Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Sedan sa finns det val inte sa manga utanfor Spanien som ar sa bra pa rasen sa att de kan fa ut det basta utav dem. For nej man rider inte och tranar dem riktigt pa samma satt som ett halvblod. Har hort om ett exempel pa en riktigt fin hast som akte till Tyskland for att tavlas dar men senare kom tillbaka pga av att han blivit superstressad. Kunde knappt skritta. Man kan inte pressa dem som man kan med halvblod pa ett annat satt. For de jobbar och forsoker sa mycket de bara kan och till slut har man pressat dem for mycket.

Att antalet varmblod ar mer representerat pa dressyrbanan ar vall knappast konstigt. Varmblod har ju avlasts for sporten langre och det finns x antal fler varmblodiga ridhastar an det finns PRE.

Man kan alltså inte trycka ihop en PRE på samma sätt som ett halvblod;) :angel:

*kl*
Ni får gärna diskutera ursprungsfrågan, eventuella skador/problem hos hästar passar bättre i ny tråd.

/B_A_L, moderator

Med det där uttalandet så säger du alltså att i princip alla gp-ryttare rider sina hästar fel... hm, jaja.

Okej, sorry daligt uttryck.
Men ja ett halvblod tal mer. Inte med den sakens skull sagt att det ar ratt att gora det.

Nä, precis:bow: Tycker PRE-hästar är underbara:love: Och de "går" ju inte att rida dem fel, då de blir stressade och förstörda:p

Men jag är fortfarande himla nyfiken på vad du grundar detta på!? Har du varit med någon Grand Prix ryttare i flera månader och sett dennes upplägg och träningsmetoder? Eller spekulerar du bara hejvilt...? Det här är himla OT så egentligen är det nog inte så lämpligt att ta i den här tråden. :o

Men jag är fortfarande himla nyfiken på vad du grundar detta på!? Har du varit med någon Grand Prix ryttare i flera månader och sett dennes upplägg och träningsmetoder? Eller spekulerar du bara hejvilt...? Det här är himla OT så egentligen är det nog inte så lämpligt att ta i den här tråden. :o

Precis, den diskussionen som förs nu passar bättre någon annanstans...

***knapplån***

Jag har själv ingen erfarenhet av att rida PRE, men har sett några olika "varianter" på nära håll.

En av dem är Pepinopre, som har förstått vad det handlar om. Hon rider sina hingstar på ett mycket trevligt sätt, de är avspända och kommer verkligen till sin rätt.

En annan är en f d ridlärare på "min" ridskola. H*n har erfarenhet av halvblod upp i svår klass och skaffade sig en ung PRE-hingst för några år sedan. Det enda som gäller är att showa: piaff, spansk skritt och "levad" är några av de cirkuskonster h*n tränar. Hästen är spänd som en fiolsträng och har en otrolig underhals. Han kan f ö varken skritta eller ens stå still vid uppsittning. Men ryttaren tycker det är jätteroligt och idiotförklarade mig när jag tyckte att hästen var spänd - "Man måste ha spänning för att få fram en piaff" säger h*n.

Immer

Ja, väldigt OT

Från början har jag hört otroligt kunniga och duktiga ryttare diskutera detta och lyssnat uppmärksamt. Och nu ser jag själv att hästarnas(återigen, inte alla) ryggar är låsta, deras halsar alldeles ihoptryckta osv...

Jag hoppas att du/ni ser samma saker också någon gång:(

För att inte tala om längningar som ska se ut på ett visst sätt.

Jag tänkte mer på alla övergångar som finns i tex GP special mellan passage-ökad trav-passage hela det programmet är det ju mkt stor gång prioritering på.

Där får dom spanska hästarna inte så mycket poäng dom får poäng i kuren (om dom når dit) på sina piaff-passage och piruetter som dom utövar hela programmet igenom känns det nästan som det blir lite tråkigt och inte så varierande :crazy:

Sedan sa finns det val inte sa manga utanfor Spanien som ar sa bra pa rasen sa att de kan fa ut det basta utav dem. For nej man rider inte och tranar dem riktigt pa samma satt som ett halvblod. Har hort om ett exempel pa en riktigt fin hast som akte till Tyskland for att tavlas dar men senare kom tillbaka pga av att han blivit superstressad. Kunde knappt skritta. Man kan inte pressa dem som man kan med halvblod pa ett annat satt. For de jobbar och forsoker sa mycket de bara kan och till slut har man pressat dem for mycket.

Att antalet varmblod ar mer representerat pa dressyrbanan ar vall knappast konstigt. Varmblod har ju avlasts for sporten langre och det finns x antal fler varmblodiga ridhastar an det finns PRE.

Saken är när man skall köpa och sälja hästar är att få dom att fungera med en annan ryttare det är då man får betalt! Man får inte betalt för hästar som ytterst få är kapabla att rida och därför köper man inte sådana heller det är inte svårare än så egentligen.

Man kan alltså inte trycka ihop en PRE på samma sätt som ett halvblod;) :angel:

Du får ursäkta men är ju precis så som dom ser ut, väldigt ihopdragna med kort kort gång :confused:

Det är ju därför dom har rykte om sig att dom har svårt att länga

Haha. Kan inte lata bli att skratta; "här i Sverige dit majoriteten av mkt skit hamnar (har jag hört)" Just denna mening hor man sa manga ganger och den enklaste och troligen mest sanna forklaring till det ar helt enkelt att i Sverige finns det valdigt fa som betalar vad en bra PRE kostar och som med det mesta sa far man oftast vad man betalar for.

Enligt mina kontakter har i Spanien som har stor erfarenhet utav att formedla PRE hastar over hela varlden och daribland Sverige sa ar de allra flesta svenskar inte villiga till att betala for en bra hast. Kommer inte ihag exakta summorna nu men nastintill alla vill sa klart ha en inriden och trevlig hast. Helst med supergangarter sa klart och utan nagra som helst fel. For detta vill de sa klart betala ytterst lite. Priset pa de hastar salda till Sverige kanske ligger pa upp till ca 10 000€ och da sager det sig sjalv att nej det ar inga WOW-hastar folk tar hem ! Sa att spanjorerna inte skulle salja sina bra hastar utanfor landet behover nog inte vara sant, men daremot varfor ska de "skanka" bort en kanonhast utomlands nar de kan salja inom landet eller till nagot annat land och fa det de begar for den...
Men sen ska dom där billiga hästarna absolut användas i aveln, bara därför att dom har testiklarna kvar :devil:
PRE-aveln i Sverige kan ju aldrig gå framåt så länge alla ska använda sina billiga hingstar ("skiten som inte spanjorerna vill ha") till avel.

Apropå bra dressyr PRE, så såg jag en mycket trevlig och välriden valack på Iberiska Mästerskapet på Grevagården. Den hette Escandalo och vann mästerskapet. Är det någon som känner till den?

Du får ursäkta men är ju precis så som dom ser ut, väldigt ihopdragna med kort kort gång :confused:

Det är ju därför dom har rykte om sig att dom har svårt att länga

Du måste bara ha sett felridna PRE-hästar i så fall;) de jag har sett är helt underbara:love: Men ryttarna rider dem rätt också:bow:

Saken är när man skall köpa och sälja hästar är att få dom att fungera med en annan ryttare det är då man får betalt! Man får inte betalt för hästar som ytterst få är kapabla att rida och därför köper man inte sådana heller det är inte svårare än så egentligen.

Ja och de kan ridas av sa gott som alla men pa vilket satt som helst. Mjuk och mer foljsam ridning borde nog flera lara sig. Och ja folk far betalt for dem. Det saljs och kops hastar kors och tvars over varlden, men det ar oftast just svenskar och folk fran norra Europa som inte vill betala...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset