Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

*kl*

Skulle några av er omföderskor i tråden kunna dela med er av förlossningshistorier? Bara om ni vill då självklart!
Jag är mest nyfiken på när/hur man vet att det har startat:p Så det räcker för mig om ni berättar det och hoppar över alla äckliga detaljer:D
Skulle också vara bra att veta vad ni plockade med i förlossningsväskan, ska man ta med kläder till pappan? (typ t-shirt om barnet skulle råka göra en olycka på honom)

SuperduperGRATTIS!!!!

Hoppas att ni fått hålla honom idag :love: och vad härligt att höra att allt har gått under omständigheterna bra!!

Säger de något om hur länge de tror att ni får stanna på sjukhuset?

VÄLKOMMEN första vårbebisen! :love:

Ja jädrar i min lilla låda vad jag också drömmer mycket! Ibland så det nästan känns bättre att vara vaken, när man ändå vaknar helt slut...

Hade en nästan identisk dröm som du förra graviditeten och vaknade av att jag grät. Det tog ett bra tag att förlåta mannen trots att stackarn inte gjort något alls :angel:

Det värsta i drömväg var ändå de första nätterna efter förlossningen förra gången. Så jag ser inte fram emot dem denna gång. JÖSSES vilka drömmar :eek: Bebisen blev kidnappad, mannen mördad osv osv... :crazy: Tror det var den totala hormonrusningen i kroppen som ställde till spratt.

Ja jag kan inte hjälpa dej med hur det hela kommer igång.. Jag gick ju över 15 dagar innan de satte igång mej. Men det tog ytterligare ett dygn innan värkarna tog fart. Och det gjorde dom tack vare en epudiral. Normalt ska ju dom lindra värkar samt att en biverkning kan vara att värkarbetet avtar. (men jag har alltid vart lite tvärtemot och gör saker på mitt eget sätt:D). Sen tog det knappt två timmar innan sonen va ute:crazy:..

Känner mej faktiskt lite orolig själv då jag känner mej som en förstföderska som inte vet hur det känns när det kommer igång. Samt att jag är livrädd för att det ska komma igång hemma. Sista var jag löjligt uppassad av unga praktikanter på förlossningen. Jag kände mej oerhört trygg i deras händer.. Hoppas faktiskt att jag får praktikanter igen. Dom är bra mycket mer lyhörda än ordinarie personal..

Jag vet inte hur det ska kännas. Samt att det ofta går undan i min släkt när värkarna väl börjar. Så bor jag ju som känt ensam rätt mkt med sonen. Men det ska nog gå bra. Har släkt och vänner som gärna skuttar upp ur sängarna mitt i natten om det skulle komma igång.

Själva verkarbetet oroar mej inte så mycket. Personligen så tyckte jag det gick bra. Jag hade intensiva värkar i två timmar. När jag la mej på förlossningsbordet och såg att två timmar gått sen min epudiral så trodde jag inte det va sant. Kändes som enbart 10 max 20 minuter..... Och själva krystningsarbetet gick bra det oxå. Jag va så glad att det äntligen kom igång att jag låg och skrattade och skämtade mellan värkarna:p

Mitt vatten gick! :D Utan några direkta förvärkar eller annat. Vattnet gick ca 07:30, och värkarna kom igång ordentligt 17.00. Ut kom han 04.10 :)

Resten besparar jag er ;)

Denna gång tror jag att jag kommer att känna av betydligt mer innan. Den gång de fick stoppa upp förloppet när jag var inlagd så mådde jag ganska illa på kvällen, och hade ont i ryggslutet hela natten. Fick sedan regelbundna sammandragningar på morgonen som sedan gjorde mer och mer ont. Återstår att se om det startar likadant när det är "på riktigt" sedan!

Jag fick som väldigt lätt mensvärk som kom och gick under dagen (började på morgonen). Det gjorde inte speciellt ont men framåt kvällen så blev det tydligare och tydligare att det var tydliga toppar och dalar (även om jag fortfarande inte tyckte att det gjorde ont). Min sambo tvingade mig att ringa förlossningen och de trodde inte att det var något eftersom det inte gjorde så ont. Men jag skulle återkomma om de började komma tätt och gjorde mer ont. Strax innan ett på morgonen så ringde jag igen för då kom värkarna med en-två minuters mellanrum (fortfarande utan att göra speciellt ont). Vi kom in till förlossningen vid typ halv tre om jag minns rätt och då var jag öppen 4 cm. De tyckte att jag var såååå duktig som hade stått ut hemma men det var ju liksom inget problem för det gjorde ju inte ont. Jag hade öht inte ringt dem om det inte var så att sambon (som gaddade ihop sig med min mamma) tvingade mig att ringa.

I motsats till lady_mike är jag lite orolig för värkarbetet denna gången. Jag fick aldrig några krystvärkar (iaf inte som jag kunde känna) och dottern var inte så intresserad av att leta sig neråt så efter 9 timmar på förlossningen, varav de sista 3 fullt öppen, fick jag order om att börja krysta utan att känna värkar. Det gick sådär. Efter en timmes krystande och krystande och krystande och fortfarande ingen bebis i sikte så rullades sugklockan in. Dottern kom ut på 10 minuter med en medelsvår dragning men det var otroligt smärtsamt och jag kunde inte alls hantera det. Den här gången är jag mest orolig för att inte kunna krysta ut lillknodden själv eller att krystvärkarna ska paralysera mig precis som sugklockan gjorde. Samtidigt så vet jag nu att även om det djävulskt ont så går det över och att jag nästan ögonblickligen hade glömt hur ont det gjorde. Det låter som en klyscha men så fort jag fick upp dottern på mitt bröst så var allt som bortblåst.

Ja, min dotter är ju född i v33+6, det började med vattenavgång strax innan 7 och vid ca 8 var vi inne på förlossningen och jag hade inga direkt värkar bara lite lätt mensvärk, fick höra att det här kommer ta tid, ni kan ta det lugnt, vi skulle bli visade neo mm, men något sådant hanns aldrig med... Vid ca 9 gjorde de en första undersökning som visade att jag var ca5cm öppen och jag hade fortafarande inga direkta värkar, ungefär här konstaterades det att vi skulle föda samma dag ;) fick en kanyl i armen och lite mediciner för dotterns skull iom prematuriteten.
Runt 10.30-11 började jag få onda värkar och fick lustgas vilket jag klarade mig ganska bra på :)
ca12.40 började krystvärkarna och 13.11 föddes dottern :D Hade ganska svaga krystvärkar så de gav värkstimulerande men jag tror knappt de han börja verka innan dottern var ute ;)

Är lite orolig denna gång över hur det kommer börja, eftersom jag inte hade några direkta värkar förrän jag var öppen halvvägs... om det då inte börjar med ännu en vattenavgång.

Jag har fått hålla lillkillen o helt plötsligt blev flera av hans värden bättre. Hud mot hud kontakt kan visst göra riktig nytta :-D Så vi hyser gott hopp om att slippa respiratorn under helgen. Namnet har varit bestämt sedan länge, men vad det är håller jag för mig själv ;-) Fortsätter köra på min lite anonyma version här på Buke.

*kl*

Skulle några av er omföderskor i tråden kunna dela med er av förlossningshistorier? Bara om ni vill då självklart!
Jag är mest nyfiken på när/hur man vet att det har startat:p Så det räcker för mig om ni berättar det och hoppar över alla äckliga detaljer:D
Skulle också vara bra att veta vad ni plockade med i förlossningsväskan, ska man ta med kläder till pappan? (typ t-shirt om barnet skulle råka göra en olycka på honom)

Mitt vatten gick tidigt en lördagmorgon ca 10 dagar före BF, men jag fick inte några värkar förrän sent på söndagkvällen. Hade fått tid för igångsättning på måndagsmorgonen, men detta behövdes alltså inte. Värkarna kom tätt nästan med en gång och vi åkte in runt 02, inte för att det gjorde direkt ont utan just för att de kom var 3:e minut. Ca 50-60 sekunder långa var de.

Trodde vi skulle bli hemskickade av den barska barnmorskan, och var orolig ända tills de rullade in en extrasäng åt min fru och uppmanade oss att försöka sova lite. Man undersöker tydligen inte de som fått vattenavgång utan värkar i onödan, fick jag veta efteråt. Så klockan var 05 då jag blev undersökt första gången och det konstaterades att jag var öppen 7 cm.

Då blev det annat ljud i skällan kan jag säga. Fick höra att jag varit sååå duktig och så jag fick lustgas (som till skillnad mot töntig panodil, vetekudde och varm dusch gjorde stor nytta). Var fullt öppen klockan 0616 och sedan så föddes sonen klockan 0717. Drog väl en ganska smidig förlossningslott tror jag. Hoppas det går smidigt även med tvåan, men jag är lite orolig över om det skulle köra igång fort och vi samtidigt får problem med att hitta barnvakt till sonen.

Min fru packade ner så mycket i BB-väskan att vi inte kunde bära den från förlossning till BB-avdelningen. Den fick åka i rullstolen som annars var ämnad till mig...

Men ett axplock av det som vi hade där:
-amningsBH, mjuk och nätt utan vadd/formgjutning eller vad det heter (hade en sån också, värdelös)
- mjukiskläder till mig, man är inte särskilt grann i de där genomskinliga skjortorna som man annars får...
- särskilt fin (omlott)body att ha när det fotograferas
- kontanter (den där jäkla vetepåsen de prackade på oss kostade 60 spänn..)
- choklad :love:
- kamera
- mobil (kom bara ihåg att stänga av den under förlossningen... strax innan kl 07 just när jag krystade som bäst så ringde hundvakten upp frun av misstag från sin nyinköpta telefon, och klockan 07 så gick alarmet som skulle påminna oss om att åka in till BB för igångsättning på min telefon... BM förklarade syrligt att det faktiskt inte var tillåtet att ha mobilerna på. Som om vi inte hade annat viktigt för oss, typ som att föda barn).

hud mot hud är verkligen något de brukar rekomendera på neo. Vi satt med S på BIVA och hade henne på bröstet större delen av dagen. (ja även när vi fick in henne på rummet låg hon mest på bröstet.) Det var lite krångligt med alla sladdar men personalen hjälpte till när man skulle flytta på barnet.

Vad härligt att ni fått hålla honom nu! :love:

På "våran" Neo-avdelning så använder de sig av Känguru-metoden (vård med hud mot hud), åtminstone efter v.32, så där är det enbart hud mot hud som gäller då. Det verkar vara väldigt effektivt :)

Hoppas allt fortsätter lika fint! Jag håller tummarna för att han "växt ifrån" respiratorn snart :love:

*kl*

Väskan glömde jag ja!

Vi har packat ner (och hade i princip samma förra gången);

- Underkläder (mjuka trosor!! strumpor + sportbehå), mjukiskläder, amningslinne, amningsinlägg och mjuk amningsbehå samt necessär till mig.

- Kalsonger, strumpor, ombyteströja, extra t-shirt samt necessär till maken

- 3 ombyten (bodys, byxor, sockor), 2 pyjamasar, overall till hemresan + mössa och babyfilt till bebis (att vi har så "mycket" kläder med beror på att vi blev kvar flera dagar förra gången, och fick tvätta upp kläder på BB, så några olika ombyten innan man måste tvätta är skönt).

- nagelfil (bebisens naglar är ofta långa vid förlossningen och då river de sig väldigt lätt i ansiktet! Så en nagelfil är toppen).

- kamera, mobilladdare

- Babyskydd

- Bärsjal

- Frukt, godis

- Lite "emergency-mat" till maken (typ snickers & Wasa sandwich att ha under förlossningen).

Det är det!

:)

*kl*

Sitter på jobbet och avverkar mitt näst sista pass innan jag går hem och väntar på att bebis ska komma. Har blivit beviljad graviditetspenning och har sen tagit sem tiden innan den börjar gälla. Jag vill inte hamna där jag var förra graviditeten, det var sååå jobbigt att jobba och vara gravid på slutet innan jag gick hem (hade havandeskapspenning då oxå).

Iövrigt så flyter livet på, allt ser normalt ut med bebin, lite mindre var magen när vi mätte första gången än med Alex. Ska mäta på måndag igen.

Jag har ont i magen och framfogen på ett annat sätt som jag inte hade förra gången dock. Får lätt håll och sammandragningar om jag går för fort, bär tung ryggsäck, bär runt på Alex en längre stund, skrittar i ett ökat tempo eller travar. Galopp går bra och trav till viss del, men det blir till att fokusera på att slappna av för att slippa hållet/sammansdragningarna.

Fogarna är nog värre den här gången men nu vet jag lite mer hur jag ska hantera det hela och är mer försiktig.

Kommer i mina vinterkläder fortfarande men termobyxorna går inte att knäppa... Att bälta sej i bilen har helt plötsligt blivit svårt med höger hand. Knyta skorna är oxå tungt.

Vi ska köpa syskonvagn vilket vi inte gjort än och vi ska helst köpt ny bil innan bebisen kommer. Packa en BB-väska kanske man ska göra i tid den här gången, förra gången hade vi inte någon väska packad dirket, dock så kom ungen tre veckor för tidigt, hade lagt ner några kläder till bebis och mej typ, kameran kom vi ihåg i all hast men resten glömde vi. Tror vi hade köpt nått att dricka och äta till min man men sen fick han gå ner på stan och handla nya kläder till sej själv när vi låg på BB i fyra dagar.
Den här gången vet jag lite mer vad som behövs oxå.
*Filt till bebisen, så jobbigt att hålla på med kläder när man ändå bara är inne.
*Kläder till mej, mjuka ska dom vara.
*Kläder till bebisens hemfärd.
*AmningsBH.
*Mjölkuppsamlare och amingsskydd.
*Mobilladdare och handdator(glömde laddaren till mobilen förra gången, inte bra när alla vill ha uppdateringar.
*Kameran så klart, kanske även filmkameran(inte för förlossningen;)).
*Tofflor kan vara skönt att sätta fötterna i när man ska upp och röra på sej.
*Hygienartiklar.

Det där är väl det viktigaste, min man kommer ju att åka hem den här gången eftersom att vi har Alex så till honom är det inte så mycket att packa. Sen blir det ju lite skillnad på att vara på BB i 1-2 dagar mot flera. Får se hur det blir den här gången, sist ville dom ju helst inte släppa hem oss den 4:e dagen heller...

Hade en lång latensfas som började på tisdag morgon, kände en konstig kännsla, typ mensvärkslikande. Tvekade på om jag skulle våga köra bilen till föräldrautbildningen(var ju mer än 3 veckor kvar till BF) när det kändes så konstigt. Men jag åkte dit och passade på att fråga min BM(som höll i utbidningen) om det var normalt att det skulle kännas så här. Fick till svar att det var det, ingen fara.
Mensvärken eskalerade och runt 17 på em samma dag ringde vi förlossningen för att rådfråga, fick en tid för undersökning och jag var öppen 1 cm. Kunde lika gärna gå så i 5 veckor till enligt läkaren:eek: Vilken plåga tänkte jag.

Åkte hem med kännslan som bara blev värre, ringde förlossningen runt midnatt igen då jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Dom hade inte plats så jag fick åka till Danderyd istället.... Vi hade inte ställt in oss på det och hittade väl inte heller riktigt, fick ringa min mans pappa och be om vägbeskrivning via Eniro. Jag satt och svor i bilen mellan tårarna och sa att jag skulle vägra åka hem igen.
Kom in, gjorde en koll, öppen 2 cm. Åka hem och sova på citodon och varm handduk runt magen var vad jag fick som råd.

Låg och plågades natten igenom, kom upp vid 11, försökte äte frukost, åkte sen till stallet med min man som fick mocka och kolla till hästen, själv gick jag runt som ett vrak med en handduk för munnen som jag kunde svära högt i. Dagen gick och jag plågades men till slut visste jag inte vad jag skulle göra om jag inte fick komma in, stod i duschen och grinade, sen kom slemproppen, var tvungen att fotta den, äcklig men intressant.
Denna konstiga starka mensvärk började bli med tryckande nedåt och när jag sa det till förlossningen i telefon(jobbigt att prata i telefon när man har så ont) så fick vi komma in igen. Var då öppen ca 4-5 cm.

Ville testa alternativ till bedövning, som bada= hemskt, magen stack upp och blev kall samt att jag hade så ont att jag inte kunde sitta bra utan att åka under ytan med huvudet typ. Nålar= bara obehagligt, vågade ju inte röra handen där nålen satt eller vrida huvudet pga nålen i pannan.
Till sist bad jag om en spruta i ryggen=mycket bra.

Ungen kom ut 03:19 torsdag morgon.

Kommer ta bedövning i ryggen på en gång den här gången, jobbigt var bara att jag inte riktigt kände när jag skulle krysta och inte fattade hur jag skulle göra, men nu vet jag att det bara är att ta i som om man ska skita. Sen fick jag tömmas på urin två ggr efter förlossningen pga bedövningen och det var inte någon mysig kännsla med ett rör in i urinröret, men men, det får det vara värt.

Åh vad härligt! Antar att du inte vill lägga ut någon bild på underverket om du vill vara anonym... Men hur mycket vägde han och hur lång kanske du kan skriva.

Hoppas han slipper respiratorn!

Jag gick över 11 dagar, så vi hade en tid på sjukhuset på tisdagen för koll och ev igångsättning. Men natten till söndagen innan vaknade jag och hade lite ont. Gick upp och kissade och somnade om. Var hemma till lunch, då åkte vi. Då kom värkarna med fem minuters mellanrum. Var då öppen fem cm. Sen gick det många timmar med akupunktur, epidural och lustgas och klockan 17 kom E. ut! En jättehårig tjockis som kom upp på bröstet:love: Kärlek vid första ögonkastet!

Jag gick runt tiden innan förlossningen och var livrädd att vattnet skulle gå när man typ var i affären. Men jag oroade mig i onödan, vattnet gick inne på förlossningen.

I väskan hade jag:

Kläder till mig, använde dock sjukhuset kläder under BB tiden. Hade med amningsbh(cariwell tror jag den heter), amningslinne(hm´s var sköna)
Schampo, balsam och duschcreme
Div toalettartiklar, sax och nagelfil var bra
Kläder till E. Omlottbody, byxor, strumpor, pyjamas, overall, mössor. Sambon fick köpa en ny tunn mössa, för den vi hade var för liten.
Filt
Telefon och kamera
Dextrosol. Tror aldrig jag åt någon
Cd skivor. Ibörjan var det trevligt med bra musik, men efter ett tag så sket jag fullständigt i vad som spelades...

Det är vad jag kommer ihåg. Tror inte sambon hade med sig något, kanske en t-shirt. Men vi har fem minuter till sjukhuset och han sov hemma. Vi var på BB i fem dagar, så sambon hade många tillfällen att hämta grejer.

Tack för alla svar! Känns skönt att få läsa om de olika sätten det har börjat för er, jag hoppas på att vattnet ska gå för då vet man ju att det är på g:D
Verkar som om jag kanske ska köpa nya mjukisbyxor, tror inte riktigt mina med stora hål i grenen passar in någon annanstans än hemma (och när ingen är hemma på gården:p)

Jag frågade faktiskt mest för att mina förvärkar inte ger sig, men de blir varken regelbundna (förutom en natt då de kom en gång i timmen) och inte heller gör de särskilt ont om jag ligger på sidan. Men de slutar aldrig mer än avbrott på 2-3 timmar på en dag och jag är inte så förtjust i att knapra alvedon så det blir att härda ut.
Men det är väldigt stressande både för mig och sambon att det inte ger sig, har hållit på över en vecka nu. Dock har det fått sambon att äntligen sätta igång med att bygga skötbord och sätta ihop sängen! Så lite nyttigt har det varit;)

*kl

Ingen bra dag idag... Massor med obehagliga förvärkar. (tror jag det är iaf). Sambo och ag har varsin sovmorron varje helg. Jag på lördagar och sambo på söndagar. Men jag fick masa mej ur sängen pga mensliknande smärtor i ryggen.. Har haft jobbiga värkar i magen till och från hela dagen. Yr i huvudet och mått riktigt illa. Fick sätta mej flera gånger och vila inne på affären när vi handlade.. Har svårt att kissa idag då det gör ont. Känns lite som tryck neråt när jag sätter mej.
Ligger på soffan nu och har smått ont med jämna mellanrum men något bättre.. Vi får se hur jag mår i morgon. Annars ringer jag nog in och ber om att få komma på en koll. Men har tid på tisdag så jag hoppas på att härda ut tills dess. (33+0 idag).
Bebis har varit extremt pigg idag. (vilket jag är bara glad över). Inte vilat något alls på hela dagen. Sonen va såhär pigg när han låg i magen hela graviditeten..

Usch det där lät inte trevligt! Hoppas det går över tills imorgon. Annars måste du ju få komma in och kolla upp det. Bättre att bebisen håller sig på insidan ett tag till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025