Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Visst. Men de hästar hon gör det på är redan ganska välridna och har stora förutsättningar för samling.

De andra som inte det gick att göra så på får ingen publicitet och därmed glöms de bort....och kvar i minnet har vi de fantastiska hästarna som gick som klockor på en gång....

Därmed inte sagt att inte Hella är otroligt skicklig!!!

Hon kan verkligen få ur hästarna deras bästa!!!! :bow: :bow: :bow:

Fazer skrev att det inte är ngt man "bara" gör, och du skrev att Hella och ngn till "bara" gör

Därför blev jag nyfiken på om någon här tycker att det är "bara" :)

Ang annan tråd får du i första hand gärna svara här om fler är intresserad av att läsa, annars får du gärna PM:a. :D

Nu är det väl ett poppis diskussionsobjekt; att testryttarna kan rida igång även de hästar som sägs inte kunna.

vad jag vill mena är - just det som står i boken om just dynamisk jämnvikt.

Att den ryttare som bäst kan kontrollera sin egen tyngdpunkt - får ut det mesta av hästen

Ja jag tycker att det är bara - när man kommit så långt.!
Men det som skall till på vägen dvs. att hästen har spänt pilbågen och är RAK är inte att _bara_ - det är svårare än själva viktförflyttandet - tycker jag.

Viktförflyttandet kommer lite på köpet av det andra - och därifrån kan man be om mer - det hästen orkar.

Min rid och undervisningserfarenhet

Senast ändrad av en moderator:

Nu är det väl ett poppis diskussionsobjekt; att testryttarna kan rida igång även de hästar som sägs inte kunna.

vad jag vill mena är - just det som står i boken om just dynamisk jämnvikt.

Att den ryttare som bäst kan kontrollera sin egen tyngdpunkt - får ut det mesta av hästen

Skrev precis i mitt senaste inlägg att hon får ur hästarna det bästa, alltså får ut det mesta av hästarna.

Det är "bara" när man kommit fram till sista tröskeln, självklart!

Men det är en tids arbete innan man kommit så långt och det är det som t ex jag inte tycker är bara, utan kräver lite känsla och styrka från både häst och ryttare.

Vägen dit är intressant att diskutera tycker jag!

Ja jag tycker att det är bara - när man kommit så långt.!
Men det som skall till på vägen dvs. att hästen har spänt pilbågen och är RAK är inte att _bara_ - det är svårare än själva viktförflyttandet - tycker jag.

Viktförflyttandet kommer lite på köpet av det andra - och därifrån kan man be om mer - det hästen orkar.

Min rid och undervisningserfarenhet

Ok, missförstod... Jag trodde vi utgick från oss "vanliga dödliga" som skriver här.

Nu ska jag gå ut och träna lite på att förflytta tyngdpunkten, det ingår i min dagliga träning, genom olika övningar som t ex skolor på olika linjer.

I detta arbete ingår då hörnpasseringar, som är korta sekvenser av de olika skolorna.

Men nu begriper jag inte :confused:

Vadå - mig veterligen skall vi alla dö.... :D

Det är ju teknik och Hellas och Hans teknik kan man ju lära sig, jag säger inte att man kan lika bra i morgon - men att det går lättare om man använder sig av samma teknik som dom...

Och practise makes perfekt

KL

En sak som jag tänkte på som är svårare på att halvblod med bra exteriör...

Man kan lättare komma till den punkt där hästen får fatt i alla sin styrka och potential....Alltså på ett tidigare stadium - om hästen då avänder den kraften till att säga nä! eller få tex få av en....

Om jag jämför - så den överrörliga som pga av dålig ridning :angel: blir stressad faller isär - börjar tarmpa vatten.

Och så halvblodet - KLIIIV AV - BORT med dig - FY faen vad du är läbbig :rofl:

Jaha, nu tror jag att jag fattar vad du menar.

Håller dock inte med dig till fullo. Tycker att man som ryttare kan avgöra hur mycket "luft" det ska vara i/under hästen. En häst som är mer i luften än på marken (t ex outbildad/icke fokuserad) ramar man ju in mera, så då blir den egentligen lättare än t ex en ardenner för en ardenner drar ju utan nåd om den blir skrämd (stark som f*n på ren svenska). Ska försöka förklara vidare ang t ex halvblod. En unghäst som är lite flaxig/outbildad sitter iaf inte jag och lattjar på långa tyglar i galopp med, varken för hästens utbildnings skull eller min egen säkerhets skull. När kontrollen/samarbetet finns planterar man in "luften under hästen" igen (utan att ha förstört gångarter under "inramningsperioden").

Om man inte är FÖR tung, så är det ett sätt att få unghästen att inte orka hitta på ngt:idea: :angel:

hoppar väldigt sällan numera o lånar heller inte ut dem heller.

när hästen är grundriden kan jag tänka mig att sätta upp en duktig ryttare- min tränare.
Man får då hoppas på att hästen inte är felaktigt riden- vilket den senaste inte var:banana:

Mina hästar har aldrig utnyttjat sin styrka till att vara dum med nybörjare eller inte klarat lite press av skickliga ryttare.

Det gäller dock att känna sin häst väl o inte utsätta dn för sånt som kan var obehagligt.
Jag har faktiskt bett en kliva av.
Eftersom jag inte är helt lätt, så ville jag ta hjälp med inridningen, likaså när det skulle hoppas....

Hoppar du?

Själva inridningen blev till slut bäst när jag red själv - men hoppade gjorde jag inte, men då var hästen också starkare, men när denne höll på att åka av - så fick den hjälp :D

KL
Såg ni om Karolinerrytteriet på TV i går - de skulle rida i trupp med dragen lans - tjoho - vad hände
KLIV AV - duns

(ingen fälttävlansryttare där inte ;) )

Jag har fått uppfattningen att balans och timing ALLTID är samma sak vilken häst man än rider, ung eller gammal.

Angående att rida med tyngdpunkten bakom hästens tyngdpunkt så används det ofta som ett sätt att förflytta hästens tyngdpunkt bakåt. Alltså att samla. Man sätter sig på bakbenen som Kyra brukar säga.

Bra inlägg!:)

Visst. Men de hästar hon gör det på är redan ganska välridna och har stora förutsättningar för samling.

De andra som inte det gick att göra så på får ingen publicitet och därmed glöms de bort....och kvar i minnet har vi de fantastiska hästarna som gick som klockor på en gång....

Därmed inte sagt att inte Hella är otroligt skicklig!!!

Hon kan verkligen få ur hästarna deras bästa!!!!
Du är inte dum du inte:p

Senast ändrad:

Jag såg det, men vad vi kallar oss här får vi väl välja själva eller skall vi alla bli du med varandra och kalla varandra vid förnamn???

Jag vet vad du heter också IRL ;)
(och en bunt till )

Jag såg det, men vad vi kallar oss här får vi väl välja själva eller skall vi alla bli du med varandra och kalla varandra vid förnamn???

Jag vet vad du heter också IRL ;)
(och en bunt till )

Såååå?:confused: Tyckte väl bara att det blir mindre förvirrande om man återgår till "ordningen", men visst det är ok för mej.

själv trodde jag att det var viktigast VAD folk skriver, inte VEM
Lämnar den diskussionen nu.

Senast ändrad av en moderator:

När kontrollen/samarbetet finns planterar man in "luften under hästen" igen (utan att ha förstört gångarter under "inramningsperioden").

vi är överrens!
tilläggas skall väl att för att lyckas med detta vill det till en ryttare som ramat in rätt - annars har man stängt många dörrar i fråga om att ha bibehållit "luften" för att återplantera den - och kommer då på ett sidospår i fråga om att måste lägga arbete på att "lära om" - att försöka återväcka (läs ok:a) luften i hästen - istället för att bara ha förvaltat den väl........

vi är överrens!
tilläggas skall väl att för att lyckas med detta vill det till en ryttare som ramat in rätt - annars har man stängt många dörrar i fråga om att ha bibehållit "luften" för att återplantera den - och kommer då på ett sidospår i fråga om att måste lägga arbete på att "lära om" - att försöka återväcka (läs ok:a) luften i hästen - istället för att bara ha förvaltat den väl........

....och här inser jag att jag tom ska sluta läsa denna tråd. Ni lirar i en helt annan division.. fattar NADA.. :smirk: (hehe, smirkretas bara)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar