Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Min har stegrat som trotsig 5 åring, nu lättar han ibland vid test/protest. Han har ALDRIG bockat, tror det blir för jobbigt för långkroppen. Red en kort och kompakt pilotavkomma, han bockade vääldigt lätt. som en studsig köttbulle hela han. Lätt för samling..

ja, jäkligt OT.. sorry

Jo det stämmer ju. Man ser i hagen vad som är lättast för dom fast dom lätta gör ju alltihop iofs:idea:

Dom som bockar helst tycker jag är rena hopphästtyper, tex som om dom har det där med att hoppa i blodet redan. En av våra ponnier med ren hoppstam bockade sej genom hagen så det såg ut som om hon hoppade en studsserie i de perioder hon inte tränades och tävlades, utan bara gick på bete tex:bump:

Sen reser sej hingstar o valacker mer än ston dessutom.

Sista OT, nu återgång till PRE: Jag har ingen erf av dem varken vad gäller bockande eller annat.:o

Då är min häst ämnad för den högre skolan.
Lärde sig som ung när den skulle ledas ut till hagen av andra att göra Caprioler eller courbetter- för att komma lös:devil:

Då är min häst ämnad för den högre skolan.
Lärde sig som ung när den skulle ledas ut till hagen av andra att göra Caprioler eller courbetter- för att komma lös:devil:

Kunde ponnyn med :cool: . Men enda gången det var ok var när hon hälsade på domaren (i hoppning självfallet) då hon fick göra "milton-hopp":o :o (dotterns påhitt)

Klart din häst ska gå högre skolan:bump: Ut o träna fyrtakt o hopp:bump: Det där hoppa framåt på bakbenen tex. Eller eller upp i luften o sparka fienden (capriole?).

Oj, OT igen........

Hmmm....min erfarenhet säger mig att Gramanen tar bort all svingande, all ryggaktivitet öht :eek: ....ser däremot till att hästen sänker ryggen....:confused:

Som du kanske förstår så var det inte mina hästar utan som jag motionsred som hästskötare. Just där jag jobbade var prion att hästarna skulle "gå snyggt" oavsett vem som red, därför fick i princip alla utom beridarna order om att rida med graman.
Men nej, ryggaktiviteten försvann när man red som "dom ville" att man drev som f*n tills hästen nästan gick i travartravstempo för att den skulle länga steget. När den fick gå i lite mer normalt tempo eller när den trampade luft var ryggaktiviteten bra.
Den andra reds på jaktkandar och var extremt känslig i munnen så man tycker ju att äen den borde ha känt sig låst, men även den fick till riktigt bra ryggaktivitet så snart den var avslappnad. Den var inte heller lika extrem med att trampa luft, utan snarare var den sån som tänkte mycket uppåt och fortsatte med sin luftiga trav hur mycket man än kortade ner tempot eller steglängden.

Det blir ju tempoökning i längningarna eftersom hästen skall använda sin skjutkraft oxå tillsammans med sin bärkraft annars blir det ju nästan som Briar och det är ju inget vidare :crazy:

Min häst går bara uppåt när han blir spänd men då finns det inte så mkt kontakt från skänkeln fram till bettet och det är inget läge jag vill befinna mig i även om det händer ibland på tävling.

Angående tempoökningen så kan jag inte se någon likhet i den typ av ökning jag syftade på och hur Briar går. Briar är precis tvärtom, han sprätter benen bakåt, jag syftar på en häst som trampar under sig men med mer vikt på rumpan (samling) och pga lättheten fram kan länga sitt frambenssteg med bibehållen balans = mer mot passage som sagt.

Okej, förstår varför du inte vill ha lufttrampande. Men det verkar finnas olika anledningar till att hästar trampar luft..:confused:

Hmm, för mej låter det mer som nån balanstrav än "svingande rygg"
det kan nog kännas häftigt men har inget med lösgjordhet att göra.

Nej, jag ska inte påstå att det läget där hästen endast stod och trampade luft (luftig trav på stället i princip) är ett bra läge. Men med luftigt steg och en häst som tänker uppåt tycker jag själv att man har mer att bygga på än en häst som är väldigt markbunden eller inte tänker uppåt. Att tänka uppåt borde vara ett uttryck för framåtbjudning (åtminstone på de hästar jag skrev om) eftersom de istället för att bli loj i ett lägre tempo utnyttjade kraften uppåt.?
När man ridit hästar som enbart tänkt uppåt utan det där luftiga så har jag iaf känt det som att de är mer lättlärda inom samling än "lata" hästar eller hästar som inte förstår att det finns ett uppåt-läge utan start, stopp och olika varianter av framåt. :p

Sen angående "luft" så upplever jag att hästar som är "lätt fram" väljer att resa sig hellre än ngt annat. Korta kompakta bockar hellre (?)

Är det inte snarare hästar som är lätt bak som bockar? :p Hästar som är lätt fram borde ha tendenser att resa sig tycker man..
De "luftiga" jag tänker på är snarare väldigt spänstiga uppåt i sin trav och kan stå och gunga upp och ner på rumpan (nåt åt halva steg-hållet) tills vidare instruktioner ges eller tills de blir för trötta.

Eh, har jag missat något som jag skrivit? :confused:

ja

*knapplån*

flashigaste med en travökning är när hästen faktiskt är kvar i balans, inte ökar tempot utan sätter under sig extra mycket bak och blir så lätt fram att de kan lyfta frambenen högre. Lite mer mot passage nästan än de klassiska längningarna inom tävlingsdressyr. Har sett detta utföras vid ett par enstaka tillfällen (aldrig live) och det var bland de tuffaste rörelser jag sett.

Optimalt (för dressyren ur hållbarhetssynpunkt) tycker jag vore om denna typ av längning skulle premieras även inom tävlingsdressyren. Men skulle man lyckas med det är risken att man döms ner pga att hästen är "lat" eller inte tillräckligt explosiv :crazy:
Den typ av travökning tror jag iaf PRE är fullt kapabla till, oavsett exteriör, men det kräver såklart mer träning än den klassiska längningen, särskilt om man skulle göra det med en häst som INTE är byggd för samling.
Iofs är jag med på din beskrivning om kvar i balasn osv i travökningar, men om du menar att det inte är den som premieras så måste du ju mena dågot annat än mig....

Dessutom så är det inte frambenen som skall bli högre utan framdelen.
Höga framben - är inte korrekt

Jag håller det för troligt att du har en annan bild för ögonen med denna beskrivning - än een häst som arbetar genom hela ryggen - särskilt om du tror att det är något en PRE kan göra.

Sedan så är det viktigt att ur kvalitetssynpunkt se till att trav är trav och passage - passage.
en passageaktig trav är inte en korrekt trav.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar