Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Det behöver du inte göra.

Jag begriper inte E's inlägg alls.

Man har helt enkelt olika tänk, ord att sätta på saker, och även tillvägagångsätt.

Om hästens skall fås att själv söka framåt nedåt så måste ju tygeln vara tillräckligt lång - en väldigt öppen ram.

En unghäst letar inte jag explossionskraften på - vad jag menade att den rent teknikst lätt kan hitta den själv - eftersom den har fysiska förutsättningar.

men det är lätt att saker missförstås upphöjt i 2 på internet

En unghäst letar jag gemensam tyngpunkt på - och då måste man ge den frihet fram.

Man får hjälpa den med sitt flax - genom att själv inte flaxa med - man får hålal balansen åt båda - i sin position - Tyngdpunkt.

inte i en kortare ram - i min värld då

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg det, men vad vi kallar oss här får vi väl välja själva eller skall vi alla bli du med varandra och kalla varandra vid förnamn???

Jag vet vad du heter också IRL ;)
(och en bunt till )
OT och KL
Vi har varit i stort sett "du" med varandra allihop en tid här nu, och det har fungerat så himla bra!! :love: :love:

Jag tycker det är trevligt med en vänskaplig stämning, och det tror jag fler håller med om.

Så pleeeeeaaase!! Vi fortsätter som vanligt, utan tjurigheter och kryptiska inlägg!! :( :( :(

En unghäst letar jag gemensam tyngpunkt på - och då måste man ge den frihet fram.

Man får hjälpa den med sitt flax - genom att själv inte flaxa med - man får hålal balansen åt båda - i sin position - Tyngdpunkt.

jag vill förtydliga att jag aldrig nånsin pratat om att göra ramen stramare på en unghäst. trodde någon det så har jag varit alltför luddig i min svenska.
Malinsky - faktumet att du läser mitt inlägg som så avancerat säger mig enbart att jag varit alltför otydlig och därmed tydligen förefallit högtravande. ska uttrycka mig mindre filosofiskt framöver! :eek:

I min värld är inte en unghäst så jätteflaxig..... visst saknar den styrka och muskulatur, - men man kan också vända på steken och se den som en oslipad, oförstörd diamant - utan inlärda och inarbetade spänningar/snedheter från felridning av ryttare......kanske haft tur och ridit hästar med bra grundbalans.....? :crazy:

Senast ändrad:

I min värld är inte en unghäst så jätteflaxig..... visst saknar den styrkaoch muskulatur, - men man kan också vända på steken och se den som en oslipad, oförstörd diamant - utan inlärda och inarbetade spänningar/snedheter från felridning av ryttare......kanske haft tur och ridit hästar med bra grundbalans.....? :crazy:

Håller med. Tycker inte heller man kan kalla unghästar flaxiga. Men obalanserade är de ju gärna först i början, ovana vid ryttarens vikt och kanske valpiga i kroppen. Håller därför också med om att man behöver hjälpa dem med balansen då.

Så explosiva brukar de inte heller klara av att vara allra först, när de har nog med att hålla reda på balansen.

Ärligt talat har jag inte träffat på unghästar som varit så himla explosiva eller stökiga att rida öht, de brukar vara rätt snälla generellt och finna sej i det vi hittar på. Tycker jag i alla fall.
Är man bara noga med att utbilda hästen seriöst från start så brukar det inte vara några större problem.

Flaxet är nog ganska individuellt!
Rörliga obalaserade individer kan vara sååå flaxiga medans en mer exteriört väl sammansatt och mer balanserad häst kan kännas som om det startas upp en mil längre fram än den flaxiga.

Har flaxat på nu i tre år på min långeman. Med längre o längre stunder av gemensam tyngdpunkt och kan nästan se horisonten på mina önskningar o mål fast vägen e lång. har drömt på nätterna om att få sitta med i en rund lätt galopp(:rofl: ) och har nu kommit dit bitvis. Med ännu mer kontrollerat flax kanske man kan hoppas på lite mer fokus på samling nån gång...

Vad höll jag på att säga?? Jo, skillnader i grundförutsättningar. Andra hästen är korrektare byggt med muskler på de rätta ställena bara av att kuta runt med en liten vagn.
Han kommer säkerligen att kännas mkt mer stabil i ridningen och kan jobbas vidare snabbare än nr ett, med ökad styrka och bakåtflytt av vikten. Mindre jobb med att hitta tyngdpunkten och balansen på den alltså.

Lyckos ni som har lite flax i era djur, jag misströstar ibland...:cry: Hm, ofta! Men blir desto mer glad och lycklig då det hela omvandlas till schwung och lätthet. Lärorikt men tålamodsprövande!:)

Nu menade inte jag flaxig = flyger i luften, utan flaxig som i just obalanserad med kroppsdelar på vift och rörelse hit o dit och svårt att få ihop bitarna till den gemensamma balansen. Behov av ram och stöd i ryttarens sits alltså.

Jag läste inte ditt inlägg så noga eftersom det var ett svar till E och eftersom jag inte fattade E så var det kanske inte så stor vits att försöka fatta ditt svar till E.

Altså kommenterade jag bara vad E skrev

Och fälttävlansryttarna - ni är ju mästare på att hålla koll på tyngdpunkten i terrängen :bow:

Japp kolla in det här och räkna ut vad som händer om man inte har koll på tyngdpunkt och egen balans. Från helgens tävling dock bara Msv men iallafall.. Ett bildspel är det sista bilden undrar man ju egentligen alltså vad som skulle hända om man var lite för mkt framåt :crazy:

http://www.tranemoryttarna.com/cnc/images/IMG_1812.jpg

http://www.tranemoryttarna.com/cnc/images/IMG_1813.jpg

http://www.tranemoryttarna.com/cnc/images/IMG_1814.jpg

http://www.tranemoryttarna.com/cnc/images/IMG_1815.jpg

http://www.tranemoryttarna.com/cnc/images/IMG_1816.jpg

http://www.tranemoryttarna.com/cnc/images/IMG_1817.jpg

http://www.tranemoryttarna.com/cnc/images/IMG_1818.jpg

http://www.tranemoryttarna.com/cnc/images/IMG_1819.jpg

Senast ändrad:

Skräms inte så där....

Men du har rätt -
Är den framför på väg mot hindret - så stannar hästen
är den bakom på väg upp - så kommer hästen inte upp
Är den efter mitt i så kraschar man :eek:
Och före på väg ned - så bryter båda nacken

trippel :eek:

Bättre med Dressyr - där kan man skylla på hästen :angel:

Näe allvarligt det finns nog en orsak till att både häst och ryttare behöver en allsidig utbidlning - även i terängen, men oj vad bråttom jag fick :angel: Nu skall jag ta och göra annat....

:D Jag har ridit pyttelite teräng i ungdomen, nu är jag gammal och ett skröppel. men jag ser till att mina unghästar får roligt i alla fall - med annan ryttare då...

Ja jag tycker verkligen att ryttaren bör ha en allsidig utbildning både i hoppning och terräng framförallt för dressyrryttare och dressyrutbildning framförallt för hopp och ft ryttare. Man behöver ju inte göra det på en jättenivå men att ta sig runt en debutant fälttävlan tycker jag alla bör prova på iallafall.

Hörrödu "min lilla" räkmacka ;)

Jag tappade allt när ni började snacka luft osv.. :o
Hängde lixom inte med i svängarna, och det måste man inte alltid heller. Ju! :D

Jag begriper inte E's inlägg alls.

Man har helt enkelt olika tänk, ord att sätta på saker, och även tillvägagångsätt.

Om hästens skall fås att själv söka framåt nedåt så måste ju tygeln vara tillräckligt lång - en väldigt öppen ram.

Jag menar inte heller en kortare ram, men man måste vara väldigt fokuserad på hur man vill att hästen ska gå och sedan försöka hålla kvar den där med sin kropp (t ex sitta dj*t stadigt och stilla) först och främst. Oavsett hur mycket hästen än vill göra spontana skolor ovan mark eller bara slängtrava.

När kontrollen/samarbetet finns planterar man in "luften under hästen" igen (utan att ha förstört gångarter under "inramningsperioden").

Det är det här jag inte riktigt hajjar rent språkligt.

Min unghäst var inte särskilt stökig, (han kallades hunden)
-Capriolen kom när han fick en snärt på benet av en kvist när vi red ut. Eller när hoppryttaren redan var på väg av...

Även om jag nu inte skulle våga gå en teräng (gammal och rejält skadad) så tycker jag att det är viktigt att stärka ghästen i en fri form - då jag företrädesvis red ut i fältsits med tillräckligt lång tygel för att hästens skulle få ha sina halsrörelser.

Det var både bushriding - klättring över stock och sten i skritt. Och trav och galopp i en öppen ungästform.

Med riktigt lång tygel - den där första pilbågen skapar man lika bra om inte bättre med sin tyngdpunkt. (om då hästen tex kom över tygeln så fixade jag det med att flytta tyngpunkten nån centimeter för att släppa in ryggen igen.)

Om man rider som man rider över Cavaletti och låter hästen själv hitta sin balans så ger man ju ryggen maxiamalt fri

Även om jag nu inte skulle våga gå en teränng (gammal och rejält skadad) så tycker jag att det är viktigt att stärka ghästen i en fri form - då jag företrädesvis red ut i fältsits med tillräckligt lång tygel för att hästens skulle få ha sina halsrörelser.

Det var både bushriding - klättring över stock och sten i skritt. Och trav och galopp i en öppen ungästform.

Med riktigt lång tygel - den där första pilbågen skapar man lika bra om inte bättre med sin tyngdpunkt. (om då hästen tex kom över tygeln så fixade jag det med att flytta tyngpunkten nån centimeter för att släppa in ryggen igen.)

Om man rider som man rider över Cavaletti och låter hästen själv hitta sin balans så ger man ju ryggen maxiamalt fri

Jaha, och jag rider nästan bara ut (oftast i lätt/fältsits), oavsett om det är en unghäst eller ngn som ska korrigeras. På en ganska lång tygel (när jag inte samlar) så att hästen verkligen arbetar framåt.

Hoppas att anledningen till att vi inte förstår varandra enbart beror på ordval. Eller är det svårt för dig, att jag, som en del ser som ngn typ av "motståndare" här på Buke, har liknande åsikter som du själv har?

Hoppas att anledningen till att vi inte förstår varandra enbart beror på ordval. Eller är det svårt för dig, att jag, som en del ser som ngn typ av "motståndare" här på Buke, har liknande åsikter som du själv har?

Que :confused:

jag har svårt att förstå dig rent språkligt - jag får ibland ingen bild av vad du menar. ( men det gäller inte bara dig )

Det är lättare att kommunicera om man förstår varandra.

Jag får ingen bild om detta med att åter plantera in luften.

Är det inte ganska mycket luft i en öppen form i balans.

Som sagt jag ifrågasätter inte - jag vill bara förstå vad du menar - annars vore väl meningslöst att kommunicera -om man inte förstår varanda - icke sant?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset