varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Sv: varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Olinda skrev:
Jag skulle inte lämna ut en häst på foder om det inte var till någon jag kände MYCKET väl, och efter ha läst din inlägg/argument så är jag ännu mer övertygad om mitt ställningstagande.

Okej Olinda!
kul att höra! men vad är det exakt i mina argument som har övertygat dig att inte hyra ut?

ALLT, inte minst din attityd och ditt sätt att skrika på internet för att du inte får medhåll från speciellt många håll, tänk att få en sån som dig som fodervärd det måste vara rena skräcken, varför många inte vill lämna ut på foder har flera redan mycket bra beskrivit bla amkm så det behöhöver jag inte ens gå inpå eftersom jag håller med dem till 110%

Har du läst något av mina inlägg? Jag skriver mycket tydligt att det inte har något att göra med att fodervärden inte är tillräckligt duktig, kunnig eller inte tar hand om hästen på bästa sätt.

du missar hela poängen runt att stå som ägare till en dyr häst, sak, bil eller vad 17, som går sönder hos någon ANNAN. Tyckte jag var ganska tydlig i mina inlägg runt detta men du har nogsamt undvikit dessa tycks det?

Varför är det så svårt att förstå anledningen att man inte vill låna ut något så dyrt? OAVSETT kunnigheten och kompetensen hos den som lånar? det är själva lånandet som är kärnan...

så amkm:s jämförelse med bil utlån är en MYCKET bra jämförelse och inte alls nåt du ska förakta.

Visst finns det folk som tar kanonbra hand om sina foderhästar, och det finns massvis med BRA och giltiga skäl att sätta ut sin häst på foder jag förker bar aförklara för dig VARFÖR folk drar sig för att låan ut sina hästar eftersom de är är värdefulla både var det gäller ekonomi och som indevider, det var ju det du undrade över?

Visst finns det folk jag kan tänka mig låna ut en ev. häst till.
Men inte till dig, dels för att du ställer (i mitt tycke) orimliga villkor, att hästägaren skall betala ev skador dels att du verkar ha en väldigt dålig attityd.

escodobe skrev:
Visst finns det folk jag kan tänka mig låna ut en ev. häst till.
Men inte till dig, dels för att du ställer (i mitt tycke) orimliga villkor, att hästägaren skall betala ev skador dels att du verkar ha en väldigt dålig attityd.

........................................
Vad kan man säga förutom INSTÄMMER.............

HTML:
Ursprungligen postat av Penny_Lane
Personligen skulle jag inte låna ut en häst på foder till någon.
Har gjort den tavlan en gång o fick tillbaka en häst som va halt på fyra den och veterinären ville ta bort den. 

detta är väldigt konstiga att folk resonerar så här. duhar lånat ut din häst på foder till någon och gick inte bra, vad är det då som säger att ALLA som vill hyra häst är dåligaoch inte kan något? om du ser en neger slå en tjej, tror du då att alla neger slår tjejer? så kan du ju inte resonera?

sen om man tror att hästen blir felriden eller vanvårdad, vad är det så som stoppar en från att säga till om det och få den som hyr hästen att ändra på sitt sätt att hantera hästen?

Men snälla nån... så som du resonerar så e de nog INGEn som vågar låna ut en häst till dej. Kan du NÅTT om hästar egentligen.
Jag vet att jag gjorde fel som inte kolalde upp min häst nogrannare. Men vi hade dödsfall inom familjen skolan gick åt helvete och jag hade ett fullt stall hemma. Dessutom stod hästen 60 mil från mej. HUR skulle jag kunna hålla koll??? Man förutsatte att allt va bra o i den situationen som jag befann mej i fanns de inget annat val.

Penny_Lane skrev:
HUR skulle jag kunna hålla koll??? Man förutsatte att allt va bra o i den situationen som jag befann mej i fanns de inget annat val.

Du skulle ju Natuuuurligtvis åkt till häste och kollat Miiiinst var tredje dag........ (OBS Ironi...) :angel:

Anledningen till att man säljer / sätter ut en häst på foder är väl ATT MAN AV NÅGON ANLEDNING INTE KAN HA DEN KVAR.......
Vem i hela fridens dar kan då hålla koll på hästen när den är borta hos nån annan, om man inte har tid / ork mm, att ha den kvar hemma????????
Bara undrar
:cool:

Anja586 skrev:
Visst man kan sälja den till en person som tar bra hand om den, men då får man ju inte tillbaka den sen. Då menar jag att man kan hyra ut den på foder, få den väl omhändertagen, se att den har det bra och sen ta hem den igen när man klarar av det.

Visst kan man släppa ut den på lösdrift, men då när man kan ta tillbaka den så måste man ju sätta igång den igen. och man måste ju fortfarande kolla till den att den har det bra på lösdriften. Då tycker JAG att det är ett bättre alternativ att lämna den till en fodervärd som tar hand om den, rider den tränar den etc.

ja det är ju självklart helt omöjligt att förutse, men jag tycker att det verkar som om ni nästan tar för givet att det händer hos alla och faktiskt glömmer alla de fantastiska människor som hyr hästar som finns och som tar väl hand om hästarna!!

låt säga att du ramlar av din häst imorgon när du rider, du får en skada som tar ca 1 år att läka. Din häst är i väldigt fin kondition, den är mitt i utbildning och när du blir frisk vill du ABSOLUT ha denna hästen, ingen annan, men du vill inte släppa ut den på lösdrift för du vill ha den i fin kondition när din skada har läkt. skulle du inte då VILJA VILJA VILJA hyra ut den på foder till någon du känner och litar på och som står nära och som rider hästen tar hand om den?

Jag skulle hellre släppa min häst på lösdrift i ett år än att lämna ut min häst på foder till en fodervärd med för hög uppfattning om sig själv och sin förmåga att hantera hästar i propotion till verkligheten.
Innan jag lämnade ut min häst till en "ridande" fodervärd, undersökte jag mycket noga alla andra alternativ inkl. betäckning.

Jag vill bara göra klart att jag föredrar ett antal månaders igångsättning framför år av omskolning. Min gamle häst tog över två år att få ordentligt ridbar efter det att han blivit sönderriden hos en fodervärd som verkade bra och jag endast hade möjlighet att besöka ett fåtal gånger då jag vistades utomlands.

Nuvarande fodervärden till nya hästen känner jag sedan tidigare. Den för mig övertalande punkten är att hon tränar för samma tränare som jag själv tränar för. Hon anlitar "min" vet. och "min" hovis vet vem hennes hovis är. Jag hälsar på min häst tre ggr i veckan och är alltid oanmäld. Detta är möjligt då hästen står på cykelavstånd från min bostad, aldrig mer att jag skeppar iväd en häst någon längre sträcka. Säger jag till är det säkert ok att ta en tur, men hitentills har det inte varit aktuellt.

Jag håller med alla andras svar om oro för skador. Min häst ska tränas oc tävlas i hoppning under sitt år som utlånad och jag ser olyckor i var enda buske. Jag betalar fortfarande på lånet för hästen och jag är på inga som helst vilkor intresserad av att få tillbaka henne trasig och sedan spelar det ingen roll att jag har världens trevligaste, snällaste fodervärd. Händer det min bebis något kommer jag att bli ett monster att ha och göra med.

Jag tycker att din attityd gentemot hästägare generellt är i vassaste laget. Många av oss har dåliga erfarenheter av fodervärdskap i bagaget och kontrakt är bara kontrakt så länge de hänvisas till och tas stöd ifrån för att reda upp argumentationer parterna emellan. Min fodervärd vill fortsätta som medryttare när kontraktet är slut. Det skänker henne en heder som jag kan ge få fodervärdar. Jag skulle inte låna ut hästen till någon som bara ville ha den et tag för att sedan hitta på något annat när lusten föll på. Jag har ingen boxplats som back-up, inget foder inget spån. Skulle min fodervärd vilja lämna tillbaka hästen imorgon (vilket hon inte kan enl. kontraktet) skulle jag för en lång tid krossa min ekonomi och tvingas sälja hästen.

Lösdrift är ett mycket lockande alternativ och då är jag ändå jättenöjd med min fodervärd och hennes insatser

Apo

Senast ändrad:

Att du verkar tycka att hästägren ska betala för vetrinärvården är avskräckande för folk.

Skulle jag mot förmodan nu måsta sätta ut min häst på foder så har iaf jag inte lust att efter X antal månader få hem en skadad häst + saftig vet. räkning. Oavsett hur den har blivit skadad.

Skulle jag ha en häst på foder, har man förhoppningsvis skrivit ett kontrakt. Blir hästen skadad under min fodervärdstid så anser iallafall jag att det är jag som har ansvaret för hästen och dess skador( om inte annat överenskommits med hästens ägare).

Tar man ansvaret över en häst så kan man inte bara "suga på karamellen" och ha det goda. Hästar blir skadade oavsett man äger dom eller tar dom på foder, och har man tagit det ansvaret att ha häst då hoppas jag att man tagit med i beräkningen att det kan kosta!!!!

Men varför köper du inte en egen häst??? Du kan ju alltid sätta ut den på foder!!! Och hoppas att du får tillbaka den hel och utan medföljande veterinärräkning, vilket faktiskt kan hända.
Tänker man sig in i en hästägares situation, så är hästägandet en ganska stor investering för oss som inte har obegränsat med pengar och sina investeringar är man rädd om....

Har nu bara snabbögnat genom dessa inlägg så jag hoppas att jag fattat detta rätt. Om inte annat så har jag iaf angett min egen åsikt!

Gör som så många andra,sök på forumet,det finns en hel del trådar om dolda fel och om vad sm gäller och inte gäller.

Om det nu är så bra med att låna ut hästar på foder..
Varför köper du inte en egen häst och när du tröttnat på din egen leksak så kan ju du i sin tur låna ut din leksak till någon som vill låna,för det finns ett ofantligt antal som vill ha hästar till låns och vill kunna lämna tillbaka de när det passar. :smirk:

Jag skulle tveka att lämna ut mina hästar till någon okänd därför att risken är alltför stor att få tillbaks en oridbar häst i dåligt skick. Skulle dock kunna tänka mig att låna ut häst till någon som har en utbildningsttåndpunkt på minst LA dressyr, men det ska vara någon jag känner väl och som kan utbilda hästen vidare.
Eva

Anja586 skrev:
?

Men då finns det nästan inga hästar att få på foder, förrutom avdankade travhästar.
vi får ta travarna och promenadhästarna.

okej jag kanske överreagerar lite, det finns jätte fina hästar som hyrs ut på foder, det gör det verkigen, men inte tillräckligt.

Det där hänger helt enkelt på ekonomin, har man en dyr häst så tjänar man fakiskt pengar på att sälja den, vissar har tex lån som de betalar av på fortfarne på sina hästar.

Äevn om man äslkar sin travare lika mycket som en dyr häst, och blir lika ledsen om den blir förstörd/skadad/försvinner/minskar i värde ect så rent ekonomisk är det en STÖRRE risk att låna ut en dyr häst istället för att sälja den.
Jag är övetygad om att det är därför dyra hästar i större utsträckning säljs än billiga som går ut på foder.

Anja586 skrev:
SVAR TILL AMKM

Ursäkta? nu förstår jag ingenting. Jämför du det? tycker du att det är samma sak?
VEM HAR ENS NÄMNT NÅGONTING OM ATT HÄSTEN SJUNKER I VÄRDE? om jag tar hand om en häst som inte är färdigutbildad och utbildar den tränar den och tävlar den, HÖJS DÅ INTE VÄRDET PÅ DEN HÄSTEN? JO VISST FAN GÖR DET DET!!!!

Det där med att låna ut bilen...... jag tar ju för fan hand om hästen, gör ägaren en tjänst! om ägaren har råkat ut för en olycka och kan inte rida hästen på ett år och jag då tar den och rider den precis så som ägaren vill och sköter om den och vårdar den, sliter jag ut den då? fördärvar jag den? skadar jag den? NEJ!!
Istället för att hästen ska stå i en hage och ruttna så tar jag hand om den!

Jag tror att du behöver jobba lite på din argumentationsteknik. En retorikkurs kanske? Sättet du utrycker dig på får folk att ta motsatt parti (oavsett vad du säger). Exempel på dålig argumentationsteknik är att skriva hela meningar med stora bokstäver, att skriva hela inlägget med fet stil och underskrift borde jag inte ens behöva nämna, svordommar gör att inlägget känns aggresivt och ger intryck av osaklighet. Att svära och skrika åt folk får dem helt enkelt inte att tycka samma sak som du.

Whirlie skrev:
Jag tror att du behöver jobba lite på din argumentationsteknik. En retorikkurs kanske? Sättet du utrycker dig på får folk att ta motsatt parti (oavsett vad du säger). Exempel på dålig argumentationsteknik är att skriva hela meningar med stora bokstäver, att skriva hela inlägget med fet stil och underskrift borde jag inte ens behöva nämna, svordommar gör att inlägget känns aggresivt och ger intryck av osaklighet. Att svära och skrika åt folk får dem helt enkelt inte att tycka samma sak som du.

:bow: :bow: Precis vad jag tyckte också.. ( han bara inte skriva det själv.. :smirk: )Helt onödigt att skrika på det vis, som trådskaparen gjorde med det inlägget... :rofl:

Immer skrev:
Den siste idioten är bevisligen inte född än. :smirk:

Immer

Är man idiot för att man inte vill sälja sin häst som man ägt i 15 år? Jag kan isåfall tycka att ni är en bunt idioter som bara klanka ner på oss fodervärdar som tar hand om våra foderhästar precis lika bra som er som äger era hästar. Hosthästen jag hade blev en glad och lycklig häst när jag fick honom, innan var det ingen som hade tid med honom och han var otroligt sällskapssjuk. Jag börja undra vad era hästar betyder för er egentligen. Ägaren till min förra foderhäst brydde sig verkligen om sin lille älskling och ska verkligen inte kallas idiot för det.

Jag lånar aldrig ut en häst på foder mer ,då slaktar jag hellre eller säljer den. Det är bara att läsa "Försvunnen ponny" på hästverksam så vet du att erfarenheten var dyrköpt :mad: . När man inte kan lita på sina vänner ,vem kan man då lita på......

Om något skulle hända en häst medan den vistas hos någon annan än ägaren, aktualiseras också frågan om "värdens" ansvar. Detta ansvar regleras i regel genom det avtal som förhoppningsvis finns mellan hästägare och fodervärd respektive tränare etc. Den som har hand om en annans egendom, exempelvis en häst, blir ersättningsskyldig gentemot ägaren om han genom någon form av oaktsamhet är orsak till att djuret skadas. Beror skadan på en ren olyckshändelse, föreligger enligt huvudprincipen inte någon sådan ersättningsskyldighet.

Det är detta jag menade.

från http://www.islandshingstar.se/artiklar/a17.htm

aldente igen skrev:
Jag lånar aldrig ut en häst på foder mer ,då slaktar jag hellre eller säljer den. Det är bara att läsa "Försvunnen ponny" på hästverksam så vet du att erfarenheten var dyrköpt :mad: . När man inte kan lita på sina vänner ,vem kan man då lita på......

JAG tycker det är konstigt att du säger så.
hur många procent av alla som hyr ut på foder blir av med sina hästar på det sättet? inte alls många. hur många procent av de som hyr ut sina hästar på foder är nöjd? mer än vad som itne är det.

det är ju som att säga att du inte åker bil för att du är rädd för att krocka. visst man kan göra så, det går bra, ingen kan säga att du inte får men det är ju väldigt märkligt att behöva göra så. tycker JAG

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama