Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Nej, alltså. Jag lade in en film där de egenskaper jag gillar syns, trodde jag. De som jag skulle vilja kombinera med halvblodets. Dvs, mer satt, lätt för samling, mer komprimerbar, kortare kropp, ett känsligare/mer uppmärksamt temperament etc.

Inte ett allmänt "bra exempel" alltså. Jag måste ha varit otydlig. :(

Då fattar jag:idea:
Jag vet inte om det är rasbundet, de egenskaperna, snarare individbundet, men också en fråga om hantering, ridning ja all kommunikation som hästen har med människor.

Men visst tycker jag att vissa saker är mer förknippade med fullbloden än med tex halvblod i o f s. Så jag förstår absolut hur du tänker, men kan inte uttala mej om PRE på det sättet, har inga erfarenheter av dem:confused:

Orkade bara se halva

Jag ser två hästar på bogarna.
Den grå helt utan takt och gick inte att böja - ens i en hörnpassering

Men hästarna kan väl för sjutton inte rå för hur ryttarna rider dem?
"gick" inte att böja? Hur avgör man det med blotta ögat?

Att ryttaren inte gör sitt är en sak, men det är själva hästen man ska se åt. Jag dömer då aldrig ut ett halvblod för att ryttaren inte rider som sig bör.
Jag trodde vi försökte jämföra raserna och inte ridningen? Men jag kan ju ha missuppfattad vad du ville ha ut av diskussionen.

Nu har jag inte ridit PRE, men en annan ras som beter sig väldigt likartat.

Jag kan verkligen känna igen känslan i de här bilderna - där hästen tappar ryggen och käns som regalskeppet vasa i sidled.
All takt förvinner och man sitter på lutande tornet i pisa - och hästen tar bara emot sig...

Just den extremt rörliga ryggen gör att det är svårt att rida dessa hästar genom ryggen - för det kan slinka ur på så många sätt.
Bla annat att studsa mellan frambenen :o
Det gäller att man har kontroll på sitt eget vingel :angel:
annars hamnar man där :devil:

Jag har också ridit flertalet spanska hästar (ej renrasiga) av ungefär samma kvalitet som på vissa videos (speciellt i dem som rids artistiskt) och håller helt och fullt med om känslan man får( det du beskrivit).

Däremot har jaf varit fullt medveten om att det har varit hästar i lägre klass som jag ridit på . Hastiga ryckiga gångarter, korta i kropp, hals, ben, stupande kors ....är det då konstigt att dom känns udda att rida?

Nej, alltså. Jag lade in en film där de egenskaper jag gillar syns, trodde jag. De som jag skulle vilja kombinera med halvblodets. Dvs, mer satt, lätt för samling, mer komprimerbar, kortare kropp, ett känsligare/mer uppmärksamt temperament etc.

Inte ett allmänt "bra exempel" alltså. Jag måste ha varit otydlig. :(

Problemet är väl att man har med sig det som man reagerat på i tråden, håller väl inte 100 koll på vem som skrivit vad:angel: - och svarar efter det:o

Jag har också ridit flertalet spanska hästar (ej renrasiga) av ungefär samma kvalitet som på vissa videos (speciellt i dem som rids artistiskt) och håller helt och fullt med om känslan man får( det du beskrivit).

Däremot har jaf varit fullt medveten om att det har varit hästar i lägre klass som jag ridit på . Hastiga ryckiga gångarter, korta i kropp, hals, ben, stupande kors ....är det då konstigt att dom känns udda att rida?

Nu pratar vi ur olika perspektiv - jag pratar om hur det känns när det inte blir bra på en häst som är känslig i temperamentetoch rörlig i ryggen, och också känslig för hur ryttaren "hanterar sin tyngdpunkt" (det exteriöra du beskriver har jag inte talat om)

På samma häst kan ju ändå också bli bra både rent fysiologiskt och Dressyrmässigt korrekt - det ställer bara större krav på ryttaren

Senast ändrad av en moderator:

ja det stämmer, jag köpte en ny 26 jan.
tyvärr va han inte inriden när han kom vilket jag trodde.
så mesta tiden har bara gått åt till tömkörning. satt på han ca 5 ggr, ca 10 min/gång. o en annan tjej satt också på han ett par ggr. sedan lämnades han iväg till akademisk utbildare och jag red han för typ 6:e gången idag och idag tog jag hem honom. tilläggas att jag har NOLL koll inom det akademiska och bara att sitta en sådan sadel kändes himla..mysko. men nu är han hemma idag o nu ska jag börja rida så mer rapporter kommer.

OK, ja, jag tyckte väl att jag sett det :idea: Du får rapportera då.:) Hmm, det kan ju bli intressant om han är mer akademiskt utbildad än du:rofl:

Nu pratar vi ur olika perspektiv - jag pratar om hur det känns när det inte blir bra på en häst som är känslig i temperamentetoch rörlig i ryggen, och också känslig för hur ryttaren "hanterar sin tyngdpunkt" (det exteriöra du beskriver har jag inte talat om)

På samma häst kan ju ändå också bli bra både rent fysiologiskt och Dressyrmässigt korrekt - det ställer bara större krav på ryttaren

ja precis. Då är jag inne på samma spår.

*KL*
De som jag har pratat med- de som bytt från verkligt fina tyska dressyrhästar till PRE- har varit euforiska över hur lättridna de är.

De har ridit St:G o uppåt.

Det är en fantastisk känsla när man rider en så känslig häst! Prova det alla någon gång. Det är så lätt att sabba, minska fel och obalans gör att gången blir fyrtaktig oavsett gångart. :p Det syns ju tydligt när man tappar dem, galoppen blir lika bra som på en oriden travare ungefär. :crazy:

Men när man får till det är det så enkelt. Brukar få skäll av min tränare - Tänk på att du rider ett halvblod! Du får ju vara lite övertydlig! :devil: :D

Då kan man lika gärna rida ett fullblod, för det låter som ett sådant du beskriver.

Och tja de bra hästarna är lyhörda och kvicka iaf de jag suttit på och inte har de tappat gången eller takten för det.

Vad menar du med tappa dem??

*KL*
De som jag har pratat med- de som bytt från verkligt fina tyska dressyrhästar till PRE- har varit euforiska över hur lättridna de är.

De har ridit St:G o uppåt.

Här nere har jag bara sett en enda PRE/Lusitano och det var i en msv B:3, där hade den inget att hämta alls vare sig gångartsmässigt eller smidighet. Den blev tredjen sist på 52%

Så jag kan inte säga att på tävlingarna har inte många ryttare bytt sin fina tyska häst till en PRE. Iaf inte så de tävlar med dem :confused:

*kl*

Nån jämförde frieser med PRE. För mig är de raserna som natt och dag. Friesern har lång rygg, lååånga ben, "svanhals".. PREn är mkt mer kompakt och "sitter ihop", bättre naturlig överlinje genom hela kroppen generellt. Den rör sig också bättre än friesern rent generellt. Jag hade gärna haft en PRE..

PREn tilltalar mig mkt, lätt för samling, snygg kompakt häst. Hellre en "gummiboll" som verkligen sätter sig än en sprätthöna lång som fn med frambenen under näsan ;)
Hade jag velat tävla dressyr hade jag sökt efter en PRE med bra häng i de ökade gångarterna (det är väl där det falerar för många PRE).

Nirak

Här nere har jag bara sett en enda PRE/Lusitano och det var i en msv B:3, där hade den inget att hämta alls vare sig gångartsmässigt eller smidighet. Den blev tredjen sist på 52%

Så jag kan inte säga att på tävlingarna har inte många ryttare bytt sin fina tyska häst till en PRE. Iaf inte så de tävlar med dem :confused:

Hela grejjen med tråden är inte att folk försöker övertyga andra om att Pren minsann visst finns på banorna och konkurrerar ut allt och alla nu. Man är snarare övertygad om att PREn är på väg att komma fram allt mer iom att det blir allt vanligare med dem på banan.

Att du såg ett taskigt exemplar på banan en gång säger mig ungefär lika mycket som att alla taskiga halvblod jag sett på banan skulle respresentera vad man är ute efter i rasen.

Tappar dem - för mig betyder det att man tappar vågen av balans som håller ihop hästen, ryggen. Och då blir resultatet en häst i olika delar, en framdel och en bakdel. Med resultatet travargalopp och orena gångarter.
Jag tycker det märks så mkt mer när hästen verkligen måste arbeta rätt för att få ihop gångarterna. Det blir inte "sådär" bra gångarter, halvbra som hos ett halvblod, utan verkligen jättedåligt. :p
Därför är det fostrande att rida sådana, antingen har man ryggen och balansen eller så har man den inte.

Men sen ska dom där billiga hästarna absolut användas i aveln, bara därför att dom har testiklarna kvar :devil:
PRE-aveln i Sverige kan ju aldrig gå framåt så länge alla ska använda sina billiga hingstar ("skiten som inte spanjorerna vill ha") till avel.

Apropå bra dressyr PRE, så såg jag en mycket trevlig och välriden valack på Iberiska Mästerskapet på Grevagården. Den hette Escandalo och vann mästerskapet. Är det någon som känner till den?

Jag känner till både honom och hans ryttare.

*KL*Till Bobo.
Apropå bra dressyr PRE, så såg jag en mycket trevlig och välriden valack på Iberiska Mästerskapet på Grevagården. Den hette Escandalo och vann mästerskapet. Är det någon som känner till den?
Fast den är väldigt liten, med lång ryttare.

Har sett ett par (dyra) bruna fina, men det är några år sen.

Kan bara hålla med om att så är det! om de är bara aningens som ett kallblod!:D Och det har någon påstått såg jag.

Tappad bakom en vagn kan jag kanske tänka vissa gånger.. hm..

Kanske man ska gå ut och dana sig litegrann på sin överrörliga häst:) Ska sluta spana avundsjukt på alla med stabila dressyrmaskiner och vara glad för min läromästare med kroppsdelar på vift!:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar