Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Nu sysslar jag med engelska fullblod och inte araber, men inget av mina som jag har haft eller dem jag umgås med, har varit hatad av varken hovslagare vet eller tandläkare. Tvärtom. Min förra var en dröm för alla såna, så välartad. :bow: Och de andra också. Ett engelskt fbl som varit galopphäst och dessutom van vid att behandlas hit och dit och skötas och skötas på alla sätt coh bruakr var bättre än de flesta på det. Borde väl travare också vara?:confused:

Ett av mina satte sej i o f s på en hovis en gång (närapå, han försökte:crazy: ) men den mannen hade dessförinnan drämt till honom med en klubba så det fanns en orsak. Den hästen sa ifrån mycket betämt när han väl sa ifrån:angel: Men det hände en gång och var fö aldrig några problem.

En väluppfostrad häst är det väl oavsett ras?

Fast jag måste nog säga att de jag fått direkt från banan har varit väldigt väluppfostrade MEN för jävliga att sko!!

Efter att de fått lugna ner sig från banan så har det blivit betydligt bättre.

hehe, har pga den egenskapen kanske undermedvetet hållit mig ifrån den rasen..:angel:
var kamikazepilot på ett stoort halvblod med LÄTT för sig. kunde glida in i en visserligen ganska spänd men ändock en passage, om ngt blev spännande. Han var högst osamarbetsvillig och då man bad om lite lite gehör kom det vidriga bockserier och explosioner av energi. Jag sträckte armen en gång då jag höll mig i framvalvet:eek:

Andra ridhusbesökare blev livrädda o arga då vi for fram. Hästen lärde sig snabbt att om han bockar och lever rövare saktar hon däruppe av, så vi försökte få honom att hålla tempo och "rida ut" bockningarna för att "lära" honom lyssna och arbeta.

Jeesus, ägaren som var runt 50-strecket blundade och bad att jag (inlånad testpilot/skötare)skulle sitta kvar. Men hästen gav sig typ aldrig. Det var ju så kul att använda sin energi och visa musklerna. Spetsade öron och siktade mot hindren kvarlämnade sedan 1.40 hoppträningen... Hopprädda jag däruppe höll på att ramla av i rädsla!

tja, sådana har mina halvblodsupplevelser varit.
Så nu rider jag med glädje isärfallande överrörliga kallblod som är rädd om sina människor och vill mer än de kan för tillfället.
Hellre god attityd och välvilja till sin omvärld än supergång och potential för höga klasser.

Fast man kanske kan hitta en god kombination:crazy: Så även en skrämd mysryttare får uppleva en snäll ridhäst med energi.
Har upplevt att halvbloden antingen varit benknäckarhästar med väl skarp energi eller lite loja tröga individer.

Jag har tävlat och tränat hästar sedan -86 upp till svår klass i fälttävlan och 145cm hoppning och msv dressyr och jag har aldrig under dessa åren råkat ut för hästar som beter sig som den hästen du beskriver ovan

Jag har även en stor erfarenhet genom min fd svåger R-G Bengtsson av en hemskt massa halvblod i varierande åldrar utbildning och självfallet då hingstar till bruksproven.

Jag undrar faktiskt var alla dessa "galna" hästar finns någonstans för ajg har inte mött på dem, inte ridmässigt iaf.

Eller det kanske skiljer på hur man rider dem??

Faktiskt den enda som var överjävlig att rida var en Lipizzanare hingst som jag skulle hoppa på bruksproven. Jag hade inte så stora problem med honom men han var vida känd för att kasta av alla.

hehe, har pga den egenskapen kanske undermedvetet hållit mig ifrån den rasen..:angel:
var kamikazepilot på ett stoort halvblod med LÄTT för sig. kunde glida in i en visserligen ganska spänd men ändock en passage, om ngt blev spännande. Han var högst osamarbetsvillig och då man bad om lite lite gehör kom det vidriga bockserier och explosioner av energi. Jag sträckte armen en gång då jag höll mig i framvalvet:eek:

Andra ridhusbesökare blev livrädda o arga då vi for fram. Hästen lärde sig snabbt att om han bockar och lever rövare saktar hon däruppe av, så vi försökte få honom att hålla tempo och "rida ut" bockningarna för att "lära" honom lyssna och arbeta.

Jeesus, ägaren som var runt 50-strecket blundade och bad att jag (inlånad testpilot/skötare)skulle sitta kvar. Men hästen gav sig typ aldrig. Det var ju så kul att använda sin energi och visa musklerna. Spetsade öron och siktade mot hindren kvarlämnade sedan 1.40 hoppträningen... Hopprädda jag däruppe höll på att ramla av i rädsla!

tja, sådana har mina halvblodsupplevelser varit.
Så nu rider jag med glädje isärfallande överrörliga kallblod som är rädd om sina människor och vill mer än de kan för tillfället.
Hellre god attityd och välvilja till sin omvärld än supergång och potential för höga klasser.

Fast man kanske kan hitta en god kombination:crazy: Så även en skrämd mysryttare får uppleva en snäll ridhäst med energi.
Har upplevt att halvbloden antingen varit benknäckarhästar med väl skarp energi eller lite loja tröga individer.

Dåligt exempel på en orastad häst. Hade det varit en PRE med liknande spänningar hade den rört sig orent och tappat rygg, gått bakom handen osv. Kanske trevligare att sitta på men inte mer rätt.

Håller med ang balansen, men det handlar även vä'ldigt mycket om timing, som axel skriver, och jag upplever det lite som samma sak ofta, det är vikten man blir efter med, eller hamnar fel med, när man har dålig timing, bland annat i alla fall. Man hinner inte med hästen och kommer i obalans, bland annat, sen är det också övrig inverkan man är/kan vara dålig på när man har dålig timing.

Håller med om detta, den "nya" typen av halvblod är lättare att spänna bågen på, men det kräver enorm timing och känsla för att inte bli kvar i tygeltagen.
Balanspunkten som Fredriksus skriver är också enormt viktig men jag upplever att de är känsligare när man hamnar framför än bakom. Så länge man inte är för långsam i hjälperna vill säga...
Tror en del fått problem som kanske köpt en bländande dressyrhäst och sen insett hur mycket egen känsla och balans som krävs. De springer av sig själva men de springer inte rätt av sig själva....
/Malin

KL

Ursäkta mitt tidigare inlägg!:o
har nog för mkt erfarenhet av orastade ouppfostrade hästar m bra tävlingsgener men dålig uppfödning/hantering... Har haft vänner med intresse för problemhästar. Gillar att anta utmaningar sas.

Men vissa individer blir inte farliga eller otäcka trots fel behandling eller uppfostran. Lite jobbiga bara. det var det jag menade.

Lite borde det komma ur inneboende kvaliteer o karaktärsdrag då vissa blir :eek: då det går snett medans andra mer visar dålig kvalite i sina rörelser.

De hästar som procentuellt sett i min erfarenhet klarat mest press, fel o brister med bibehållet uppförande är nog varmblodstravarna. Enormt tolerant ras!
Fast nu pratar vi ju dressyrrörelser, inte bara uppförande...

Och så nu skulle vi ju prata PRE! Så jag ska hålla mig ifrån anekdoter som inte har med det att göra! Sorry:bow: Drogs med av fredriks fullblodsfrossa!:D

KL

De hästar som procentuellt sett i min erfarenhet klarat mest press, fel o brister med bibehållet uppförande är nog varmblodstravarna. Enormt tolerant ras!
Fast nu pratar vi ju dressyrrörelser, inte bara uppförande...

Och så nu skulle vi ju prata PRE! Så jag ska hålla mig ifrån anekdoter som inte har med det att göra! Sorry:bow: Drogs med av fredriks fullblodsfrossa!:D

Vi har alla olika erfarenheter...jag mena bara att det inte är representativt för halvblod om de t.ex får fel foderstat till förväntat arbete. Sånt förväntar jag mig att man kan hantera om man tävlar dressyr.

Har sett fina dressyrhästar med 20-25% varmblodstravare och det har verkligen gjort gott för temperamentet (även om ägarna inte nämner den delen av stammen...:-))

Fast man kan ju jämföra olika spänningar - jag tycker t.ex att PREhästarna ofta har spänningar som gör att de blir korta i steget, stressade inombords. Ett halvblod har mer utagerande spänningar...

PÅ unga hästar så rider jag mest med min tyngdpunkt som inverkan - och då blir ju balans och timing samma sak egentligen.
Jag har fått uppfattningen att balans och timing ALLTID är samma sak vilken häst man än rider, ung eller gammal.

Angående att rida med tyngdpunkten bakom hästens tyngdpunkt så används det ofta som ett sätt att förflytta hästens tyngdpunkt bakåt. Alltså att samla. Man sätter sig på bakbenen som Kyra brukar säga.

Angående att rida med tyngdpunkten bakom hästens tyngdpunkt så används det ofta som ett sätt att förflytta hästens tyngdpunkt bakåt. Alltså att samla. Man sätter sig på bakbenen som Kyra brukar säga.

Njaej.

Om du är duktig ryttare - och hästen är tillräckligt stark - så kan du flytta er gemensamma tyngdpunkt bakåt och samla.

Om du bara flyttar din - så sänker hästen ryggen...och tappar bakkärran

Senast ändrad av en moderator:

Que :confused: Menar du möjligtvis Isabell Werth eller har hon en hemlig syster :p

ja - du vet - sent på natten osv. :o

Vi har ett sånt skämt i familjen om Donny Sommervilles brorsa Jonny Sommerville

Nu fick vi ett till:rofl:

Jag undrar faktiskt var alla dessa "galna" hästar finns någonstans för ajg har inte mött på dem, inte ridmässigt iaf.

Jag vet inte om det var just så Lasse menade, men jag håller med i det du skriver.

Särskilt eftersomjag skott hästar som betecknats som galna - och det har alltid funnits en orsak - rädsla eller smärta.

Meningen är att hästens tyngdpunkt ska följa med bakåt, när man man förflyttar sin egen. Det har givetvis med styrka att göra.

Det är inget man bara sitter upp och gör.
Hästen måste givetvis byggas upp sakta.

Tog för givet att det var underförstått.

Det är bra att du påpekade detta, eftersom allt inte alltid är självklart för alla!

Eftersom jag inte är helt lätt, så ville jag ta hjälp med inridningen, likaså när det skulle hoppas....

Hoppar du?

Själva inridningen blev till slut bäst när jag red själv - men hoppade gjorde jag inte, men då var hästen också starkare, men när denne höll på att åka av - så fick den hjälp :D

KL
Såg ni om Karolinerrytteriet på TV i går - de skulle rida i trupp med dragen lans - tjoho - vad hände
KLIV AV - duns

(ingen fälttävlansryttare där inte ;) )

Håller med om detta, den "nya" typen av halvblod är lättare att spänna bågen på, men det kräver enorm timing och känsla för att inte bli kvar i tygeltagen.
Balanspunkten som Fredriksus skriver är också enormt viktig men jag upplever att de är känsligare när man hamnar framför än bakom. Så länge man inte är för långsam i hjälperna vill säga...
Tror en del fått problem som kanske köpt en bländande dressyrhäst och sen insett hur mycket egen känsla och balans som krävs. De springer av sig själva men de springer inte rätt av sig själva....
/Malin

:bow: :bow: :bow:

Precis en ryttare i bakvikt kan inte lätta ur

Berätta mer om framvikt...please

Fredikus

Fast man kan ju jämföra olika spänningar - jag tycker t.ex att PREhästarna ofta har spänningar som gör att de blir korta i steget, stressade inombords. Ett halvblod har mer utagerande spänningar...

Igen :bow:

Halvblodet har yvigare gester, islänningar och Nordisar "fryser".

När Nordisen reagerar med flykt - då är det sken...

(generalisering men ändå)

Det är inget man bara sitter upp och gör.

Jo om man heter Hella Kunz, eller Hans- Heinrich Meyer zu strohen

och testar hingstar på bruksprovet.

KL

Där är ju också ett exempel - för den gode Hans bröt ju faktiskt nacken när hans spände pilbågen för hårt på en...Den gick ju i taket

Senast ändrad av en moderator:

delvis kl

och hon är bara en av alla tusentals som rider.. Det finns inte så många till med henne, och det är vi klåpare som sitter här och försöker komma på hur f_n de gör.. och dessutom få till det till häst.

Är det någon här som tycker att det är "bara" är jag intresserad av!

Jag förstår inte sista meningen.

VÄgen till att flytta den gemensamma tyngdpunkten - är för mig att först -hitta- den gemensamma tyngdpunkten.

Ridning är för mig ett ständig sökande efter den

Jag såg din nya tråd men minns också vad som hände i den förra.

Däremot kan jag ge dig tips via pm om du vill :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18