varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Sv: varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Självklart skall hon de de e väl hennes skyldighet. :D I värsta fall får hon väl flytta hem för o kolla sin häst.. :D
(Obs IRONI)

Har du någon som helst insyn i hästvärlden inser du att det finns MASSOR av bra foderhästar tillgängliga. För duktiga ryttare. En god ryttare behöver sällan/aldrig stå utan hästar att rida. Ibland kan de faktiskt ta betalt för att rida och därigenom utbilda andras hästar. I de flesta fall (på hobbynivå) är det dock ett nollspel, d v s ingen ersättning utgår till någon part. Vanligast - av det jag sett - är att ägaren står för försäkringspremien och fodervärden för självrisk och behandlingskostnader som inte täcks av försäkringen.

Jag drar mig för att låna ut hästen på foder, inte minst till ridande fodervärd. Dels kan det hända mycket under ridning men också därför att det är väldigt svårt att bedömma människors omdöme i olika situationer utifrån några korta möten. Möjligen hade jag kunnat låna ut häst på foder till någon som jag känner väl i fråga om moral/etik, hästhantering och ridning (det har jag också gjort, hon köpte senare hästen av mig).

Den ekonomiska risken är i slutänden alltid min som hästägare. Oavsett om man avtalar att hästen ska återlämnas i samma skick och veterinärbesikigar vid ut- och återlämnande är ju frågan hur man regelerar att hästen faktistk blivt halt under tiden hos fodervärden. Hästen blir kanske inte bra, hästen svarar kanske på behandling, återlänas men får tillbaka skadan efter 6 månader. Vad händer då? Oavsett hur man reglerar detta är det mycket tårar och pengar inblandade.

De ryttare som inte får annat än promenadhästar och avdankade travare (som du så vackert skriver) är de ryttare som inte anses tillföra de övriga hästarna något.

Senast ändrad:

man kanske behöver pengarna man får för hästen för man ska köpa en ny häst?

:confused: de flesta skriver att det är jobbigt för fodervärden att ägaren kommer o GLOR ibland...så besvärligt om ägaren bryr sig. Dessutom kan man ringa o säga till i förväg men då kanske man inte får se det ärligaste resultatet. Endel skriver att om man i alla fall ringer och bryr sig så kanske man inte får reda på hur det egentligen står till. Om man har en bra fodervärd till sin häst så tror inte jag de bryr sig att man kommer ut och kolla...herregud du kanske bara vill se din häst inte komma och lägga dig i. Och jag menar inte att man ska åka ut titt som tätt och blanda sig i och kritisera men vad f*n man vet att alla människor är inte ärliga el har ekonomi eller tid. Därför mmåste man finnas där som hästägare! Detta är vad jag tycker alla behöver inte irretera sig på det punkt slut. Detta kommer nog inte hända mig i vart fall!!!!
MVH

Visst jag håller med dej. Bor man nära så kan de va bra om man kan ha en relation till fodervärden och man kan komma o hälsa på ibland. Men om man bor lååååååångt borta eller i utlandet. Säg att man tex skall läsa ett år i utlandet o väljer att låna ut hästen under tiden. För att man tex vill fortsätta att rida när man e klar. Skall man då välja att antingen sälja o få köpa en ny efter ett år eller skall man va tvungen o skita i o åka?? :confused:

Som fodervärd tycker JAG att man har samma ansvar som en hästägare. Man skall ta hand om hästen som om den va ens egen. Betala för den som om man hade en egen häst osv.

Klart att man har ett stort ansvar som fodervärd jag menar bara att hsätägaren har ansvar för till VEM ens häst kommer till. Det är ju bara hästen ich hästägaren som får fara illa vid illa behandling. Absolut ska man åka om man vill eller måste...menar inte så men jag tycker bara man ska vara säker på att hästen får det bra för det är den som får lida eller ha det jättebra när dess ägare är borta...mvh

Jag tillhör skaran som Inte skulle lämna ut på foder om det inte var till någon jag kände Väl eller hade fått Mkt goda rekommendationer från exempelvis en gemensam tränare osv.

Och helt ärligt, efter att jag läst den här tråden och dina fullkomligt befängda påståenden så är jag ännu mer övertygad om att inte låna ut min häst.

Varför jag inte vill låna ut?

Tja, jag vill inte riskera att få hästen sönderriden och få tillbaks en "värdelös" häst som jag kanske aldrig mer kan rida, eller som jag måste lägga ner tiotusentals kronor på att "laga" både rent veterinärmedicinskt, muskelmässigt och ridmässigt. Vill inte att min häst skall fara runt som en handelsresande med ett år här, ett år där och Framför allt skulle jag Aldrig låna ut honom till någon som inte har råd att köpa häst och därför vill låna en dyr, fin ridhäst. Min häst kostade mig, när jag stod inackorderad, ca 7-8000 kr/mån med träningar, fodertillskott, osteopatbehandlingar, försäkring, kraftfoder, högkvalitetshö, skoning, utrustning osv. Har man inte råd/lust att spara ett tag har man knappast råd att ge min häst den omsorg och vård han förtjänar.

Nej, jag tänker inte sponsra någon med en leksak under ett år, antingen köper man hästen och hela ansvaret, eller så får man klara sig utan min häst.

Jovisst men om människan får bra rekomendationer av tränare och dyl som e kända o erkänt duktiga. Vad gör man då??

De e alltid ett vågspel när man lånar ut en häst. Två personer har sällan en uppfattning om hur hästarna skall skötas. Så e de bara..

jag skulle inte vilja ha ut en egen häst på foder om jag inte kände ryttaren väl och visste att den red och träna på samma vis som jag.. för om jag har ut den på foder, kommer jag få tillbaka den, och det är inte kul att få tillbaka en häst med massa olater. skulle hellre låta den stå ett år om jag skulle iväg eller hade nån skada, för då vet jag att den är lika känslig som den va när jag börja med den..

SaraMara skrev:
Jag tillhör skaran som Inte skulle lämna ut på foder om det inte var till någon jag kände Väl eller hade fått Mkt goda rekommendationer från exempelvis en gemensam tränare osv.

Och helt ärligt, efter att jag läst den här tråden och dina fullkomligt befängda påståenden så är jag ännu mer övertygad om att inte låna ut min häst.

Varför jag inte vill låna ut?

Tja, jag vill inte riskera att få hästen sönderriden och få tillbaks en "värdelös" häst som jag kanske aldrig mer kan rida, eller som jag måste lägga ner tiotusentals kronor på att "laga" både rent veterinärmedicinskt, muskelmässigt och ridmässigt. Vill inte att min häst skall fara runt som en handelsresande med ett år här, ett år där och Framför allt skulle jag Aldrig låna ut honom till någon som inte har råd att köpa häst och därför vill låna en dyr, fin ridhäst. Min häst kostade mig, när jag stod inackorderad, ca 7-8000 kr/mån med träningar, fodertillskott, osteopatbehandlingar, försäkring, kraftfoder, högkvalitetshö, skoning, utrustning osv. Har man inte råd/lust att spara ett tag har man knappast råd att ge min häst den omsorg och vård han förtjänar.

Nej, jag tänker inte sponsra någon med en leksak under ett år, antingen köper man hästen och hela ansvaret, eller så får man klara sig utan min häst.

Hmm ... I sak håller jag med de flesta här men just den här diskussionen har man inte råd att köpa så ska man heller inte tro man får låna en bra häst gratis...
Den kommentaren hänger jag upp mej på... Letar just nu själv foderhäst pga ekonomin ... Jag kommer ha eget stall, har två hästar (+ en som ska avgöras i rätten) men de är 1 resp 22 år gamla = inget ridbart... Jag HAR råd att ha häst men jag har inte råd att lägga ut 60-100 000 på en BRA häst som jag vill ha o 2-3 år då jag just köpt hus och omkostnader kommer komma ändå...

Anledningen till att jag letar häst e ju självklart för att få hålla igång min egen ridning medans jag väntar på att min åring ska bli tillräckligt gammal... Enl många faller jag då på att jag inte har råd att lägga ut pengar på att köpa häst, därför ska jag inte hellr få ta foderhäst ???
Visst får jag bara tillbaka den "omtvistade" hästen ska hon säljas å då har jag råd att även köpa en bra häst men till dess hoppas jag innerligt nån har "hjärta" att låna ut en BRA häst till mej så jag rida även i år :)

Vill samtidigt påpeka att NEJ jag skulle inte låna ut en häst på foder till nån jag inte känner (så egentligen säger jag emot mej själv tom), har haft ut två hästar å bägge kom tillbaka i väldigt tråkigt skick... (felridna/halta/magra) och då var den sista ute på så kort tid som 3 månader just för att jag hämta hem henne när det inte funka...

:angel: Men så tror jag ju att jag rider mkt bättre än "medelsvensson" så alla borde vilja låna ut en häst på foder till mej !!! :rofl: :angel: :idea: :angel:

För mig handlar det mest om dem som inte redan har någon häst och därför vill låna en häst - men som inte är villiga att spara ett tag för att köpa en häst och därmed genast på något sätt visar att ekonomin kommer styra deras hästhållande.

Jag prioriterar bort Allt annat för min häst, och skulle jag någon gång låna ut honom skulle det vara till någon som redan har hästar och därmed vet att det Kostar med kvalitet osv.

Sedan är jag lite som du, dubbelmoralen flödar. ;) Hade länge funderingar på att låna en häst att ha på foder eftersom jag inte vill köpa en till, men samtidigt ha två hästar att rida. Föll dock på den ekonomiska aspekten - vill inte ha en häst till som jag inte ger samma omvårdnad som min egna och har inte råd med två "porslinshästar". :rofl: :o

trots att jag tvekat länge har vi nu valt att lämna min ponny på foder, men detta är till en bekant som vi har fått mycket referenser från, från personer vi litar på och till kravet att hästen står kvar på samma ställe den står nu (alltså där jag har min andra häst och har allt under full uppsikt med andra ord). Dessutom har jag sett deras förra foderhäst och den var i mycket bra skick under fodertiden. Jag tror att det blir jättebra, men detta är ju till en familj vi litar på och det har gått via kontakter. Bra hästar lånas alltså ut till bra ryttare, men det går via kontakter. Det kan ändå gå fel, men jag tror inte man är lika emot att lämna ut när man vet vem man lämnar ut till. Men jag skulle fortfarande inte lämna ut till en vilt främmande människa via annons.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama