jag lägga till att man visst kan använda pumpen för att hjälpa till att öka produktionen, men att man inte ska stirra sig blind på mängden man får ut då utan mest se det som extra sUtimulans av produktionen för att hjälpa bebisen på traven.

Nu blev det här väldigt långt och kanske lite otydligt, ska jag sammanfatta så är det väl egentligen budskapet om att ju mer de äter själva desto svårare blir det att pumpa samma mängder som tidigare, vindvisslas ökningsråd och ett heja dig - du har ju klarat produktionen genom den svåraste perioden så nu när Tor börjar kunna hjälpa till på allvar så hoppas jag att du snart får känna att det börjar lätta och mindre press över matandet!

Det hoppas jag att du gör ;)

Vräker för övrigt ner snö här med. Var det nu sommarsulorna skulle på? :confused: knäppa väder! Kanske borde leta fram overall till bebisen ändå :p

*knapp*

Hade faktiskt riktigt roligt igår! :laugh:
Svärmor bjöd på frukt, ost och kex, vinet var gott, lite sötare än jag trott men inget som störde.

Säljaren hade massa dö-snygga korsetter! Kanske skulle vara något sen efter trollet tittat ut! ;)
Fanns t.o.m. ett plagg som passade mig - något negligé-liknande som var öppen för magen. Alla tyckte jag såg jättesöt ut. Jag tyckte jag såg ut som ett volangprytt bowlingklot! :D

Något jag inte gillade däremot var att jag hade sammandragningar varannan till var tredje minut hela kvällen av allt skrattande...
Inga som gjorde ont, men ändå!
Nu hade jag iofs halva neonatalpersonalstyrkan där så det hade kanske varit lugnt... :devil:

Det låter som en jätterolig kväll! :) har du ingen bild på när du liknade ett volangprytt bowlingklot? :)

Angående sammandragningar: mina har avtagit lite så nu börjar jag tappa tålamodet igen. Hoppas att de kommer igång igen så jag får tillbaka hoppet :p är dock något rent otroligt trött. Igår la jag mig i sängen vid 19 och kände mig helt klubbad. Kollade på en film vid 20-tiden och slocknade direkt efter filmen. Lever fortfarande med galen trötthet och ser allt jag planerade att göra (såsom hänga tvätt, byta sängkläder, starta diskmaskinen...) bara växer. Jag och Kissen vilar oss i sängen i stället :p

Micks - det låter som en toppenkväll, jag tycker de där negligéerna är riktigt söta, jag har en sån själv :angel:

Med den uppbackningen hade det nog varit lugnt ja :)

DS - jäkla bebis till att trivas bra där inne då!

Jaaa! Förstår att hon trivs med tanke på att vintern verkar återvända men jag låtsas att tröttheten är det nya tecknet efter sammandragningarna tills vidare.

Haha! NÅGON i sällskapet har säkert en bild på mig, men själv har jag ingen och det var nog lika bra... :angel:
Lew: Ja, söt var den, som sirap ungefär... :D

Behovsmatning har jag väl till viss del redan börjat med eftersom jag försöker amma när han verkar hungrig. Dock oftast inte på natten för jag orkar helt enkelt inte både amma och sedan värma mjölk och sonda och sedan pumpa.

Sedan drar jag mig nog lite för att amma också. Han verkar få i sig så mycket luft och får ont i magen vilket inte är så kul och då vill han dessutom inte ha mer. Har börjat med minifomdoppar nu och är som tur är redan mycket bättre. Lyckas inte få honom att rapa heller.

Har läst det där om mjölken som är nästan fullt igen efter en timme. Men inte märkt att det skulle vara så på mig. Pumpar jag fjärde timme får jag ut ca 60 ml ( han ska ha 65 ) . Väntar jag ett par tre timmar till får jag ut mellan 80-100 ml. Pumpar jag efter en timme blir det ca 30 ml. Detta gäller om jag inte ammar mellan

Ja han ska ha mindre i sonden vartefter han äter mer men verkar fortfarande så hungrig trotts amning att vi inte vågat minska. Tanken med fyra timmar emellan är att han ska bli hungrig och därmed få igång amningen. Vi får ändra om tiderna om vi vill bara han får i sig rätt mängd men blir så krångligt för oss att hålla reda på då.

Ja vi har hemsjukvård. De har inte varit ute än. Kommer imorgon och jag ska ta upp det då och fråga

Tack för peppen från dig och vindvissla. Känns lite bättre nu :)

Ser härligt ut med vårpromenad klockan! Du strålar verkligen :)

Mysiga bilder på Charlie och syskonen, visslan :love:

Fina magbilder också!

Kl
Oj, jag hade ju tänkt rapportera här för flera dagar sen :o Fattar inte riktigt vart all tid tar vägen? Är kvar på BB, antagligen tills imorgon bitti. Tack för alla gratulationer!

Har lite dåligt samvete för att jag trängde mig förbi dig i kön, DS. Men du ville ju ha bilen kollad först ;) Nu när det är fixat tycker jag nog att hon kan snabba på lite!

Det blev akutsnitt för oss till slut. Var ju på undersökning i tisdags em och blev skickad till FL pga att bebis verkade sova för mkt på ctg. Hon vaknade till med dropp efter några timmar på FL, så vi fick åka hem vid 23 eller så med tid för undersökning på FL igen nästa dag kl 14. Bebis verkade rätt normal under natten, så jag var inte super-nervös (men lite...). Maken jobbade nästan hela natten för att få klart en grej på jobbet innan FL (bra förberedelse för ev. vaknatt).

Sen ringde de från FL på morgonen och väckte mig och undrade hur snabbt jag kunde komma. Hoppsan! Varför hade jag inte packat väskan som jag tänkt 100 ggr redan? For runt som en iller och packade (hade tänkt göra det i lugn och ro innan 14) och lämnade storebror hos farföräldrarna och fick skjuts av dem. Hann iaf inte bli alltför nervös.

Väl på FL blev det långa ctg, där Törnrosa fortfarande tog det väldigt lugnt. Pga av detta i kombination med storleken (de gissade på minst 4,5 kg), insulindiabetesen + ev. minskad placentafunktion blev det akutsnitt på eftermiddagen istället för igångsättning. När de väl bestämt sig gick det snabbt. Jag som aldrig blivit opererad förut kände mig som om jag var med i Greys Anatomy eller så. Allt gick bra iaf.

Nu är jag ganska mobil igen, men är lite nojjig angående såret. Har plötsligt fått två fotbollar ovanför magen (som fö ser ut som om de glömde ta ut Linneas tvilling).

Storebror tycker inte att det är så roligt på sjukhuset och är väldigt blyg och osäker med Linnea. Tror dock att det blir bättre när vi är hemma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 363
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 691
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10