Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

fanns en tråd inne på AR eller kanske var det här tror jag om just den filmen, det var mkt debatt runt den vill jag minnas, följde den på avstånd.

Den debatten missade jag , det var synd :devil:

Det var allt annat än bra iallafall, sen att man kör en film i 7 min slowmotion är ju bara för att dölja den snabba ryckiga gången vilket bara blir töntigt.

Det var allt annat än bra iallafall, sen att man kör en film i 7 min slowmotion är ju bara för att dölja den snabba ryckiga gången vilket bara blir töntigt.

Ja det var vad några av oss sa ungefär, samt att det gäller att skilja på förföriskt långt gräs, fladdrande hår och svansar,mm och bra ridning:cool:

eller så kanske du inte är en tillräcklig skicklig ryttare till att rida dom rätt. är inte alltid hästarnas fel, mkt beror på dom där som sitter på ryggen också. oavsett raser/individer.....
Det där va faktiskt väldigt lågt skrivet, det hör inte till tråden överhuvudtaget. Min skicklighet vet du inget om. Du vet inte vilka hästar jag tränat och utbildat. Så det ska du knipa igen om. Som om du är mycket bättre bara för att du har en frieser hingst. Ja oj minsann :smirk:

Jag har ju inte sett mig själv rida frieser, men jag fick mycket beröm av ägarna. Jag har sett många rida frieser, och där ifrån har jag min uppfattning.
Och vad har det med min ridskicklighet att göra att jag anser frieser hästar är "fula"?

kl

Håller med Lycntrophe. Det där är ren och skär osanning.
Men visst, om det vore så enkelt kanske man ska ta sig till någon som har en PRE häst och lära sig rida den ...så vips är jag färdigutbildad i hästväg:D
Nån som håller med mig. Jag blir helt.. rörd :o :angel:
Tänk om det vore så enkelt!
Vissa tycks ju dock tro att de är superduktiga.. :smirk:

:bow:

Ja det var vad några av oss sa ungefär, samt att det gäller att skilja på förföriskt långt gräs, fladdrande hår och svansar,mm och bra ridning:cool:
Visst är det så! Med rätt effekter och bakgrund osv kan nog det mesta se flashigt ut. ;)

Nog sjutton vilar hästen mer i steget än vad majoriteten av grand prix hästarna gjorde i las vegas senast i passagen.(Man ser ju hästarna i slowmotion även där). Även piaffen ser iaf rent "sättande" mässigt ut mer balanserad ut än vad man annars ser . Ökade traven kan jag inte stå helt för, men det finns ett avsnitt i filmsekvensen där hästen även utför "spansk trav" (spansk skritt fast trav) och den se rju helt klart för jävlig ut, men den har ingen nytta heller.

Slow motion döljer förvisso en del men det är enbart i slow motion man kan ta god tid på sig att se hur hästen faktiskt rör sig (därför har man även korta sekvenser av det i tv..godbitarna visas ibland i slow motion)l

Det där va faktiskt väldigt lågt skrivet, det hör inte till tråden överhuvudtaget. Min skicklighet vet du inget om. Du vet inte vilka hästar jag tränat och utbildat. Så det ska du knipa igen om. Som om du är mycket bättre bara för att du har en frieser hingst. Ja oj minsann :smirk: Jag har ju inte sett mig själv rida frieser, men jag fick mycket beröm av ägarna. Jag har sett många rida frieser, och där ifrån har jag min uppfattning.
Och vad har det med min ridskicklighet att göra att jag anser frieser hästar är "fula"?

ja givetvis får du tycka en ras är ful!
(jag förstår mig inte på hur man kan tycka hästar är fula..menmen)
men det är inte det jag skrev. du pratade tidigare om ridmässiga biten. du skrev bla.

"Jag har sett mkt film med frieser hästar, man har ju kikat på youtube, buke-bilder osv osv. Och ALDRIG sett en fin frieser, och absolut inte en som bär sig fint"

tråkigt då att den hästen du red inte bar sig fint.
annars hade du inte skrivet ordet "ALDRIG" ;)
Om du hade lyckats få den o bära sig, så hade den gjort det!

Nog sjutton vilar hästen mer i steget än vad majoriteten av grand prix hästarna gjorde i las vegas senast i passagen.(Man ser ju hästarna i slowmotion även där). Även piaffen ser iaf rent "sättande" mässigt ut mer balanserad ut än vad man annars ser . Ökade traven kan jag inte stå helt för, men det finns ett avsnitt i filmsekvensen där hästen även utför "spansk trav" (spansk skritt fast trav) och den se rju helt klart för jävlig ut, men den har ingen nytta heller.

Slow motion döljer förvisso en del men det är enbart i slow motion man kan ta god tid på sig att se hur hästen faktiskt rör sig (därför har man även korta sekvenser av det i tv..godbitarna visas ibland i slow motion)l

Du måste skämta :confused: Hästens "vilande" på steget i slowmotion är ungefär samma vilande steg som en GP häst har i normal hastighet

Piafferna där sätter han sig definitivt men i den ökade traven så är stången 90 grader hästen har trillat på bogarna , ryttaren kan definitivt inte sitta i den och all självbärighet är som bortblåst och det finns mängder av taktfel så ordspråket stark och bärig för att utföra en ökad trav som gärna används faller ju rätt platt här när det skall upp till bevis tyvärr

Senast ändrad:

ja det var ungefär det jag erinrar mig runt debatten ja. som sagt, jag följde den passivt.

Det finns massor av sådana filmer på ex you Tube. Rasen har otroligt lätt för samling vilket gör att de har lätt för piaffer och passage. De är ju byggda för samling. Flera Grand Prix ekipage har mest flashiga framben i passagen men inte svingande rygg. I piafferna ser flera ut som cirkuselefanter när de piafferar med frambenen långt under sig (och alltså inte bär vikten bak)
Ökningar med vikten bak ser inte lika spektakulärt ut kanske, men visst kan de även länga sig, även om de är bättre i samlade rörelser.

ja givetvis får du tycka en ras är ful!
(jag förstår mig inte på hur man kan tycka hästar är fula..menmen)
men det är inte det jag skrev. du pratade tidigare om ridmässiga biten. du skrev bla.

"Jag har sett mkt film med frieser hästar, man har ju kikat på youtube, buke-bilder osv osv. Och ALDRIG sett en fin frieser, och absolut inte en som bär sig fint"

tråkigt då att den hästen du red inte bar sig fint.
annars hade du inte skrivet ordet "ALDRIG" ;)
Om du hade lyckats få den o bära sig, så hade den gjort det!

Jag skrev "ful". De kan ha söta uttrycksfulla ansikten, men deras exteriör behagar inte mig.

Hästen bar sig mycket väl när jag red, jag fick beröm för det.
De bär sig även på film jag sett på youtube tex.
MEN de bär sig inte på ett fint sätt. "absolut inte en som bär sig fint"
Så jag skrev visst att de kan bära sig, men inte på ett fint sätt. Det ser inte bra ut.
Så du behöver faktiskt inte hacka, som om det är så fint när du rider din fries?
Den bär sig inte heller på ett snyggt sätt.

Jag står på mig tills någon ka motbevisa mig, visa en vacker frieser häst med bra exteriör.

Senast ändrad:

:d
.....................

Senast ändrad av en moderator:

Ja du det var en del dubbelstudsiga bakben även i dom passagerna i filmen ovan så även om dom är gjorda för piaff och passage så är det lika lätt för dom att misslyckas

Sen har du en aning om vad det där springet i sidleds är för en rörelse och vad nyttan är med den ? Det är så hastigt att ryttaren inte ens hänger med och hon får lite whiplash varning på huvudet där för att hon är så efter i vändningarna.

Pratar ni om den där hästen som kastade sig åt sidan o sen tvärt åt andra hållet-med benen åt alla håll o kanter?
Snacka on bensprattel!!!!

Den i slowmotion.

Det är oftast de som har en häst med dålig schwung som man väljer att visa i den hastigheten-förskönande!

Senast ändrad:

Ok kan inte tänka mig att någon vettig person skulle tycka det där var bra...

KL

Spinner vidare på detta.

För mer ån tio år sedan så snubblade jag in på Daddes och Pikeurs sidor, och det har nog stått en del vettigt där - det förnekar jag inte.

Men å andra sidan så skapar det en hel hoper ryttare som vet _hur fel_ man rider i Dressyreliten - men eftersom de själva inte rider en godkänd Lätt C - så vet de heller inte HUR det SKALL vara.

Det blir bara en massa upprapade åsikter..., och jag orkar inte ta det på allvar.

Inte ens denna film - piaffer i allmänhet är för mig helt ointressanta för de flesta hästar begriper hur de skall göra om man stänger dörren fram till och smackar - hur det blir sedan beror på styrka och ryttarens skicklighet
Hästar har en intuitiv förmåga att förstå hur de skall sätta sig - så sättandet i sig imponerar inte - de kan tom sätta sig för mycket så att kvaliteten går förlorad.

Så en sittande piaff säger ingenting tycker jag.

Passagen säger desta mer - och om man tittar på första passagen i filmen så pekar sittbenen uppåt - bakbenen är bakom hästen - det är nästan bara skjutkraft mot handen - kanske därför som ryttaren dragit halsen så kort...
Sedan har vi sidflänget.

Nästa sekvens visar hur ryttaren trycker undan ryggen i varje steg - omvänd swing....
mer sidfläng

Sedan kommer då piaffen där hästen sätter sig - men så mycket - så den orkar inte göra en piaff över ryggen - för som fio sa - då skulle det i det närmaste gå så långsamt i realtid.
En piaff skall ha kadens:idea: det där är "sittande trampa vatten"
Hästen orkar inte ens det utan tappar ryggen ännu mer mitt i.

Detta är plågsamt att titta på.
precis lika plågsamt som den sämsta GP

Senast ändrad av en moderator:

KL*
Det finns så många sätt att uttrycka sig på. :idea: :idea:

Varför inte använda de bra sätten där man fortfrande kan komma med en kritisk åsikt men på ett sätt som ändå är i en positiv anda? :) :)

Pratar ni om den där hästen som kastade sig åt sidan o sen tvärt åt andra hållet-med benen åt alla håll o kanter?
Snacka on bensprattel!!!!

Den i slowmotion.

Ja just den:rofl: :rofl: Finns fortfarande de som tycker det ser bra ut:confused:

KL*
Det finns så många sätt att uttrycka sig på. :idea: :idea:

Varför inte använda de bra sätten där man fortfrande kan komma med en kritisk åsikt men på ett sätt som ändå är i en positiv anda? :) :)

Men va bra, kan inte du kritisera denna filmen i én positiv anda så får vi se hur det ser ut :idea:

det mesta handlar om utbildning.
dom ryttare du sett (om du har sett ridna friesers...det kryllar ju inte av dom än) har väl helt enkelt inte haft lust att arbeta hästen i ngn låg form. Givetvis kan tex en frieser arbeta i låg form. Vissa individer kanske behöver lite mer tid men det är ingen större svårighet att komma dit.

Måste höra, hur går det med din frieserhingst, apropå det? Du har väl en ny? Bilder?:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar