Jag tror det handlar mycket om konservativa värderingar och generationer . Det är iaf min personliga erfarenhet. Mina föräldrar är båda 50-talister, fast jag är född -97. Mamma jobbade öht inte fram tills att jag var 3 år, och jobbar fortfarande (fast det gjorde hon iof även innan jag föddes också) bara deltid, som ssk. Pappa är civilingenjör och har aldrig vikt en dag för mig, någonsin. Mamma har vabbat, varit föräldraledig etc. hela tiden. Trots att de är gifta och bor i samma kråkslott, och så gjort/varit hela mitt liv, har pappa varit en figur man träffat ibland på kvällarna och sen på helger. Övrig tid har han jobbat, eller möjligen ägnat sig åt sina egna hobbys. Mamma har tagit 100% ansvar för mig hela min uppväxt.
Jag har funderat en del på ovanstående, särskilt med tanke på senaste årens debatt om delad föräldraförsäkring m.m. Mina föräldrar verkar dock helt obrydda och tycker ovanstående inte är det minsta konstigt - inte ens mamma. "Självklart är det mamman som tar 100% ansvar för barnet under uppväxten - medan pappan jobbar heltid och ägnar sig åt sina hobbys" som min mamma uttrycker det. "Barnet är ju givetvis mammans helt egna ansvar" som pappa lite diplomatiskt uttryckte det en gång.
Så jag tror mycket det är en generationsfråga. Nu är visserligen mina föräldrar inte bara gamla - utan även väldigt konservativt lagda. Tror dock inte "dagens föräldrar", som är födda på typ 70-talet, resonerar på samma vis.