Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Det lät bara lite drygt med alla punkterna.
Visst är de snygga framför en vagn, men jag tycker de är snygga under ryttare också.

Men som någon klok person sa: smaken är som baken! :D :D

Tja Piia Pantsu´s svårklasshäst i hoppning Oazis är ju en ungersk vagnshäst och gick ju framför vagn när hon hittade honom

Ok, då har jag inget kvar att skylla på... mer än mig själv då..:angel:

Men vad kul att det har gått så bra för en "vagnshäst". De är ju lite speciella i sin exteriör, i alla fall de Holländska (kan inte uttala mig om andra)

:rofl: :rofl: Alla med "vagnshästar" kommer att hoppa på mej nu:rofl: :p

Jag menade att frieser helt enkelt har exteriör och trav som passar tjusigt o blir maffigt framför vagn, och är dessutom för mycket kallblod tycker jag, för att vara bra ridhästar. Tänk er en fin frieser framför en vagn med ett brudpar i ett vackert landskap, bara som exempel.:d Det är min bild av frieser:idea:

Man kan nog göra ridhäst av det mesta om man är skicklig, f ö.

Lätt för dig att säga som bor i Spanien , tänk på oss här i Sverige dit majoriteten av mkt skit hamnar (har jag hört ) vi har inte så mkt att jämföra med direkt och det som är mest trist är ju att det inte egentligen är några duktiga ryttare hästarna hamnar hos utan hos en hel del som hrrm inte kan så mkt

Som jag har förstått så klagar du på rasen överlag ? Så vad är då skillnaden att hon bor i spanien ?

Tycker att pepinopre och flera med henne har beskrivit hur känsliga dessa hästar är att rida!
Sen är det så att en bra häst kostar bra pengar oavsett ras ,
om du ser på hästarna som M85 la in bilder på så ser jag överhuvudtaget inget du kan klaga på :angel: http://smg.photobucket.com/albums/v171/malin85/Spanien/th__IMG_0717_galope.jpg[/IMG][/URL");
("http://img.photobucket.com/albums/v171/malin85/Spanien/_lan_galope.jpg]
th__lan_galope.jpg
[/URL");
("http://img.photobucket.com/albums/v171/malin85/Spanien/_lan_trote1.jpg]
th__lan_trote1.jpg
[/URL");
("http://img.photobucket.com/albums/v171/malin85/Spanien/_ava_trote.jpg]
th__ava_trote.jpg
[/URL");
("http://img.photobucket.com/albums/v171/malin85/Spanien/_IMG_0862_trote.jpg]
th__IMG_0862_trote.jpg
[/URL][/QUOTE");

Sen att många av våra stora ryttare inte har vaknat en för denna ras ,Tror jag beror på mycket gammal hävd att man inte tar in nya raser i dressyr,

Men till sist så är det så här ! Att smaken är som baken delad :idea:

Alla gillar vi olika hästar ! Och tänk så bra det är ! för annars skulle det bli en ganska så tråkig hästvärld att leva i

Tesora ÄLSKAR PRE !!

Som jag har förstått så klagar du på rasen överlag ? Så vad är då skillnaden att hon bor i spanien ?

Sen att många av våra stora ryttare inte har vaknat en för denna ras ,Tror jag beror på mycket gammal hävd att man inte tar in nya raser i dressyr,

Men till sist så är det så här ! Att smaken är som baken delad :idea:

Alla gillar vi olika hästar ! Och tänk så bra det är ! för annars skulle det bli en ganska så tråkig hästvärld att leva i

Tesora ÄLSKAR PRE !!

Jag klagar inte på rasen överhuvudtaget , jag svarar objektivt på TS fråga om varför inte fler elitryttare väljer en PRE kanske fler borde göra det ? vad har din åsikt med att alla gillar vi olika hästar och du ÄLSKAR PRE med den saken att göra ?? Det här är ingen för/emot tråd om du nu trodde det.

Skillnaden att hon bor i spanien är väl ganska uppenbar då rasen kommer därifrån och hon borde se fler av dom än dom flesta.

Jag hade gärna haft en Lusitano men om jag skulle köpa en häst för att satsa på GP dressyr hade jag valt ett halvblod då dom har bättre förutsättningar för att hävda sig uppenbarligen.

Att då dom bästa PRE kostar lika mycket som ett halvblod som vunnit unghäst VM i dressyr gör det ju inte mer intressant att köpa en PRE kan jag bara tillägga

Att då dom bästa PRE kostar lika mycket som ett halvblod som vunnit unghäst VM i dressyr gör det ju inte mer intressant att köpa en PRE kan jag bara tillägga

Men nu har vall inte priset pa dem nagot med deras fallenhet for dressyr eller inte med saken att gora ?

Tack för ett toppen inlägg (syftar på det andra(det med bilderna på dina hästar)). Håller med dig på alla punkter.:)

Har själv köpt en PRE i "mellanskiktet" ingen topphäst men bra nog för mig, inte för att jag vill tävla direkt och så. Men som du sa så tycker jag det e kul att sitta hemma och utbilda min häst. Har bara grundridit henne än så länge men har höga mål men bara vad det gäller utbildningen. Sen har den lilla hästen en enorm hoppkapacitet som kom från ingenstans. En riktig hästkompis som passar mig utmärkt då jag tidigare ridit många heta fullblods hästar.

Tar mig friheten att svara, fast inte frågan var till mig:angel: .

Nej, den rör sig inte bättre för att den är dyr men ett bra halvblod som rör sig bra får man betala mycket för. På en bra unghäst är det grundmaterialet som kostar, på en utbildad häst är det tävlingsmeriter och just hur mycket utbildad den är som styr priset.
Vad är det som styr priset på en PRE? De som är riktigt dyra i Spanien, varför är de det? De har väl bättre gångarter än de "halvdåliga"?
Mvh Malin

Vad är det som styr priset på en PRE? De som är riktigt dyra i Spanien, varför är de det? De har väl bättre gångarter än de "halvdåliga"?
Mvh Malin

Priserna i Spanien har ingen röd tråd. Priset kan variera oerhört beroende på vilken uppfödare (brännmärke), storlek, färg, rastyp, rörelser, utställningsmeriter, avkommor, tävlningsmeriter och kanske sista av allt utbildningsnivå.
Man kan göra fynd. Men ibland kan det vara överpriser såklart.

:rofl: :rofl: Alla med "vagnshästar" kommer att hoppa på mej nu:rofl: :p

Jag menade att frieser helt enkelt har exteriör och trav som passar tjusigt o blir maffigt framför vagn, och är dessutom för mycket kallblod tycker jag, för att vara bra ridhästar. Tänk er en fin frieser framför en vagn med ett brudpar i ett vackert landskap, bara som exempel.:d Det är min bild av frieser:idea:

Man kan nog göra ridhäst av det mesta om man är skicklig, f ö.

fast frieser är ju inget kallblod. Dom räknas som varmblod.
nu finns det ju olika typer av modell av dessa.
Dom ngt tyngre, korta ben, grov kropp. Bruksmodellen.
och dom sportiga med längre ben.
Tar man bort hovskägget, kortar bort manen, så ser dom ut som "vilken häst som helst" i princip.
frieser är ju i grund o botten en häst som bla. användes inom strid med ryttare.

har du ridit en frieser..eller några stycken?

Tar man bort hovskägget, kortar bort manen, så ser dom ut som "vilken häst som helst" i princip.
frieser är ju i grund o botten en häst som bla. användes inom strid med ryttare.

fast - nja.... de är ju oavsett, även den lättare ridtypen, byggda mer i enighet med många lättare vagnshästar, a' la saddlebred osv - hööööög hals, trängre bog, och den långa ryggen.

nejnej, jag upplever absolut inte frieser och saddlebred lika.
jag har haft daglig kontakt med saddlebreds i flera år och ridit/tävlat dessa då min bekant ägt typ 5 st av denna ras. så jag ser ingen större jämförelse i dom ridmässigt sätt. Känns helt annorlunda att rida dessa raser jämfört med varandra.

men dom känns inte lika där heller.
tycker dom känns långt ifrån varandra på dom flesta plan.
tycker saddlebreds nästan ser ut som vilka hästar som helst.
iaf dom man ser i "naturligt" tillstånd. När dom är uppställda ser dom ju ut som saddlebreds men inte annars direkt.

Du pratar om hur de KÄNNS och jag pratar om hur de ser ut.
jag tycker helt enkelt inte att Frieser är byggd som vilken ridhäst som helst.

ja men jag tycker inte en saddbred och en frieser ser likadan ut utseendemässigt. varken utseende mässigt ELLER ridmässigt.
jag har ju vart i kontakt med båda raserna och sett hur dom ser ut IRL i flera år och jag upplever dom inte alls lika på det sättet. En saddlebred kan se ut som vilken häst som helst i extriörern (såvida dom inte ställs upp som jag då skrev) en saddlebred kan se ut som tex ett fbl i utseendet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar