Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Du måste bara ha sett felridna PRE-hästar i så fall;) de jag har sett är helt underbara:love: Men ryttarna rider dem rätt också:bow:

Dom dras ihop på ett annat sätt
halvblodens hals krullas ihop

Barockhästar dras uppåt /bakåt, eller snarare misslyckas med att fås att tänka framåt med halsen...

Snarare så ser väl marknaden annorlunda ut här.
Inte så väldigt många penningstarka köpare - då detta är en folksport här.

Mjuka ridningen håller jag absolut med om.
Tycker också det är tråkigt med fördomar, jag håller med om det fio skriver om, å andra sidan skulle nog en del domare på lägre nivåer kanske få lite mer utbildning i hur det ser ut när det är biomekaniskt rätt i allmänhet och på olika raser i synnerhet.

Bra ridning är bra ridning - och bra utbildning är bra utbildning oavsett ras

Och dålig ridning - dålig oavsett ras.

Jag skulle önska en större tydlighet och enighet i domarkåren om vad god ridning är

Dom dras ihop på ett annat sätt
halvblodens hals krullas ihop

Barockhästar dras uppåt /bakåt, eller snarare misslyckas med att fås att tänka framåt med halsen...

Men bara för att en häst är av rasen PRE så blir den inte automatiskt en barockhäst. Barock eller akademisk ridkonst som det ju heter är en dressyrform och inte någon speciell hästras.
En barockhäst kan vara en pre likväl som det kan vara ett halvblod eller ja vilken ras somhelst. Det är också det som utgör den akademiska ridkonsten. Alla raser är välkomna. Man fokuserar på individens behov och inte vad som krävs för tävling. En pre går utmärkt att rida "vanlig" dressyr på och vad jag förstått så gör de flesta det.

Jag tänkte mer på alla övergångar som finns i tex GP special mellan passage-ökad trav-passage hela det programmet är det ju mkt stor gång prioritering på.

Där får dom spanska hästarna inte så mycket poäng dom får poäng i kuren (om dom når dit) på sina piaff-passage och piruetter som dom utövar hela programmet igenom känns det nästan som det blir lite tråkigt och inte så varierande :crazy:

Vad menar du? Jag förstår nog inte riktigt vad du vill få fram.

Hur många Pre hästar av bra klass har du sett på tävling av högre klass?

Barockhäst är ett samlingsnamn för ett flertal raser av en vis "typ"....
Om jag inte har fel härstammar de flesta av dessa från den Iberiska hästen.

Barockhäst är ett samlingsnamn för ett flertal raser av en vis "typ"....
Om jag inte har fel härstammar de flesta av dessa från den Iberiska hästen.

Idag är det inte så vanligt. En barockhäst kallar man de hästar som användes under den epoken. Men det var ju ett par hundra år sedan och numera är en "barockhäst" inte ett par eller vissa raser utan snarare benämningen på en häst som rids på det viset.
Halvlod härstammar ju för flera hundra år sedan från den svenska lantbruksrasen. Man kallar den ju inte arbetshäst för det. Likväl som man inte kallar den en militärhäst eller tävlingshäst (eller det kan man ju, men det har ju inte med rasen att göra).

Gp special bygger på att hästen har en jäkla schwung, PRE har inte så mkt av den varan.

Jag har sett dom PRE som har kommit till internationell GP och det är ju det jag baserar mitt uttalande på , alla andra som skall vara så bra får man väl se när dom når dit vilket dom gör OM dom nu är så bra.

Ja och de kan ridas av sa gott som alla men pa vilket satt som helst. Mjuk och mer foljsam ridning borde nog flera lara sig. Och ja folk far betalt for dem. Det saljs och kops hastar kors och tvars over varlden, men det ar oftast just svenskar och folk fran norra Europa som inte vill betala...

Nja Tyska tävlingsryttare köper ju faktiskt inte heller PRE och om du menar att södra europa köper dom så är ju just södra europa spanien och frankrike och portugal och det är väl inte så konstigt att dom köper dom eller hur?

Gp special bygger på att hästen har en jäkla schwung, PRE har inte så mkt av den varan.
.

KL

Och schwung bygger på atthästen använder hela artikulationen i lederrna och har den exteriöra förutsättningen för att andvända den ....

Tidigare avladas halvbloden att ha en vädligt stor aktion framåt - bakåt. Nu vill man ha dem RUNDA i rörelserna

PRE är rörliga upp ned.

Nu till Pepinopre och M85

Hur tänker man med aveln nu i Spanien - då fler börjar se mer ut som halvblod och rör sig därefter

Googla

..............

Jag har googlat förr och förlitar mig inte på sidor som tex aftonbladet som dyker upp med "fakta". Man tar för givet att lusitanon och pren är Barockhästar för att de används på hovridskolorna . Ändå använder man selle francais (franskt halvblod) på de franska hovridskolorna. Det

Googla

..............

Jag har googlat förr och förlitar mig inte på sidor som tex aftonbladet som dyker upp med "fakta". Man tar för givet att lusitanon och pren är Barockhästar för att de används på hovridskolorna . Ändå använder man selle francais (franskt halvblod) på de franska hovridskolorna där det rida relativt barockt.
Man kallar även lippizzanern för barockhäst i folkmun, likaså friesern när de i själva värket är vagnshästar från början och fortfarande är byggda som vagnshästar.

En barockhäst är en häst som rids barockt. Inte en ras.
Att pren o Lusitanos däremot skulle Lämpa sig till barockridning är en helt annan sak.

Jag har sett dom PRE som har kommit till internationell GP och det är ju det jag baserar mitt uttalande på , alla andra som skall vara så bra får man väl se när dom når dit vilket dom gör OM dom nu är så bra.

Ja sannolikheten att det händer idag är inte så stor.
Men ser man på framtiden och intresset som blivit allt större både hos elitryttare och hobbyryttare i dagens läge lär det inte ta alltför lång tid innan det blir allt vanligare på dressyrbanan.

Jag tror helt enkelt att det är så här:
Om man rider sin häst varierat och på varierade underlag så håller den längre. En häst som har gått ute mycket i sina unga dagar i kuperade hagar tror jag håller bättre oavsätt ras! Sedan får de gärna fortsätta sin "utgång" på detta sätt.
Dessutom tror jag att en häst ska hållas igång och jobba med sin kropp. Låt aldrig en häst vila helt och hållet om det inte finns verkliga skäl för det (t.ex. skada som kräver stillhet)! Skritta ut på hästen i en vecka istället för att ställa av den! Det är ju faktiskt så att de flesta hästar går sönder under igångsättning!

Sedan finns det självklart vissa hästar som har exteriöra "fel" som gör att de lättare går sönder. En del människor har ju tex mer problem med sina ryggar än andra (kanske ett dumt exempel men hoppas att ni förstår ändå).

Det här är iaf så jag hanterar mina hästar och alla mina hästar (peppar peppar) har blivit drygt 20 år (förutom en som bröt benet i hagen). Jag har ridit på dem i stort sett varje dag och har tävlat både dressyr, hoppning och fälttävlan på relativt höga nivåer. Det måste ju säga något iaf :angel:

Nja Tyska tävlingsryttare köper ju faktiskt inte heller PRE och om du menar att södra europa köper dom så är ju just södra europa spanien och frankrike och portugal och det är väl inte så konstigt att dom köper dom eller hur?

Men är inte tyskarna kända för att köra sitt egna race?
Dom har stallar på upp till 300 hästar om inte mkt mer.
Varför kommer det så mycket bra hästar från Tyskland? Jo för dom avlar i en helt annan skala.Och dom har sina teorier.
Eftersom detta med PRE har blivit en flipp..så är det inte framavlat så mkt som tyskland avlar fram sina. För att PRE avel är inte uppe i den skalan än.
Tänk så mkt skithästar som prodceras i Tyskland..Ta tusen st tyska unghästar..hur många av dom slutar på GP nivå sen ?

Om man skulle avla fram så många PRE hästar per år som vi avlar fram hbl så skulle man få fram hästar med mera schvung...Som skulle slå ut dom andra.
PRE är ju hästar som är på väg upp. Men dom har långa vägar kvar

KL

Nu till Pepinopre och M85

Hur tänker man med aveln nu i Spanien - då fler börjar se mer ut som halvblod och rör sig därefter

Många uppfödare försöker avla fram en stor PRE av sportmodell. De flesta tappar därigen sin rastyp och enligt mej är detta katastrof! Vill man ha en halvblodsliknande häst finns det ju många...Dessutom har rasen i hundratals år varit 155-160 cm. Att helt plötsligt avla på allt som är över 170 cm sänker kvaliten och hållbarheten drastiskt. Rasen har aldrig varit så stor.
Men som väl är så finns det även många kvar som avlar en rastypisk häst. Man har i denna rastyp dock ändrat sin inställning en del. Biljadering premieras ej. Men PRE-hästen SKA ha höga knälyft. Man premierar "häng" i steget och att hästen bär sej i uppförsbacke. Men den måste se ut som en spansk häst!

De sidor som dyker upp är inte Aftonbladet utan hästuppfödare som marknadsför sin uppfödning som just "barockhästar"

Den nordsvenska travaren har även den kallats och marknadsförts som "nordens barockhäst," uttalat av BB himself.

Nu lämnar jag den frågan

Är det för att komma in på en större marknad som de ändrar tror du?

Kanske det ligger något bra i det sätt som man hanterar aveln med lippisarna, de är långt ifrån homogena i sin rastyp

Är det för att komma in på en större marknad som de ändrar tror du?

Kanske det ligger något bra i det sätt som man hanterar aveln med lippisarna, de är långt ifrån homogena i sin rastyp

Ja, naturligtvis är det för att kunna sälja lovande internationella dressyrhästar utomlands, men då gäller det ju bara att rasen passar "utlänningarna" ridmässigt oxå, och där tror jag att det blir svårigheter. Längre upp i tråden stod det om en tysk som "hämtade" hem en PRE på SICAB för två-tre år sedan. Det var en fantastisk häst med enorma gångarter som ansågs oerhört lovande. Tysken fick låna hästen i marknadföringssyfte för att visa rasen i Tyskland och ta den uppåt i klasserna.Det var en stor apparat igång mellan Tyskland-Spanien och det väckte mycket uppmärksamhet. Hästen kom tillbaka till Spanien efter något halvår och var mer eller mindre förstörd. Hästen har inte synts till på tävlingsbanorna i Spanien sedan dess...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar