Jag mår inte ett dugg dåligt av att vara singel. Men det finns för- och nackdelar med precis allting i livet. Jag har trivts väldigt bra som sambo, särbo och helt singel. Allting handlar ju om vart man är i livet och vad man prioriterar just då.
Jag skulle aldrig få för mig att bli tillsammans med en man som inte hade grundläggande respekt för mig och som ville att jag mådde bra. Precis som att jag inte hade blivit tillsammans med honom om jag inte hade samma känslor för honom. Jag vill ju att min partner är nöjd och glad och det är få saker som är så viktiga i livet att jag behöver fightas med näbbar och klor för att behålla det, då är det nog mer partnern som ryker. Han jag träffar nu är absolut ett bra sambomaterial. Han är mycket omtänksam, men har också bott själv på sin egna gård större delen av sitt vuxna liv så han är självgående och tar mängder med initiativ. Det är så skönt att han löser grejer även när han är hemma hos mig, för att han vet att det behövs göras. Jag behöver inte vara någon projektledare i förhållandet, utan det finns någon annan som drar den bördan också. Han vill hjälpa mig och jag vill hjälpa honom! Nu har vi flera gemensamma intressen, men vi har också respekt för att vi har olika behov av mängden gemensamma intressen. Han kan gå ut och jaga i -20 grader och snålblåst, medan jag är mer en social jägare som gillar grillningen bäst på hela dagen, men han blir stolt över mig när jag skjuter guld på älgen.
Jag kan spela golf med mina vänner en hel dag och det skulle han aldrig hänga med på, men då prioriterar han saker på egen hand de dagarna. Ibland hänger han med på träning. Inte för att han är så intresserad av att se mig rida eller för att jag behöver sällskapet, men mer för att han tycker att det är kul att se mina framsteg (har bytt gren) och ha lite koll på vad jag menar när jag pratar om någonting. Han är inte ett dugg intresserad av mina tomatodlingar, men han bygger gärna och fixar. Jag är ingen atlet, vilket han är, men jag offrar mig och åker det något längre spåret på längdskidor och tar mod till mig att köra mer kuperat spår eftersom jag vet att han tycker att mitt platta favoritspår är tråkigt. Jag drar igång en massa projekt som han avslutar.
Vi är en riktigt bra kombo! Och vi samarbetar och jobbar bra ihop, till skillnad från flera par jag känner som inte ens kan sätta upp en planka utan att det blir väsen.
Jag är inte personen som bråkar över småsaker. Vill man ha farmors fula julstjärna i näver hängandes i köksfönstret så får man det. Jag inser att det betyder någonting för personen och jag kräver samma respekt tillbaka. Det är inte svårare än så.