Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Nej, din framtoning är ödmjuk. Det är mer kommentarer som "ni fattar ändå inget så jag tänker inte öda tid på att förklara" som egentligen tyder på stor okunskap.:cool:
Tycker jag.
/Malin

Jag brukar kunna vara mycket "kaxig"...betyder det då att jag är okunnig :confused: :D

Nej!
Du verkar inte okunnig i mina ögon i alla fall.
Eftersom du alltid kan förklara dig och fortsätter att diskutera för att försöka förstå, om någon är otydlig eller har en annan åsikt.

De som säger slut på diskussion, stup i kvarten, så fort någon inte håller med är de kaxiga som jag anser visar sin okunnighet och brist på kommunikationsförmåga....

Du är kaxig på ett mycket trevligare sätt och det bästa av allt, du ber om ursäkt om du någon gång tar i lite mycket...:D :D
Det ger mågna guldstjärnor det du!! :)

OT här med:angel:

den mest ödmjuka ryttaren/ tränaren som jag har träffat har ridit i flera OS:bow:

Fredde!- har precis tvålat in munnen...

Visst är det så.

Men en del människor har bra självförtroende och det är okey - om man kan backa upp det och det kan en del.
They can put their money where their mouth is. :bow:

Vi andra får väl hålla reda på munnen :D

(sedan kan jag ha överseende med en smekmånad)

Senast ändrad av en moderator:

BTW hottade ett citat i ett korsord nylligen av Martin Luther King.

Om man är ödmjuk - så vet man inte om det.

Oj :o man tackar och bugar det ödmjukaste :D

Tror faktist att vi alla som skrivit i tråden ..med undantag dock...är kunniga och ödmjuka !

Oj :o man tackar och bugar det ödmjukaste :D

Tror faktist att vi alla som skrivit i tråden ..med undantag dock...är kunniga och ödmjuka !

Nåja en hel del som är offentligt ödmjuka är det inte bakom kulisserna iallafall, det är bara ett spel för gallerierna. Om en del bara visste vad dessa sk ödmjuka personer kan haspla ur sig efter en flaska vin :angel:

*knapplån*

kommer kanske in lite väl sent i diskussionen, men men :angel:

Jag kan faktiskt inte erinera mig att jag sett någon PRE göra en riktigt snygg längning. Eller rättare sagt, jag kommer inte ihåg om det varit just PRE jag sett eller någon/några andra raser.
Om man bortser från tävlingsperspektivet (vet i ärlighetens namn inte hur de dömer, för det sägs ju att tempot inte ska öka i längningen, men åtminstone på lägre nivå premieras ju tempoökning mot en häst som enbart länger lite :confused: ) så anser jag att det flashigaste med en travökning är när hästen faktiskt är kvar i balans, inte ökar tempot utan sätter under sig extra mycket bak och blir så lätt fram att de kan lyfta frambenen högre. Lite mer mot passage nästan än de klassiska längningarna inom tävlingsdressyr. Har sett detta utföras vid ett par enstaka tillfällen (aldrig live) och det var bland de tuffaste rörelser jag sett.

Optimalt (för dressyren ur hållbarhetssynpunkt) tycker jag vore om denna typ av längning skulle premieras även inom tävlingsdressyren. Men skulle man lyckas med det är risken att man döms ner pga att hästen är "lat" eller inte tillräckligt explosiv :crazy:
Den typ av travökning tror jag iaf PRE är fullt kapabla till, oavsett exteriör, men det kräver såklart mer träning än den klassiska längningen, särskilt om man skulle göra det med en häst som INTE är byggd för samling.

Alla raser verkar ha sina akilleshälar, fast just bland PRE måste jag säga att det verkar vara färre (ur ridbarhetsperspektiv) än hos de flesta andra. Därför är det konstigt att inte tävlingsdressyren är MER uppbyggd efter dessa hästar än efter halvblod.

En annan grej jag kom att tänka på när jag läste tråden: har jag missuppfattat detta med att "trampa luft"? Varför är det så negativt? Eller är det bara vissa typer av "trampa luft" som inte är bra eller att det bara är negativt om man inte kan få hästen att göra annat?
Har ridit två olika hästar (halvblod) som haft tendenser till att trampa luft. Båda för att de gärna tänkt uppåt snarare än att de känt sig låsta, fast den ena var gränsfall eftersom den i princip alltid reds på graman. Själv var jag inte van vid det och tyckte det var en astuff känsla att sitta och gunga upp och ner på en svingande rygg, och även att hästarna vid förhållningar inte blev markbundna utan snarare tvärtom. :p

Båda för att de gärna tänkt uppåt snarare än att de känt sig låsta, fast den ena var gränsfall eftersom den i princip alltid reds på graman. Själv var jag inte van vid det och tyckte det var en astuff känsla att sitta och gunga upp och ner på en svingande rygg, och även att hästarna vid förhållningar inte blev markbundna utan snarare tvärtom. :p

Hmmm....min erfarenhet säger mig att Gramanen tar bort all svingande, all ryggaktivitet öht :eek: ....ser däremot till att hästen sänker ryggen....:confused:

Det blir ju tempoökning i längningarna eftersom hästen skall använda sin skjutkraft oxå tillsammans med sin bärkraft annars blir det ju nästan som Briar och det är ju inget vidare :crazy:

Min häst går bara uppåt när han blir spänd men då finns det inte så mkt kontakt från skänkeln fram till bettet och det är inget läge jag vill befinna mig i även om det händer ibland på tävling.

Har ridit två olika hästar (halvblod) som haft tendenser till att trampa luft. Båda för att de gärna tänkt uppåt snarare än att de känt sig låsta, fast den ena var gränsfall eftersom den i princip alltid reds på graman. Själv var jag inte van vid det och tyckte det var en astuff känsla att sitta och gunga upp och ner på en svingande rygg, och även att hästarna vid förhållningar inte blev markbundna utan snarare tvärtom. :p

Hmm, för mej låter det mer som nån balanstrav än "svingande rygg"
det kan nog kännas häftigt men har inget med lösgjordhet att göra.

Ang luft så vet jag inte snart vad vi pratade om för luft här, en häst som är lösgjord och igenom är så reglerbar att man kan få den att höja och/eller länga steget, och det är ju målet, men det E pratade om luft verkade handla mer om "brallande" :crazy: och "luftsprång" om man inte håller den strängt inom ram, så jag fattade aldrig (men är van vid det, så.......) Jag tycker nämligen inte att en häst som rör sig "luftigt" alls behöver "bralla" för att den tillåts vara luftig, om den går och studsar och laddar för luftsprång är den ju inte avspänd osv och det är bara spänningar inte "luftiga rörelser" för mej.

MEn som sagt, fattar väl inte...

Det jag menar med att trampa luft är precis det du skriver att du vill ha.
En häst som inte arbetar genom hela ryggen.

Hästens rörelser skall vara mjuka och runda, det förutsätter en bogdel med full rölighet som "crawlar". ( jömför rulla axlar )
När ryggen blir låst (oftast någonstans under sadeln) så kan hästen inte crawla längre utan det bli "hundsim" = trampa vatten

Det finns det som är snyggt / flashigt - och det finns det som är korrekt enligt TR's beskrivning, och jag tycker nog att det ligger ganska nära det som är korrekt utifrån ett fysiologiskt perspektiv.

Hmm, för mej låter det mer som nån balanstrav än "svingande rygg"
det kan nog kännas häftigt men har inget med lösgjordhet att göra.

Ang luft så vet jag inte snart vad vi pratade om för luft här, en häst som är lösgjord och igenom är så reglerbar att man kan få den att höja och/eller länga steget, och det är ju målet, men det E pratade om luft verkade handla mer om "brallande" :crazy: och "luftsprång" om man inte håller den strängt inom ram, så jag fattade aldrig (men är van vid det, så.......) Jag tycker nämligen inte att en häst som rör sig "luftigt" alls behöver "bralla" för att den tillåts vara luftig, om den går och studsar och laddar för luftsprång är den ju inte avspänd osv och det är bara spänningar inte "luftiga rörelser" för mej.

MEn som sagt, fattar väl inte...

Jag har också börjat tappa tråden tror jag. Vi lägger fokus på olika grejer allihopa och det är kanske därför som frågor eller motargument på mina inlägg hamnar i "fel" ände från min sida sett. Och mina inlägg hamnar i "fel" ände från er sida sett. Det verkar ju faktiskt som om de flesta av oss är ute efter en liknande form (en del lyckas bättre än andra - därmed inte sagt att jag alltid lyckas bäst med alla hästar jämfört med om någon annan hade ridit "den specifika hästen"), men vi lägger som sagt fokus på olika grejer för att komma dit. Personligen tror jag att det är där problemet ligger. Kanske även att jag vill försöka avdramatisera svårigheten i att rida, därav kortheten som ibland även kan leda till otydlighet i mina förklaringar.

Sedan är det skillnad på hästar som från början har en supermentalitet, som aldrig haft en felaktig sadel eller ryttare, aldrig haft ont o s v - och hästar som har haft en annan mentalitet (som egentligen inte behöver vara sämre, bara lite "svårare"), som har haft sadel och ryttare som har varit skadliga, som har haft ont o s v. De sistnämnda hästarna kan ha så mycket negativa erfarenheter att de har befäst ett beteende som inte är önskvärt, även om det är 100% utrett att de "numera" inte har ont, har en sadel och en ryttare som passar o s v.

Naturligtvis behöver inte en häst som rör sig luftigt bralla. Men en häst som inte rör sig luftigt kanske behöver tryckas fram i en lite friare form (s a s lite längre tyglar - inte hållas stenhårt i en ram) och då finns det ibland, på vissa hästar, risk för att det kan bli brall. Iaf jag tycker att det ska hända lite när man ger en hjälp. Det går ju att se det här med "brall" och "luft" från båda hållen - dels med den hästen som behöver "riskeras att bralla" för att få fram luften och den hästen som inte kan tillåtas bralla (för mycket energi ca) för att man ska komma till ridning (bla få den lösgjord).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar