Kryp i skafferi

Tack för allas svar! Varit sjuk sÄ inte orkat skriva innan. Har nu damsugits och torkat av med medel hela mitt skafferi tvÄ gÄnger. All mat som inte lÄg i stÀngd lÄda av hÄrdplast, glas eller metall slÀngdes. Troligen slÀngde jag mer mat Àn vad som behövdes men jag kÀnde mig inte bekvÀm med att behÄlla maten. SÄg inga fler kryp nÀr jag stÀdade i sjÀlva skafferiet dock i skÄpluckan ovanför (har ett gammaldags skafferi) - dÀr bland pÄsen med torkade lungor (hundgodis) hade krypen haft kul sÄg det ut som. Vet inte hur dom kom in i den pÄsen dÄ den var av ganska tjock plast och jag hade satt pÄ en klÀmma pÄ den. Det gjorde dock att jag Àven slÀngde torrfodret till min hund...

Jag tror att det skalbaggskryp jag hittade var mjölbaggar.

I det överskÄp hittade jag dock Àven vad jag tror Àr ett annat kryp?! Först sÄg jag en liten hög som jag tyckte sÄg ut som trÀflisor? Krypen var alla döda och sÄg ut som delar av typ smÄ getingar eller liknande... NÄgon som vet vad detta Àr?

20241015_220841.webp
 
Mal finns ju dock ute i naturen sÄ det borde ju gÄ fint att bara slÀnga ute i soptunnan utan risk för att det ska bidra till nÄgon extra spridning.

Absolut, vi slÀnger den dÀr nÀr den kastas. Men vi anvÀnder ju en dammsugarpÄse mer Àn en gÄng - den förvaras i pÄsen i frysen nÀr vi inte dammsuger. Vilket Anticimex ocksÄ rekommenderar.

(Vi har inte ett aktivt angrepp i vÄr lÀgenhet och har inte haft heller. Men förebygger noga just för att undvika det, eftersom de finns i huset. FÀllor etc.)
 
Senast Àndrad:
Absolut, vi slÀnger den dÀr nÀr den kastas. Men vi anvÀnder ju en dammsugarpÄse mer Àn en gÄng - den förvaras i pÄsen i frysen nÀr vi inte dammsuger. Vilket Anticimex ocksÄ rekommenderar.

(Vi har inte ett aktivt angrepp i vÄr lÀgenhet och har inte haft heller. Men förebygger noga just för att undvika det, eftersom de finns i huset. FÀllor etc.)
Jaha sÄ ni tar ut och in den ur maskinen efter varje gÄng och stoppar den i frysen mellan anvÀndningarna? Avancerad stÀdningsrutin.
 
Änger

(skrev om dem i förra inlÀgget) Tror inte de kör invasion som sÄ.
Ok. Trodde man hittade dom i klÀdgarderoben. De jag har hittat (alla döda) var i överskÄpet till skafferiet i köket.

Men allt detta har fÄtt mig att vilja noggrant stÀda mina garderober ocksÄ.
 
Ok. Trodde man hittade dom i klÀdgarderoben. De jag har hittat (alla döda) var i överskÄpet till skafferiet i köket.

Men allt detta har fÄtt mig att vilja noggrant stÀda mina garderober ocksÄ.

Det finns olika sorters Ànger. FlÀskÀnger Àr mer av en "köksÀnger" (gillar tex hund/katt-foder), medan pÀlsÀnger mer gillar garderoben (textilier, pÀls, lÀder m.m.).
 
Senast Àndrad:
Det finns olika sorters Ànger. FlÀskÀnger Àr mer av en "köksÀnger" (gillar tex hund/katt-foder), medan pÀlsÀnger mer gillar garderoben (textilier, pÀls, lÀder m.m.).
Min upplevelse Àr att pÀlsÀngrar Àr förvirrade jÀvlar som ibland ger upp i köksskÄp i sin jakt pÄ godis och bara chillar dÀrinne. Eller... varfaensomhelst:nailbiting:

Fryser ocksÄ dammsugarpÄsen, nÀr den fÄr plats :o
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp