Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Skönt att du piggar på dig! Idag verkar vi vara ett betydligt starkare gäng. Måste vara det fina vårvädret som gör det!

Hur fyller du crossianter? Det lät spännande :)

Kl
För att väga upp alla kanelbullar har jag nu lyckats få karln att äta avocadosoppa med lax och grejer med mig. Det är nog det nyttigaste som passerat hans mage tidigare. Frågan är om magen får en chock och gör honom sjuk i morgon ;) Första kommentaren var: Det ser väldigt grönt ut... och efter maten kom andra kommentaren: För att vara avocado var det helt okej.

Vore verkligen roligt att få sy lite kläder till lillen. Tveksam om jag skulle få till det bra bara. Är riktigt svårt att hitta fint i de små storlekarna. Varför är så mycket barnkläder randiga?? Jag tycker inte alls om ränder. Och vissa sorter blir jag snurrig av.

Använder du något mönster till kläderna eller hittar du på eget?

Jag syr efter mönster från ottobre :) tidning för 100 kr ca, med massor av mönster i. Minsta stl är dock 50, och det sägs att de ska vara ganska stora i storleken dessutom....
Dock bör det inte vara alltför svårt att minska mönsterna till en 44a :)

Ja, det ska jag göra - alla arbetskamraterna! :devil:

Jag kan även bjuda på ett specialtips: Undvik att få kramp i magen om ni kan! :eek: Inte skönt ett dugg... Skulle bara böja mig lite och fylla på lite jord i en kruka men kunde knappt räta upp mig igen. Ruggigt, ska nog börja äta magnesium igen.

Å vad jag hade velat vara på ditt jobb i morgon! :d
Härligt att du är frisk också!! hoppas det håller i sig!

Morötterna misslyckades tvyärr, för länge i ugnen och så blev de inte ihåliga. Måste optimera receptet lite tror jag.

Ojade mig lite tillsammans med maken om vad vi ska hitta på om det blir en liten pojke till. Vi har absolut inga som helst namnförslag (jo, jag hade ett men det ratade han komplett för flera månader sedan. Och jag var inte helt övertygad själv heller...)

Min gynekolog lovade i alla fall att ge allt på nästa ultraljud (25:e mars) så att vi åtminstone vet...

Kl
För att väga upp alla kanelbullar har jag nu lyckats få karln att äta avocadosoppa med lax och grejer med mig. Det är nog det nyttigaste som passerat hans mage tidigare. Frågan är om magen får en chock och gör honom sjuk i morgon ;) Första kommentaren var: Det ser väldigt grönt ut... och efter maten kom andra kommentaren: För att vara avocado var det helt okej.

Det lät väldigt gott! Var soppan varm eller kall? Recept?

(Tanken med croissanterna var att skära av toppen, spritsa in cremen och sedan dekorera med citronmeliss. Normlat sett är de ju rätt ihåliga. Mina var det alltså inte.

http://pinterest.com/pin/290200769708634472/

Så här fast istället för kycklingsallad och sallatsblad - vilket jag också är sugen på att prova - så med söt fyllning)

Synd att de blev misslyckade.

Jag försökte googla fram receptet förut men det var inte lätt. Får skriva av:

Ljummen avokadosoppa med chilihet lax 4 portioner

600g laxfilé (skinn-och benfri)
1 rödlök
5 mogna avokados
3 msk färskpressad limejuice
1 liten vitlöksklyfta
½ tsk chiliflakes
1 kruka koriander
limeklyftor till servering
kokosolja eller olivolja till stekning
örtsalt, vitpeppar

Skala och skär rödlöken i grova klyftor. Dela, kärna ur och gröp ur köttet ur avokadon. Lägg lök, avokado (spara 1 till servering), limejuice, pressad vitlök och 2 tsk örtsalt i en matberedare eller blender.

Koka upp 8 dl vatten.

Skär laxen i 4 portionsbitar. Krydda den med 1 tsk örtsalt och chiliflakes. Stek dem på bägge sidor i 1 msk olivolja eller kokosolja.

Tillsätt nästan allt vatten i avokadoblandningen. Mixa slätt. Tillsätt mer vatten om det behövs. Smaka av med örtsalt och peppar. Häll upp i soppskålar och lägg i munsbitar av laxen. Toppa med resterande avokadon skuren i bitar och färsk koriander. Servera genast med limeklyftor.

De ville även att man skulle ha en "citronspetsad morotssallad" till serveringen vilken jag missade men den verkade enkel att göra:

Skala och grovriv 800g morötter, blanda med finrivet skal och färskpressad juice av ½ citron samt 1 msk kallpressad raps- eller olivolja. Låt stå och dra en stund före servering.

Soppan var i alla fall himmelskt god i mina ögon men så älskar jag "grön" mat :)

Kl
Jag har börjat bli kvällsmänniska igen.. Och morgonmänniska. Ställer kroppen in sig på minimalt med sömn nu eller vad är detta?

Väldigt vad gott det låter med allt bakande. Och roligt. Den enda nackdelen med att baka är att det blir så mycket disk :cool:

Fick en bok med massa chokladrecept av sambons mamma. Blev väldigt sugen på att baka. Fanns en massa gott där i

Solvind: Åh vad underbart att få sitta och mysa med Tor igen, och vad härligt att det var mamma han längtade efter :love:

Jag använder www.postimage.org för att ladda upp bilder på, jättesmidigt!

Ang mönster till små kläder så finns det en del i Ottobre 06/2007 (från storlek 48 tror jag det är) Annars för att minska storlekar så är det ganska lätt - jag har gjort så att jag mäter hur mycket det är mellan två storlekar och minskar den minsta med lika mycket. Det är ju lite olika beroende på var på plagget man ska dra in osv men det är inte så svårt. Dock får man tänka på att Ottobres mönster många gånger tydligen är lite stora.

Vilse: Bara man trixar lite så går det ju faktiskt att få ut en hel del ur tygerna... tror min order gick på dryga 600 inkl frakt och jag räknar med att få ut tyg till två par byxor, en eller två bodys, åkfilt till babyskyddet, två sovpåsar, klä om babykorgen + lite rester till mössor, tossor och dreglisar :)

Jag väntar dock fortfarande på att det ska levereras... pengarna är dragna i fredags i alla fall (beställde den 27 februari :angel:) så jag hoppas det kommer en spårnings-länk i morrn!

Jag har bråkat med symaskinen i omgångar i dag och när jag väl lyckades lokalisera felet (för kass tråd :o) så sydde jag fel och lessnade. Nya tag i morrn!

majola: Åååååh jag vill också så fröer!! Fast det är på tok för tidigt för det här ännu... i går kväll var det -20 igen :( Lite varmare i dag men det litar jag inte på ska hålla i sig. Våren ska tydligen inte komma hit upp förrän mitten av april som tidigast. Suck.

Till alla: Vad söta ni är, jag vet ju att det är ok att gnälla här men det känns inte roligt så då är det bättre att låta bli... dagen blev rätt ok ändå, trots lite tandvärk och en hel del sammandragningar. Har nog ränt runt för mycket i min rastlöshet utan att egentligen få nånting gjort. Bakade en choklad-sockerkaka med blåbär i som blev vansinnigt god, tror halva åkte med sambon till jobbet... hans vårdtagare är väldigt förtjust i att jag bakar :)

Gott med allt bakande! :d Jag tänkte baka kanelbullar i veckan för det var grymt längesedan! :love:
I övrigt tror jag att jag börjar bli förkyld igen... Får hoppas att det bara är någon snabbt övergående vårsnuva...

Allt bakande verkar vara en gravidgrej. Igår gjorde jag havre- och kardemummamuffins. Väldigt enkla men supergoda!
Första dagen på grav.penning idag, känns som jag skolkar :D Har sovit heeeela natetn också, inte ens varit på toa. Är nog mina magiska konstiga piller... :angel:Är rätt groggy när jag vaknar men det släppte fort när jag kom ut till hästarna i -14 :cool:

Vilse: Bara man trixar lite så går det ju faktiskt att få ut en hel del ur tygerna... tror min order gick på dryga 600 inkl frakt och jag räknar med att få ut tyg till två par byxor, en eller två bodys, åkfilt till babyskyddet, två sovpåsar, klä om babykorgen + lite rester till mössor, tossor och dreglisar :)

Jag väntar dock fortfarande på att det ska levereras... pengarna är dragna i fredags i alla fall (beställde den 27 februari :angel:) så jag hoppas det kommer en spårnings-länk i morrn!

Jag har bråkat med symaskinen i omgångar i dag och när jag väl lyckades lokalisera felet (för kass tråd :o) så sydde jag fel och lessnade. Nya tag i morrn!

majola: Åååååh jag vill också så fröer!! Fast det är på tok för tidigt för det här ännu... i går kväll var det -20 igen :( Lite varmare i dag men det litar jag inte på ska hålla i sig. Våren ska tydligen inte komma hit upp förrän mitten av april som tidigast. Suck.

Till alla: Vad söta ni är, jag vet ju att det är ok att gnälla här men det känns inte roligt så då är det bättre att låta bli... dagen blev rätt ok ändå, trots lite tandvärk och en hel del sammandragningar. Har nog ränt runt för mycket i min rastlöshet utan att egentligen få nånting gjort. Bakade en choklad-sockerkaka med blåbär i som blev vansinnigt god, tror halva åkte med sambon till jobbet... hans vårdtagare är väldigt förtjust i att jag bakar :)
Jo, jag har gått efter hur mycket tyg mönster säger man skall ha, så jag räknar med att där ska kunna bli en del spillbitar för att kunna sy massa andra saker av sedan :D
Var beställer du tyger ifrån? Jag beställde från tyg.se nu, och sist fick jag hem tygerna på under 10 dagar vill jag minnas. Hyffsat snabbt gick det i varje fall :)

Fröer är sjukt kul! Sådde min första runda i brytninen av januari/februari. Tomaterna har jag redan fått plantera om 1 gång, på onsdag ska jag plantera om lite sallad. Och så blir det nog dax att så nästa omgång (har förr mig det stod mars på påsarna.... )
Innan våren är här fullt ut så är alla mina fönster fullsmockade med krukor i alla dess storlekar. Samt att jag sätter in provisoriska lampor i bokhyllan så jag kan fylla ett par hyllor där också med krukor ;)
Måtte våren komma snabbt :angel:

Den där choklad-sockerkakan med blåbär måste du ge ut recept på!! (och gärna bild!! :D ) Låter gudomligt gott!

Det var från tyg.se jag beställde...:(

Förra året sådde jag tomater och chili i slutet av mars och de var jätterangliga och långa innan det var dags för utplantering så jag får minsann hålla mig länge till.

Ska se om jag kan komma ihåg receptet utan att baka den, jag bakar den kakan ofta men har bara receptet i huvudet... gör om det lite som jag vill med smaksättningen bara. Jag återkommer med det :)

Det var från tyg.se jag beställde...:(

Förra året sådde jag tomater och chili i slutet av mars och de var jätterangliga och långa innan det var dags för utplantering så jag får minsann hålla mig länge till.

Ska se om jag kan komma ihåg receptet utan att baka den, jag bakar den kakan ofta men har bara receptet i huvudet... gör om det lite som jag vill med smaksättningen bara. Jag återkommer med det :)

Oj, vad konstigt att det är så annorlunda. Jag beställde igårkväll och de har redan dragit pengar. Jag betalade dock via Paypal..
Håller tummarna på att de skickar det snabbt - jag vill syyy :D

Misstänker att dessa tomaterna också kommer bli ganska långa och rangliga innan det blir dax att plantera ut.. De är redan 1 dm lång... Med tanke på att de ska bli 2 meter höga hoppas jag de håller sig lite i schack innan våren :eek:

Annars får du baka en ny :D
Det tyckte jag lät som en perfekt idé! :banana:

Nu har jag lyckats få upp bilden! (fungerade varken via plattan eller telefonen så göra på det jobbiga sättet - föra över bildjävlen till datorn först :eek: )

Lektäcke (nästan färdigt ;) )- modell stort och tjockt. Vattenavvisande undersida så att jag även kan ha det ute varma sommardagar när daggen fortfarande är kvar i gräset :love:
Lekt%25C3%25A4cke.jpg

Oj, vad konstigt att det är så annorlunda. Jag beställde igårkväll och de har redan dragit pengar. Jag betalade dock via Paypal..
Håller tummarna på att de skickar det snabbt - jag vill syyy :D

Misstänker att dessa tomaterna också kommer bli ganska långa och rangliga innan det blir dax att plantera ut.. De är redan 1 dm lång... Med tanke på att de ska bli 2 meter höga hoppas jag de håller sig lite i schack innan våren :eek:

Det tyckte jag lät som en perfekt idé! :banana:

Ja jättekonstigt verkligen! Jag betalade med kort och blev rätt förvånad när jag såg att det försvunnit över 600 spänn i fredags... trodde ju att de hade dragit det direkt när jag betalade som det brukar vara... så bra koll har jag :o

Vad fint! :) Åh vad jag längtar till sommaren! :p

Jag är faktiskt nästan lite nervös inför sommaren. Jag vill ju vara en såndär rolig mamma som är ute med barnet mycket men häromkring är det inte sådär jättekul att vara ute just nu. Med lite tur kanske det blir roligt när man har en bebis som tycker om utevistelse, annars får man väl ta helgsemestrar till Ingarö och Torpet (föreningsägt torp mitt ute i ingenstans, jag växte upp i föreningen och det är stora, härliga ytor att röra sig på). Sen lider väl inte bebis av att inte vara ute mycket när den är så liten och förhoppningsvis flyttar vi ju till hus eller bättre anpassad småbarnslägenhet så småningom.

Kl
Såg en pappa komma springande till dagiset på andra sidan gården här. Ungen flöög, eller hoppade, ur vagnen innan han sprang in och parkerade den och sprang upp för trappan till porten. Jag hoppas att jag aldrig måste ha så bråttom till dagis. Det såg inte alls trevligt ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 375
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 657
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar