Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Skulle du kunna svara på min fråga om vem som rider på likadant vis som du?

När det gäller sätesridning (utan juck:D ), lätthet för hjälperna och luft i steget så försöker jag eftersträva Kurt Albrecht von Ziegner (f d OS-ryttare i fälttävlan) men som även rider svår dressyr. Ska spana in Philippe Karl lite mer oxå.

Till 100% kan jag inte svara än, men när jag har gjort min "utredning" så återkommer jag.

Ärligt talat fattar jag fortfarande INGENTING, och jag försöker verkligen.
Kan ju bero på att jag är korkad och okunnig, men jag lyckas ändå fatta var de flesta andra står ungefär på fourmet och vad de menar i diskussionerna. Det du skriver blir väldigt luddigt och svårgripbart ofta, faktiskt, det ger ingen bild alls av hur du rider eller tänker irl.

(en del lyckas bättre än andra - därmed inte sagt att jag alltid lyckas bäst med alla hästar jämfört med om någon annan hade ridit "den specifika hästen"), men vi lägger som sagt fokus på olika grejer för att komma dit. Personligen tror jag att det är där problemet ligger. Kanske även att jag vill försöka avdramatisera svårigheten i att rida, därav kortheten som ibland även kan leda till otydlighet i mina förklaringar.

Ta de två meningarna tex. De säger inget annat än att du har bra självförtroende :bow: och tror att vi andra dramatisrar ridningen i onödan, (jaså:confused: ).

Sedan är det skillnad på hästar som från början har en supermentalitet, som aldrig haft en felaktig sadel eller ryttare, aldrig haft ont o s v - och hästar som har haft en annan mentalitet (som egentligen inte behöver vara sämre, bara lite "svårare"), som har haft sadel och ryttare som har varit skadliga, som har haft ont o s v. De sistnämnda hästarna kan ha så mycket negativa erfarenheter att de har befäst ett beteende som inte är önskvärt, även om det är 100% utrett att de "numera" inte har ont, har en sadel och en ryttare som passar o s v.

Ja det här är också rätt mycket självklarheter och de flesta av oss har nog träffat på både det ena och det andra under alla våra år med hästar så du är ju inte ensam om det:smirk: Vet inte om du trodde det:confused:
Naturligtvis behöver inte en häst som rör sig luftigt bralla. Men en häst som inte rör sig luftigt kanske behöver tryckas fram i en lite friare form (s a s lite längre tyglar - inte hållas stenhårt i en ram) och då finns det ibland, på vissa hästar, risk för att det kan bli brall. Iaf jag tycker att det ska hända lite när man ger en hjälp. Det går ju att se det här med "brall" och "luft" från båda hållen - dels med den hästen som behöver "riskeras att bralla" för att få fram luften och den hästen som inte kan tillåtas bralla (för mycket energi ca) för att man ska komma till ridning (bla få den lösgjord).

Fortfarande är jag inte med alls och min enda förklaring som jag kan komma på är att du faktiskt har helt andra referensramar än jag och jag undrar fortfarande vilka:confused:
Det säger mej inte så mycket om vilken kunskapsnivå du egentligen har, :confused: Blir mer förvirrad, men du kanske kan bli mer konkret i dina inlägg eller gärna beskriva mer vad du gör och i vilka sammanhang:confused:

Och här skriver du återigen om "stenhårda ramar" :crazy:

När det gäller sätesridning (utan juck:D ), lätthet för hjälperna och luft i steget så försöker jag eftersträva Kurt Albrecht von Ziegner (f d OS-ryttare i fälttävlan) men som även rider svår dressyr. Ska spana in Philippe Karl lite mer oxå.

Till 100% kan jag inte svara än, men när jag har gjort min "utredning" så återkommer jag.

Har du hittat på något helt eget och nu utreder om det redan finns:confused:

Men om man nu ger en hjälp för att få mer luft, tryck samtidigt som man släpper på den "stenhårda ramen" (vemhar den?) och länger sina tyglar missar man jö chansen att hämta hem den extre energi man önskar :confused:

Hålla hästen "emellan hjälperna" borde vara det som är viktigaste och ser ingen korrekt ridning iom att man släpper på tyglarna...främjar man inte att hästen då tappar balansen och tar mer vikt fram ??

Nåja en hel del som är offentligt ödmjuka är det inte bakom kulisserna iallafall, det är bara ett spel för gallerierna. Om en del bara visste vad dessa sk ödmjuka personer kan haspla ur sig efter en flaska vin :angel:

Det tror jag många av oss redan listat ut... bubbelbad och en flaska vin :angel: :angel:

Kl

Fler kanske bör tänka på att andra är en spegelbild av dig själv.
Det du ser och irriteras över hos människor, vad säger det om dig?

Alla människor uttrycker sig olika, det som är glasklart för vissa förstår andra inte ens vad andemeningen är, det är inte så konstigt. Över ett internetforum så är allt bakbundet förutom synen, alltså vi missar massor av signaler i vår kommunikation - hjärnan jobbar på högvarv och vi lägger ofta till egna tolkningar, känslor osv utefter humör och det kan "bli" något som inte är menat. -kanske..

Sen om det snackas skit bakom ryggen - då kanske man behöver skaffa sig ett liv i stället.

Sen angående "luft" så upplever jag att hästar som är "lätt fram" väljer att resa sig hellre än ngt annat. Korta kompakta bockar hellre (?)

respect! you lovely girl. :bow:

Sedan din tanke om resa sig eller bocka - så det lättar ju lättast där det är minst belastat :D

Nej - jag drog inga sådan paralleller, mer än att en häst byggd i uppförsbacke lättare kommer upp fram än en som är byggd i nedförsbacke.

Sedan spelar ju hästens tyngdpunkt - in - den ändras ju av hållningen - så det tex. är lättare att bocka med huvudet mellan frambenen - samt att det är lättare att resa sig med huvud och hals i en högre friare position.

Senast ändrad av en moderator:

Fler kanske bör tänka på att andra är en spegelbild av dig själv.
Det du ser och irriteras över hos människor, vad säger det om dig?

Alla människor uttrycker sig olika, det som är glasklart för vissa förstår andra inte ens vad andemeningen är, det är inte så konstigt. Över ett internetforum så är allt bakbundet förutom synen, alltså vi missar massor av signaler i vår kommunikation

Jag är inte alls irriterad, bara undrande eller förundrad faktiskt.

Och visst är det svårt över internetforum. Men de flesta får ändå fram någotsånär vad de står för, men visst, det kan vara svårt.:cool:

Sen angående "luft" så upplever jag att hästar som är "lätt fram" väljer att resa sig hellre än ngt annat. Korta kompakta bockar hellre

Det håller jag nog inte med om, dvs vilka som reser sej osv. Jag skiljer på dem som kan lätta lite fram och dem som verkligen reser sej och det sistnämnda är allvarligt och helt oacceptabelt under ryttare och väldigt få hästar tänker tanken, som tur är. Men det är en diskussion som kanske inte heller hör till tråden.......

De allra flesta gör ju heller inte någondera, med rätt utbildning, dvs reser sig eller bockar.

Sorry lät trist nu, men ja. Och helt OT så åter till ämnet PRe kanske.....

I väntan på Malinsky...

Det blir ju tempoökning i längningarna eftersom hästen skall använda sin skjutkraft oxå tillsammans med sin bärkraft annars blir det ju nästan som Briar och det är ju inget vidare :crazy:

Här hajjar jag inte rent språkligt.
Menar du att eftersom hästen sänker ryggen - inte sitter ihop - tappar sin bärkraft - = blir mer frekvent istället för enbart steglängning. ( och detta var ju aldeles glasklart :angel: )

Min häst går bara uppåt när han blir spänd men då finns det inte så mkt kontakt från skänkeln fram till bettet och det är inget läge jag vill befinna mig i även om det händer ibland på tävling.

Nej detta är ett mycket obehagligt läge. Som jag hittils bara upplevt på Nordis - vid pilotfel. :o han blir bara spänd när jag gör fel :angel:

Vad gör du då i detta läge? Jag som inte befinner mig på tävlingsplats har ju lite andra möjligheter - att gå ur övningen, rida på framåt :angel:
Fokusera på att få den framför skänkeln igen...
Få igång den i ryggen igen med lite galopp...

måste åka nu....

Jag är inte alls irriterad, bara undrande eller förundrad faktiskt.

Och visst är det svårt över internetforum. Men de flesta får ändå fram någotsånär vad de står för, men visst, det kan vara svårt.:cool:

Det håller jag nog inte med om, dvs vilka som reser sej osv. Jag skiljer på dem som kan lätta lite fram och dem som verkligen reser sej och det sistnämnda är allvarligt och helt oacceptabelt under ryttare och väldigt få hästar tänker tanken, som tur är. Men det är en diskussion som kanske inte heller hör till tråden.......

De allra flesta gör ju heller inte någondera, med rätt utbildning, dvs reser sig eller bockar.

Sorry lät trist nu, men ja. Och helt OT så åter till ämnet PRe kanske.....

Jag menar ingen specifikt, var och en får fundera själva på hur de reagerar på vissa, och varför

När det gäller att lätta fram, eller i mitten så menar jag att vissa hästar har lättare att ta till olika saker.. i hagen, vid inridning, vid testning av ryttare osv

Min har stegrat som trotsig 5 åring, nu lättar han ibland vid test/protest. Han har ALDRIG bockat, tror det blir för jobbigt för långkroppen. Red en kort och kompakt pilotavkomma, han bockade vääldigt lätt. som en studsig köttbulle hela han. Lätt för samling..

ja, jäkligt OT.. sorry

Varför används inte PRE-hästar innom dressyren mer? Tittar man på bilder och filmer på dom så rör dom sig ju underbart... Varför används dom inte mer i dressyr, typ jan brink och lirarna?

För att halvbloden täcker behovet och aveln av PRE har inte kommit så långt att flertalet uppvisar det register en tävlande på Grand Prix nivå vill ha/behöver?

:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar