Precis; att lyssna på den andres berättelser handlar ju inte alltid om att det är något som intresserar en; utan att den andre har behov av att berätta, vill dela med sig av sin glädje eller sorg osv. Att stötta varandra i motgång eller vara glad för att se den andre glad, att visa förståelse för att detta är viktigt för den andre.Jag har både släkting och före detta vänner med den inställningen, och den leder med få undantag till att man blir väldigt ensam. Ingen orkar med att bara vissa delar av ens intressen får utrymme, att samtalsämnen blir censurerade, att det finns oerhört snäva gränser för hur kontakten ska se ut.
Själv har jag brutit med personer som haft den inställningen, umgänget har inte gett mig något positivt alls. Till slut har jag känt mig nedtryckt och ointressant, som att min enda roll i relationen har varit att ge till en annan person utan att få något tillbaka. Då har jag varit snäll och lyssnat på evighetslånga poänglösa historier om sånt som inte intresserar mig alls, för att jag har varit intresserad av hur min vän mår och har haft det. Men det har inte fungerat alls åt andra hållet, när jag velat prata om sånt som var viktigt för mig orkade vännen inte lyssna. Jag slutade umgås med vännen och mådde mycket bättre.
Har även jag en rad personer bakom mig som aldrig gav; utan bara tog. Ingen av dem förstod mitt uppbrott; det säger allt.