Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle du kunna svara på min fråga om vem som rider på likadant vis som du?
(en del lyckas bättre än andra - därmed inte sagt att jag alltid lyckas bäst med alla hästar jämfört med om någon annan hade ridit "den specifika hästen"), men vi lägger som sagt fokus på olika grejer för att komma dit. Personligen tror jag att det är där problemet ligger. Kanske även att jag vill försöka avdramatisera svårigheten i att rida, därav kortheten som ibland även kan leda till otydlighet i mina förklaringar.
Sedan är det skillnad på hästar som från början har en supermentalitet, som aldrig haft en felaktig sadel eller ryttare, aldrig haft ont o s v - och hästar som har haft en annan mentalitet (som egentligen inte behöver vara sämre, bara lite "svårare"), som har haft sadel och ryttare som har varit skadliga, som har haft ont o s v. De sistnämnda hästarna kan ha så mycket negativa erfarenheter att de har befäst ett beteende som inte är önskvärt, även om det är 100% utrett att de "numera" inte har ont, har en sadel och en ryttare som passar o s v.
Naturligtvis behöver inte en häst som rör sig luftigt bralla. Men en häst som inte rör sig luftigt kanske behöver tryckas fram i en lite friare form (s a s lite längre tyglar - inte hållas stenhårt i en ram) och då finns det ibland, på vissa hästar, risk för att det kan bli brall. Iaf jag tycker att det ska hända lite när man ger en hjälp. Det går ju att se det här med "brall" och "luft" från båda hållen - dels med den hästen som behöver "riskeras att bralla" för att få fram luften och den hästen som inte kan tillåtas bralla (för mycket energi ca) för att man ska komma till ridning (bla få den lösgjord).
När det gäller sätesridning (utan juck ), lätthet för hjälperna och luft i steget så försöker jag eftersträva Kurt Albrecht von Ziegner (f d OS-ryttare i fälttävlan) men som även rider svår dressyr. Ska spana in Philippe Karl lite mer oxå.
Till 100% kan jag inte svara än, men när jag har gjort min "utredning" så återkommer jag.
Nåja en hel del som är offentligt ödmjuka är det inte bakom kulisserna iallafall, det är bara ett spel för gallerierna. Om en del bara visste vad dessa sk ödmjuka personer kan haspla ur sig efter en flaska vin
Det tror jag många av oss redan listat ut... bubbelbad och en flaska vin
Sedan din tanke om resa sig eller bocka - så det lättar ju lättast där det är minst belastat
Varför används inte PRE-hästar innom dressyren mer? Tittar man på bilder och filmer på dom så rör dom sig ju underbart... Varför används dom inte mer i dressyr, typ jan brink och lirarna?
Fler kanske bör tänka på att andra är en spegelbild av dig själv.
Det du ser och irriteras över hos människor, vad säger det om dig?
Alla människor uttrycker sig olika, det som är glasklart för vissa förstår andra inte ens vad andemeningen är, det är inte så konstigt. Över ett internetforum så är allt bakbundet förutom synen, alltså vi missar massor av signaler i vår kommunikation
Sen angående "luft" så upplever jag att hästar som är "lätt fram" väljer att resa sig hellre än ngt annat. Korta kompakta bockar hellre
Det blir ju tempoökning i längningarna eftersom hästen skall använda sin skjutkraft oxå tillsammans med sin bärkraft annars blir det ju nästan som Briar och det är ju inget vidare
Min häst går bara uppåt när han blir spänd men då finns det inte så mkt kontakt från skänkeln fram till bettet och det är inget läge jag vill befinna mig i även om det händer ibland på tävling.
Jag är inte alls irriterad, bara undrande eller förundrad faktiskt.
Och visst är det svårt över internetforum. Men de flesta får ändå fram någotsånär vad de står för, men visst, det kan vara svårt.
Det håller jag nog inte med om, dvs vilka som reser sej osv. Jag skiljer på dem som kan lätta lite fram och dem som verkligen reser sej och det sistnämnda är allvarligt och helt oacceptabelt under ryttare och väldigt få hästar tänker tanken, som tur är. Men det är en diskussion som kanske inte heller hör till tråden.......
De allra flesta gör ju heller inte någondera, med rätt utbildning, dvs reser sig eller bockar.
Sorry lät trist nu, men ja. Och helt OT så åter till ämnet PRe kanske.....
Varför används inte PRE-hästar innom dressyren mer? Tittar man på bilder och filmer på dom så rör dom sig ju underbart... Varför används dom inte mer i dressyr, typ jan brink och lirarna?