Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Fast vad gör t.ex Jan Brink för fel då? Rider han på ett olämpligt sätt som är skadlig för hästarna, eller vadå...?

Himla OT, men är mest nyfiken på dina åsikter, då våra helt klart går i sär vad gäller detta! :)

Med tanke på hur sällan Briar är skadad måste Jan var en jävla dålig ryttare som är helt fel ute :angel: :devil:

Poängterade det för E men hon håller fast vid sin åsikt. :p Nåja, får väl höra en förklaring snart.

Ni verkar inte fatta vad jag menar och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det heller:crazy:

Men iaf, Jan Brink, är enligt mig(och säkert tusentals andra) en av de bättre dressyrryttarna, fast det finns bättre:bow: (fråga inte efter namn eller så, då jag inte kan nämna det, tyvärr:( )

Förslitningar och liknande beror ju helt på hur man rider hästarna:eek: ;) :bow: Om man rider sin häst rätt(Grand Prix-ryttarna är dåliga försbilder) så är det betydligt större chans att man slipper förslitningsskador:bow:

Jag menar inte att alla rider sina hästar fel, men de jag sett(inklusive Jan Brink, rider enligt mig inte rätt... )

]

Ja och eftersom Briar inte har några förslitningsskador eller hältor som det verkar så måste ju Jan göra något rätt men enligt dig rider han inte rätt och du säger ju själv att förslitningar osv helt och hållet beror på hur man rider hästarna och om man rider rätt så är det större chans att man slipper detta.

Så då kan du ju inte säga att Jan är så himla fel ute även om han självklart har en massa brister som vem som helst.

Lätt för dig att säga som bor i Spanien , tänk på oss här i Sverige dit majoriteten av mkt skit hamnar (har jag hört) vi har inte så mkt att jämföra med direkt och det som är mest trist är ju att det inte egentligen är några duktiga ryttare hästarna hamnar hos utan hos en hel del som hrrm inte kan så mkt

Jo jag har vall att se lite annat. Men anda det ar ju PRE som ras inom dressyr vi pratar om inte de fa exemplar som man kan hitta i Sverige. Har om nagonstans sa ar de ju valrepresenterade.

Haha. Kan inte lata bli att skratta; "här i Sverige dit majoriteten av mkt skit hamnar (har jag hört)" Just denna mening hor man sa manga ganger och den enklaste och troligen mest sanna forklaring till det ar helt enkelt att i Sverige finns det valdigt fa som betalar vad en bra PRE kostar och som med det mesta sa far man oftast vad man betalar for.

Enligt mina kontakter har i Spanien som har stor erfarenhet utav att formedla PRE hastar over hela varlden och daribland Sverige sa ar de allra flesta svenskar inte villiga till att betala for en bra hast. Kommer inte ihag exakta summorna nu men nastintill alla vill sa klart ha en inriden och trevlig hast. Helst med supergangarter sa klart och utan nagra som helst fel. For detta vill de sa klart betala ytterst lite. Priset pa de hastar salda till Sverige kanske ligger pa upp till ca 10 000€ och da sager det sig sjalv att nej det ar inga WOW-hastar folk tar hem ! Sa att spanjorerna inte skulle salja sina bra hastar utanfor landet behover nog inte vara sant, men daremot varfor ska de "skanka" bort en kanonhast utomlands nar de kan salja inom landet eller till nagot annat land och fa det de begar for den...

Har jag sagt att förslitningsskador helt och hållet beror på hur man rider:eek: :o Det menar jag inte;) Men till väldigt stor del!!

Jag sa ju nyss att jag ansåg att Jan var en av de bättre dressyrryttarna, men att det finns dem som enligt mig rider bättre;) :p

Det är säkert självklart så men om du tänker såhär att du är ute och letar dressyrhäst och vill lägga en halv miljon så är ju inte PRE det första som kommer i tankarna för en dressyrryttare om man säger så.

Självklart tycker spanjorerna att deras hästar är jättefina och värda mkt pengar och det är dom väl men inte som dressyrhästar i europa och det är väl därför det klientelet som har så mkt pengar inte köper PRE, dom har lite att bevisa först sas , dom som finns i GP är ju bra men dom är ju inte jättebra. Alltså det finns ju helt klart fler bedömningsgrupper än piaff och passage i GP

Ni verkar inte fatta vad jag menar och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det heller:crazy:

Men iaf, Jan Brink, är enligt mig(och säkert tusentals andra) en av de bättre dressyrryttarna, fast det finns bättre:bow: (fråga inte efter namn eller så, då jag inte kan nämna det, tyvärr:( )

Jag misstänker att du har läst lite mycket på buke särskilt vissa trådar både på dressyr och andra forum, där de några av de skickligaste ryttarna av alla sitter och delar med sig av sina oändliga kunskaper:angel:

Då får man lätt uppfattningen att ingen kan rida och dessutom mår hästen bäst barfota och i lösdrift och det enda som är vettigt att göra är att leka lite lekar då och då med dem. :devil:

Förlåt, hoppas du förstår att det är ironi. :p

Det är ju det brantare bäckenet som underlättar samling :angel:

Angående den korta ryggen och bära, en Dressyrhäst skall ju inte bara vara en packåsna utan en atlet...

Vad är flashiga rörelser?

Har jag sagt att förslitningsskador helt och hållet beror på hur man rider:eek: :o Det menar jag inte;) Men till väldigt stor del!!

Jag sa ju nyss att jag ansåg att Jan var en av de bättre dressyrryttarna, men att det finns dem som enligt mig rider bättre;) :p

Jag tycker oxå att det finns en hel del som rider bättre än Jan Brink men det var du som drog in skador relaterat till dålig ridning och däri hamnade stackars Jan Brink utpekad som en som red sönder och red fel.

Det är ju det brantare bäckenet som underlättar samling :angel:
För att kunna bära måste hästen samla sig.
En häst måste samla sig och bära överflödig vikt (ex ryttare) för att inte ta skada. Ju bättre förutstättning för samling och bärande desto hållbarare.

Angående den korta ryggen och bära, en Dressyrhäst skall ju inte bara vara en packåsna utan en atlet...
Varför drar du det till sina ytterligheter? Kan vi inte försöka diskutera seriöst?
Jämför du en pre häst med en packåsna? För just i det här svaret vet jag inte vad du vill få fram.

Vad är flashiga rörelser?[/QUOTE]

Enligt min åsikt är en flashig rörelse något hästen i sin grund har haft naturligt( en gångart) men som människan medvetet fortsätter avla på för att göra den extremare och vad man anser vackrare. En flashig rörelse är något hästen inte behöver, men som finns där för den visuella njutningens skull.

Generellt har halvblodet i förhållande till sin anatomi en längre rygg än vad pre hästen har. Eftersom att hästen egentligen inte är till för att rida måste man rida den men även bygga den på det sättet som underlättar för hästen. Koncentrerar man sig i huvudsak på bra gång faller det bort litegrann. Då uppskattas rörelserna mer än den faktiska..ja vad ska man säga.."nyttigheten" hos hästen själv.
Hästar är byggda som broar, ju längre bro (rygg) desto mindre bra på att bära. Och vice verca.

En kort rygg främjar absolut inte hållbarheten direkt :crazy:

Dessutom så är det ju faktiskt inte kotorna i ryggen som skall bära ryttare utan musklerna.

Nä de flesta "rygghästar" som finns är de med lite kortare ryggar

Jag misstänker att du har läst lite mycket på buke särskilt vissa trådar både på dressyr och andra forum, där de några av de skickligaste ryttarna av alla sitter och delar med sig av sina oändliga kunskaper:angel:

Då får man lätt uppfattningen att ingen kan rida och dessutom mår hästen bäst barfota och i lösdrift och det enda som är vettigt att göra är att leka lite lekar då och då med dem. :devil:

Förlåt, hoppas du förstår att det är ironi. :p

Jag fattar inte vad du menar, men jag försöker bara säga/dela med mig av mina teorier;) :D

Apropå skador(har inte läst alla inlägg om det, men men:p )

Förslitningar och liknande beror ju helt på hur man rider hästarna:eek: ;) :bow: Om man rider sin häst rätt(Grand Prix-ryttarna är dåliga försbilder) så är det betydligt större chans att man slipper förslitningsskador:bow:

Det är ju knappast GP ryttarna som är inne var och varannan vecka med sina hästar på kliniker :crazy:

Jag menar inte att alla rider sina hästar fel, men de jag sett(inklusive Jan Brink, rider enligt mig inte rätt... )

De meningarna går inte ihop för mig. Så du tycker att Jan är en av de bästa ryttarna trots att han rider på ett felaktigt sätt..? Hmm.

En kort rygg främjar absolut inte hållbarheten direkt :crazy:

Dessutom så är det ju faktiskt inte kotorna i ryggen som skall bära ryttare utan musklerna.

Nä de flesta "rygghästar" som finns är de med lite kortare ryggar

Nu misstolkar du. En kort rygg betyder inte automatiskt att en häst är frisk nej. Men det spelar en viktig roll förutsatt att resten av anatomin är korrekt. Blir en häst med god exteriör illa riden (där musklerna inte får arbeta ) går givetvis den också sönder.

Det sista du skrev fattade jag inte`vad du menade.

Bästa ryttarna av Grand Prix-ryttarna... Och han har börjat rida sin häst rätt(mer rätt:bow: )

Nu misstolkar du. En kort rygg betyder inte automatiskt att en häst är frisk nej. Men det spelar en viktig roll förutsatt att resten av anatomin är korrekt. Blir en häst med god exteriör illa riden (där musklerna inte får arbeta ) går givetvis den också sönder.

Det sista du skrev fattade jag inte`vad du menade.

De flesta hästar med ryggproblem är oftast hästar med kortare rygg.

Det är säkert självklart så men om du tänker såhär att du är ute och letar dressyrhäst och vill lägga en halv miljon så är ju inte PRE det första som kommer i tankarna för en dressyrryttare om man säger så.

Självklart tycker spanjorerna att deras hästar är jättefina och värda mkt pengar och det är dom väl men inte som dressyrhästar i europa och det är väl därför det klientelet som har så mkt pengar inte köper PRE, dom har lite att bevisa först sas , dom som finns i GP är ju bra men dom är ju inte jättebra. Alltså det finns ju helt klart fler bedömningsgrupper än piaff och passage i GP

Sedan sa finns det val inte sa manga utanfor Spanien som ar sa bra pa rasen sa att de kan fa ut det basta utav dem. For nej man rider inte och tranar dem riktigt pa samma satt som ett halvblod. Har hort om ett exempel pa en riktigt fin hast som akte till Tyskland for att tavlas dar men senare kom tillbaka pga av att han blivit superstressad. Kunde knappt skritta. Man kan inte pressa dem som man kan med halvblod pa ett annat satt. For de jobbar och forsoker sa mycket de bara kan och till slut har man pressat dem for mycket.

Att antalet varmblod ar mer representerat pa dressyrbanan ar vall knappast konstigt. Varmblod har ju avlasts for sporten langre och det finns x antal fler varmblodiga ridhastar an det finns PRE.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar