varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Sv: varför tvekar man med att hyra ut på foder?

*knapplån*
Mina första 2 hästar tog jag på foder, för att sedan köpa dom ett par år sedan då ägarna sedan skulle sälja, då dom insåg att dom ändå inte kunde ta tillbaks hästarna.
Under den tiden så har jag självklart stått för SAMTLIGA kostnader för hästarna, för meningen med att vara fodervärd är ju att ta hand om hästen som om den var ens egen, enda skillnaden är att man inte äger den.

Och skulle hästen bli skadad i stallet eller hagen och det inte var fodervärdens fel utan en olycka, varför skulle då hästägaren vara skyldig att betala den kostnaden???
Som hästägare så kan det ju vara flera olika skäl till att man lämnat bort hästen både brist på tid och ekonomiska skäl, så då kanske man inte heller har tid eller råd att ta tillbaks en häst som blivit skadad hos fodervärden. Då hade det varit bättre att behållit den själv från början, för då hade den ju inte stått i det stallet och då hade ju olyckan inte hänt.

Jag har fortfarande kvar mina två första hästar och ytterligare några stycken, och skulle aldrig kunna tänka mig att låna / hyra ut dom på foder, så länge dom inte står kvar i mitt stall (då skulle jag kanske kunna tänka mig det), av samma anledning som många andra skriver om här. Skulle aldrig förlåta mig själv om något hände mina små "änglar" om jag lämnat bort dem på foder. Visst kan det gå bra, men det kan också gå åt skogen och det är den biten jag helst vill undvika. Hellre har jag då medryttare, där jag kan ha lite mer koll på hur hästen sköts och rider, men även där har man problem ibland. Man märker att många medryttare som är vana att rida på ridskola har tänket: Kul att ha en häst jag kan göra som jag vill med, inte behöva sitta och harva på en tråkig ridbana med en gnällig ridlärare. Nu ska jut och rejsa för full i skogen och ALDRIG mera behöva tänka på att rida dressyr :mad:

Fast alla är ju inte sådana som tur är, har många jätte trevliga medryttare (ja, jag tänker inte skriva duktiga) för flera av dom är inte vad man ska kalla duktiga när det gäller ridning, men jag värdesätter inte det i första hand. Utan det jag värdesätter mest ansvarfullhet och massor av sunt förnuft.

Jag har också blivit övertygad om att jag aldrig skulle våga låna ut min häst på foder (speciellt inte till dig... du verkar omogen och oseriös). Min häst är min ögonsten och om jag av någon anledning inte kan ha honom kvar vill jag att han kommer till en bra och seriös person som vill behålla honom lång tid! och inte nån som dumpar tillbaka hästen hos mig när han blir halt/besvärlig/för dyr el. liknande... eller vill åka jorden runt i 6 månader.
Och jag kanske inte heller kan ta hem min häst direkt om något inte skulle vara bra hos fodervärden, det finns ju en anledning till att jag lånat ut den.
Och sen kan man ju vända på det, kan inte en hästägare låna ut sin häst en tid och sedan få hem en bättre utbildad och tränad häst? vad får fodervärden för det?
Eller när ägaren vill ha tillbaka sin häst efter en tid och fodervärden blivit fäst vid den?
Nej, låna ut på foder/vara fodervärd är ingen bra ide tycker jag.

Du verkar ha fått iden med lösdrift lite om bakfoten verkar det som. Jag tycker det är ens ansvar att som hästägar även kolla till sin häst när den är ute på foder.... har man skaffat häst har man skaffat sig en häst. Ansvar har du så länge hästen är din, varför fråga har du fått nobben av ngn som vill ha ut hästen på foder eller????? Jag skulle aldrig låna ut min häst till dig det är ahan alldeles för viktig för... :devil:

Senast ändrad av en moderator:

*lånar*

Nu har jag inte läst hela tråden, men en del av den och jag är efter det ännu mer övertygad om att jag gör rätt i att inte lämna ut min ponny på foder utan att sälja den.

Jag lämnar inte ut hästar på foder pga:
- att jag inte vill helt plötsligt ha hem en häst för att det inte passade fodervärden just den månaden. Det finns ju en anledning till att jag ville låna ut den/sälja den, just för att jag inte kan ta hand om den.

- att jag inte vill få hem en häst efter fodertiden som är helt osäljbar/förstörd/skadad.

- Om man inte har råd att köpa häst, har man då råd att ta ut en veterinär när hästen behöver det?

- Jag har sett för många skräck exemplar där hästarna har kommit hem efter fodervärdar då de inte varit mycket mer än skinn och ben och väldigt ohanterade. Det finns hästar som försvinner/stjäls under fodertiden av fodervärdar osv.

Helt enkelt är det för mycket risker med att låna ut och lånar man ut så har man antagligen inte tid att åka och hälsa på den var och varannan dag, då kunde jag ju lika gärna ha kvar den! Säljer jag den är det dom nya ägarnas problem, jag slipper ligga sömnlös på nätterna och ha ont i magen för att få hem en skadad och förstörd häst. Visst är det trist om hästen inte hamnar hos en bra familj när man säljer den, men då har man inget ansvar för den varken juridiskt eller ekonomiskt. Jag lånar heller inte ut min häst på prov eller öppet köp vid försäljning.

Personligen tycker jag att provtid är överdrivet, antingen känns det bra eller så gör det det inte. Känns det bra och det visade sig att det inte funka skulle jag fråga de gamla ägarna om de ville köpa tillbaka hästen, om inte skulle jag sälja den vidare. Sånt är inte allt för ovanligt, men man får stå sitt kast då. Hästar är risktagande man får göra, annars bör man nog hålla sig till ridskolan.

Skulle jag låna ut så skulle det vara någon jag litade på och som har referenser/meriter och kravet är att hästen står kvar där jag har min/mina andra häst(ar) så jag har full uppsikt över den hela tiden.

Det du pratar om är ju rent bara att någon ska låna ut och du ska ha möjlighet att skicka tillbaka hästen när du har lust och ägaren ska stå för alla kostnader. Nej tack, sånt här gör en mörkrädd ju! :crazy:

Orkade inte läsa igenom hela tråden, men här kommer i alla fall min åsikt.

*Frågan från början var varför man är skeptiskt till att låna ut sin häst.
Svar på detta har du fått otaliga gånger, men framförallt så handlar det om pengar. Ju dyrare häst desto större risk tar du som ägare då du lånar ut hästen.

*Varför i princip idiot förklara trådskaparen?
Ja, visst, ni kanske inte skulle låna ut er häst till henne. MEN. Förstår hennes synvinkel på det hela, att låna en häst för att man ska slippa det yttersta ansvaret, inte stå med en häst som man kanske inte kan få såld vid utlandsflytten osv. Och det här med vem som ska stå för vilka kostnader är ju någonting man kommer överens om, och givetvis skrivs kontrakt på hela baletten. Det är ju liksom ingen som är tvungen att låna ut sin häst till henne, det är ju ett val man gör.

Håller med om att hon kanske tog i lite väl mycket i vissa inlägg, men det var det väl fler som gjorde? Kanske inte "skrek" men med en ganska taskig underton...

Vill förresten bara påpeka att du kan absolut inte räkna med att få låna en elithäst utan några riktiga meriter. Kanske har du satt upp dina krav lite väl högt, men jag önskar dig lycka till i ditt sökande!

Jag var på regional dressyrtävling upptill medelsvår och där berättar ju speakern vem som äger hästen och det var förvånansvärt ofta som ägare och ryttare inte var den samma. Så min teori är att de "bra" hästarna går till ryttare med meriter och framförallt kontakter, de kommer aldrig ut på den öppna marknade så att säga.

Jag anser inte att ägaren till nelle84 foderhäst kan klassas som idiot, jag tycker att det verkar vara en mycket ansvarsfull hästägare med hästen bästa för ögonen.

Nusse skrev:
Jag var på regional dressyrtävling upptill medelsvår och där berättar ju speakern vem som äger hästen och det var förvånansvärt ofta som ägare och ryttare inte var den samma. Så min teori är att de "bra" hästarna går till ryttare med meriter och framförallt kontakter, de kommer aldrig ut på den öppna marknade så att säga.

Det behöver ju inte vara så att hästarna är ute på foder,det finns de som har ngn som tävlar sina hästar.. :angel:
Jag t ex,har inga nerver som klarar av att tävla och jag tycker inte att det är kul heller,min kompis har i många år tävlat mitt fd hbl men hon har aldrig haft honom på foder utan snarare ridit honom 1-2 ggr innan tävling..

Det är oftast inte så att hästarna är utlånade på foder utan när hästen har blivit såld så har den nya ägaren varit för snål/lat för att göra ett ägarbyte till SvRF och då står det fel ägare i Registerna. Visst finns det flera som skriver i den rätta ägaren på anmälan men det ändrar åtminstone inte jag när jag sitter och lägger in anmälningar i vårat dataprogram.

Jag jag vet.. dumma mej.. de e väl inte så långt för o hälsa på sin häst var tredje dag.. :angel: Får sluta jobba istället.hehe Kanske e lättare o ha den kvar då.. *Asg* :D

åhh

Ja, visst, precis som ni säger, jag vill ha en foderhäst och jag vill att ägaren ska betala all försäkringen, betala maten, spån och självklart stall hyran!! det är väll en självklarhet att ägaren står för allt!
när hästen blir sjuk ska ägaren även betala allting, även om jag har skadat hästen själv.

håller ni inte med?

jag förväntar mig även att få hyra maria gretzers hästar!

Jag tycker du Anja har ballat ur totalt nu, sluta skriv dina dumma kommentarer och inse att du har mycket kvar att lära. Och Pennylane, vad då var tredje dag man har ansvar som hästägare även när hästen är ute på foder tycker jag. JObbigt att hälsa på den en gång i månaden eller man kan ju undra om du ahar tid till att ha häst överhuvudtaget. :confused: Mvh

Prisse97 skrev:
Och Pennylane, vad då var tredje dag man har ansvar som hästägare även när hästen är ute på foder tycker jag. JObbigt att hälsa på den en gång i månaden eller man kan ju undra om du ahar tid till att ha häst överhuvudtaget. :confused: Mvh

:rofl: :rofl:
H*n svarade på en skämtironisk kommentar av MIG.... :angel:

Fast det är klatr... man måste ju läsa HELA tråden för att förstå det..
:D

Prisse97 skrev:
Jag tycker du Anja har ballat ur totalt nu, sluta skriv dina dumma kommentarer och inse att du har mycket kvar att lära. Och Pennylane, vad då var tredje dag man har ansvar som hästägare även när hästen är ute på foder tycker jag. JObbigt att hälsa på den en gång i månaden eller man kan ju undra om du ahar tid till att ha häst överhuvudtaget. :confused: Mvh

När jag lånat ut hästar så har de inte stått i närheten. Dessutom finns det ju en anledning till att man lånat ut den. Dessutom skulle jag som fodervärd känna mig lite stressad av att ägaren prompt skulle komma och hälsa på titt som tätt (dock beroende på vad man har för förhållande gentemot hästägaren).

Eller som min kompis som är i England sen ett par år, ska hon åka hem varje månad för att hälsa på hästen=?!?!

Jaja...jag vill bara poängtera att man har fortfarande ansvar som hästägare, du säljer inte hästen utan lånar ut den. Eftersom du för en eller annan sak lånar ut den så har du kanske inte tid till den. Den skaju då inte behöva lida för det utan då ska du ansvarsfullt hitta en lämplig fodervärd, beroende på förhållande till fodervärd måste man kolla till och framför allt om man inte kan kolla till ha kontakt med fodervärden. Det är trots allt du som känner hästen bäst. Därmed har jag INTE sagt att det är fel på att ha hästen på foder men det är hästägarens ansvar att se till att den får det bra annars är det bättre man säljer den om man inte orkar bry sig!!!!!!!!! Jag förstår att om man är utomlands så är det inte så lätt men kontakt med fodervärdar är viktigt, du fattar vad jag menar va????? Och jag skulle aldrig ha en lugn stund i mitt liv om jag inte visste att hästen hade det bra, vad man inte vet har man inget ont av! Sedan beror säkert detta från hästägare till hästägare men det är vad jag tycker....mvh

Visst det perfekta vore ju att om man lånar ut hästen på foder, så ska man hålla kolla på den osv. men som många påpekar är att man förmodligen av en och annan anledning inte inte kan ha hästen kvar för att man inte FÖR TILLFÄLLET har tid.
Och att man då lånat ut den på foder och inte sålt den är då meningen att man räknar med att man så småningom ska ha ändrat sin situation så att man så småningom ska kunna ta hand om hästen. Och jag tror inte att någon lämnar ut sin häst som man sedan vill ha tillbaks till någon som man inte tror kan ta hand om hästen åt en. Man har förmodligen fått ett bra intryck av fodervärden, kanske t o m referenser, men det behöver ju ändå inte betyda att något inte händer hos fodervärden som gör att dennes situation blir så att dom inte kan ta hand om hästen på bästa sätt längre.
Och även om man har kontakten med fodervärden, vad är det då för nåt som inte säger att fodervärden hävdar att det går sååå bra för hästen och allt fungerar bra och ägaren som kanske inte har möjlighet att åka och hälsar på faktiskt tror på fodervärdens ord.

Det jag egentligen vill ha sagt är att precis som nästan allting annat så finns det ett "perfekt" sätt att göra saker och ting och säkert vill alla göra allt på det "perfekta" sättet. men p g a olika anledningar så finns det inte alltid möjligt att göra allt på det sättet. Det finns många gånger jag skulle vilja göra så och så med mina hästar, men jag har inte alltid möjligheten att göra det. Därför att omständigheter och brist på resurser förhindrar det, men det betyder ju inte att mina hästar inte betyder allt för mig.

Jag förstår inte hur du resonerar. Först pratar du om alla stackars hästar som står mer eller mindre övergivna i små frimärkshagar med lera upp till knäna och att det är bättre om du får dem att rida på och ta hand om. För att i nästa andetag säga att du minsann inte vill ha en avdankad travare utan en ”fin” och ”bra” häst. Men hur ofta står en dyrbar, välriden häst i en liten hage utan att användas (om den inte är sjuk dvs) eller tas om hand? Svar: Ytterst sällan!
En ägare som antingen har satsat mycket pengar på att köpa en fin häst alternativt investerat mycket tid på att utbilda en har gjort en rätt stor investering. Och om ägaren inte har tid med en sådan häst av vilken anledning det än må vara och väljer att lämna ut den på foder istället för att sälja, så kan du vara helt säker på att den endast kommer att hamna hos en person som kommer med rekommendationer, referenser, som rider bra och har god väldokumenterad hästskötsel, plus ödmjukhet och en vettig inställning. Därför att allt annat är en ekonomisk förlust för ägaren! Sedan kan man ju göra felbedömningar och det är ju också en av de stora riskerna med att lämna ut sin häst på foder.
En person som uppfyller ovanstående krav har oftast inga problem att få tag i lånehästar.

Med din inställning och attityd undrar jag verkligen om du skulle acceptera att hästägaren ständigt kom och besökte sin häst för att se om du skötte den enligt avtal, så som du förespråkar? Min gissning är att du skulle skapa en ny tråd på Buke och beklaga dig över den snokande hästägaren som aldrig låter dig vara i fred :devil:

Sedan är det ju så att vare sig man har egen häst eller foderhäst så måste man ha råd med det. De löpande kostnaderna är höga och jag skulle aldrig lämna bort en häst på foder till en person vars ekonomi inte räckte till.

Självklart skall man itne ta o betala dej låt oss säga en sisådär 2-3000 i månaden oxå för att du förstö.. eeehh jag menar UTbildar våra hästar... :smirk:

Några anledningar till varför man säljer hällre en hyr ut.

*Man säljer för man innnte kan ha hand om en häst under en period, och då innte kan få hem den när den som har den hellt plötsligt inte kan ha kvar den lägre.

*Man säljer för att man har vuxit ur sin häst i storlek eller vill ha en häst med mer kap, och vill ha försäljnings pengarna att lägga på den nya.

Vet inte var du bor men det finns ridskollor som hyr ut sinna hästar på sommaren finns även dom som "bara" har ridläger och sedan hyr ut hästarna under rästen av året och det finns dom som har det som enda värksamhet att hyra ut hästar.

Sedan har jag ett sto som skall betäkas nästa år som du kan få rida ut på lungt i skogen om du vill och jag står för allt men hon stannar här på gården :D

Hmm hästen stog ett antal mil hemifrån. Typ 60 eller så.. Lätt o åka en gång i månaden o glo då. Hade själv 4 andra hästar som jag tränade o tävlade + gymnasiet.. Men visst jag skulle natutrligtvis lånat ut alla hästarna så att jag istället BARA kunde åkt runt o glott hur dom hade de eller???
*suck ibland blir man trött*

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama