Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

en saddlebred har ju ett helt annat hals och ryggparti än de flesta fullblod, det typiska fullblodet har ju relativt kort hals och ett kortare, ofta ngt överbyggt ryggparti. så nej jag håller inte med dig att de ser likadana ut. saddlebred är ju betydlgt mer långlinjerad än frieser så du kanske missförstod mig att jag tycker de ser bokstavligen likadana ut, - det gör jag givetvis inte, men återigen , i viss kroppsbyggnad gällande halsansättning och rygg så är de lika för mig. jag tror fortfarande du missförstår mig. med exteriör menar jag skelett mässigt, om vi nu ska hårddra det, - inte hur de ser ut utanpå eller ur ädelhets synpunkt osv osv.

Nu vet jag inte om vi pratar mest om huruvida saddle bred och frieser är lika eller inte, eller om det jag skrev att jag inte tycker de är byggda som typiska ridhästar. det är främst det senare som jag ville få fram, dvs att jag inte tycker frieser är byggd som vilken ridhäst som helst. det är ingen kritik som ngn behöver ta åt sig av, bara ett konstaternade på hur jag ser det.

Senast ändrad:

Nej jag har inte ridit någon men exteriört är det klart mer vagnshäst och kallblod. De har väl räknats till kallbloden också?

Det brukar ju också skrivas en del om det här ang problemen med den höga nacken vilket gör arbetet genom överlinjen svårt. De jag har sett på närmare håll har också gått med huvudet väldigt högt, så som man förr spände in vagnshästar för att det skulle vara tjusigt.
Skulle tro man avlat för detta.

Dem jag har träffat på skulle jag inte ha velat köpa som ridhäst alls.
Det känns som om man skulle jobba emot hästens exteriör.

det mesta handlar om utbildning.
dom ryttare du sett (om du har sett ridna friesers...det kryllar ju inte av dom än) har väl helt enkelt inte haft lust att arbeta hästen i ngn låg form. Givetvis kan tex en frieser arbeta i låg form. Vissa individer kanske behöver lite mer tid men det är ingen större svårighet att komma dit.

man ser ju mängder med halvblod (nu skrev jag halvblod, eftersom det är dom som räknas som ridhästar) som vardag springer i för hög form och sänkt rygg. Ingen skillnad igentligen. Handlar fortfarande om ryttare på ryggen. En häst kan ju ändock hålla god form men ända ha en hög nacke. Formen sitter inte enbart i nackens position.

dom ryttare du sett (om du har sett ridna friesers...det kryllar ju inte av dom än) har väl helt enkelt inte haft lust att arbeta hästen i ngn låg form. Givetvis kan tex en frieser arbeta i låg form. Vissa individer kanske behöver lite mer tid men det är ingen större svårighet att komma dit.

man ser ju mängder med halvblod (nu skrev jag halvblod, eftersom det är dom som räknas som ridhästar) som vardag springer i för hög form och sänkt rygg. Ingen skillnad igentligen. Handlar fortfarande om ryttare på ryggen. En häst kan ju ändock hålla god form men ända ha en hög nacke. Formen sitter inte enbart i nackens position.

Nu handlar ju tråden om PRE, måste vi komma ihåg. Men dem jag har sett är 3 på närmare hålll och alla ridna. En av dem såldes på tränarens inrådan som vagnshäst, faktiskt.

Du kan ju inte säga annat än att hästen har helt annorlunda huvud/hals ställning och att det troligen gissar jag kommer av att man velat ha en häst med den "resningen" i nacken framför vagnarna utan att behöva spänna upp dem.

http://www.nobynas.se/claimell.jpg

Jag förstår varför man inte har Frieser i Kürfinalen - men alla siktar inte dit - det finns så många orsaker att välja en speciell ras.

En var blir salig på sin fason

Absolut. Det är självklart helt OK. Bara man själv trivs med den rasen (eller kanske snarare handlar det om typen av häst man väljer.)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker helt klart att en frieser är ridbar, men rent anatomiskt finns det raser som lämpar sig "bättre" för ridning än just denna ras.Utan att ta i för mycket nu.

En mycket respekterad tränare som tränar alltifrån varmblodstravare till GP hästar med mycket erfarenhet menar att en frieser är svår att jobba i rätt form, likadant har ägarna till de fyra/fem frieser jag känt sagt. Jag kan inte heller se en friser hålla samma klass i GP som jag kan se en pre eller Lusitano. Hästens fysik ska ju underlätta för ridning och inte motvalls.

fanns en tråd inne på AR eller kanske var det här tror jag om just den filmen, det var mkt debatt runt den vill jag minnas, följde den på avstånd.

Ville bara berätta detta för denna rasen är så otroligt mycket bättre än halvblod för man lär sig verkligen rida på riktigt och när man väl lärt sej rida en PRE kan man rida alla hästar. Och dom ger verkligen allt även om det är 30 grader och solen steker och alla andra hästar är sega och tjuriga så är fortfarande PRE hästarna pigga och går med öronen framåt och ger 150% . Och PRE hästarna kan OM någon häst verkligen länga.

Det där är ju ärligt talat bara bullshit.

Jag känner ett par som har pre, bla en tjej som utbildad sig i spanien, skitduktig på sina pre hästar.

men guess what, hon kan inte rida tex mina hästar. :smirk:
Bara för att man lärt sig rida en ras kan man inte rida alla hästar.

Varför skulle alla hästar tjura i värmen utom pre hästar?

När jag ser pre hästar, på youtube, hos vänner, spanska filmer osv osv ser jag mest ihopdragna hästar, som inte länger.

Dem jag har träffat på skulle jag inte ha velat köpa som ridhäst alls.
Det känns som om man skulle jobba emot hästens exteriör.
Håller helt med dig.

dom ryttare du sett (om du har sett ridna friesers...det kryllar ju inte av dom än) har väl helt enkelt inte haft lust att arbeta hästen i ngn låg form.
Varför kommer det alltid såna bortförklaringar och ursäkter när en ras diskuteras?
Det är väl bara att acceptera att de har annorlunda kroppsbyggnad.
Jag har sett mkt film med frieser hästar, man har ju kikat på youtube, buke-bilder osv osv. Och ALDRIG sett en fin frieser, och absolut inte en som bär sig fint.

eller så kanske du inte är en tillräcklig skicklig ryttare till att rida dom rätt. är inte alltid hästarnas fel, mkt beror på dom där som sitter på ryggen också. oavsett raser/individer.....

KL
Jag tycker inte det är så konstigt att vissa raser inte hävdar sig på dressyrbanan.
De är de facto olika byggda och utför vissa rörelser/ viss form olika. Beroende på kroppskonstitution.

Då dagens tävlingsdressyr är ganska rejält ordentligt krävande av hästarna är det ju ganska naturligt att det är de framavlade dressyrraserna som platsar.

En häst med högrest form, spektakulära frambenslyft, överrörlig kropp och "sluten" bakdel, passar väl bäst att ridas med betoning på samling. Medans de utpräglade dressyrhästarna har lite sämre (:o ) samling men kan länga kroppen maximalt.

För tävling handlar det väl om att få en häst med så stor bredd som möjligt. För att utmärka sig både i samling som längning.

Där faller tex varmblodstravarna bort, som länger som rackarn men inte orkar med sig i hög samling pga vinklar och skelettets byggnad. (sorry, drar över med kammen igen!) -Fullt fokus på att skyffla på framåt.

Och även de iberiska som kan sitta i piaff halva dagen men inte räcker till i de enorma ökningar (längningar)domarna vill se. -Öka kan väl alla med träning o god ridning, det är hur det ser ut som diffar.

Sedan tycker ju jag att om man väljer att skippa tävlandet, så har de övriga raserna enorma kvaliteer som ridhästar. Om man låter den kompakta hästen göra det den har lätt för, och låter den långlinjerade utnyttja sin kropp till fullo på det sätt den gör bäst.

Man anpassar således dressyren till sin häst. och når de höjder hästens kropp(och sinne..) tillåter.

Såg nu att min stjärna :D har bakdel och "midja" precis som en frieser, men halsansättning som en töltskadad islänning. Phu. Högrest med underhals:crazy:

Vi kommer få se fler och fler ekipage upp i klasserna inom några år, är inte alls orolig för det. Det finns i sverige flera ekipage som gör bra resultat och inte alls döms ner utan placerar sig i medelsvår med hyggliga och bra procent.

Vad det gäller längning är det tråkigt att dressyren kommit till det läget där det är viktigare att hästen kan länga sig, showigt, än samla sig. Det säger mycket om dagens dressyr. Kan inte hästen sätta sig i en ärlig och bra piaff, kan den heller inte visa en bra ökad trav. Inte konstigt att ryttarna i mellanskiktet får byta hästar hela tiden.

Det viktigaste med en bra trav måste väl ändå vara att hästen har en naturlig takt och balans. Och det har PRE hur mycket som helst av vilket också gör att det finns ofta väldigt mycket att hämta.

För att inte tala om galoppen som näst intill är gratis;)

men spektakulära gångarter är ngt extra man får med stamtavlan och behöver inte spegla ryttarens ridning något ..och det är väl ändå den som räknas?
Jag vet många som fisrider på sina gångartshästar samtidigt som jag känner till duktiga ryttare som faktiskt rider sina gångartshästar och kan förbättra gångarterna på mindre flashiga exemplar:idea:

kl

Ursprungligen postat av ThessanPhrincessan
Ville bara berätta detta för denna rasen är så otroligt mycket bättre än halvblod för man lär sig verkligen rida på riktigt och när man väl lärt sej rida en PRE kan man rida alla hästar. Och dom ger verkligen allt även om det är 30 grader och solen steker och alla andra hästar är sega och tjuriga så är fortfarande PRE hästarna pigga och går med öronen framåt och ger 150% . Och PRE hästarna kan OM någon häst verkligen länga.
Håller med Lycntrophe. Det där är ren och skär osanning.
Men visst, om det vore så enkelt kanske man ska ta sig till någon som har en PRE häst och lära sig rida den ...så vips är jag färdigutbildad i hästväg:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar