Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Visst skulle jag kunna det!
Men nu menar jag inte filmen utan åsikterna överlag angående Frieser och PRE.

Man behöver kanske inte skriva att de är fula osv....

Man behöver inte nervärdera folk som tycker om dessa raser och tycker att de är ridbara. Det är det jag får känslan av när jag läser i tråden. Därmed inte sagt att min känsla stämmer!!!!

Men det vore tråkigt om den stämde....:(

Tror i och för sig inte att så många Frieserhästar skulle platsa i GP, men det tror jag inte om så många halvblod heller!! :D

Till dig Flash och delvis knapplån då jag förmodar att jag kommer att flumma runt lite nu :angel:

Är det så konstigt att det finns folk som tycker att det ser bra ut? De kanske uppskattade detta ur ett visuellt perspektiv. De kanske inte har på sig tävlingsdressyrglasögonen och bara letade fel att klanka ned på..? Minns inte om tråden låg här på tävlingsdressyr eller Klassisk ridning. (alltså inget negativt till dig flash, utan mer allmänt :) )

Att PRE inte används har jag ingen aning om.. men vill man tävla i dressyr kanske halvblodet är mer ändamålsenligt. Kanske en del av aveln av PRE går emot en mer allround så de även kan hävda sig inom dressyr, men vill man det? Hur långt ska aveln gå inom respektive raser för att någon vill just att "just dennes" ras ska kunna hävda sig lika bra som tex halvblod? Var tog glädjen och stoltheten vägen av att tex frieser är en exeptionellt härlig vagnshäst - men har lite att jobba med iom exteriören vad det gäller ridningen? (kanske!!?!)

Är det så att aveln har gått framåt så det finns PRE som hävdar sig, är ju ändå inte dressyrsporten känd för att vara innovativ och framåttänkande, utan jag tror att många raser som inte är klockrena dressyrraser kanske får det svårt, vad vet jag? Vill man ha konkurrans om "halvbloden", vill man att PRE ska bli mer "halvblodslika"? Slåss tex PRE emot fördomar, eller ligger det mycket i det som skrivs här som är "emot" PRE? Eller är det så att de som köper PRE är oftast inte intresserade av att rida Grand Prix så hästen har ändå ingen chans, för matte uppskattar andra saker?

Nu har jag flummat klart.. :eek:

Senast ändrad:

Jag tycker sällan du flummar.
man köper häst av så många olika anledningar, en häst skall passa en själv.

Det är ju bara att inse att även om man köper en färdig GP häst att man förmodligen inte fixar det ändå. :rofl:
Så alla skall inte ha halvblod med GP potential.

Man skall ha en häst som man trivs med - funkar med - som passar en själv i temperament.

Skall man inte rida GP kan ju också smaken vara som baken. Jag kan tycka att det är okey att gilla filmen - men inte polariseringen som så ofta blir på buke.

Typ alla rider skit:devil: - alla rider perfekt jämnt:angel:

Vad jag reagerade på var att använda filmen som något bättre alternativ...
Att ha den som motpol mot den dåliga TävlingsDressyren

Frågan var...
Varför används inte PRE-hästar innom dressyren mer? Tittar man på bilder och filmer på dom så rör dom sig ju underbart... Varför används dom inte mer i dressyr, typ jan brink och lirarna?

Svaret är - för att de flesta inte räcker till för det som Jan Brink sysslar med. Lättare att satsa på ett säkert kort - eftersom han inte gör det för skojs skull - han vill ju ha poäng.

Senast ändrad av en moderator:

Vaddå, släng upp mig på briar så fixar jag det lika bra som Brink.. ehh, eller ngt..

Men om det ändå skulle finnas exemplar av PRE som faktiskt besitter kvalitéer för att kunna gå riktigt höga klasser så är det väl ändå lite utav undantag, däremot så finns det, tror jag, många helt ok pre som kan gå lika bra som halvblod, för i lättare klasser tror jag inte att det spelar någon roll.

Ja du det var en del dubbelstudsiga bakben även i dom passagerna i filmen ovan så även om dom är gjorda för piaff och passage så är det lika lätt för dom att misslyckas

Sen har du en aning om vad det där springet i sidleds är för en rörelse och vad nyttan är med den ? Det är så hastigt att ryttaren inte ens hänger med och hon får lite whiplash varning på huvudet där för att hon är så efter i vändningarna.

med springet i sidled visar hon bara att hästen har mycket lätt för att flytta sig sidvärtes. det är alltså inget desperat försök till en skänkelvikning.

Du måste skämta :confused: Hästens "vilande" på steget i slowmotion är ungefär samma vilande steg som en GP häst har i normal hastighet
jaså? Jag tycker snarare att gp hästarnas passager ser ut som ett desperat försök till passage men att det blir någon form av balanstrav. Det går för fort, de travar så gott som bara med höga steg. Passage är lite mer än så. Du får gärna lägga in en video med en gp häst du tycker gör fina passager ..eller vad du anser är fina passager iaf. Skulle vara intressant att jämföra.

Ang den ökade traven, stången o bogarna hör det snarare till ryttarens brist i ridningen än hästens förmåga. Traven är inte spektakulär, men visste hon hur hon skulle rida den är jag övertygad om att det skulle se mycket tjusigare ut.

Men just Friesern har man förädlat för att få fram en ridhästmodell.
Vet inte hur många år som det har pågått, men visst är det skillnad på de breda o mer lågställda mot dagens många högställda.

Inom PRE kan man avla på en linje som ger mer tävlingskonkurrenskraftiga modeller.
Det behöver inte innebära att man ändrar på rasen- som sådan.

Alla raser förändras. Här har man gått från den lågställda modellen oxå, o i Holstein har man slutat att avla på för kvadratiska modeller, som inte fick plats att röra sig. Limelight var ett bra ex. på kvadratisk.

Nej det ska inte spela ngn roll i lättare klasser- och med de flesta domare gör det inte det

Ja, precis. Min fundering är nog: hur ska det sluta? Det utpräglade förvinner mer och mer, se bara på hur svenska halvblodet ska se ut idag motför det lågställda.
Kommer de ännu fler hästraser att vilja utveckla en linje som går mot sporthästen? Bevaras ursprunget? Finns det behov av att bevara det gamla, och i så fall, för vem? Kommer vi att plocka in tex PRE i halvblodsaveln för att få den optimala hästen? (eller tvärt om..)

Intressant tycker jag :)

Är det då så att en "medioker" PRE är dyrare än ett "mediokert" halvblod iom att i alla fall här uppe finns det få PRE!?

jag kanske svävar lite väl mkt ifrån ursprungsfrågan nu...

jaså? Jag tycker snarare att gp hästarnas passager ser ut som ett desperat försök till passage men att det blir någon form av balanstrav. Det går för fort, de travar så gott som bara med höga steg. Passage är lite mer än så. Du får gärna lägga in en video med en gp häst du tycker gör fina passager ..eller vad du anser är fina passager iaf. Skulle vara intressant att jämföra.

Ang den ökade traven, stången o bogarna hör det snarare till ryttarens brist i ridningen än hästens förmåga. Traven är inte spektakulär, men visste hon hur hon skulle rida den är jag övertygad om att det skulle se mycket tjusigare ut.

Här har du en:

http://www.youtube.com/watch?v=zXjaRkRYP4w

Ingen pre/andalusier kan gå som denna häst ovan

Ok.. sorry men jag vill vara lite motvalls igen!
Se det som okunskap ni som vill, men kan ju vara kul att agera motvikt till er med tävlingsglasögonen på.

Om den här sista filmen. Kollade första biten. Om den här vore i slow, skulle jag vara allt annat än impad. Är inte så impad i realtime heller.

Jag tycker att den hästen jobbar sig upp genom att hoppa från framben till framben i passage. Piaffen blir framtung och den höjer sitt huvud i varje steg för att hjälpa upp sig från det triangulerande läget.
I den fria skritten syns det hur överbelastad framdelen förmodligen är genom den mesta ridningen. Den nästan släpar framtårna i spånet och ser stel och ser tung ut i sina framben i skritten med lite taktig känsla. (vanlig syn, vi har diskuterat dålig skritt förr och varför det blir så...)

Över lag ser det ut som om den låter framdelen göra för stor del av jobbet och är lite oengagerad i bakdelen. Kommer inte under sig med så vinklade bakben som jag skulle vilja se. Det visar sig ju oxå i piaffen där den får motorstopp och intrycket blir arbetsamt.

Som sagt, vore det här i slow motion skulle det snarare framhäva än dölja problemen!
-Att en lusitano med sina kvicka rörelser kan upplevas trippig och överilad är väl ganska naturligt om man är van att se halvblod.:angel:

Då fick jag faktiskt skönare känsla av den lekfulla ridningen på lusitanon. Inte kvalitetsmässigt enl TR (som sagt tydligt tidigare) men hästen jobbar sig mot bärighet hela tiden trots ryttarens misstag och de experimentella övningar de gör utan strikt inramning (som ett program är).
Jag ser en häst med mer lösgjord kropp än fuxen som tillåts använda sig "mer" och därför får synligare misstag än en styvare mer sammansatt häst.

Jag menar nu den första lusitanon. den mörkare tappar sig i piaffen och blir ungefär lika dålig (läs mindre bra..;) )som den på dressyrbanan. Såg inte hela den här gången.

Säger med det inte att "det" är alltid bra eller "det" är alltid sräp! :)

Phu. Beredd på att bli förklarad imbicill!:rofl:

kl
Kommer in lite sent i diskussionen, har följt tråden länge, men jag hittade en underbar film som visar de fina egenskaperna i rasen! :love: Verkar som man får ge exempel i tråden, och detta är ett fint sådant.

http://www.youtube.com/watch?v=ICbUDJJtjV4
Naturligvis är detta inget exempel på något som ens liknar tävlingsdressyren, det är inte ens ett försök till det utan något helt annat. Men man ser energin, arbetsviljan, balansen, koncentrationen. Vilket för mig är fina egenskaper.

Om jag ska svara på ursprungsfrågan, om att använda PRE i dressyr, så skulle jag gärna använda en PRE korsning. Funderar faktiskt på att tillverka en själv åt mig. Det är som sagt en annan slags ridning än på halvbloden, en mer komprimerbar energi. Mer viktkänslig, mer telepati. Mer lyssnande. Men det är min upplevelse.
Jag har inte ridit just PRE någon gång, men liknade typ av häst. Passar mig mycket bättre än halvbloden.

Likaväl som det är svårt att göra halvblodspassage på en PRE så är det lika svårt att komprimera ett halvblod i samma grad man kan med PRE och liknade raser. För just mig är ett mellanting det optimala. Och då ser jag hellre en PRE-korsning än en halvblodslik PRE. :)

Senast ändrad:

Ok.. sorry men jag vill vara lite motvalls igen!
Se det som okunskap ni som vill, men kan ju vara kul att agera motvikt till er med tävlingsglasögonen på.

Om den här sista filmen. Kollade första biten. Om den här vore i slow, skulle jag vara allt annat än impad. Är inte så impad i realtime heller.

Kanske skulle titta på hela filmen

Jag tycker att den hästen jobbar sig upp genom att hoppa från framben till framben i passage. Piaffen blir framtung och den höjer sitt huvud i varje steg för att hjälpa upp sig från det triangulerande läget.

Framtung :crazy:

I den fria skritten syns det hur överbelastad framdelen förmodligen är genom den mesta ridningen. Den nästan släpar framtårna i spånet och ser stel och ser tung ut i sina framben i skritten med lite taktig känsla. (vanlig syn, vi har diskuterat dålig skritt förr och varför det blir så...)

Nu rider han ju absolut inte fri skritt någonstans i programmet och den ökade skritten han visar är väldigt bra helt genom hela kroppen!

Hur du kan få det till dålig skritt är något helt oförstående för mig. Vi pratar om en ren taktmässig och frammåtgripande skritt med rörelse genom hela kroppen och där hästen dessutom vill söka sig frammåt!

Stelhet kan jag inte se någonstans alls!

Över lag ser det ut som om den låter framdelen göra för stor del av jobbet och är lite oengagerad i bakdelen. Kommer inte under sig med så vinklade bakben som jag skulle vilja se. Det visar sig ju oxå i piaffen där den får motorstopp och intrycket blir arbetsamt.

Hittar inte en enda piaff med motorstopp i denna video, var ser du det?? Eller du tar motorstoppet för den lilla missuppfattningen när hästen tror den skall gå frammåt??

Förstår inte heller hur du kan säga att det är oengagerad bak?? Se på alla avslut alla igångsättningar eller övergångar!

Som sagt, vore det här i slow motion skulle det snarare framhäva än dölja problemen!
-Att en lusitano med sina kvicka rörelser kan upplevas trippig och överilad är väl ganska naturligt om man är van att se halvblod.:angel:

Då fick jag faktiskt skönare känsla av den lekfulla ridningen på lusitanon. Inte kvalitetsmässigt enl TR (som sagt tydligt tidigare) men hästen jobbar sig mot bärighet hela tiden trots ryttarens misstag och de experimentella övningar de gör utan strikt inramning (som ett program är).
Jag ser en häst med mer lösgjord kropp än fuxen som tillåts använda sig "mer" och därför får synligare misstag än en styvare mer sammansatt häst.

Förlåt men jag ser knappt ett enda misstag i den rundan. Men det hade varit väldigt roligt att se lusitanon i ett helt pogram och jämföra dem.

Sedan ser jag helt tvärtom dig en betydligt mer lösgjord häst i fuxen, de går inte att jämföra på en dag!

Jag menar nu den första lusitanon. den mörkare tappar sig i piaffen och blir ungefär lika dålig (läs mindre bra..;) )som den på dressyrbanan. Såg inte hela den här gången.

Tja du kallar dig själv för det ;)

Men att hävda att fuxen inte är lösgjord, inte jobbar bakifrån och dessutom kallar honom stel så är jag benägen att hålla med

Absolut inte dagligen , jag har inte pengar till att köpa en kvalitativ tävlingshäst / pre/lus ännu. Jag har ridit passage ja, det betyder inte att jag klarade det galant och att det såg proffsigt ut;)
Men man behöver inte vara GP stjärna för att förstå principen.
En passage ska vara betydligt mer samlad och "sättande" än just "höga benlyft" och lite långsammare gång. Hästen ska vila betydligt mer på steget (enligt de gamla principerna ) än denna "balanstrav" jag tycker en del gp hästar gör.

Här har du en film på den första lusitanon och visst jämför kvaliten med fuxen :crazy: Både rörelsemässigt och takmässigt och mjukhet och lydnad etc Så kan du ju se hur mkt som döljs i slow motion!!

http://www.youtube.com/watch?v=qKnuxrDYrJE

Här har du en:

http://www.youtube.com/watch?v=zXjaRkRYP4w

Ingen pre/andalusier kan gå som denna häst ovan

Klaus Balkenhol är helt klart en fantastisk ryttare som faktiskt förhåller sig mycket till den gamla läran vilket jag är helt inne på!
Men jag kan inte säga att jag är det minsta imponerad av den passagen ( i förhållande till vad jag sett), det går fort och hästen ser ut att "tippa" över..liksom inte orka hålla kvar sig i viloläget innan den måste vidare. Skritten är en helt annan grej, för det är mycket sällan en Lus/pre har bra skritt.

Vad gäller halvblod tycker jag faktiskt att Briar har en väldigt fin passage även om jag tycker att den är lite i hastigaste laget också. Fin ritt :9

http://www.youtube.com/watch?v=gXAXsi8_h4Q

Senast ändrad:

Klockrent exempel på olika grundsyn. Jag ska inte hävda mig ha rätt då jag är inne på tävlingsforumet.
Så vidare argumentation blir bara pinsam.
Ok, det var inte fri skritt. utan ökad. och jag tycker att frambenen är stumma och stela. Men fin runda om man jämför med andra sämre rundor. Jag jämförde med icketävlingsmässig ridning.

Mitt exempel måste jag säga är bättre med avseende på mjukhet och lydnad, detta såg mest ryckigt ut... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar