Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Jag tycker att den hästen såg ganska oren ut, aktar sitt ena framben. och ihophållen och taktig. Det borde finnas bättre exempel på vad dom här fina hästarna kan!
Hur häftiga samlade rörelser de än kan måste de se lösgjorda och ha tyngd o takt i steget i skritten oxå!

Här har du en film på den första lusitanon och visst jämför kvaliten med fuxen :crazy: Både rörelsemässigt och takmässigt och mjukhet och lydnad etc Så kan du ju se hur mkt som döljs i slow motion!!

http://www.youtube.com/watch?v=qKnuxrDYrJE

Jag tror jag hamnat i fel diskussion :crazy: Jag trodde det handlade om att jämföra en tävlingshäst med en pre som tävlar/tränas i vanlig dressyr och inte en "showhäst"/akademisk...:o

Personligen är jag inte inne på en liknande pre som i ovanstående video:p

Klockrent exempel på olika grundsyn. Jag ska inte hävda mig ha rätt då jag är inne på tävlingsforumet.
Så vidare argumentation blir bara pinsam.
Ok, det var inte fri skritt. utan ökad. och jag tycker att frambenen är stumma och stela. Men fin runda om man jämför med andra sämre rundor. Jag jämförde med icketävlingsmässig ridning.

Hästar har olika rörelsemönster men jag måste nog säga att den skritt som Goldstern visar är typexemplet på en frammåtgripande skritt. De skall inte ha höga knärörelser i skritten.

Trådens fråga var ju faktiskt varför man inte använder PRE/lusitano mer i GP dressyr och där har du ju faktiskt orsaken om man jämför dessa hästar

Nej, den har ju mkt fler svagheter rent tävlingsmässigt och även formmässigt, bla för kort i halsen och för spänd. Så bättre än fuxen är den inte.

Jag tror jag hamnat i fel diskussion :crazy: Jag trodde det handlade om att jämföra en tävlingshäst med en pre som tävlar/tränas i vanlig dressyr och inte en "showhäst"/akademisk...:o

Personligen är jag inte inne på en liknande pre som i ovanstående video:p

Du har helt rätt, jag ville bara visa att slow motion döljer betydligt mer än vad man tror ;)

Det är samma ekipage på de olika videorna

Ok, den här uppvisningen var ju katastrof!!:eek:
Hästen ser halt ut och har inte alls med sig ryggen, och de visar ju inget annat än snurrar och showiga spanska steg. Hade velat se fräsh häst i passage o andra rörelser på bakdelen. här kutade den mest omkring i sidled.:mad:

Nej, den har ju mkt fler svagheter rent tävlingsmässigt och även formmässigt, bla för kort i halsen och för spänd. Så bättre än fuxen är den inte.

Det är det knappt någon som faktiskt är om man ser till helheten i programmet/en som han framför :p

Tja, jag hittar inget bättre exempel. Jag tycker att PRE:ns fina egenskaper ändå syns. Hittar du något bättre så tipsa gärna.
Jag tycker bara det ser ut som tygelhälta för den är spänd, men det är ju svårt att säga.

Klaus Balkenhol är helt klart en fantastisk ryttare som faktiskt förhåller sig mycket till den gamla läran vilket jag är helt inne på!
Men jag kan inte säga att jag är det minsta imponerad av den passagen ( i förhållande till vad jag sett), det går fort och hästen ser ut att "tippa" över..liksom inte orka hålla kvar sig i viloläget innan den måste vidare. Skritten är en helt annan grej, för det är mycket sällan en Lus/pre har bra skritt.

Vad gäller halvblod tycker jag faktiskt att Briar har en väldigt fin passage även om jag tycker att den är lite i hastigaste laget också. Fin ritt :9

http://www.youtube.com/watch?v=gXAXsi8_h4Q

Fast skall man vara helt ärlig så skall hästen tänka framåt i samtliga rörelser.

Sedan är det ju alltid skillnad att rida final i OS och skrutta omkring hemma där man kan ta betydligt mer risker.

Ett bra exempel är ju faktiskt när han skall gå in i den ena piaffen och trycker på lite extra, där ser man verkligen hur han kan sätta under sina bakben.

Men skall man rida på max hela ritten så orkar de kanske inte hela programmet.

Fast skall man vara helt ärlig så skall hästen tänka framåt i samtliga rörelser.
Tänka framåt ja, det ska inte resultera i att den rör sig fortare. En ryggning tänks också framåt. Där går hästen bakåt.

Sedan är det ju alltid skillnad att rida final i OS och skrutta omkring hemma där man kan ta betydligt mer risker.
Absolut. Men nu lades den här videon in att jämföra med och då får den som gjort det förklara exakt vad det är man vill understryka. Annars är det ju naturligt att man anlyserar allt.

Ett bra exempel är ju faktiskt när han skall gå in i den ena piaffen och trycker på lite extra, där ser man verkligen hur han kan sätta under sina bakben
.

Jajemen, och den är varken bättre eller sämre än en pre häts i samma klass. Jag hade nog kunnat förstå dig bättre om du pratat om längningarna.

Jag ligger efter...

Jag tycker att det är bra att denna diskussion kommer upp.

Jag ser en lydig häst

MEN ur fysiologisk synvinkel
ser jag

En spänd häst som är helt låst i ryggen

Passartad skritt
den kan inte böja sig i sidled
som inte kan träda åt sidan - utan ramlar.

En totalt felaktig galopp som inte går en millimeter över ryggen

Den håller in hakan så att man skulle kunna sätta fast en haklapp där
den sätter sig inte korrekt för då bli halsen längre ju mer den sätter sig - detta är bara en kort hals som tänker bakåt = ingen samling alls.

Detta är för mig Cirkus - totalt ointressant

stången...

Senast ändrad av en moderator:

Vi ser olika saker. Jag tycker ditt ex ser stel olch spänd ut:crazy: I skritten liknar den en av hästarna i stallet som blir tygelhalt och stel i bogarna rätt ofta.

malinsky:
Alla får tycka som de vill, men filmen togs fram som exempel på BRA dressyr och det är det inte i MINA ögon, kanske andras och det är ok för mej men jag skriver ändå vad JAG anser.

Denna hästen tycker jag inte ens är år ifrån Goldstern, inget går att jämföra. den är stel i sin bakbensaktivitet går bakom hand och på bogarna. Bär sig absolut inte. Ingen lägning öht och släpar baken och är stel i slutorna. Korta svajiga byten där ryttare måste hjälpa till för mkt och stressad i piaffen tillika dåliga övergångar. Att den lyfter benen högt har inget med takt och bärighet att göra.

Skimmeln är ju betydligt bättre i typen, men den niger bak i traven och rids i ett alldeles för högt tempo.

Att jämföra denna gångartsmässigt med ett lovande halvblod i samma ålder går inte för där har den mkt kvar att önska

Och här kommer jag :D

Men hallå där :D
Den här skritten är ju ren i takten - den ser ut att slå i sko - så det bildar en trekant... = korrekt skritt - ur boken

Angående passagen när hästen börjar studsa mellan frambenen mer än den skall så syns det både att den breddar fram och på huvudet... Det såg inte jag.

Den samlade skritten och piaffeb var väl inte så lysande:angel:

jag skulle vilja ha en rundare galopp men den går ju att böja:angel:

KL

Om nu PRE är rörligare i ryggen av naturen - så borde ju de naturliga ryggrörelserna synas tydligar på dem, men av dessa två så är ju Goldstern den enda hästen som har naturliga rörelser genom ryggen - det har inte den andra

Och naturliga ryggrörelser ingår ju i lösgjordhetsbegreppet....

orkade inte ens se din första...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar