Varför vill folk ha en partner?

Ja, självklart kommunicerar man med varandra när man är i en relation. Men kommunikation om ifall man tänker äta middag hemma och i så fall när gör ju inte att man inte kan välja det man själv vill. Ens frihet blir inte mindre för att man informerar om sina intentioner. Man kan också vända på det och säga till sin partner att man är sugen på Club Sandwich och fråga om hen vill ha en sån eller inte. Om hen ska komma hem senare så får hen väl lösa sin middag själv. Men det är ju schysst att inte först säga att man ska laga middag och sen ändra sig nån enstaka timme innan.
Fast är det verkligen så svårt att fatta att för en del så kan det där "informera om sina intentioner" eller möjlighete att ändra sig om man vill laga mat eller ej upplevas som kvävande?

För mig är det inte så, lika lite som jag inte har något emot att äta svamp men för vissa det verkligen obehagligt.
 
Ja, självklart kommunicerar man med varandra när man är i en relation. Men kommunikation om ifall man tänker äta middag hemma och i så fall när gör ju inte att man inte kan välja det man själv vill. Ens frihet blir inte mindre för att man informerar om sina intentioner. Man kan också vända på det och säga till sin partner att man är sugen på Club Sandwich och fråga om hen vill ha en sån eller inte. Om hen ska komma hem senare så får hen väl lösa sin middag själv. Men det är ju schysst att inte först säga att man ska laga middag och sen ändra sig nån enstaka timme innan.

För att kunna kommunicera sin intention för kvällen måste man dock veta på förhand hur den ser ut. Om man vanligtvis kommer hem samma tid varje kväll eller dag i veckan så är det ju en liten sak att kommunicera om något annat dyker upp någon enstaka dag. Men om man inte vet om man kommer att sitta kvar på jobbet på kvällen, utan gör det den kväll man har feeling, eller väljer huruvida man tar ett kort tömkörningspass med hästen eller rider ett längre dressyrpass på båda hästarna beroende på vilken ork man har när man kommer till stallet - då är det inte lika enkelt att kommunicera sin plan vid lunch eller kvällen innan då sambon vill handla.
 
För att kunna kommunicera sin intention för kvällen måste man dock veta på förhand hur den ser ut. Om man vanligtvis kommer hem samma tid varje kväll eller dag i veckan så är det ju en liten sak att kommunicera om något annat dyker upp någon enstaka dag. Men om man inte vet om man kommer att sitta kvar på jobbet på kvällen, utan gör det den kväll man har feeling, eller väljer huruvida man tar ett kort tömkörningspass med hästen eller rider ett längre dressyrpass på båda hästarna beroende på vilken ork man har när man kommer till stallet - då är det inte lika enkelt att kommunicera sin plan vid lunch eller kvällen innan då sambon vill handla.

Jag ser inte riktigt problemet om flexibilitet finns. Om flexibilitet inte finns så blir det jobbigt oavsett hur mycket man kommunicerar.

Man löser det helt enkelt. Inget av det du skriver om är något svårt att lösa. Det är två vuxna människor vi pratar om. Inte barn som behöver tas om hand.
 
@Lillo:

Definitionen på särbo enligt SO (Svensk ordbok, utgiven av Svenska Akademien): "endera av två personer som har ett förhållande men inte bor tillsammans"

Du får tycka hur mycket du vill men ovanstående är den vedertagna definitionen och det är tämligen svårt att diskutera när folk har hittepådefinitioner av olika ord.
 
För att kunna kommunicera sin intention för kvällen måste man dock veta på förhand hur den ser ut. Om man vanligtvis kommer hem samma tid varje kväll eller dag i veckan så är det ju en liten sak att kommunicera om något annat dyker upp någon enstaka dag. Men om man inte vet om man kommer att sitta kvar på jobbet på kvällen, utan gör det den kväll man har feeling, eller väljer huruvida man tar ett kort tömkörningspass med hästen eller rider ett längre dressyrpass på båda hästarna beroende på vilken ork man har när man kommer till stallet - då är det inte lika enkelt att kommunicera sin plan vid lunch eller kvällen innan då sambon vill handla.
Om man inte vet så kan man kommunicera att man inte vet. Det är inte ett dugg svårt. Vi är många här som har häst liksom, och många med både partners som vi bor med och har häst. Min partner hade inga problem med att laga mat till sig själv om han var hungrig. Även om det hände att han hörde av sig och frågade om jag var på G hemåt eller om han skulle äta själv. Det är liksom inte svårt alls om man bara försöker och vill.
 
Jag ser inte riktigt problemet om flexibilitet finns. Om flexibilitet inte finns så blir det jobbigt oavsett hur mycket man kommunicerar.

Man löser det helt enkelt. Inget av det du skriver om är något svårt att lösa. Det är två vuxna människor vi pratar om. Inte barn som behöver tas om hand.

Ingen har väl sagt att det inte går att lösa på något sätt alls, men det underlättar för kommunikationen att en framförhållning i sitt liv. Att alltid svara "jag vet inte när jag kommer hem och om jag äter hemma eller inte" skapar nog en viss trötthet hos en partner. Att du ens skriver att det är något man löser visar ju på att det är något att lösa, dvs något att ta i beaktande när man avgör om det är värt att ha en relation eller leva själv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om man inte vet så kan man kommunicera att man inte vet. Det är inte ett dugg svårt. Vi är många här som har häst liksom, och många med både partners som vi bor med och har häst. Min partner hade inga problem med att laga mat till sig själv om han var hungrig. Även om det hände att han hörde av sig och frågade om jag var på G hemåt eller om han skulle äta själv. Det är liksom inte svårt alls om man bara försöker och vill.

Ja det är självklart att det går att lösa om man vill ha relationen. Jag har aldrig påstått att man inte kan leva tillsammans med någon för att man har häst 😅

Men om man typ varje dag svarar "vet ej" så kan det kännas jobbigt både för ens partner och en själv. Det är väl ändå inte så svårt att förstå att det för andra kan kännas så, även om det inte gör det för dig.
 
Ingen har väl sagt att det inte går att lösa på något sätt alls, men det underlättar för kommunikationen att en framförhållning i sitt liv. Att alltid svara "jag vet inte när jag kommer hem och om jag äter hemma eller inte" skapar nog en viss trötthet hos en partner. Att du ens skriver att det är något man löser visar ju på att det är något att lösa, dvs något att ta i beaktande när man avgör om det är värt att ha en relation eller leva själv.
Jag har aldrig koll på när jag kommer hem. Varken från jobb eller stall. Ibland ringer min sambo och undrar vart jag tagit vägen om klockan är jättemycket och jag inte kommit från jobbet än, men han har aldrig uttryckt att han blir trött på det.
 
Ingen har väl sagt att det inte går att lösa på något sätt alls, men det underlättar för kommunikationen att en framförhållning i sitt liv. Att alltid svara "jag vet inte när jag kommer hem och om jag äter hemma eller inte" skapar nog en viss trötthet hos en partner. Att du ens skriver att det är något man löser visar ju på att det är något att lösa, dvs något att ta i beaktande när man avgör om det är värt att ha en relation eller leva själv.

Ja, men om en person har ett liv där hen inte vet när hen kommer hem eller om hen vill äta hemma så får ju den personen lösa det. Varför ska det hamna på partnern bara för att det finns en partner? Jag menar olika dagar löser sig på olika sätt:
-Partnern har lagat nåt som går att värma t.ex. köttfärssås eller soppa eller liknande. Den som kommer hem sent äter eller låter bli. Inget problem.
-Partnern lagar Club Sandwich till sig själv. Den som kommer hem sent får lösa det själv. Antingen genom att ha sett till att ha rester hen kan ta fram från frysen, eller mackor eller gröt eller äta ute innan hen kommer hem. Inget problem.
-Den som kommer hem sent lagade mat igår och det finns rester så ingen av dem behöver laga middag den dagen. Inget problem.

Du verkar se en massa problem där jag inte ser det.

Har man barn tillsammans är det en helt annan sak naturligtvis. Då måste man samarbeta betydligt mer så att ingen av parterna behöver dra hela det lasset själv. Men jag pratar om relation mellan två vuxna där man inte har några gemensamma ansvar (barn, djur osv).
 
Ja det är självklart att det går att lösa om man vill ha relationen. Jag har aldrig påstått att man inte kan leva tillsammans med någon för att man har häst 😅

Men om man typ varje dag svarar "vet ej" så kan det kännas jobbigt både för ens partner och en själv. Det är väl ändå inte så svårt att förstå att det för andra kan kännas så, även om det inte gör det för dig.
Nu kan ju inte jag tala för alla partners i universum, men ingen av mina partners har upplevt att det har varit jobbigt. Jag tror att så länge man vet och förstår varför man inte kan säga en fast tid så känns det nog inte speciellt jobbigt.
 
Jag skulle absolut tycka att det vore ett störningsmoment om jag aldrig visste om min partner skulle vara hemma på kvällen eller inte. Nu har vi ju barn, men även utan. Jag ställer mig in på olika saker om vi är tillsammans eller om jag är ensam och planerar för att göra olika saker. Jag kan ha sett fram emot en mysig filmkväll tillsammans eller att ha en kväll helt ensam. Sen ändras ju planer ibland och det är inget problem. Men hade jag till största del inte vetat om jag har sällskap eller inte på kvällen så hade det stört mig.

Ingen behöver argumentera emot det, för det är helt irrelevant hur andra upplever det. @Thaliaste skrev till och med:

Det är väl ändå inte så svårt att förstå att det för andra kan kännas så, även om det inte gör det för dig.

Så jag förstår inte varför det fortfarande i tråden argumenteras emot andras behov.
 
Jag skulle absolut tycka att det vore ett störningsmoment om jag aldrig visste om min partner skulle vara hemma på kvällen eller inte. Nu har vi ju barn, men även utan. Jag ställer mig in på olika saker om vi är tillsammans eller om jag är ensam och planerar för att göra olika saker. Jag kan ha sett fram emot en mysig filmkväll tillsammans eller att ha en kväll helt ensam. Sen ändras ju planer ibland och det är inget problem. Men hade jag till största del inte vetat om jag har sällskap eller inte på kvällen så hade det stört mig.

Ingen behöver argumentera emot det, för det är helt irrelevant hur andra upplever det. @Thaliaste skrev till och med:



Så jag förstår inte varför det fortfarande i tråden argumenteras emot andras behov.

Allt beror på kompatibilitet. Det finns inte så mycket som är rätt eller fel egentligen. Bara båda parter är med på det.
 
Allmänt på ämnet. Vad som är en kompromiss för någon kanske inte är en kompromiss för någon annan. Jag ser inte meningen med att dissikera vad som eventuellt är en kompromiss för den ene eller den andre i tråden och argumentera för det. Mest får jag en känsla av att det vill berättas hur bra man själv har det i sin relation. Upplever man aldrig kompromisser kan det ju exempelvis bero på att man är flexibel som person. Andra kanske inte är det. Så diskussionen om hur en sund relation är eller inte är som någon absolut sanning blir för mig väldigt konstig. Om någon inte vill ha en relation på grund av att denne upplever att den då måste kompromissa så spelar det ju ingen roll hur många andra i tråden som har fullkomligt fantastiska kompromisslösa relationer utifrån sina egna behov och perspektiv.
Alla väljer såklart själva, och det tror jag ingen har sagt något om heller? Utan diskussionen var väl mer på temat varför folk vill leva i relationer, när en relation bara innebär att man blir överkörd.

Och då har det förts fram lite olika perspektiv på hur det kan gå till när folk lever i relationer utan att känna sig överkörda. Att de inte upplever att alternativen är ensam eller överkörd.

Sen kan det självklart finnas personer eller relationer där det verkar vara alternativen, men det är väl ingen som har betvivlat? Bara beskrivit hur det kan gå till när man lever i en relation och ändå inte känner sig överkörd.
 
Alla väljer såklart själva, och det tror jag ingen har sagt något om heller? Utan diskussionen var väl mer på temat varför folk vill leva i relationer, när en relation bara innebär att man blir överkörd.

Och då har det förts fram lite olika perspektiv på hur det kan gå till när folk lever i relationer utan att känna sig överkörda. Att de inte upplever att alternativen är ensam eller överkörd.

Sen kan det självklart finnas personer eller relationer där det verkar vara alternativen, men det är väl ingen som har betvivlat? Bara beskrivit hur det kan gå till när man lever i en relation och ändå inte känner sig överkörd.

Då har vi tolkat det olika. Jag har tolkat det som att en del i tråden skrivit att de vill leva ensamma för att slippa kompromisser och att det sedan har varit långa föredrag om hur andra inte upplever att de kompromissar i sina relationer. Det är mig veterligen enbart TS som menar att en blir överkörd men just denna dialog har inte skett med henne.
 
Något som också är lite jobbigt, snart är jag ju för gammal för barn, men det är just att barn är en sån viktig del för många. Jag vill inte ha barn, har aldrig velat ha barn och vill inte träffa någon med barn. Det är också något som gärna ifrågasätts när det kommer till partnerskap och det är svårt att hitta någon som har samma inställning.
Det ifrågasätts gärna varför jag inte vill, men när jag ifrågasätter varför man vill ha barn är jag ju både jobbig och lite obehaglig tydligen.
Så för mig är det ytterligare en anledning att inte skaffa partner.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 007
Senast: Gunnar
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 103
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp