Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Har inget emot PRE alls, skulle kunne tänka mig en själv om jag hittade en jag tyckte om. :) Just för att jag ändå inte är särskilt intresserad av tävling! Men att köpa en PRE för 100.000 och tro att man ska göra det riktigt bra på dressyrbanorna, det brukar inte gå något vidare

Hur vet du det? Inte ens jag som är överförtjust i PRE hästar o framförallt Lusitanos har sett tillräckligt mycket av dem i Sverige för att kunna göra ett sådant utlåtande. Folk i fråga har ingen kunskap eller mycket lite kunskap om PRE hästar och vill man ha en bra dressyrhäst letar man ju ofta efter stamtavla. Hur många vet vad de talar om vad gället stamtavlor och typer av PRE/Lus. i Sverige?
Inte för än nu har rasen blivit populär och mindre exklusiv i länder utanför spanien o Portugal och även börjat komma ut på tävlingsbanan.

Hur ser det ut om 20 år? Jag är iaf övertygad om att folk vet bättre och att även PRE/Lus är välkomna på de stora arenorna . Dvs om folk utgår från annat än sina fördomar.

Det ser trevligt ut med din frieser :bow: men jag fattar ändå inte hur man väljer såna som ridhästar, för mej är dom tjusiga vagnshästar.........på landet. Kan inte hjälpa det.

Svar till Centaur, inlägg 20: Hrmf... Jag såg nyss på Grand Prix-dressyr på Tv:n och jag tycker att det såg hemskt ut:cool: Ovch skritten, de taktade ju nästan:o Och traven såg man ju inte särskilt mycket av efterso m den största delen av programmet bestod av ren "benlyftspassage":cool:

Jag kan hålla med till viss del. Ökningarna var fina , bytena och galoppen också på de flesta ekipagen. Däremot blir jag alltid lika besviken när hästarna ska göra passage och samlade rörelser då et ser ansträngt ut och i mina ögon går allting alldeles för fort. Passage blir som en slags balanstrav med högre knän..Kankse för att hästarna är så långa?

Men jag tror det blir oerhört svårt i bytena i varje och det är väl egentligen det som gör att så få fullblodshästar med mkt nerv inte når till GP sedan tror jag inte heller det bara handlar om ryttarens okunskap att dom inte når dit utan ställer ju rätt mkt krav på tempramentet på hästen oxå.

Absolut.
Och det är inte jättemånga som har tillräcklig gång heller för GP, de har inte den där grundgången som halvblod som avlats för det har, det gör att vid spänning så tappar dom och blir trippiga, vilket inte halvbloden (med bra gång, alltså, det har ju kanppast alla halvblod heller) blir lika lätt.

Men de är rörliga och lätta och man kan rida fram väldigt mycket gång om man är rätt pilot, vill säga:angel: , men som sagt de tappar den lätt vid mycket spänning.

Men just ang känsligheten och rörligheten finns likheter med PRE.

Kl

Man kan jämföra med hundar, fullbloden är som vår bordercollie det händer något hela tiden och allt man gör påverkar, på gott och ont, de tänker snabbare än man hinner blinka och tycker sig fatta allt och vet sen hur det ska vara :angel: Vänta och lyssna är inte alltid så viktigt. Jämfört med labradoren vi hade innan som man hann prata färdigt med innan han for iväg och som var så lagom långsam att man hann korrigera honom i lugn och ro när det belv fel.:p
Lite utvik, sorry!

Jag kan hålla med till viss del. Ökningarna var fina , bytena och galoppen också på de flesta ekipagen. Däremot blir jag alltid lika besviken när hästarna ska göra passage och samlade rörelser då et ser ansträngt ut och i mina ögon går allting alldeles för fort. Passage blir som en slags balanstrav med högre knän..Kankse för att hästarna är så långa?

Jag håller med dig till viss del:D :angel: Ökningarna(eller egentligen såg jag ju bara det sista ekipaget, men jag har ju sett många dressyrtävlingar innan så:angel: ) är på de flesta ekipage ruskiga... Hästen slänger fram frambenen medan baken bara springer bakom, istället för att ökningarna blir som en explosion ur samlingen där baken sätts så långt inunder hästen att framdelen och frambenen flyter fram...

Och passagen är som sagt helt vidrig:cool: För det första jobbar ryttaren mer än hästen(gäller förresten under hela programmet, ryttarna sitter och sporrar fram hästen eftersom hästarna inte har någon framåtbjudning:cool: ). För det andra så är resultatet "benlyftspassage". Dvs att hästen bara lyfter på benen och "gungar" från sida till sida. Jag menar, det är ju inte klokt:eek: Och ryttaran sitter och sågar ihop hästarna så att halsarna blir alldeles ihoptryckta och ryggarna låsta:cry:

Och det är dagens dressyr!!:eek: :cool:

Lätt för dig att säga som bor i Spanien , tänk på oss här i Sverige dit majoriteten av mkt skit hamnar (har jag hört ) vi har inte så mkt att jämföra med direkt och det som är mest trist är ju att det inte egentligen är några duktiga ryttare hästarna hamnar hos utan hos en hel del som hrrm inte kan så mkt

Hur vet du det? Inte ens jag som är överförtjust i PRE hästar o framförallt Lusitanos har sett tillräckligt mycket av dem i Sverige för att kunna göra ett sådant utlåtande. Folk i fråga har ingen kunskap eller mycket lite kunskap om PRE hästar och vill man ha en bra dressyrhäst letar man ju ofta efter stamtavla. Hur många vet vad de talar om vad gället stamtavlor och typer av PRE/Lus. i Sverige?
Inte för än nu har rasen blivit populär och mindre exklusiv i länder utanför spanien o Portugal och även börjat komma ut på tävlingsbanan.

Hur ser det ut om 20 år? Jag är iaf övertygad om att folk vet bättre och att även PRE/Lus är välkomna på de stora arenorna . Dvs om folk utgår från annat än sina fördomar.

Tror det ligger mkt i det du säger här vet vi fasen inget alls om stamtavlorna på PRE /Lusitanos vad som är bra stam och vad som inte är bra stam vi ser bara en häst och hur den ser ut osv det är ju som att vara helt i det blindo när det gäller förutsättningar och temprament , hållbarhet osv

Även om man skall se till individen så vill man ju ändå veta genetiken bakom och vad hingsten lämnat för andra avkommor osv

Det ser trevligt ut med din frieser :bow: men jag fattar ändå inte hur man väljer såna som ridhästar, för mej är dom tjusiga vagnshästar.........på landet. Kan inte hjälpa det.

Ja jag har svårt att se dom i en SM final eller vad som eftersträvas av juniorryttarna :crazy:

personligen gillar jag att göra allt med mina hästar.
allt ifrån distans, körning, dressyr, lite hoppning och andra inriktningar med med störta inriktning dressyr o givetvis uteritter och jag tycker friesern passar bra för detta. Säkerligen gör PRE:n det med. Jag har haft halvblod, men har valt bort det i dagsläget. sålde mitt halvblod för några månaders sen för att gå tillbaka till frieser igen. jag gillar hästar som "sticker ut i mängden" och med ett halvblod är man ju som alla andra. varför jag gillar tex friesern är för att dom är mkt behagliga att sitta på. deras rörelseschema är så härligt att sitta i. Galoppen är så upplyftande och mjuk och den stora nacken gör att det känns otroligt pampigt..även om hästen är liten i mankhöjden.

Senast ändrad av en moderator:

Nu blandar du ihop saker

Den exteriör som man premierar är den som visat sig ge _hållbara_ hästar - annars skulle hästraser se ut som vissa hundraser.
(ojsan - glömde alla amerikanska gångartsraser - med en icke hållbar exteriör...)

Men alltså den exteriör man eftersträvar på halvblod har med hållbarhet att göra.

Du kan ta bäckenet som ett exempel

Halvblodsvärlden premierar att neutralt bäcken - ytterligheterna hittar du hos vissa PRE = stupande kors - och i andra änden saddlebred.

Exteriören hos normal barockhästen underlättar samling - men försvårarett arbeta genom ryggen - och det är arbetet genom ryggen som säkerställer ett dynamiskt muskel arbete = hållbarhet

utifrån hästens neutrallägge - kan du tänja rörelserna - dvs be hästen att ta ut större rörlighet i _alla leder_

Att bara använda rörelser i en mindre rörelsevidd ökar risken för pålagringar.

Det är viktigt för hälsan att använda leder i hela sin rörlighet

Däremot håller jag med Kyra att det säkert finns ett visst begränsat mängd ökad travsteg i varje häst - liksom det finns en viss begränsat antal steg i den andra ändan på skalan också.

Hälsa är balans

Glömde - de Barockhästar som rör sig bra är ofta mycket mer lika halvblod - än _rastypiska_

Och denna hundliknelse är orsaken till att jag gått över till halvblod.

Varför alltid göra det onödigt svårt för sig :crazy:

MEN man kan välja andra raser för att de tilltalar en mer av andra aspekter - ser inget konstigt med det.

Vi kan inte alla vara stöpta i samma form

Den exteriör som man premierar är den som visat sig ge _hållbara_ hästar - annars skulle hästraser se ut som vissa hundraser.
(ojsan - glömde alla amerikanska gångartsraser - med en icke hållbar exteriör...)
Generellt har halvblodet i förhållande till sin anatomi en längre rygg än vad pre hästen har. Eftersom att hästen egentligen inte är till för att rida måste man rida den men även bygga den på det sättet som underlättar för hästen. Koncentrerar man sig i huvudsak på bra gång faller det bort litegrann. Då uppskattas rörelserna mer än den faktiska..ja vad ska man säga.."nyttigheten" hos hästen själv.
Hästar är byggda som broar, ju längre bro (rygg) desto mindre bra på att bära. Och vice verca.

Men alltså den exteriör man eftersträvar på halvblod har med hållbarhet att göra.
Jo det vet jag, men halvblodet är ju ändå inte speciellt hållbart i jämförelse med andra raser.

Halvblodsvärlden premierar att neutralt bäcken - ytterligheterna hittar du hos vissa PRE = stupande kors - och i andra änden saddlebred.

http://www.swepre.com/ Under avel beskrivs exteriören.

Exteriören hos normal barockhästen underlättar samling - men försvårarett arbeta genom ryggen - och det är arbetet genom ryggen som säkerställer ett dynamiskt muskel arbete = hållbarhet
Men alla pre hästar faller inte under kategorin barockhäst då det finns olika blodslinjer. Jag tycker den beksrivningen du gjort passar bättre på en frieser. Sen tror jag att Barockridningen i sig inte fokuserar lika mycket på en lägre rundare form..och på så vis mindre på ryggen. Jag tycker personligen att BB inte riktigt verkar fokusera på det.

Att bara använda rörelser i en mindre rörelsevidd ökar risken för pålagringar.
Precis som jag skrev innan beskriver ju du Pren som en häst som inte kan länga sig över huvud taget eller åtminstone mycket lite. En rastypisk pre ska inte ha dom problemen du beskriver, men likväl är den inte lika flashig i ökningarna som de andra hästarna. Där faller även en hel del halvblod in under kategorin. För precis som det finns Pre hästar av dålig kvalite så finns det likväl halvblod i samma klass.

]

Jo det vet jag, men halvblodet är ju ändå inte speciellt hållbart i jämförelse med andra raser.

Det där är oerhört subjektivt , det är mest påfrestningar och skador på halvbloden eftersom det är dom som är ute på flest tävlingar på högsta nivå självklart innebär det mkt mer förslitningar och risk för skador för att dom är mer utsatta än om man lullar runt i skogen på sitt halvblod eller rider fina uppvisningar på sin PRE

De hästar som har MER skador än halvbloden är ju galopp och travhästar just för att dom utsätts för mkt mer påfrestningar och slitage i sitt yrkesliv inte för att rasen fullblod eller rasen varmblodstravare skulle vara mindre hållbar som ras.

Man får ju se till vad rasen presterar.

Apropå skador(har inte läst alla inlägg om det, men men:p )

Förslitningar och liknande beror ju helt på hur man rider hästarna:eek: ;) :bow: Om man rider sin häst rätt(Grand Prix-ryttarna är dåliga försbilder) så är det betydligt större chans att man slipper förslitningsskador:bow:

Förslitningar och liknande beror ju helt på hur man rider hästarna:eek: ;) :bow: Om man rider sin häst rätt(Grand Prix-ryttarna är dåliga försbilder) så är det betydligt större chans att man slipper förslitningsskador:bow:

Jag blir less på att du hela tiden drar alla GP ryttare över samma kam! T.ex Briar skulle ju INTE hållt alla dessa år om Jan ridit honom helt fel. Tror överlag att de flesta GP ryttare vet vad de håller på med, finns kanske enstaka ryttare på den nivån som rider hästarna på ett olämpligt sett men det är nog ovanligt!

Men nu utgick jag från rasens förutstättningar där skador inte spelar roll i tävlingssammanhang. Det finns troligen fler halvblod som inte rids korrekt o seriöst/tävlas än vice verca. Många ponnys tävlas och många ponnys går på ridskola (tillsammans med halvblod bland annat). Pren är ju dessutom känd för att ha hälsan. Likaså islandshästar (som jag personligen tycker mig se bli illa ridna ganska ofta) och där tävlar man inte alltid men likväl rids de ofta hårt och får dessutom bära mycket vikt. Att träna dressyr (som det ju handlar om här) ska ju dessutom verka för att göra hästen mer hållbar och inte motsatsen.

Jag blir less på att du hela tiden drar alla GP ryttare över samma kam! T.ex Briar skulle ju INTE hållt alla dessa år om Jan ridit honom helt fel. Tror överlag att de flesta GP ryttare vet vad de håller på med, finns kanske enstaka ryttare på den nivån som rider hästarna på ett olämpligt sett men det är nog ovanligt!

Jag menar inte att alla rider sina hästar fel, men de jag sett(inklusive Jan Brink, rider enligt mig inte rätt... ) Men jag får väl tycka som jag vill:cool: ;) Aja, vill inte börja bråka så du får tycka och rida som du vill och jag som jag vill, okej??:bow:

Fast vad gör t.ex Jan Brink för fel då? Rider han på ett olämpligt sätt som är skadlig för hästarna, eller vadå...?

Himla OT, men är mest nyfiken på dina åsikter, då våra helt klart går i sär vad gäller detta! :)

Apropå skador(har inte läst alla inlägg om det, men men:p )

Det går ju ändå inte att jämföra prestationer och slitage och hur mkt hästen utsätter sig för mellan någon som rider GP dressyr hoppning eller fälttävlan med någon som enbart såsar omkring på en uppvisningsbana eller i skogen eller rider lättare dressyr och hoppning Dessutom om man skulle kontrollera alla dessa hästar (som inte tävlar) skulle nog inte så många gå igenom ett böjprov skillnaden ligger ju i att dessa hästar aldrig ser en veterinär då ryttarna ofta inte ens märker att hästen är lite knackig till skillnad från tävlingshästar som går igenom vet. besiktningar var och varannan helg.

En hobby häst hamnar ju aldrig i dom lägena då dom måste ta i så mkt att en eventuell skada skulle upptäckas. Finns ju en hel del tävlingshästar som är pensionerade för att dom inte håller för tävling men dom håller för promenadridning och lättare hopp och dressyr och det är ju det man kan jämföra med hobby och fritids ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar