Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Tjafset? :confused:

Vilket tjat om "bralliga" hästar. Låter som tonårstjejerna som tycker det är häftigt om hästen bockar så dom kan visa att dom inte trillar av:crazy: Ursäkta, var inte riktat tilll dej men en association som dök upp.

Släpp fram den då och låt den mala på lite i galopp (eller trav) så kanske den slutar. Hästar som stryps bockar som sagt mer.
Det här låter precis som den hästen här som får göra som den vill dvs. kommer knappt ut i skogen o kommer hem i trav nerför backen.

Ägaren till den red en ponny som var under igångsättning( skritt) efter att ha behandlats under hela vintern.
Den travade iväg o hon tyckte att dt var skitkul. Sen blev det galopp oxå o till slut bakutsparkar= ryttaren blev rädd.

Bör tillägga att ponnyn är så känslig att dt bara hade behövt säga -Buuu, så hade den tvärstannat.

Den fina ponnyn ska nu till slakt.:crazy: :eek:

Vad trist, kan ingen annan ta hand om ponnyn:cry:

En del tycker ju det är lite "kul" att hästen bockar, men sen när den tror det är ok och fortsätter är det inte lika kul längre:crazy: Då törs dom inte rida ut sen....

För att inte tala om alla idioter som lär hästen stegra. Ursäkta OT.

Jag vet inte varför lussan hade så svårt med sin , jag menar hon rider ju verkligen inte med så mkt tryck och press eller på styrka eller så blev hon lite rädd för energin :confused:

Men hade hon det då? Jag läste i en intervju med henne att hon själv var mkt nöjd med hästen och gärna hade behållit den. Men att det var något med ägarna (minns nu inte vad) som gjorde att den inte blev kvar hos henne. (SÅlde de hästen, eller flyttade utomlands, eller?) :confused:

Heureka:idea:

Jag har det..

E.´s hästar är nog bara ute en h. per dag o rids sparsamt- varav den ständiga samlingen i hagen.

Hästar som tränas tar en "repa" i hagen o sen repar gräs-nu.;)

Senast ändrad:

Jag antar att du jobbar med att ta emot hästar för till- eller inridning? (Läser man med de glasögonen kan det bli lite mer lättbegripligt, kanske?)

Själv är jag nog en strypare eftersom jag i grunden är en fegis. jag har heller inte rutin av så många olika typer av nerv, energi eller utbildningsnivå. Som fd ridskoleryttare får jag istället beta av små små saker åt gången.

Jag skulle t ex aldrig sätta av i galopp ute på heden på en häst jag inte känner och inte vet om jag har koll på. Jag tröstar mig med att jag gör så gott jag kan, jag kommer inte att rida sönder någon häst med mitt tempo och att hästen går i hage många många timmar om dagen.

Jag antar att du jobbar med att ta emot hästar för till- eller inridning? (Läser man med de glasögonen kan det bli lite mer lättbegripligt, kanske?)

Själv är jag nog en strypare eftersom jag i grunden är en fegis. jag har heller inte rutin av så många olika typer av nerv, energi eller utbildningsnivå. Som fd ridskoleryttare får jag istället beta av små små saker åt gången.

Jag skulle t ex aldrig sätta av i galopp ute på heden på en häst jag inte känner och inte vet om jag har koll på. Jag tröstar mig med att jag gör så gott jag kan, jag kommer inte att rida sönder någon häst med mitt tempo och att hästen går i hage många många timmar om dagen.

Nej jag har provat alla glasögon jag kan komma på och legat rätt lågt men det blir inte begripligt någonstans ändå och det klarnar inte heller med tiden, tvärtom:confused:

Jag skulle inte heller galoppera ut på öppna ytor med en häst jag inte känner och vet att jag klarar av. Men jag tror inte det är vad Equiform gör heller. Om man har nån självbevarelsedrift och dessutom hästvett så gör man ju inte det. (Om man inte har sällskap och litar på dem som är med som kanske känner hästen. Tex.)

Däremot skulle jag gärna ha en hed att galoppera på, (på hästar jag känner) Får nöja mej med ängar och sandtag och sånt.

Jag funderade mest på om Equiform i själva verket är typ ... ... (vet inte vem jag ska hitta på)... Patrick Kittel, eller någon liknande. Människor som ridit mycket på en viss nivå kan ju säga saker som jag inte förstår? (Nu ser jag enbart ur mitt eget perspektiv!)

Ja, en hed är guld värd. Det är härligt att försvaret håller markerna öppna!

KL

oj vad diskussionen går åt h-te här då minst sagt.

vart har bockningar och brall och allmänt ostyriga hästar kommit in i bilden? Pratade vi inte nyss vingliga unghästar och mkt energi bara, och hur man förvaltar den energin? jag har missat en del tror jag, och bara skummat igenom sista sidorna.
alla är väl överrens om att man behöver rama in vilken häst som helst för att kunna över huvud taget kommunicera? jag förstår inte riktigt vart det här med att "strypa" luft och gångarter kommer in - alls, i den bilden? det handlar ju om att kommunicera med hästen och det gör man varesig genom att strypa ngt eller släppa efter hej komochhoppsansa. :crazy:

Tja:angel: hmmm vart tog PRE-diskussionen vägen:confused: Hur hamnade vi här?

Men det handlade om att inte heller unghästar far iväg hur som helst och bockar och slängtravar om de utbildas rätt från start, bla.

Och om att ta bort "luft" och vad man menar med det.... Du får läsa ikapp helt enkelt:p MEn lite OT är det nog sen några sidor sådär....

Så jag är glad att de flesta INTE gjort mycket luftsprång eftersom jag i alla fall inte stört deras balans alltför mycket då.

MEn jag står fast vid att är du konsekvent direkt med vad som är okej kommer hästen inte att göra luftsprång för att du låter den röra sej naturligt.

Håller med.

För tjugo år sedan var jag fö också en strypare :angel:

Men hade hon det då? Jag läste i en intervju med henne att hon själv var mkt nöjd med hästen och gärna hade behållit den. Men att det var något med ägarna (minns nu inte vad) som gjorde att den inte blev kvar hos henne. (SÅlde de hästen, eller flyttade utomlands, eller?) :confused:

Jag hörde i en intervju att hon hade problem att få till gången som hon ville ha den

KL

En sak som jag tänkte på som är svårare på att halvblod med bra exteriör...

Man kan lättare komma till den punkt där hästen får fatt i alla sin styrka och potential....Alltså på ett tidigare stadium - om hästen då avänder den kraften till att säga nä! eller få tex få av en....

Om jag jämför - så den överrörliga som pga av dålig ridning :angel: blir stressad faller isär - börjar tarmpa vatten.

Och så halvblodet - KLIIIV AV - BORT med dig - FY faen vad du är läbbig :rofl:

Burr :eek: ( säger hästen)

:D

Jag kankse har halvblod som står för högt i blod :D

Eller det kanske bara är tankar från en fegis....

Några tankar någon?

Det är det här inlägget som jag har spunnit vidare på. Kontentan av mina inlägg (efter det här) är att jag inte tycker att det är svårt att rida och ha kontroll på bralliga hästar (ex halvblod med "bra" exteriör). Det är svårare att rida en stark ardenner eftersom de är så attans starka att man blir skraj när de blir skraja för något och sätter iväg.
Eftersom jag tycker att det är lätt att "tagga ner" bralliga hästar, så behöver inte jag heller oroa mig så väldigt över att hästen ska tappa luft i steget - antagligen för att jag sitter ganska säkert. Utan att strypa, men det går inte heller att rida fram total dynamik på såna hästar, som det går att göra med hästar som är skolade. Punkt.

Eftersom jag tycker att det är lätt att "tagga ner" bralliga hästar, så behöver inte jag heller oroa mig så väldigt över att hästen ska tappa luft i steget - antagligen för att jag sitter ganska säkert. Utan att strypa, men det går inte heller att rida fram total dynamik på såna hästar, som det går att göra med hästar som är skolade. Punkt.

Nej jag förstår inte fortfarande.:confused:

Så här skrev du bla:
När kontrollen/samarbetet finns planterar man in "luften under hästen" igen (utan att ha förstört gångarter under "inramningsperioden").

Du kopplar "luften i steget" på ett sätt jag inte förstår, till "bralliga hästar".

Nu pratar du om att inte kunna rida in "total dynamik". Vad menar du med det exakt, då? Vad är det för dej?

Försöker fortfarande förstå...

Sluta med det...( att försöka första alltså) :)

Däremot ser jag att mitt inlägg lätt kan missföstås.

Bara för att en häst kan hitta kraften lätt är det ju inte säkert att den gör det. Mina hästar är inte särskilt bralliga. jag behöver handikapphästar och de uppför sig ofta så - sedan är en häst en häst och kan bli skrämd, både av saker i skogen, och annat och kan då sprattla till i lite vigare hopp än en Nordis kan.

det går också lite snabbare...

Nu skall jag för att lätta upp stämningen berätta hur det skedde två gånger på min förra häst.
Just detta att jag vill ha dem som handikapphästar gör att jag jobbar väldigt mycket med förtroende - och de kommer när jag ropar.

Jag är också sån hönsmamma även när andra rider - så jag råkade lägga mig i :o

Så det som hände båda gångerna var att hästen blev rejält rädd för något - och spruttade iväg - och jag rent reflexmässigt ropade hans namn, och han då som den snälla häst han var / vände på en femöring, och kom till mig :rofl: då är det inte så lätt att hänga med - då kommer ryttaren lätt ur balans så att säga :angel:

och hjälp säger hästen när ryttaren nu har missat tyngpunkten rätt rejält.... och capriolar :rofl:

Nu håller jag tyst...och försöker inte hjälpa till....

Sluta med det...( att försöka första alltså)

Har gjort det flera gånger,:crazy: men sen vill man ju försöka igen:o

Din historia påminner mej i alla fall om vikten att använda sin RÖST i kommunikationen med hästen, den betyder mycket mer än man kanske tror.

Jag har t o m nynnat för upprörda hästar och det har mycket bra effekt :idea:

Ibland får man MORRA istället.:mad:

KL
Jag ska ut och sjunga "björnen sover" så jag själv slutar spana in i mörkret runt den dunkla ridhagen.:eek:

Hm, lite OT. Åter till PRE´s.:D

Jag funderade mest på om Equiform i själva verket är typ ... ... (vet inte vem jag ska hitta på)... Patrick Kittel, eller någon liknande. Människor som ridit mycket på en viss nivå kan ju säga saker som jag inte förstår? (Nu ser jag enbart ur mitt eget perspektiv!)

Glöm det! Duktiga människor är ödmjuka, kaxiga människor är okunniga:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar