Varför vill folk ha en partner?

Men vad ska man prata om då? Vill ju prata om trädgård och skogsträdgård. Vill inte prata om andras intressen. Känner liksom att en partner som inte är trädgårdsintresserad är för tråkig för mig.

for the record: Mitt första ex var radioamatör. Han sålde och köpte utrustning hela tiden. Jag klarade inte av det och det bidrog till att jag lämnade.
även om du hittar någon som är intresserad av trädgård så lär han väl ha andra intressen också och då tröttnar han nog också rätt snabbt på att du vägrar prata om allt som inte intresserar dig, det är liksom ingen spegelbild av sig själv man hittar
 
Du vill prata om DINA intressen och är inte beredd att vara intresserad av någon annans intressen? Ge och ta handlar det om. Om din partner lyssnar på dig och dina intressen får du väl lyssna på hans intressen en stund också? I min värld är den "uppoffringen" betydligt bättre än att sitta hemma ensam, utan någon att prata med. Så ser väl alls relationer ut? Både med vänner och partner tänker jag.
Men det är ju just därför som jag vill ha någon som är intresserad av samma saker som jag. För mig är uppoffringen att vara tvungen att prata om ointressanta saker inte värd besväret. Det tar för mycket energi. Sitter hellre själv i så fall.
 
även om du hittar någon som är intresserad av trädgård så lär han väl ha andra intressen också och då tröttnar han nog också rätt snabbt på att du vägrar prata om alls som inte intresserar dig, det är liksom ingen spegelbild av sig själv man hittar
Har han andra intressen så vill jag slippa prata om dem.
 
Men det är ju just därför som jag vill ha någon som är intresserad av samma saker som jag. För mig är uppoffringen att vara tvungen att prata om ointressanta saker inte värd besväret. Det tar för mycket energi. Sitter hellre själv i så fall.
I så fall tror jag du får acceptera att vara själv. Jag tror det är nästan omöjligt att hitta en partner som har exakt samma intressen som en själv, alternativt inte har något emot att bara prata om dina intressen 🤷
 
Jag har inte energi nog att ägna mig åt någon annans intressen också. Har nog med mitt. Och mina intressen är mitt liv. Den som inte vill dela mitt liv, skulle nog bara bli ett extra bihang som tar energi.
Fast där nämnde du ju bärplock, promenader, samtal och roadtrips till exempel, det är väl jättesvepande aktiviteter som en kan dela med många, många människor? Varför skulle du inte kunna dela det med någon som under förmiddagen varit ute och... jag vet inte, spelat golf eller varit inne på vindsvåningen och målat tavlor? Så kan man stråla samman och kanske plocka bär eller svamp tillsammans senare. Eller laga middag, borsta katter och samtala efter jobbet.
Ena dagen skörda potatis, nästa dag kanske göra något den andre tycker om?
 
Att tvingas kallprata är ungefär som att ha sex mot sin vilja. Men ingen skulle väl säga att man får underkasta sig sexet för att få vara tillsammans med någon.
Nej jag tycker verkligen inte att du ska underkasta dig någonting faktiskt. Men det är inte så förhållanden funkar eller ens bör funka. Om du inte har intresse för någon annan persons liv utanför dig själv och dina intressen så kommer du inte hitta nån.
 
Men vad ska man prata om då? Vill ju prata om trädgård och skogsträdgård. Vill inte prata om andras intressen. Känner liksom att en partner som inte är trädgårdsintresserad är för tråkig för mig.

for the record: Mitt första ex var radioamatör. Han sålde och köpte utrustning hela tiden. Jag klarade inte av det och det bidrog till att jag lämnade.
Du pratar alltså enbart om trädgård med alla som du träffar?

Alltså jag har jättesvårt för att du bara målar in dig i ett hörn när du får positiva kommentarer, du nämner som ovan skriver åka på roadtrips och plocka bär i skogen, vanliga aktiviteter som många par gör tillsammans vare sig de har gemensamma intressen eller inte. Som @Sel skriver så är det ju en jätteskillnad på att prata väder med grannen (om man inte har en väldigt bra relation) eller prata väder med sin partner. Bara en sådan diskussion blir ju inte kallprat liksom med den man lever ihop med... Och - man kan hoppa kallpratet. Efter tio år så kan jag lova att har vi inget intressant att säga varandra så kan vi lika gärna vara tysta medans var och en pysslar med sitt. Kallprat känns ju mer som en grej man gör för att ha något att säga, i de förhållanden jag har varit i kan man lika gärna vara tyst liksom.
 
Du småpratar/diskuterar ju saker här på forumet till exempel @Wille. Alla möjliga saker och ting som inte är trädgård - sedan är allt kanske inte bekvämt men med någon man känner väldigt väl flyter samtalet antingen naturligt eller också är man i tyst samvaro. Kanske läser, stickar, lagar mat, plockar, lägger pussel, rensar ogräs... alltså vad sjutton som helst.
Du har ju varit i förhållanden förut och jag hoppas att inte Allt var bedrövligt, utan att det i alla fall inledningsvis fanns någon slags gemenskap. :heart
 
Då är han inte av rätta virket.

Men att jag inte vill kallprata beror antagligen på min diagnos.
Men tycker du inte att det ger något att tex prata om att partner/kompis uppväxt/vad de gjort för olika äventyr, om det hänt något kul under dagen, hur det är i deras vänskaps/familje/jobb-relationer, om deras husdjur, musik eller några politiska frågor etc?
Det kan man ju prata om även om man har olika intressen i övrigt.

Nu har jag och sambo mycket gemensamma intressen. Men vi har absolut inte bara gemensamma intressen. Jag tycker det är intressant att lyssna på en del av hans grejer trots att jag inte själv delar intresset. Och samma med folk över lag. Om någon brinner för ngt och är duktig på det kan det vara himla intressant oavsett ämne. Du känner inte så om annat än skogsträdgård, odling etc?
Jag är ju sminkintresserad tex och det kan man inte direkt säga att sambon är. Så jag brukar inte prata om det med honom direkt. Mer än att han kan säga att ngt var fint eller jag säga ngt om det. Och jag är inte alls lika intresserad av alla maskiner som låter högt typ. Så man drar ju inte alla intressen i långbänk med varann. Man behöver inte utsättas för en massa nörderi inom saker man inte är intresserad av så klart.
Men är det verkligen allt du vill prata om?
 
Men tycker du inte att det ger något att tex prata om att partner/kompis uppväxt/vad de gjort för olika äventyr, om det hänt något kul under dagen, hur det är i deras vänskaps/familje/jobb-relationer, om deras husdjur, musik eller några politiska frågor etc?
Det kan man ju prata om även om man har olika intressen i övrigt.

Nu har jag och sambo mycket gemensamma intressen. Men vi har absolut inte bara gemensamma intressen. Jag tycker det är intressant att lyssna på en del av hans grejer trots att jag inte själv delar intresset. Och samma med folk över lag. Om någon brinner för ngt och är duktig på det kan det vara himla intressant oavsett ämne. Du känner inte så om annat än skogsträdgård, odling etc?
Jag är ju sminkintresserad tex och det kan man inte direkt säga att sambon är. Så jag brukar inte prata om det med honom direkt. Mer än att han kan säga att ngt var fint eller jag säga ngt om det. Och jag är inte alls lika intresserad av alla maskiner som låter högt typ. Så man drar ju inte alla intressen i långbänk med varann. Man behöver inte utsättas för en massa nörderi inom saker man inte är intresserad av så klart.
Men är det verkligen allt du vill prata om?
Det är dessutom inte bara intressen man pratar om. Även väder, vind, politik, nyheter, släkten, vänner, djuren... allmänt filosoferande... allt det där kommer naturligt upp utan att det för den skull måste anses vara kallprat. :) Bara ett "vad jorde du idag?" och så får en ventilera lite.
 
Jag kanske är konstig…men det är jätteberikande o ta del av motpartens intressen. Jag har gjort o beträder nu en värld jag aldrig själv skulle ha vågat mig på…utan honom. O det är verkligen hur kul o inspirerande som helst!
Ja, jag tycker det är jättespännande med folk som har andra erfarenheter än mig och även många andra intressen. Jätteintressant och som du säger berikande. Man lär sig, växer som person etc.
 
Det är dessutom inte bara intressen man pratar om. Även väder, vind, politik, nyheter, släkten, vänner, djuren... allmänt filosoferande... allt det där kommer naturligt upp utan att det för den skull måste anses vara kallprat. :) Bara ett "vad jorde du idag?" och så får en ventilera lite.
Ja, absolut!
Nu är sambo på jobb i DK och vi pratades vid. Då pratar vi ju om hur vi mår, väder, mat, hundarna, lite jobb, andra människor man mött/haft kontakt med/tänkt på, nyheter, drog några internskämt, planerade inför besök som ska hit, kom in på saker som man vuxit upp med, pratade om hur en utbildning funkar/inte funkar för en närstående och andra etc.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 006
Senast: Gunnar
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 102
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp