Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Okej. Varför man inte förstår varandra kan kanske ha att göra med hur man rider (den medfödda eller intränade sätesinverkan som man har) alternativt även vilka typer av hästar som man rider (temperament och/eller rörelser/steg) och även vad man primärt vill få fram på hästen. Samarbetet kommer först för mig, men inte på bekostnad på rörelsen/steget.

Jamen visst är det så, man kan känna igen sig i varandras beskrivning av en ridupplevelse.

Eller så kan man känna igen en ridstils tänk eller teknik - så att man åtminstonde begriper vad någon syftar på.

Men detta med att återinplantera luften - väcker inga associationer till något tänk - jag själv vare sig sett eller upplevt själv.

I min värld försöker man först, hitta tillbaka till den luft hästen hade innan ryttaren klev upp - det är därför jag har svårt att förstå metaforen.

Och jag vill bara förstå - inte värdera.

"whatever rocks you boat"...

Men okey jag lägger ned frågan

Men detta med att återinplantera luften - väcker inga associationer till något tänk - jag själv vare sig sett eller upplevt själv.

I min värld försöker man först, hitta tillbaka till den luft hästen hade innan ryttaren klev upp - det är därför jag har svårt att förstå metaforen.

Nu är jag inte ute efter att tjafsa, men du skriver att du försöker "hitta tillbaka" till den luft hästen hade innan ryttaren klev upp. Det är det även jag gör, men om hästen vill göra oönskade skolor ovan mark, så försöker jag först hålla hästen på marken, innan jag kan hitta tillbaka till luften. Jag kan på en sådan häst alltså inte uppmuntra/understödja "luften" om det är för mycket luft (så att det blir okontrollerad ridning). D v s samarbetet kommer före luften.

Senast ändrad av en moderator:

nej det var du som skrev...

När kontrollen/samarbetet finns planterar man in "luften under hästen" igen (utan att ha förstört gångarter under "inramningsperioden").

och detta begriper jag inte - men slutar nu försöka.

Jag kan på en sådan häst alltså inte uppmuntra/understödja "luften" om det är för mycket luft (så att det blir okontrollerad ridning). D v s samarbetet kommer före luften.
(lägger till) - i början av utbildningen.

Citerar mig själv till Fredrik
Repeterar ett försök att förtydliga.

Måste fråga nu: Vad menar du med "för mycket luft":confused:

Det du säger låter väldigt märkligt för mej, fattar inte vad du menar.

Kanske bäst att du definierar exakt VAD du menar först, om jag ska fatta mer.

men om hästen vill göra oönskade skolor ovan mark, så försöker jag först hålla hästen på marken, innan jag kan hitta tillbaka till luften. Jag kan på en sådan häst alltså inte uppmuntra/understödja "luften" om det är för mycket luft (så att det blir okontrollerad ridning). D v s samarbetet kommer före luften.

Citerar mig själv igen - t FL

Det var någon som började skriva om Kamikaze-piloter o s v och det är det jag har spunnit vidare på iaf. Att om hästen har så mycket luft att det blir åt det farliga hållet så ramar iaf jag in den så mycket som det behövs för att den ska hålla sig lite mer på marken.

Citerar mig själv igen - t FL

Det var någon som började skriva om Kamikaze-piloter o s v och det är det jag har spunnit vidare på iaf. Att om hästen har så mycket luft att det blir åt det farliga hållet så ramar iaf jag in den så mycket som det behövs för att den ska hålla sig lite mer på marken.

Vadå luft åt det farliga hållet? Luftiga rörelser har väl inget direkt samband med luftsprång (som inte är tillåtna oavsett ålder, det måste man förstås lära dem) Menar du att man ska strypa ner hästens rörelser för att undvika luftsprång:confused: Hålla den kort alltså.
Det är jag INTE med på. Hästen måste få röra sig det som den gör naturligt i gångarterna, men där ingår inte att ladda och flyga i luften. Det ska man självklart inte tillåta.

Hästen måste få röra sig det som den gör naturligt i gångarterna, men där ingår inte att ladda och flyga i luften. Det ska man självklart inte tillåta.

Precis dit jag ville komma. Hålla hästen lite "på mattan" utan att ge avkall på luften i steget (så gott det går - man måste överleva jue). När hästen väl håller sig på mattan så kan man ju släppa fram all luft för att nå optimalt naturliga och dynamiska rörelser.

Antingen så har jag ridit fler hästar som har "anlag" för luftsprång, eller oxå så släpper jag fram dem mer än er. Det handlar ju om en balans mellan att "släppa fram" och riskera livet (på vissa hästar) för att försöka behålla luften i steget.

Nu blandar jag oxå i....att rida en totalt lösgjord häst där ryttaren kan föja och understödja hästen kommer det per automatik luft under.
Med sätet kan man då rida den mer uppåt med kadens och då brukar det kunna följa passagesteg ur detta.

Kanske är det så att om man inte kommit till följsamheten som ryttare så stryper man nog luften under hästen i självbevarelsedrift :o

Att "riskera livet" finns inte i min värld...då är hästen inte emellan hjälperna utan att då har den tagit över...och finns luften går den rätt och arbetar dynamisk..dvs är ganska lätt att sitta på då rygg - mage arbetar...svingar ryggen.

Senast ändrad:

Nu blandar jag oxå i....att rida en totalt lösgjord häst där ryttaren kan föja och understödja hästen kommer det per automatik luft under.
Med sätet kan man då rida den mer uppåt med kadens och då brukar det kunna följa passagesteg ur detta.

Kanske är det så att om man inte kommit till följsamheten som ryttare så stryper man nog luften under hästen i självbevarelsedrift :o

Att "riskera livet" finns inte i min värld...då är hästen inte emellan hjälperna utan att då har den tagit över...och finns luften går den rätt och arbetar dynamisk..dvs är ganska lätt att sitta på då rygg - mage arbetar...svingar ryggen.

Jag pratar om en häst som är i början av sin utbildning alternativt en kuse som är busig/glad. Inte en färdig naturligtvis. När hästen är ryttarvand och förstår hjälpgivningen, så rider jag ut för att behålla luften i steget, inte harva runt på en ridbana där hästen mister energi, steg, livsglädje o s v.

Precis dit jag ville komma. Hålla hästen lite "på mattan" utan att ge avkall på luften i steget (så gott det går - man måste överleva jue). När hästen väl håller sig på mattan så kan man ju släppa fram all luft för att nå optimalt naturliga och dynamiska rörelser.

Antingen så har jag ridit fler hästar som har "anlag" för luftsprång, eller oxå så släpper jag fram dem mer än er. Det handlar ju om en balans mellan att "släppa fram" och riskera livet (på vissa hästar) för att försöka behålla luften i steget.

Nej jag fattar inte. Ja du "anlag" för luftsprång har nog de flesta, det beror väl på vad du tillåter. Talar du om på ett tidigt stadium innan den blir stark nog att säga emot alltför mycket, och är konsekvent, så behöver det inte bli så många "luftsprång". Visst är en del bockigare än andra (särskilt hästar som är lagda för hoppning har ajg märkt) Men det är ändå INTE ok. Punkt.

Om du har ridit fler hästar med "anlag" för luftsprång" har jag ingen aning om. Men för mej handlar säkerhet inte om att strypa ner. Utan om att ta saker när de kommer, tidigt, och att inte vara dumdristig.
Man lär ofta känna hästen snabbt och känner om den laddar eller vet vilka situationer den gör det i och då är man beredd och i den sekunden eller minuten kanske jag stryper ner för att hållla den på marken, men det är inget genomgående i ridningen utan just då man känner att den laddar i så fall.

Sen brukar framåt hjälpa bättre än strypa om en häst är bockig, dessutom är många unghästar det pga obalans och ryttarens störande. Så jag är glad att de flesta INTE gjort mycket luftsprång eftersom jag i alla fall inte stört deras balans alltför mycket då.

Så det här kan bli en lång diskussion. MEn jag står fast vid att är du konsekvent direkt med vad som är okej kommer hästen inte att göra luftsprång för att du låter den röra sej naturligt.

Det är det jag försöker säga. Jag stryper inte, men ramar in den när jag känner att något brall är på G eller i situationer där det finns en stor risk för brall, så att den inte hinner (jag lyckas i de flesta fall) bralla ö h t.

Sluta nu att svara på mina inlägg som om jag inte kan rida på bralliga hästar eller rida fram ett bra steg. Försök att läsa vad jag skriver med den tanken att jag vet vad jag pratar om så kommer ni att förstå vad jag menar.

Det är det jag försöker säga. Jag stryper inte, men ramar in den när jag känner att något brall är på G eller i situationer där det finns en stor risk för brall, så att den inte hinner (jag lyckas i de flesta fall) bralla ö h t.

Sluta nu att svara på mina inlägg som om jag inte kan rida på bralliga hästar eller rida fram ett bra steg. Försök att läsa vad jag skriver med den tanken att jag vet vad jag pratar om så kommer ni att förstå vad jag menar.

Vem har sagt något om att du inte sitter på "bralliga hästar". Jag har ingen aning om vad du öht sitter på för hästar och tycks inte få veta det heller för du svarar sällan på såna konkreta frågor:cool: .

Men du skrev tidigare att du tar bort luften för att SEN ta tillbaka senare i utbildningenn och det är inte vad du skriver NU. Att stoppa en bockserie genom att hålla en ram är något du gör en sekund eller några sekunder,eller en bit av ett ridpass om så är, det har inget med att ta bort luft att göra. För mej. Ett bättre sätt är att hålla hästen aktiverad, att rida i varje steg och rida framåt.

Det du skriver låter som att sitta och tjuvhålla för att hästen inte ska få utrymme att bocka:crazy: Om du ständigt måste rida så på en ung häst är något fel från start, och jag skulle nog tänka över situationen och börja om:crazy:

Det du skriver låter som att sitta och tjuvhålla för att hästen inte ska få utrymme att bocka:crazy: Om du ständigt måste rida så på en ung häst är något fel från start, och jag skulle nog tänka över situationen och börja om:crazy:

Om hästen är brallig halva ridturen så behöver jag ju oxå rama in den mer/oftare än en häst som kanske bara blir lite brallig när man ska galoppera. När det gäller den förstnämnda häst-typen så skulle nog en del kalla det att jag tjuvhåller, medan det i själva verket är inramning när jag känner att brall är på G (eftersom brall är på G ganska ofta). Det beror ju på hur brallig hästen är. Och jag riskerar hellre lite brall än att hästen tappar steget. Det är bl a därför jag rider ut och i en form där hästen söker sig framåt, både i energi och fram mot handen. Det ena är en förutsättning för det andra.

Snälla du, det första jag gör när jag får hem en korrigering är att låta en ET e d kolla igenom hästen. Sluta nu att fjanta med det här tjafset.

Sen brukar framåt hjälpa bättre än strypa om en häst är bockig, dessutom är många unghästar det pga obalans och ryttarens störande. Så jag är glad att de flesta INTE gjort mycket luftsprång eftersom jag i alla fall inte stört deras balans alltför mycket då.
Just vad jag menar med att om man tjuvhåller hästen= rodeo o en häst som bockar ska FRAMÅT.

Om hästen är brallig halva ridturen så behöver jag ju oxå rama in den mer/oftare än en häst som kanske bara blir lite brallig när man ska galoppera. När det gäller den förstnämnda häst-typen så skulle nog en del kalla det att jag tjuvhåller, medan det i själva verket är inramning när jag känner att brall är på G (eftersom brall är på G ganska ofta). Det beror ju på hur brallig hästen är. Och jag riskerar hellre lite brall än att hästen tappar steget. Det är bl a därför jag rider ut och i en form där hästen söker sig framåt, både i energi och fram mot handen. Det ena är en förutsättning för det andra.

Snälla du, det första jag gör när jag får hem en korrigering är att låta en ET e d kolla igenom hästen. Sluta nu att fjanta med det här tjafset.

Tjafset? :confused:

Vilket tjat om "bralliga" hästar. Låter som tonårstjejerna som tycker det är häftigt om hästen bockar så dom kan visa att dom inte trillar av:crazy: Ursäkta, var inte riktat tilll dej men en association som dök upp.

Släpp fram den då och låt den mala på lite i galopp (eller trav) så kanske den slutar. Hästar som stryps bockar som sagt mer.

Jag fattar nada av din värld- även gällande det här:confused:

att hästar slängtravar, brallar eller tycker att arbete på en ridbana sucks:confused:

En häst som är uppfostrad o regelbundet riden i skog o mark är sällan brallbenägen, då sitter det i andra dåliga erfarenheter.

Tycker mest som det låter som om att 1.- antingen har hästen tagit över eftersom att ryttaren inte har vågat/ kunnat sätta gränser alt. 2 en stallmodig häst efter konvalescens.

Jag fattar nada av din värld- även gällande det här:confused:

att hästar slängtravar, brallar eller tycker att arbete på en ridbana sucks:confused:

En häst som är uppfostrad o regelbundet riden i skog o mark är sällan brallbenägen, då sitter det i andra dåliga erfarenheter.

Tycker mest som det låter som om att 1.- antingen har hästen tagit över eftersom att ryttaren inte har vågat/ kunnat sätta gränser alt. 2 en stallmodig häst efter konvalescens.

:bow: Precis som jag ser det.

Kan också vara allvarliga problem hos hästen eller den som ridit = förstörd häst. Och då börjar man vä'l om med den, tar reda på var problemet ligger och ger den andra erfarenheter...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar