Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Jag tycker du har extremt fina PRE hästar , varför ser man inte mer av sådana ?? Jag kan tänka mig att dom allra bästa kanske inte alltid kommer ut på dressyrbanorna / är ganska så felridna enligt "oss" dom som rider mkt PRE hästar har väl kanske inte som syfte att rida just GP men jag tror att rider man dom från början som en vanlig häst skall det nog inte vara så svårt att få till längningar även om dom kanske inte blir 9-mässiga.

Invasor och gänget tycker jag har alldeles för "snabba" gångarter vilket gör att dom inte vilar på steget lika mkt men dessa hästar har ju blivit ridna så först och främst för att vara spanska hästar och inte för att vara GP hästar även om dom har utvecklats mkt på sista tiden och blivit mer dressyraktiga, jag minns invasor och dom i början av sin dressyrkarriär i GP visst piaffen och passagen och piruetterna fanns där ju men skritt och trav och galopp var ju katastrofalt dåligt för att vara på den nivån men för att vara det dom var dvs spanska hästar så var det ju som det skullle vara så visst spelar det en oerhörd roll hur dom rids.

Anledningen till att fler halvblodsryttare inte har en sådan häst tror jag är att de inte kan ridas alls på samma sätt som ett halvblod. Klämmer du om men skänkeln kryper de ur skinnet. De är otroligt känsliga och det är mycket svårt att rida dem helt rakt och att få dem att spåra. De är väldigt mjuka och har otroligt lätt för att skjuta ut en bog eller in en höft. Att rida dem i fullkomlig balans och eftergivenhet är inte lätt. Man kan absolut inte rida dem med kraft och styrka utan bara lotsa dem rätt. Detta är en konst som tar många år att lära sej och för många handlar det om att lägga om sin ridning totalt. Detta tar ju flera år.

:bow: :bow: :bow:

Jag är med på vad du säger, men även om halvblodet har en större tolerans i och med att de facto inte är lika rörliga och heller inte lika känsliga på _det sättet_, så ska det inte vara så stor skillnad på bra Halvblodsridning och på bra PRE ridning.

Men jag är helt med på hur de hur reagerar om de inte rids _med dom_

(jag undrar varför inte lippizaner reagerar på samma sätt ? )

Senast ändrad av en moderator:

Du har delvis rätt att det förmodligen bara är det bättre skiktet av PRE som platsar i internationell dressyr. Men det gäller ju alla raser, även halvbloden. Hur många halvblod har talang för att utföra slutor i galopp, passage eller piruetter?

Hur många av er här har utbildat era havlblod till dessa rörelser??
Anledningen till att fler halvblodsryttare inte har en sådan häst tror jag är att de inte kan ridas alls på samma sätt som ett halvblod. Klämmer du om men skänkeln kryper de ur skinnet. De är otroligt känsliga och det är mycket svårt att rida dem helt rakt och att få dem att spåra. De är väldigt mjuka och har otroligt lätt för att skjuta ut en bog eller in en höft. Att rida dem i fullkomlig balans och eftergivenhet är inte lätt. Man kan absolut inte rida dem med kraft och styrka utan bara lotsa dem rätt. Detta är en konst som tar många år att lära sej och för många handlar det om att lägga om sin ridning totalt. Detta tar ju flera år.

Till sist vill jag också säga att hur PRE-hästen rör sej är till stor del en avspegling hur den rids. En häst som trampar upp och ner som en symaskin och biljaderar kraftigt rids inte i balans eller harmoni med sin ryttare. Den är heller inte lösgjord och eftergiven i halsen eller bär upp sin rygg korrekt...

Lite OT
Jag tror det är lite samma sak (utan andra jämförelser) med det rena engelska fullblodet som du beskriver när det gäller PRE. Den biten som jag fetstilat kunde lika gärna gälla ett fullblod.
Det är så svårt att rida "lagom", för att få tryck men utan att hästen spårar ur, kryper ur skinnet osv. Jag har haft svårt att hitta tränare som kunnat se vad som krävs, hopptränare har varit lättare de är vanare med fulllblodstyper, ofta. Vissa dressyrtränare har inte kunnat ge rätt hjälp och när de själva satt sig på hästen ifråga har den just hållit på att "krypa ur skinnet" :crazy: när ryttaren försöker få tryck på sitt vanliga sätt att rida. Och det är bra tränare och duktiga ryttare, så inget ont om dem.

Det är en balansgång precis på samma sätt som du beskriver. Majoriteten av fullbloden har inte supertrav, men några finns som både har storlek och gång som skulle räcka en bit, men ändå ser man sällan rena fullblod i GP. Jag tror det delvis är samma skäl som du beskriver.

Jag har ridit såna länge och tänker fortsätta men jag känner mej ofta helt "fel" särskilt i dressyrarbetet. När det är "rätt" är det väldigt rätt :love: men man balanserar hela tiden väldigt smalt så att säga.

Ursäkta lite OT men din beskrivning passade enligt min erf väldigt väl in på fbl-hästar också.

Jag vet inte varför lussan hade så svårt med sin , jag menar hon rider ju verkligen inte med så mkt tryck och press eller på styrka eller så blev hon lite rädd för energin :confused:

Det är det lätt att bli :angel: och ju mer handridning - ju mindre kontroll har man - och ju mer fel blir det.

Handridning - där försvann den ryggen :o
så blev det bara trampa vatten hysteriskt....(så gör man ingen längning :rofl: )

Det går inte att kontrollera energin :angel: - utan bara gudia den som pepinopre skrev

jag tycker det ska fram fler raser än halvblod.
personligen så tycker jag PRE, Friesers, Lippizaners osv är bra mkt finare än alla halvblod. Men alla gillar ju olika. Finns ju fina halvblod också.

Ja men då är vi ju överens! (nästan alla!)
Det var inte dej (cenatur) jag menade när jag skrev detta med deras naturliga samling utan syftade på någon tidigare i inlägget.
Intressant att höra om fbl med likande ridning. Det verkar vara samma sak.
Fredrik håller jag bara med! Bra ridning är bra ridning oavsett på vilken häst, men på en PRE kommer du inte undan med något! De avslöjar dej direkt!
Anledningen att jag skriver här är ju att jag är väldigt mån om att visa att en bra PRE är en fantastisk häst och vill inte att rasen ska få dåligt rykte för att det finns många mindra bra PRE i Sverige. Men om den ska vara bra är den DYR! För mej är det den enda rasen, därför har jag valt att satsa stort på ett osäkert kort. Framför allt osäkert när det gäller tävlingar/domare i Sverige. Vi tränar intensivt och siktar högt. Mina hästar ha kapacitet för GP, men kanske inte piloten...

Jag håller med pepinopre att PRE hästarna är verkligen inte lättridna och när/om dom blir stampiga och trampar luft är det INTE pga hästen utan ryttaren. En gång när vi hade en PRE till salu kom det en ryttare som skulle köpa stor häst och ridit på elit nivå med ponny,(inga namn nämnda) hela tiden så skröt hon om hur duktig hon var, men när hon skulle sitta upp så tog hon stenhårt i munnen och inga ben och detta gjorde att vår häst blev väldigt stampig och till slut stannade hon och vägrade gå. Detta var mycket pinsamt och ryttaren skämdes otroligt mycket för denna hästen kunde verkligen länga och var aldrig stampig när vi red henne. Ville bara berätta detta för denna rasen är så otroligt mycket bättre än halvblod för man lär sig verkligen rida på riktigt och när man väl lärt sej rida en PRE kan man rida alla hästar. Och dom ger verkligen allt även om det är 30 grader och solen steker och alla andra hästar är sega och tjuriga så är fortfarande PRE hästarna pigga och går med öronen framåt och ger 150% . Och PRE hästarna kan OM någon häst verkligen länga. Min tränare och hennes sambo är bland de största halvblodsuppfödarna i Sverige och hon berömmer alltid hans gångarter hon säger att hans längninar är spektakulära och att hans samlade gångarter är utmärkta!! Och det skulle hon inte säga om hon inte menade det. Och om man jämför antalet halvblod med antalet PRE så är det ju mycket stor skillnad, och hur många halvblod är perfekta då?????? Det finns ju inte många PRE och då kanske ni som klagar på deras gångarter haft oturen och se de som inte är jättebra.:idea:

Som flashligt påpekat så kan ovanstående lika gärna passa in på dom flesta fullblod men det är klart att det är svårare att få en het/framåt/känslig häst att vänta på ryttaren , det ställer ju oerhörda krav på ryttaren på ett helt annat sätt men blir ju så mkt bättre när det till slut fungerar.
Men jag tror det blir oerhört svårt i bytena i varje och det är väl egentligen det som gör att så få fullblodshästar med mkt nerv inte når till GP sedan tror jag inte heller det bara handlar om ryttarens okunskap att dom inte når dit utan ställer ju rätt mkt krav på tempramentet på hästen oxå.

Senast ändrad:

det där hände mig också.
en elitryttare (ponnY) skulle provrida min frieser jag hade till salu.
ryttaren fick hästen till att trava...3-4 steg? sen gick hästen inte ett steg till.
för övrigt va det hästen på min avatar <----- det gällde.

Varför skall en elitryttare på ponny prova en Frieser eller PRE för egentligen? Det låter märkligt i mina öron faktiskt då jag antar att dom flesta juniorryttare på häst förtfarande vill vara med i eliten rida SM mm och att dom då väljer en annan ras en halvblod (då många är mkt fördomsfulla) är för mig rätt märkligt faktiskt eller så måste det helt enkelt vara samma ryttare som provat båda hästarna :idea:

KL

ja temperamnetsgrejjen är överförbar på fullblod.

- just det där överilade trampet har mer med exteriören att göra.

Jag tror att det bli desto mer pankaka när det blir fel på hästar som är a/ extra rörliga i ryggraden b/ kanske inte har en optimal överlinje ur Dressyrhänseende.

Alla raser är ju avlade för sin egentliga arbetsuppgift...
och halvblodets är ju tävlingsDressyr. Det är lite lättare...

(Lippizanerna borde se bättre ut, men jag tror att de är lite hämmade av att de vill att det skall synas från vilken hingstlinje hästen kommer. )

Annars är ju motorn en förutsättning.

Dålig ridning på överrörliga hästar så blir det tramp ochhysteri
Dålig ridning på "halvblod" blir mest att man kväver motorn....

Förmodligen är det här en skillnad på dagens toppstammade hästar - som är mer känsliga...

Som då anses oridbara av somliga...

jag vet att den som provred min hade en connemara, undrar om det inte va en hingst. detta va för typ..minns inte exakt, kanske 2-3 års sen. Ja varför inte? en ponnyryttare är ju ung, dom kanske tycker att det är vackra hästar. såvitt jag vet vad det den enda frieser dom prova. Dom hade tittat på några halvblod också.

OT har du lagt ut nån film där du rider fries?
Har mest sett dem segla fram i skritt

du kan pm'a

har dessvärre inte direkt ngn film på den jag hade då jag köpte min filmkamera för ungefär 4 mån sen o då va den hästen såld.
men några bilder finns iaf:

2.jpg

3.jpg

4.jpg

6.jpg

9.jpg

men.....
filmer kommer så småningom med min nya frieser som jag har.
har än så länge bara ett par få bilder på han i ridningen:
10.jpg

11.jpg

Senast ändrad av en moderator:

*haffar sista knappen*

Trakigt att det verkar som de flesta fatt se daligt ridna PRE hastar. For ja det finns de med riktigt trevliga gangarter och som aven kan langa. Alla lyfter inte bara pa knana och spratter med frambenen och inte arbetar bakifran eller vad det nu var som sagts tidigare.

Som namts tidigare sa ar det kansliga hastar, man rider dem inte "som halvblod". Man far rida lite annorlunda for att det ska passa dem och for att man ska fa ut det yttersta utav dem. Vi rider dem tex valdigt mycket langa och laga och oppnare i formen. Just pga att de har sa latt och det faller dem sa naturligt med alla samlade rorelser.

Och ja, jag ar nog aningens partisk efter som jag bor i Spanien och jobbar med dessa underbara hastar varje dag. Men det ar sa trakigt att hora vad folk sager om dem, att det bara trampar luft och inte kan rora sig for fem ore. Att de inte ens ror sig med godkanda poang i dressyrmatt matt. Visst jag kan arligt saga att jag har sett manga PRE hastar som ror sig pa ett satt jag inte tycker om eller sa som man vill ha dem pa moderna dressyr tavlingar MEN mycket utav deras gangarter hammas/forstors/blir missvisande pga fel ridning. Precis som pa vilken hast som helst, men har kanska skillnaden bir storra ? Samma sak galler halvbloden och deras rorelser, finns manga manga daliga hastar dar ocksa. Men de ar man vall mer vana med att se "hemma".

Till sist nagra bildexempel pa tva till typen valdigt olika hastar men som bada tva har riktigt bra gangarter !

Varför skall en elitryttare på ponny prova en Frieser eller PRE för egentligen? Det låter märkligt i mina öron faktiskt då jag antar att dom flesta juniorryttare på häst förtfarande vill vara med i eliten rida SM mm och att dom då väljer en annan ras en halvblod (då många är mkt fördomsfulla) är för mig rätt märkligt faktiskt eller så måste det helt enkelt vara samma ryttare som provat båda hästarna :idea:

Jag var elitryttare på ponny :idea: och jag älskar och rida PRE provade flera halvblod men fastnade inte för någon tyckte inte att det var roligt att rida... Provade sen mammas PRE hingst och avgudade honom nu ler jag varje gång jag rider och det går aldrig dåligt på ett ridpass för om något går emot så löser man det på ett ridpass :rofl: :love: medans man får jobba på problemet i flera dar med halvblod..
Jag tycker att PRE är fantastiska juniorhästar då man inte behöver rida med styrka utan måste vara finkänslig och rida med lagom mycket ben:D

Till __Stilett__ Underbart fina frieserhästar :D :love:

Delvis knapplån

Det som förbryllar
mig är just det faktumet att man rider och tävlar dressyr på hästar med anor som militärhästar som man i sin tur har skapat för tävling med showiga gångarter....och så kallar man PRE/Lusitanos gångarter för "showiga":confused:
Pre/Lusitanos är nog rent fysiskt/anatomiskt de hästar som lämpar sig bäst att rida på och framförallt då i dressyr då de har väldigt lätt för samling. De skapades för att kunna utöva ridkonst på (dressyr) men även för tjurfäktning tornament och i vissa fall krig.

Att sedan rasen i fråga inte länger sig lika bra som just halvblodshästar gör är ju inte något som är negativt för hästen i fråga, utan den enda det påverkar negativt är den som vill ha just en häst som kan showa. Vad skulle annars den ökade traven vara bra för?

Sen så talar folk om PREn som att den inte kunde länga sig öht..och förvisso är det väl en raritet i sverige och många andra länder. Men det finns ju hästar av hög kvalitet på sina håll också. Jag kan räkna upp åtaliga halvblod som inte har vad man kallar steg över huvud taget.

Svar till Centaur, inlägg 20: Hrmf... Jag såg nyss på Grand Prix-dressyr på Tv:n och jag tycker att det såg hemskt ut:cool: Ovch skritten, de taktade ju nästan:o Och traven såg man ju inte särskilt mycket av efterso m den största delen av programmet bestod av ren "benlyftspassage":cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar