Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

KL

Nu har jag inte ridit PRE, men en annan ras som beter sig väldigt likartat.

Jag kan verkligen känna igen känslan i de här bilderna - där hästen tappar ryggen och käns som regalskeppet vasa i sidled.
All takt förvinner och man sitter på lutande tornet i pisa - och hästen tar bara emot sig...

Just den extremt rörliga ryggen gör att det är svårt att rida dessa hästar genom ryggen - för det kan slinka ur på så många sätt.
Bla annat att studsa mellan frambenen :o
Det gäller att man har kontroll på sitt eget vingel :angel:
annars hamnar man där :devil:

Nu har min andra exteriöra brister, som gör den mindre lämplig för Dressyr än vad en PRE är.

Fördelen - är att de lär en att sitta still och följsamt och inte göra en enda överlilad eller ogenomtänkt rörelse... :rofl:
sssmyga på hjälperna......

Annars ser ser det ut som på filmerna

Sedan så är väl vare sig utrustningen eller tekniken optimal för att få hästarna att tänka framåt ( i halsen)

Utan detta farmåttänk så kommer aldrig ryggrörelserna igång - och hästen blir aldrig fysiologiskt lösgjord = i balans - obehindrad av ryttaren

Senast ändrad av en moderator:

Orkade bara se halva

Jag ser två hästar på bogarna.
Den grå helt utan takt och gick inte att böja - ens i en hörnpassering

Jag skulle tippa på att den grå är en rätt ung häst den ser ut som kanske 3 max 4 år iallafall så rids den som en.

ja det stämmer, jag köpte en ny 26 jan.
tyvärr va han inte inriden när han kom vilket jag trodde.
så mesta tiden har bara gått åt till tömkörning. satt på han ca 5 ggr, ca 10 min/gång. o en annan tjej satt också på han ett par ggr. sedan lämnades han iväg till akademisk utbildare och jag red han för typ 6:e gången idag och idag tog jag hem honom. tilläggas att jag har NOLL koll inom det akademiska och bara att sitta en sådan sadel kändes himla..mysko. men nu är han hemma idag o nu ska jag börja rida så mer rapporter kommer.

Tycker jag med iallafall skimmeln den ser ut att ha fina kvaliteter , den bruna räcker inte till i gångarterna ens till medelsvår klass.

Jaha ni pratar om typ:o

Måste man ha koll på vad man pratar om :rofl:

Lusianon är ju mer långlinjerad rent allmänt

PRE´s kors är kortare och brantare än t.ex ett halvblod i de högre klasserna och deras bäcken är vinklat på ett sätt som gör att de har lätt för höga knälyft, men inte framåt då de inte kan sträcka ut det på ett sätt som andra raser kan. Det kan ju ha en del att göra med att längningarna inte får 10 p. Samma sak gäller många kallblod.

Ja, håller med angående att formen är ihopdragen och den inte går genom ryggen. Menar som sagt inte att den går korrekt, det är ju något helt annat än TR-dressyr som sagt. En del kallar det cirkus, en del kallar det frihetsdressyr osv.

Tusen fel kan hittas, tygelhälta, spändhet, kort i nacken osv. Det svåra är inte att hitta fel på ritter.
Hittills ser jag tusen fel på halvbloden också, fast delvis andra fel.

Men detta var ju inte en tävling i att hitta fel väl? Jag tycker ändå man bör se till förtjänsterna i första hand.

Vad jag också ser, är energi, som har stor potential till att kunna komprimeras, fantastisk sammarbetsvilja och att den aldrig slutar jobba! Jag ser ett härligt temperament! Jag ser fina benlyft, som skulle bli ännu bättre om den går genom ryggen.

Och detta är de fördelar jag tycker rasen har.

Jag kan sätta min sista spänn på att detta inte skulle gå att göra med ett halvblod. Likväl som det är svårt att rida GP på en PRE.

Det är en fantastisk känsla när man rider en så känslig häst! Prova det alla någon gång. Det är så lätt att sabba, minska fel och obalans gör att gången blir fyrtaktig oavsett gångart. :p Det syns ju tydligt när man tappar dem, galoppen blir lika bra som på en oriden travare ungefär. :crazy:

Men när man får till det är det så enkelt. Brukar få skäll av min tränare - Tänk på att du rider ett halvblod! Du får ju vara lite övertydlig! :devil: :D

Jag är med på energi. och att den har lätt för samling.

Vad för temperament ser du?

Varför menar du att det inte skulle gå att göra med ett halvblod?

Jag säger inte emot - utan undrar bara

Håller med om ditt nästa inlägg som poppade upp, skrev något liknande tidigare ( om att alla borde rida en så extrem känslig häst)

Angående Halvblod har jag själv haft många fördommar, vilket har försvårat mitt arbete med dem...

Jag är nog inte riktigt klar med min bild av dem.
Är mest lättad av att så mycket är lättare.

Vill också säga att jag inte är för eller emot någon ras - vill bara vara nykter

Vi ser olika saker. Jag tycker ditt ex ser stel olch spänd ut:crazy: I skritten liknar den en av hästarna i stallet som blir tygelhalt och stel i bogarna rätt ofta.

Ja, men emotsäger det detta?

kl
Naturligvis är detta inget exempel på något som ens liknar tävlingsdressyren, det är inte ens ett försök till det utan något helt annat. Men man ser energin, arbetsviljan, balansen, koncentrationen. Vilket för mig är fina egenskaper.:)

Man kan ju ha en häst med tusen fel, men som också har goda egenskaper. Vari ligger motsatsförhållandet?

Nu har jag säkert fördomar... Men alla halvblod jag träffat är för ouppmärksamma helt enkelt. Inte aktivt lyssnade. Men så har jag ju inte träffat så många... Några hundra bara.

Angående temperament: Lyssnar hela hela tiden på ryttaren. Energi som vi sa. Lydnad är ju en stark egenskap. Kan komprimeras utan att bli övertänd (jfr JB som ibland överladar Briar). Ja, många fördelar finns det. Det är ju svårt att se om de bits på en film...

Senast ändrad:

Ja, men emotsäger det detta?

Man kan ju ha en häst med tusen fel, men som också har goda egenskaper. Vari ligger motsatsförhållandet?

Det beror på vad man tittar efter. Och vad man villa visa.

Det är klart en häst med en massa fel kan ha goda egenskaper?
Men det beror ju på problem i kroppen som man försöker rätta till?

Men vad ville du visa då? :confused: Varför skulle den ínte ha kunnat röra sej mer avspänt:confused: Jag förstår nog inte.

Jag tycker om att se hästar som är rörliga och elastiska och mjuka i kroppen och rör sig därefter. Oavsett ras.
Men det gör verkligen inte alla, och de kan ha goda egenskaper ändå.
Spänning kan man inte alltid undvika men stelhet handlar om problem som behöver arbetas med.

Har inte hängt med i hela tråden så jag kanske missuppfattat något

Nej, alltså. Jag lade in en film där de egenskaper jag gillar syns, trodde jag. De som jag skulle vilja kombinera med halvblodets. Dvs, mer satt, lätt för samling, mer komprimerbar, kortare kropp, ett känsligare/mer uppmärksamt temperament etc.

Inte ett allmänt "bra exempel" alltså. Jag måste ha varit otydlig. :(

Nu har jag säkert fördomar... Men alla halvblod jag träffat är för ouppmärksamma helt enkelt. Inte aktivt lyssnade. Men så har jag ju inte träffat så många... Några hundra bara.

Angående temperament: Lyssnar hela hela tiden på ryttaren. Energi som vi sa. Lydnad är ju en stark egenskap. Kan komprimeras utan att bli övertänd (jfr JB som ibland överladar Briar). Ja, många fördelar finns det. Det är ju svårt att se om de bits på en film...

följer tråden på avstånd fortfarande med intresse.
Lydnad ligger knappast i generna rasmässigt på en ras, så att det blir en SÅ märkbar egenskap hos rasen att det går att benämna raskarakteristiskt. Har nog snarare att göra med isåfall att gemene man och de fleste ryttare - har halvblod. medans PRE ännu är en raritet, och rids av kanske ett mer selektivt gäng ryttare.

Man kan beskriva (vilket också görs) vissa raser som tex "godmodig", "vänlig" osv. Men det är utsmyckningsord i mångt och mycket. titta på motsatsen - inga raser beskrivs direkt som "lynniga" eller "ovänliga" :D godmodig och vänlig är ju snarare ngt som generellt ska beteckna alla hästar av god kvalitet - dvs ett BRA temperament.

Lydig - har jag aldrig nånsin hört kännetecknar en särskild ras över en annan. Lydnad är en träningssak och en ryttar fråga när det gäller ridning.

Angående lydnadsegenskaper: Lydnad i sig är ingen egenskap, det var sloppy av mig, :o men däremot förutsättningarna för lydnad är egenskaper. Om man jämför tex brukshundar med jakthundar så finns det genetisk påverkan på temperamentet, där en brukshund oftast fungerar bättre till sin uppgift och vice versa.
Egenskaper som känslighet kan t.ex spela in. Jag tycker godmodighet är ett ganska intetsägande ord. Men här är språket för klumpigt.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar