Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

KL

En sak som jag tänkte på som är svårare på att halvblod med bra exteriör...

Man kan lättare komma till den punkt där hästen får fatt i alla sin styrka och potential....Alltså på ett tidigare stadium - om hästen då avänder den kraften till att säga nä! eller få tex få av en....

Om jag jämför - så den överrörliga som pga av dålig ridning :angel: blir stressad faller isär - börjar tarmpa vatten.

Och så halvblodet - KLIIIV AV - BORT med dig - FY faen vad du är läbbig :rofl:

Burr :eek: ( säger hästen)

:D

Jag kankse har halvblod som står för högt i blod :D

Eller det kanske bara är tankar från en fegis....

Några tankar någon?

Senast ändrad av en moderator:

Men Sus - inte är halvblod med bra exteriör mer arga eller kinkigare av sig än de med sämre? :D Men visst- lite högre i blod än en nordis står de väl, temperamentsmässigt, rent allmänt förstås!

Hm...har läst ditt senaste inlägg flera gånger, men förstår tyvärr inte riktigt ändå vad du menar.

hehe, har pga den egenskapen kanske undermedvetet hållit mig ifrån den rasen..:angel:
var kamikazepilot på ett stoort halvblod med LÄTT för sig. kunde glida in i en visserligen ganska spänd men ändock en passage, om ngt blev spännande. Han var högst osamarbetsvillig och då man bad om lite lite gehör kom det vidriga bockserier och explosioner av energi. Jag sträckte armen en gång då jag höll mig i framvalvet:eek:

Andra ridhusbesökare blev livrädda o arga då vi for fram. Hästen lärde sig snabbt att om han bockar och lever rövare saktar hon däruppe av, så vi försökte få honom att hålla tempo och "rida ut" bockningarna för att "lära" honom lyssna och arbeta.

Jeesus, ägaren som var runt 50-strecket blundade och bad att jag (inlånad testpilot/skötare)skulle sitta kvar. Men hästen gav sig typ aldrig. Det var ju så kul att använda sin energi och visa musklerna. Spetsade öron och siktade mot hindren kvarlämnade sedan 1.40 hoppträningen... Hopprädda jag däruppe höll på att ramla av i rädsla!

tja, sådana har mina halvblodsupplevelser varit.
Så nu rider jag med glädje isärfallande överrörliga kallblod som är rädd om sina människor och vill mer än de kan för tillfället.
Hellre god attityd och välvilja till sin omvärld än supergång och potential för höga klasser.

Fast man kanske kan hitta en god kombination:crazy: Så även en skrämd mysryttare får uppleva en snäll ridhäst med energi.
Har upplevt att halvbloden antingen varit benknäckarhästar med väl skarp energi eller lite loja tröga individer.

Men Sus - inte är halvblod med bra exteriör mer arga eller kinkigare av sig än de med sämre? :D Men visst- lite högre i blod än en nordis står de väl, temperamentsmässigt, rent allmänt förstås!

Men det skrev jag väl inte i alla fall:confused:

Men min erfarenhet är att "moderna sporthästar" (halvblod då - som står högt i blod) är extra kinkiga med hur folk förhåller sig till deras tyngdpunkt...

Det förs ju en debatt om den moderna Dressyravelns skapande av hästar med nerv.

Rent personligt så ser jag inte denna nerv som något som har med den psykologiska "konstitutionen" att göra - men som har mer att göra med en intolerans mot oskicklig ridning.
Många temeperaments diskussioner på avel - skulle jag hänvisa till ovanstående, byggt på min egen privata erfarenhet av jur olika piloter på moderna sporthästar = halvblod med bra exteriörklarar av att förhålla sig till hästens tyngdpunkt. .

Dvs hur olika samma häst kan bete sig beroende på hur bra kontroll ryttaren har på sin egen tyngdpunkt i förhållande till hästens.

Om man då jämför då PRE och kallblod - som börjar trampa vatten vid stress, och i motsatts moderna halvblod - som mer flyktar framåt eller går i taket - som jag skrev.

....................

Om man tänker såhär. Samling handlar om att minska den totala understödsytan...
En häst som redan från början har en mindre understödsyta - är ju lättare att rubba balansen på. :idea:

En häst som går på bogarana och tar emot sig båda framåt och i sidled blir inte så störd när ryttaren wobblar runt däruppe. Ovanstående är ju tom ett sätt att hantera wobblandet ( tänk ridskolehäst)

Ju bättre form ur idrottsprestationssynpunkt = mindre understödsyta- ju mer lättpåverkad/lättstörd är hästens balans.

Jämför tvåhjuling och enhjuling.

En häst som går i form blir en enhjuling - oavsett ras - vissa raser är mer åt enhjulingshållet av naturen än andra

När hästen är en enhjuling når den sin potential och har tillgång till sin hela kraft.

Ingen som cyklat enhjuling?

Jaa en som hajjar :) :bow:

Det finns ju en orsak att många undviker halvblod :angel: - och särskilt de med Grand Prix kapacitet :D

För att orka Grand Prix måste det ju finnas ett tryck - och ett halvblod hittar ju det bra mycket lättare än ett Kallblod.

Visserligen kan Kallblodet om skrämt sticka framåt - och då är det inte så lätt att stoppa :rofl:

Men en Capriole - som ett knappt inridet 3 årigt halvblod.

Never :rofl: Den orkar inte

Dessutom så går det så låångsamt - att ryttaren hinner förbereda sig.

Fullblod - och hästar högt i blod

Hoppsan det hade redan hänt :o

( jag bara hatade att sko fullblod - livsfarligt om de var på det humöret :devil: )

Jag vet inte om det har så mkt att göra med balansen på ryttaren , utan timingen på en häst med motor.

Visst kan man hålla den hårt eller sätta på en stång, med DÅ tar energin sig oftast andra uttryck som du beskriver.

Lite off topic..
Men vårt ena kallblod är för rasen högt i blod... om ngn förstår.. lite inavlat varmblod där baki..:angel:
Lite havre på den, och oops, det hade redan hänt! :eek:
Men fodrad för mer balanserat sinne så blir det mer en häftig energisk shwungig gång av energin! Jippiiej!

Fullblodet (araben) är hatad av såväl hovslagare, veterinärer o tandläkare. Där går det undan så det skrämmer vem som helst!

Kallblodet lägre i blod, tjockisen, han är en björn att lita på! :p

Är inte redo för halvblodens halsbrytande fasoner, följer kusinens nyinköpta fuxas äventyr i skog o ridhus med skakande huvud!:crazy:

Härligt med raser, bara att välja en häst som passar ens eget psyke!!

Que :confused:

Det jag hade i tankarna när jag skrev om halvblod är hur särskilt unghästar reagerar på ryttare som inte riktigt har kontroll på sin tyngdpunkt = Center of Mass.

Jag har surrat så himla mycket om att ryttaren måste placera sig rakt ovanför hästens tyngdpunkt - så till slut så började jag undra om det bara surrade runt i mitt eget huvud...

Det var ett sätt att beskriva - vad jag kände/ upplevde måste till för att få till detta Takt och lösgjordhet.

Döm om min förvåning att det nämns i boken "The dynamic horse" som jag fick för nån vecka sedan.
Det är sammanställt forskarmaterial om hästens Biomekanik av BVMS PhD MRCVS Hilary Clayton, ( en av de ledande forkskarna på biomekanik, och hon rider visst själv på GP nivå, )
Och bara för detta måste jag ju läsa vad där står....

Det här handlar ju om fysik, och det går ju till och med att räkna på, det tas upp ett helt kapitel "Balance and Equilibrium)

Det handlar om hur tyngdpunkten CoM förändras beroende på hållningen under "Dynamic equilibrium"

Att stabilitet (ridskolehästen) är ett motsatsförhållande till Manöverduglighet =Dynamisk jämnvikt = den självbäriga hästen

Horses that have difficuly balancing during locomotion may move with a wide- base locomotor pattern. By contrast maneuverability is increased by having a small base of support - wich make it easier to displace the CoM outside the area of support
:angel:

Dert första exemplet kan man lätt se när hästen studsar mellan frambenen i trav :angel: syns även i piaffer och passager.

Det andra är precis der jag skrev om - ju mindre understödyta - detso lättare tappas balansen, och sker det på en unghäst - så blir den lätt rädd.
Fast det händer ju inte om den kompenserar ryttaren :angel:

Angående ryttarens balans...

Horses are accustomed to balancing themselves during some athletic leaping and turning maneuvers. The presence of a rider, however, complicates the issue because the horse now has to deal with an added mass that does not always move predictably...............When the rider's CoM is positioned verically above the horse's CoM the horse does not have to adjust its locomotos patterns to compensate for the effect on balance....... A good rider is able to accomodate to moving at different speeds, and in different directions by keepinghis or her CoM vertically above that of the horse.

Så skickliga är nog bara Elisabeth Werth och jämbördiga

Fullblodet (araben) är hatad av såväl hovslagare, veterinärer o tandläkare. Där går det undan så det skrämmer vem som helst!

Nu sysslar jag med engelska fullblod och inte araber, men inget av mina som jag har haft eller dem jag umgås med, har varit hatad av varken hovslagare vet eller tandläkare. Tvärtom. Min förra var en dröm för alla såna, så välartad. :bow: Och de andra också. Ett engelskt fbl som varit galopphäst och dessutom van vid att behandlas hit och dit och skötas och skötas på alla sätt coh bruakr var bättre än de flesta på det. Borde väl travare också vara?:confused:

Ett av mina satte sej i o f s på en hovis en gång (närapå, han försökte:crazy: ) men den mannen hade dessförinnan drämt till honom med en klubba så det fanns en orsak. Den hästen sa ifrån mycket betämt när han väl sa ifrån:angel: Men det hände en gång och var fö aldrig några problem.

En väluppfostrad häst är det väl oavsett ras?

Jag förstår vad du skriver

Jag kom att tänka på när jag gickur tidigare - att en bruksnordis naturliga rörelsemönster kanske bäst skulle liknas vid en tre - hjuling
:angel:

Skall man få en trehjuling att bli en enhjuling så gäller det att ha järnkoll på sin tyngdpunkt...

En väluppfostrad häst är det väl oavsett ras?

Jo men man gör sig mer illa på ett skrämt fullblod, än en skrämd Ardenner.

Rädd kan vilken häst bli som helst - det har inte med uppfostran att göra - mer med stresströskel

Det är inte alla som vare sig vill sko fullblod

eller kan sko fullblod - de har ju också fullblodsfötter - ofta:D

Håller med ang balansen, men det handlar även vä'ldigt mycket om timing, som axel skriver, och jag upplever det lite som samma sak ofta, det är vikten man blir efter med, eller hamnar fel med, när man har dålig timing, bland annat i alla fall. Man hinner inte med hästen och kommer i obalans, bland annat, sen är det också övrig inverkan man är/kan vara dålig på när man har dålig timing.

Men båda är oerhört viktiga. Säger jag av bitter erfarenhet, sitter med det i stort sett varje ridpass och inser mina begränsningar.:crazy:

Håler ni på att rida in din vackra fux?

Nja inte min vackra fux, snarare min tidigare också vackra fux framförallt - där damp folk av om de hamnade för fel, och han ville INTE ha ryttarens tyngdpunkt bakom sin egen - då släppte han ryggen och sprang bara.

Och det är han ju inte ensam om, har man ju sett en och annan häst göra :angel:

PÅ unga hästar så rider jag mest med min tyngdpunkt som inverkan - och då blir ju balans och timing samma sak egentligen.

KL

Vad säger ni PRE ryttare om -hjulingar

Och fälttävlansryttarna - ni är ju mästare på att hålla koll på tyngdpunkten i terrängen :bow:

Nja inte min vackra fux, snarare min tidigare också vackra fux framförallt - där damp folk av om de hamnade för fel, och han ville INTE ha ryttarens tyngdpunkt bakom sin egen - då släppte han ryggen och sprang bara.

Och det är han ju inte ensam om, har man ju sett en och annan häst göra :angel:

PÅ unga hästar så rider jag mest med min tyngdpunkt som inverkan - och då blir ju balans och timing samma sak egentligen.
Men på 3-4åringar sätter inte jag upp ngn annan:eek:

Den bör inte utsättas för en massa olika hjälper o balansstörningar, utan lära sig vad som är rätt först.

Sen vill jag inte att en unghäst lär sig olater pga onödiga konflikter.
Testar lite gör de iallafall.

Menar du att du sätter upp en massa olika ryttare på så unga hästar??
Som bäddat för kaos i hjärnan- på känsliga hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar