Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Ja det gäller nog att välja rätt tysk...

Det finns ju mycket bra, men också mycket konstiga metoder...
och där går det säkert inte att stoppa in en känslig hästras. Inte alla ahlvblod heller. Kan tänka mig att det blir mycket "spill" som sänker medellivslängden - för att det inte funkar.
Eller som säljs vidare...

Skulle det inte slita så på hästarna skulel väl alla var tvungna att lära sig rida på en känsligare hästras...

I utopia

Nja Tyska tävlingsryttare köper ju faktiskt inte heller PRE och om du menar att södra europa köper dom så är ju just södra europa spanien och frankrike och portugal och det är väl inte så konstigt att dom köper dom eller hur?

Nej det ar vall knappast konstigt attt de gor det ? Likval som det inte ar konstigt att tyskar rider pa hastar producerade i sitt land eller dess narhet.Det stora utbudet utav olika typer av varmblod och priset styr alldeles sakert ocksa en hel del.

Men jag sager inte heller att de skulle vara battre an den typ av hastar som idag finns i majoritet pa dressyrbanorna. Men jag ar overtygad om att det finns PRE som kan ocksa.

Fredrik_ ; precis som pepinopre skrivit sa har aveln andrats en del. Visst ar det till stor del att ha en bredare marknad att synas pa och att rasen ska bli mer attraktiv aven i tavlingssyfte. Om du kikar langre upp i traden sa har jag lagt in bilder pa tre aringar och de tycker jag visar lite skillnad mellan en rastypisk PRE och en modernare i kroppen.

Det ser trevligt ut med din frieser :bow: men jag fattar ändå inte hur man väljer såna som ridhästar, för mej är dom tjusiga vagnshästar.........på landet. Kan inte hjälpa det.

Men du, det där med tjusiga vangnshästar.......på landet var väl onödigt.

Sen att man tycker att vissa hästar är bättre och sämre lämpade för vissa saker går ju att diskutera i all oändlighet.

Jag har sett Stilett in action och hon verkar kunna göra bra dressyrhästar av de flesta hästar!! :bow: :bow:

Stort knapplån:

En Lusitano har precis vunnit World Cup tröstfinalen i Las Vegas:
http://www.eurodressage.com/reports/shows/2007/07wcf/rep_gpf-consol.html

Tyska Nicole Uphoff tävlar en PRE och en Lusitano i "lilla rundan" på internationella tävlingar åt spanska/portugisiska ägare. Hittar inte just nu artikeln där jag läste det.

Martin Schaudt har köpt en PRE i USA för att ta till Tyskland och tävla:
http://www.dressagedaily.com/2006/dd_200610/dd_20061005.html

Så en del tyskar försöker i alla fall. Vi får väl se så småningom hur det utlöper :)

De sidor som dyker upp är inte Aftonbladet utan hästuppfödare som marknadsför sin uppfödning som just "barockhästar"

Den nordsvenska travaren har även den kallats och marknadsförts som "nordens barockhäst," uttalat av BB himself.

Nu lämnar jag den frågan

Men eftersom att du kallar en häst av viss typ för barockhäst blir det väldigt skevt. En frieser och lipizzaners anatomi är ganska så rejält annorlunda om man jämför med en lusitanó och en pre. Likaså är Nordsvensken ganska annorlunda byggd, för det är en egentlig travare (eller arbetshäst).

Du menar givetvis att dessa raser lämpar sig för sk barockridning och inte att de ÄR barockhästar så som vissa hästar är travare/galoppörer etc?

prova att läs det inlägg du citerade, särskilt den sista meningen

Det hade ju varit spännande att se.

De jag såg sist var i Jerez tror jag

P.r.e

Personligen tycker jag att PRE hästarna är fina att titta på men dom är inte avlade för dressyr som "vi" rider den. Dom är avlade för klassisk ridning, som någon sa i tidigare inlägg så har dom väldigt lätt för samling men svårt för ökningar och det gör att dom klarar av att utföra de höga skolorna över marken.

Jag har sett Stilett in action och hon verkar kunna göra bra dressyrhästar av de flesta hästar!! :bow: :bow:

Det betvivlar jag inte alls, tvärtom. Och det jag anser har ju inte ett dugg med Stilett att göra heller, som verkar väldigt duktig precis som du säger:)

MEN jag anser att Frieser är en snygg vagnshäst att åka med i vackra landskap - på landet det är där jag ser frieserhästars användningsområde . Jag kan ju inte ändra mina åsikter efter personer som råkar ha en viss häst. För MEJ är det ingen ridhäst. Men självklart får andra tycka annorlunda.

ajdå. nu börjar det bli kämpigt.
nu har jag 2 icke ridhästar hemma ;)
är nog bäst jag skolar om mig till kusk iaf :angel:

nej skämt åsido...
hade jag inte köpt frieser, så hade jag köpt PRE.

kanske blir det en sådan ngn gång också...

ajdå. nu börjar det bli kämpigt.
nu har jag 2 icke ridhästar hemma ;)
är nog bäst jag skolar om mig till kusk iaf :angel:

nej skämt åsido...
hade jag inte köpt frieser, så hade jag köpt PRE.

kanske blir det en sådan ngn gång också...

Hoppas du fattar att det inte var personligt:D

Men håll med om att dom är snygga framför en elegant vagn:idea: :p

PRE har jag inte sett så många, men skulle nog valt det framför frieser.

*hehe* nej,,,jag bara skämta tillbaka lite...

ja dom är snygga framför vagn.
min är inkörd så jag kommer nog ta upp det när jag får vagn.

:angel:

Även Oldenburgare var i min ungdom främst en vagnshäst...

Annat är det nu...

prova att läs det inlägg du citerade, särskilt den sista meningen

Kan vi inte göra så istället att du slutar att ge hintar på allt och ber mig göra saker jag redan gjort, och faktiskt förklarar precis vad du menar och baserar det du skriver på någon form av bakgrund? Jag är inte sysnk och kan inte automatiskt veta vad du vill få fram. Därför får du precis som alla andra skriva det.

Ja sannolikheten att det händer idag är inte så stor.
Men ser man på framtiden och intresset som blivit allt större både hos elitryttare och hobbyryttare i dagens läge lär det inte ta alltför lång tid innan det blir allt vanligare på dressyrbanan.

Nej men det får man ju hoppas på , det vore roligt. :)

Men är inte tyskarna kända för att köra sitt egna race?
Dom har stallar på upp till 300 hästar om inte mkt mer.
Varför kommer det så mycket bra hästar från Tyskland? Jo för dom avlar i en helt annan skala.Och dom har sina teorier.
Eftersom detta med PRE har blivit en flipp..så är det inte framavlat så mkt som tyskland avlar fram sina. För att PRE avel är inte uppe i den skalan än.
Tänk så mkt skithästar som prodceras i Tyskland..Ta tusen st tyska unghästar..hur många av dom slutar på GP nivå sen ?

Om man skulle avla fram så många PRE hästar per år som vi avlar fram hbl så skulle man få fram hästar med mera schvung...Som skulle slå ut dom andra.
PRE är ju hästar som är på väg upp. Men dom har långa vägar kvar

Nu är inte det här en debatt om hur många skithästar det finns i Tyskland , det här var en debatt hurvida PRE kan komma ifråga för tävlingsryttaren att välja framför halvblodet, dessa ryttare köper inte skithästarna som finns i Tyskland heller :smirk:

Ja, naturligtvis är det för att kunna sälja lovande internationella dressyrhästar utomlands, men då gäller det ju bara att rasen passar "utlänningarna" ridmässigt oxå, och där tror jag att det blir svårigheter. Längre upp i tråden stod det om en tysk som "hämtade" hem en PRE på SICAB för två-tre år sedan. Det var en fantastisk häst med enorma gångarter som ansågs oerhört lovande. Tysken fick låna hästen i marknadföringssyfte för att visa rasen i Tyskland och ta den uppåt i klasserna.Det var en stor apparat igång mellan Tyskland-Spanien och det väckte mycket uppmärksamhet. Hästen kom tillbaka till Spanien efter något halvår och var mer eller mindre förstörd. Hästen har inte synts till på tävlingsbanorna i Spanien sedan dess...

Ungefär samma upplägg som Lussan hade med sin, vad som hände med den efteråt vet jag inte men jag tror faktiskt inte den blev förstörd iallafall

eller så köper man sig en vagnshäst, som jag, och försöker göra en ridhäst av den.. :angel:

tänka sig att KWPN hade en egen stambok för just vagnshästar.. så lite jag visste då.. trodde jag hade ett "holländskt halvblod". ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar