Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

PAN: visst hängde väll du på någon prematur sida på FB? Pratar ni något om olika prematurers utvecklingskurvor? De ju rimligen ligga lite efter utvecklingen i början men det borde ju skilja såklart beroende på hur tidiga de är.. Pratas det något om det? (jag har ingetjätte förtroende för vår BVCsköterska nej :angel:)

Jag hopper in lite från vintertråden...

Med prematurer pratar man om korigerad ålder, dvs den ålder bebisen skulle ha haft om den föddes på BF. Vad jag förstått slutar man oftast korrigera efter ett års ålder, men är det många veckors prematuritet fortsätter man till 18 månader (om allt går bra). Till exempel: min son född i v 26i januari 2010, 3 månader för tidigt, var på 18-månaderskontroll på neo (och BVC) när han var 21 månader "kronologiskt". Då hade allt gått bra och vi blev tillsagda att vi kunde sluta korrigera. Sedan gjorde vi väl ändå det för oss själva ytterligare ett tag, för om man såg honom bredvid ett "äkta" januaribarn så var det uppenbart att det fortfarande var skillnad - även om den skillnaden förstås var mycket mindre än i början när varje vecka utgör en rätt stor procentuell andel av bebisens totala livslängd.

Tack! Ja, alltså, jag fattar ju att O kommer ligga lite efter jämfört med ett "vanligt" barn eftersom hon är sex veckor tidig och har ju sovit så himla mycket fram till nu. Sköterskan sa att vi nu skulle se henne som nyfödd (BF var i söndags) men jag tycker inte det riktigt kan stämma eftersom O kan fokusera blicken och jag har svårt att se att ett nyfött barn är så stark som hon är. Sen kanske ett vanligt barn är ännu starkare när det är drygt fem veckor men ändå..

Det kluriga var att detta kom upp bara pga att jag nyfiket frågade sköterskan.. Hon verkar inte ha tänkt på det innan för nu valde hon att boka om ett läkarbesök och skjuta på det en hel månad. Hon tyckte de va onödigt att hon inte gick igenom och att vi då skulle behöva oroa oss för det.. (Vilket jag inte hade gjort men jag förstår ju tanken.)

Skriver ikapp lite... :)

Pan - Oj vilket fint hus! Fast jag måste säga att jag blev förvånad när jag såg att det var ett villaområde - jag såg ju byhåla framför mig ;) Vi har fem kilometer in till byn där det finns affär och brevlåda haha.

Huset känns säkert jättestort men vårt hus som är ungefär samma storlek (efter att utbyggnaden är klar) på två våningar tycker jag är rätt lagom :angel:
Planlösningen gör säkert mycket men jag tror inte ni behöver "oroa" er för att det ska kännas stort :)

Vilse - fina magen! :love:

DS - Vi får se hur det går med tygerna, den fina flanellen finns inte kvar på sidan :cry: men det andra tyget finns kvar i alla fall. Jag är nöjd med det som kom i alla fall men har inte haft någon som helst ork att göra nåt av det i dag :(

Ang vårdcentralen så har jag en anmälan inne hos socialstyrelsen mot den medicinskt ansvarige läkaren på den vårdcentralen, så jag vete tusan... jag får lite känslan av att det står "besvärlig patient" i mina jornaler där :angel: Eller så behandlas alla lika illa, det vet jag inte eftersom jag inte känner en enda kotte som går där som sagt utan alla väljer att åka 5-6 mil åt endera hållet istället. Jag vet att det finns fler som har anmält dem också.

Jag behöver ju egentligen ha en läkare att bolla tankar ang min EDS med, och att få hjälp med mitt sneda bäcken, inflammationerna i ryggen och den förmodade artrosen - men inte lätt att hitta någon som kan nåt om min sjukdom. Speciellt inte när det mest är stafettläkare överallt.

Tanken är i alla fall att härda ut på den är vc:n tills kontrollerna av kotte minskar i frekvens och sedan slå ihop det precis som du säger.

ni får skriva en plus och minus lista helt enkelt. men det gör ju stor skillnad på ebs liv om man har en mindre boendekostnad. positivt med mindre samhällen är också att barnen kommer ha nära till alla klasskompisar.

jag sitter hos frisören och väntar på ett välbehövligt klipp, har inte satt en sax i det sen i somras! ! ! och med bf imorrn får man ju piffa till sej lite hehe. färgade hår och ögonbryn igår, lyckades fila fötterna utan att bryta några ben och målade naglarna med lite glans. efter fotbollen kan han få komma :D

Nu kan jag inte hålla mig längre, hur går det för dig?

Haha! Går du med känslan av att du får vara evighetsgravid nu?

Kl
Jag vaknade av "ont i magen" inatt och det värsta var att jag tydligen inte vaknade snabbt nog för att avgöra om det var sammandragning eller för mycket ätande-ont.

njä, har inte alls lika bråttom som jag hade med de andra två. känner mej väldigt lugn, mår bra och väntar på att bebis själv ska vilja komma ut. med stor sannolikhet händer det inom en vecka.

Skönt att ändå vara nöjd med situationen. Det är inte jag ;) men ändå skönt att kunna vara igång lite nu när barnet har sjunkit. Promenader gör mycket för måendet och jag hoppas att det funkar även när bebisen har kommit ut.

nä med första barnet var jag mycket mer frustrerad och had bråttom att få ut honom. efteråt tyckte jag at det var lite fjantigt (av mej, inte alla andra som tycker så) och att det ju faktiskt bara handlar om dagar, inte månader eller år. nu vet jag att jag högst troligt aldrig kommer vara gravid igen så det handlar om ett par dagars ockuperade till innan min mage är min egen igen.

Det hör nog till att vara lite extra förväntansfull när det är första bebisen med som det ändå är för mig och många andra :) Och som sagt, nu är det ändå okej så med tanke på att fogarna har stabiliserat sig men jag är lite less på att vara typ 3 gånger så tjock som jag brukar vara. Jag kommer nog aldrig vänja mig vid det :rofl: hade jag bara haft ett skal hade jag kunnat klättra ner i akvariet och extraknäckat som sköldpadda. Den ser ungefär lika smidig ut som jag.

hehe inget på g, fast jag försöker känna efter extra noga!

attans, jag började ju hoppas lite... :)

Underbart fint väder i dag, ska försöka ta mig ut och sitta i solen ett tag tänkte jag. Nu hade det varit fint att få fram trädgådsmöbler eller liknande, men skotern går nog bra att sitta på den med :)

Jag kommer nog inte heller vänja mig vid att vara så här tjock!
Varje gång jag möter någon i en trång korridor, dörröppning eller liknande - så vänder jag mig åt sidan för att det ska bli bättre plats! :rofl:

Vi har inlett operation-lägenhetssanering :eek: har börjat med garderoberna och ska hiva ner allt som inte kommer användas innan flytt osv i källaren! Tog ut mig helt i ett desperat försök att komma i ett par leggings (spräckte min sista geavidleggings igår) så nu ligger jag i soffan med sd :p

Idag ska även möbleras om i sovrummet och storstädas där inne, får passa på o få hjälp av svärfar o flytta runt sängen :) och sen i em blir det husvisning nr2 på rottne-huset! :bump:

Apollo: jag är inte med i prematurgruppen på fejan längre utan bara extrem-prematurgruppen och dom extrema är ju ofta lite mer "efter", men dom har väldigt ofta mkt problem som hjärnblödningar, problem med lungor och matning osv.. Det jag uppfattat det som så är premisar lika "framme" som sina jämngamla, jag tror nog att det är tid utanför magen och omgivning som formar motorik, tal osv snarare än hur gamla dom "ska" vara!

Senast ändrad:

Skönt att du inte är helt less :) Förr eller senare kommer ju bebisen även om det kan kännas som väl länge ibland ;)

Lew, vad skönt att du ska få rulle, men håller med klockan om att det känns konstigt att de inte kommer ut till er? Hoppas att det kan hjälpa dig lite iaf.

Pan, jättefint hus, det är det huset du visat som tilltalar mig mest och ett plan är praktiskt! Hoppas det går vägen nu :)

DS, så skönt att du mår så bra att du kan komma ut på promenader nu, det gör ju mycket för välbefinnandet :) Ett tips är dock att inte ge dig ut på för långa promenader för tidigt med bebis även om det känns bra i kroppen direkt efter förlossningen. Jag gjorde misstaget förra gången att gå ut och gå en långpromenad när dottern var en knapp vecka och det var en skön sommarkväll, halvvägs fick jag så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen, men vi hade inget annat val än att långsamt och plågsamt ta oss hem. Hur vi kom på tanken att ta en nästan milrunda så tidigt vet jag inte. Tror att vi kände oss instängda i lägenheten att vi ville njuta av lite svalka...

Här fortsätter det att gå fint, fogarna känns dock mer instabila nu än tidigare, men gör oftast inte lika ont. Det gör ju dock att jag gör lite mer än jag borde och då blir känslan av att bäckenet rasar i nästa steg extra påtaglig. Sammantaget känns det dock bättre nu än det gjorde innan och det är skönt.

Oj! :o ringde du inte taxi? Hade jag haft så långt hem och så ont hade jag aldrig gått hela vägen. En sak om det handlar om någon kilometer men 5... Nä, då hade någon fått komma och hämta mig :p jag har en runda på ~2 km som jag går med minst 3 alternativa vägar om jag behöver gena. Värre är om jag får för mig att gå till Hagaparken. Det är 4 km enkel väg :o men det ska jag försöka hålla mig undan ett tag till.

Just nu räknar jag med att jag havererar efter förlossningen. Bättre att ställa in sig på det värsta så blir man inte så besviken sen.

Nä, vi gjorde inte det, varför vet jag inte. Antagligen för att vi inte hade något babyskydd med och taxibilar brukar inte ha det. Det var ett sjukt självplågeri iaf så jag varnar lite för det ;) Jag mådde som sagt jättebra i övrigt och hade inga problem att promenera kortare sträckor så jag fattade inte att man liksom kunde svälla upp där nere om man överskattade sin förmåga...

Hugh... Det lät rätt obehagligt ja. Jag får nog hålla mig till mina kortpromenader i alla fall några veckor. De är ju rätt lagom när man inte är helt "fit". Undrar fortfarande hur en av våra främsta distansryttare klarade att åka iväg och rida VM på 16 mil 3 veckor efter förlossning. Hon lär ju ha stått i sadeln hela vägen från start till mål. Vad jag fick höra gjorde hon liknande äventyr efter 2 förlossningar dessutom. Jag som inte kunnat rida sedan december undrar lite vad hon har för topp-kropp...

Det finns kvinnor som banne mig är som gjorda för att bära och föda barn ...

Fast just ridning ska man nog vänta med tills man fått grönt ljus efter efterkontrollen. Även om det känns bra "just nu" så kan man få framfall senare .... fast det kan man ju få senare även fast man inte varit i närheten av en häst i hela sitt liv också....:p

Visslan: tänker på dig idag. Än är det lördag! :bump:

Jag har massa spännande känningar.... har svällt upp som en badboll, händer, fötter, näsa och läppar och tydliga men svaga och oregelbundna värkar... vet inte om det hör till när man är omföderska kanske...? Håller en lätt tumme för att det kan tänkas starta själv. Det vore ju en himla belöning efter den här graviditieten....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 374
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 698
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V