Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min har stegrat som trotsig 5 åring, nu lättar han ibland vid test/protest. Han har ALDRIG bockat, tror det blir för jobbigt för långkroppen. Red en kort och kompakt pilotavkomma, han bockade vääldigt lätt. som en studsig köttbulle hela han. Lätt för samling..
ja, jäkligt OT.. sorry
Då är min häst ämnad för den högre skolan.
Lärde sig som ung när den skulle ledas ut till hagen av andra att göra Caprioler eller courbetter- för att komma lös
Hmmm....min erfarenhet säger mig att Gramanen tar bort all svingande, all ryggaktivitet öht ....ser däremot till att hästen sänker ryggen....
Det blir ju tempoökning i längningarna eftersom hästen skall använda sin skjutkraft oxå tillsammans med sin bärkraft annars blir det ju nästan som Briar och det är ju inget vidare
Min häst går bara uppåt när han blir spänd men då finns det inte så mkt kontakt från skänkeln fram till bettet och det är inget läge jag vill befinna mig i även om det händer ibland på tävling.
Det jag menar med att trampa luft är precis det du skriver att du vill ha.
En häst som inte arbetar genom hela ryggen.
Hmm, för mej låter det mer som nån balanstrav än "svingande rygg"
det kan nog kännas häftigt men har inget med lösgjordhet att göra.
Sen angående "luft" så upplever jag att hästar som är "lätt fram" väljer att resa sig hellre än ngt annat. Korta kompakta bockar hellre (?)
va? Vad ska jag göra
Eh, har jag missat något som jag skrivit?
Iofs är jag med på din beskrivning om kvar i balasn osv i travökningar, men om du menar att det inte är den som premieras så måste du ju mena dågot annat än mig....*knapplån*
flashigaste med en travökning är när hästen faktiskt är kvar i balans, inte ökar tempot utan sätter under sig extra mycket bak och blir så lätt fram att de kan lyfta frambenen högre. Lite mer mot passage nästan än de klassiska längningarna inom tävlingsdressyr. Har sett detta utföras vid ett par enstaka tillfällen (aldrig live) och det var bland de tuffaste rörelser jag sett.
Optimalt (för dressyren ur hållbarhetssynpunkt) tycker jag vore om denna typ av längning skulle premieras även inom tävlingsdressyren. Men skulle man lyckas med det är risken att man döms ner pga att hästen är "lat" eller inte tillräckligt explosiv
Den typ av travökning tror jag iaf PRE är fullt kapabla till, oavsett exteriör, men det kräver såklart mer träning än den klassiska längningen, särskilt om man skulle göra det med en häst som INTE är byggd för samling.