Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Nu är jag hemma igen från BM.
Allt såg fint ut, sockret var bra - trots påskens överkonsumtion av godis! ;)
+1 kg på vågen sen sist.
Trollets hjärta tickade på i snitt 146 och S/F-måttet var 34 cm. så på kurvan ligger jag nära den övre linjen :)

Vi pratade lite om att jag måste ta det lugnt och vila om jag får för mycket sammandragningar (inte fler än 6/halvtimme) och så fick hon mitt förlossningsbrev som hon skulle föra in i min journal. Hon tyckte den såg jättebra ut.

Självklart sparkade trollet barnmorskan när hon skulle klämma och ha sig på magen! ;)

Träffade förresten en gammal bekant på MVC som också ska ha barn, men i augusti! Det var otippat och kul! :laugh:

Som majola skrev så vill vi inte behöva dra iväg och fixa det efter att trollet har kommit. Och sen känns det bra att ha det fixat om något skulle hända mig under förlossningen. :)

De va en av anledningarna till att jag ville att vi skulle gifta oss innan Olivia kom. Tänk om det hänt något med mig, då hade inte olle fått ta henne från BB, fy vad fruktansvärt, inte ska de räcka då med att det hänt
Mig något utan han hade behövt lämna sitt barn också.. Uäk, hemska tanke!

*Räcker upp en hand* MU! Jo, det var jag som blivit fläckig. Dock sitter mitt i ansiktet, hade väl hellre haft det på benen :rofl:

Den nyduschade och osminkade sanningen:
melasma1.jpg

Beskuren dock, jag är så osymmetrisk så jag ser skev ut annars :rofl:
Lite fräknar har jag alltid haft, det gör mig inget, men då är det PRICKAR och inte... världskarta. Nu ser det ut som jag odlat mustasch och ständigt har svullat i mig choklad och har hälften kvar på hakan...
Maken trodde att det ljusa kring ögonen beror på glasögonen, men solglasögonen som jag har ute täcker betydligt mer än så, och har jag suttit i solen för att få sol så har jag tagit av mig dom också. Men mönstret stämmer ganska väl överens med de bilder man får upp om man googlar typ "melasma" eller "pregnancy mask".

Är hyfsat jämn i hudtonen annars liksom...

Senast ändrad:

De va en av anledningarna till att jag ville att vi skulle gifta oss innan Olivia kom. Tänk om det hänt något med mig, då hade inte olle fått ta henne från BB, fy vad fruktansvärt, inte ska de räcka då med att det hänt
Mig något utan han hade behövt lämna sitt barn också.. Uäk, hemska tanke!

Precis, det skulle ju vart förfärligt! :eek: Vem skulle få ta hem barnet då egentligen? Hur skulle processen se ut för att pappan skulle få rätt till sitt barn?

Jag hade ju gärna sett att sambon vill ta och gifta sig någon gång, men just den biten ser ut att dröja. :cool: (fast han halvfriade ju till mig för ett par veckor sen, superromantiskt och så: Ja, jag har kollat upp och har en massa försäkringar via jobbet som ger make/maka + barn en massa pengar om jag skulle dö. Aha, men då måste vi ju vara gifta? svarade jag. Ja... vi får väl ta och ordna det då)

Jo, det är väl en av få fördelar med att vara gift :cool:
Nädå, det är trevligt, och så...

Vi hade en diskussion igår om föräldraledigheten också. Han har funderat och kommit fram till att han bara vill ta ut hans obligatoriska 60 dagar, så jag måste ta resten :eek: Av ekonomiska skäl. För att han förlorar så mycket på att ta föräldrapenning... (Tid med barnet verkar inte vara så viktigt, eller att jag vill kunna jobba vettigt när jag väl är tillbaka efter ett år...)
Jag förklarade att JAG förlorar ju också på att gå hemma, men efter mycket diskussion fram och tillbaka konstaterade jag bara torrt att Men vi är ju gifta så dina pengar är ju lika mycket mina... Jag behöver en ny telefon förresten...

+micks

Sånt trodde jag att man kunde styra upp på sjukan i samband med barnets födelse :o tji fick jag! Då får vi stå vårt kast.

Om det händer något borde väl han få ta barnet ändå men att det startas en utredning på att han verkligen är pappa, dvs med DNA? Om inte annat antar jag att det är min mamma som kommer få bli tillfällig vårdnadshavare för normalt sett försöker man hitta lösningar inom familjen så att säga. Dessutom är ju mamma redan fosterhem så det kommer nog inte vara problem så och mamma är ju inte dum i huvudet, hon lär ju antingen låta sambon bo hos henne eller tvärt om så han har tillgång till sitt barn ändå :)

Zews: din karl verkar inte tänka längre än näsan räcker :cool: bra sagt om det där med pengarna.

jag tycker inte alls du ser osymmetrisk ut, du är jättesöt. fläckarna försvinner ju igen.

fina bilder ni lägger upp, min mage var också sådär fyrkantig, trodde seriöst att barnet hade två rumpor :D

vi har träffat bvc tant idag, Charlie firade genom att kissa ner hela mej när vi hade vägt honom. han måste ha kissat ut en halvliter ungefär. han fick högsta betyg på alla tester och det dröjer nog bara någpn dag till innan han spränger 4 kg strecket.

och som paus i f-kasseskiten har jag fått bråka lite med tele2 istället, gamla ägarnas abonnemang kopplas inte ur förrän i maj, trots att han ringde i onsdags och bad dem koppla ur. = inget internet för mej = suger fett.

Lånar egen knapp

Jag ringde nyss till mamma iom att hon jobbar för soc och frågade hur det går till och sådär och precis som jag trodde brukar de göra så lite som möjligt när det finns en fungerande familj och barnen placeras i första hand hos pappan eller annan nära släkting. Pappan lär de ju fånga upp ganska omgående pga trauma och att de bara skickar hem honom skulle jag inte tro. Skulle något fela är det min mamma som står överst och iom att hon redan är fosterhem kommer det ju inte vara några problem.

Mvc lär ju ha informerat om detta om det fanns risk att Alex inte skulle få med sig barnet hem men jag kan ju kolla med hans mamma som jobbat som BM och lär vara medveten om hur man går tillväga vid såna lägen. Tycker att det låter jättekonstigt om han inte skulle få ta med sig sin dotter hem för att något händer med mig.

och som paus i f-kasseskiten har jag fått bråka lite med tele2 istället, gamla ägarnas abonnemang kopplas inte ur förrän i maj, trots att han ringde i onsdags och bad dem koppla ur. = inget internet för mej = suger fett.

Min farmor hade ett liknande problem med sitt telefonabonnemang när hon flyttade. Förra innehavaren/hyresgästen hade typ dragit till Indien utan att vare sig säga upp abonemanngen eller lämna någon ny adress eller kontaktuppgifter... Det var extra stökigt eftersom det rörde sig om en slags servicelägenhet där larmet var kopplat till telefonen = min farmor kunde inte få något larm!

Det löste sig på något vis till slut som tur var.

Kan du inte använda mobilt internet tills vidare? Vi kör bara på mobilt här då vi inte ens använder fast telefon. Vi har kopplat in modemet i en router så vi kan använda alla mobiler, paddor osv med det. Ganska smidigt förutom att det funkar sisådär till min mobil. Alla andra enheter funkar fläckfritt, även att spela onlinespel och att koppla upp mot sambons jobbdator och köra hans programmeringskrafs med.

jag har ju Internet på telefonen men inte obegränsat. dessutom har vi redan beställt från Telia och de bara väntar på att få koppla in oss...

Nu har vi skrivit på pappren om faderskap och gemensam vårdnad! :laugh:
Jag frågade faktiskt hur det skulle bli om vi inte gjort detta i förväg och jag dog under förlossning och hon sa att iom att vi inte har barn ihop sen innan så skulle det kunna bli väldigt körigt. Givetvis skulle faderskapet utredas och sambo skulle mest troligt (om han ansågs lämplig osv) få vårdnaden till slut, men innan dess är det inte säkert han skulle få med sig barnet hem. :crazy:

Hm, konstigt. Jag läste precis en artikel om en pappa som hade haft sitt barn hemma i 2 månader trots att han inte var pappa på papper än (socialen/tingsrätten/whatever verkade ha limmat fast tummarna i häcken). Problemet där var ekonomin då han inte hade rätt att ta ut föräldrapenning men skulle något sådant hända kommer det troligtvis att lösas på något vis. Och som sagt, min mor lär kämpa för att få gå in och backa upp situationen och har mycket på sin sida så jag kan nog dö lugn om det blir tokigt tror jag. Körigt lär det ju såklart bli oavsett.

Surt dock att man inte kunde sköta det där direkt på sjukhuset, de borde ju faktiskt ha blanketter där som man bara kan fylla i och att de skickar in det tillsammans med allt annat. Jag kunde inte tänka mig att det skulle vara på något annat vis men så kan det vara.

Något jag skulle vara mer stressad för är ju att vi FORTFARANDE inte har skrivit några testamenten om att vi ärver varandra. Det är korkat att vi inte tagit tag i, det måste vi göra väldigt omgående så att sambon eller jag inte tvingas köpa ut barnet ur lägenheten om det skulle råka bli så att någon av oss dör. Jag har i alla fall ingen miljon att hosta upp bara sådär :crazy:

Ja, det är ett par trådar om det på "om bukefalos". Jag har lärt mig att gå dit och titta när Gunnar håller på med bus. Jag är inte helt glad i de nya. :eek:-smileyn var ju så väldigt passande för att dra ett exempel. Den var min favorit :)

:bow:
undrar om den här duckar för nåt?

Vet ni, att det inte är en sån stor grej det här med faderskap och ta med bebis hem, alltså stor grej som att MVC inte informerar ogifta par. Det betyder att det är så ovanligt att kvinnan dör vid förlossningen att det inte finns nån praxis...! :idea:

Här är det fridens liljor fortfarande. Jag njuter hänsynslöst. Jag är bättre också, rör mig hyffsat obehindrat inomhus (utan skor)... långt över förväntan så här långt....

Nä det är jag medveten om också :) Är det typ 3 kvinnor/år i Sverige som dör i samband med förlossning eller nåt sånt? Sen kan det ju hända andra saker, jag menar, säg att jag kör i med bilen och blir hjärndöd eller nåt, då kan det ju också bli strul. Å andra sidan är det inte heller min plan att göra och som sagt är det ju ett annat problem då med, nämligen arv :o

Nåväl, som sagt, om det händer, inte sjutton kan jag tänka mig att de skulle krångla till saker bara för att de kan. Jag kan verkligen inte se någon som helst anledning till att inte ge barnet antingen till min sambo (det är ju rätt uppenbart att det är han som är planerad att vara pappa till barnet och som ser fram emot det tillsammans med mig) eller i värsta fall min mamma. Varför skulle de krångla till det med att ta en för barnet vilt främmande familj tillfälligt när både sambon och mamma skulle slåss för att barnet stannar inom familjen?

Jag förstår att man ordnar upp det före, för enkelhetens skull om inte annat. Jag menar, hade jag vetat att man likt förbaskat var tvungen att lalla iväg och göra det på något ställe hade jag ju gjort det för flera veckor sedan när jag ändå kände mig pigg, i alla fall om man jämför med nu. Nu rör jag ju inte arslet mer än nödvändigt så att säga men man kanske blir piggare efter förlossningen :p Man kan ju hoppas i alla fall! Måste för övrigt fråga de där på familjerätten varför man inte kan göra det på BB. Vad enkelt det hade varit!

Vad härligt att du redan repat dig så pass att du kan röra dig lite själv! Hyfsat obehindrat, är det långsamt men framåt eller mer i normal takt så att säga? Jag trodde faktiskt inte att du skulle komma igång så fort! Det är ju jätteroligt, jag hoppas att det fortsätter så och att du slipper all form av bakslag.

På tal om liljor, jag har sett vårblommor idag! Massor med snödroppar!

Senast ändrad:

Klockan! Vad underbart att höra, vad härligt att det blir bättre!
Jag ska definitivt trycka på om igångsättning, för nu hugger jag snart av mitt huvud. Blääääääääää.

Jag fick förresten fylla i nåt litet menlöst papper hos BM sist, där jag skulle fylla i barnafaderns namn och pers-nr, kryssa i om min graviditet varit svår (?) och.. typ.. några andra helt menlösa uppgifter. Och skriva under. Vet inte vad det skulle vara bra för.

Var in och läste smileytråden och måste säga att vid närmare eftertanke ser den mer ut att klämma en finne i skrevet... Jag vet inte om det är bra eller dåligt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 363
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 691
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar