I en sund relation så blir det inte sådär. I en sund relation kan man diskutera och planera ihop.
Typ:
-Jag börjar bli trött, kan vi pausa snart?
-Jag vill gärna vidare till ett ställe där det är mindre folk.
-Kan vi hitta ett så snart som möjligt innan jag blir på tok för trött?
Och då kan man hitta något INNAN den trötta blir allt för trött och den som gärna vill vidare har lite tid på sig att hålla utkik efter ett bra ställe att pausa på. Om jag tex är ute längre sträckor med min partner, då kan vi båda räkna ut ungefär vilken tid som jag kommer bli hungrig, baserat på när jag senast åt osv. Vi båda vet att jag blir hemsk om jag är hungrig. Vi båda är också kräsna med vad vi äter. Det gör att vi i god tid kan fundera på ett bra ställe att pausa/äta på, innan jag plötsligt är så hungrig att jag vill spränga universum i småbitar. Det vinner vi båda på.
Men för att det ska fungera så måste vi kommunicera INNAN någon är på "inte bra humör" (oavsett anledning eller vilket humör det än är). Vi lär känna varandra, hjälps åt istället för att känna att vi måste "tävla" eller ständigt anpassa oss. Jag påminner honom om att han öht behöver äta, han hjälper mig att ordna mat som faktiskt är god, jag planerar saker, han utför saker, han kanske handlar någon extra grej åt mig när han har vägarna förbi lämplig affär och jag kollar om det är något han behöver från Ica när jag ändå ska dit och handla. Med andra ord: Hjälpas åt. Kommnicera! Samarbeta. Planera så att bådas behov får lika stort utrymme. Ge varandra egentid när det behövs och uppmärksamhet/omtanke/stöd när någon har det svårt. Då blir det inte så komplicerat. Det blir inte massor av bråk.
Jag har också varit i usla relationer med rejält respektlösa män. Jag har sett varje grej vi gör som en kamp. Jag har känt mig överkörd, utmattad och eländig. MEN det betyder inte att varje relation behöver bli så. Jag har också jobbat på att förstå vad som händer och varför, jobbat på att förstå mina egna behov, och sedan av en slump råkat träffa en person som jag kan kommunicera väldigt bra med. Och när kommunikationen fungerar så löser sig resten. Skulle jag någonsin känna mig hotad(!) eller "överkörd" av min nuvarande partner, då hade han slutat vara min partner. Jag vill inte ha en relation med någon som får mig att må sämre.