varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Sv: varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Läste du även detta...

" Det är vanligast att fodervärden svarar för alla kostnader under fodervärdstiden och då även försäkringskostnaden."

norpat från samma infokälla som du hänvisade till... :smirk:

Anja586 skrev:
hur många procent av de som hyr ut sina hästar på foder är nöjd? mer än vad som itne är det.

Konstigt att det är så många t ex här på Buke som har en tvärtemot erfarenhet.DVS är missnöjda på ett eller annat sätt.Jag tycker ofta man läser det här,det är sällan man läser tvärtom.

Gnist skrev:
Läste du även detta...

" Det är vanligast att fodervärden svarar för alla kostnader under fodervärdstiden och då även försäkringskostnaden."

norpat från samma infokälla som du hänvisade till... :smirk:

ja det gjorde jag. vad vill du säga med det?

amkm skrev:
Konstigt att det är så många t ex här på Buke som har en tvärtemot erfarenhet.DVS är missnöjda på ett eller annat sätt.Jag tycker ofta man läser det här,det är sällan man läser tvärtom.

okej ja visst visst men jag menar bara att man inte får glömma att hyra ut på foder KAN i vissa fall vara en väldigt bra lösning, håller du inte med?

Men jag håller med dig om att i vissa fall så KAN det vara en väldigt dålig lösning också. tyvärr.

Anja586 skrev:
okej ja visst visst men jag menar bara att man inte får glömma att hyra ut på foder KAN i vissa fall vara en väldigt bra lösning, håller du inte med?

Fungerar det så är det nog bra,beroende på vad man har för tanke bakom sitt eget hästägande.Men för min del så kommer det aldrig mer ske att jag lämnar ut en häst på foder.

Enkelt,jag har lånat ut pga av graviditet,två vbl.
Mitt hbl pga knäoperation (nåja,lånat ut å lånat ut,han var hos en kompis och jag betalade halva stallhyran)
Och samma hbl fick medryttaren på foder när jag åkte utomlands och jobbade,hon köpte honom visserligen sen för jag skulle inte hålla på med hästar längre,å jag köpte tillbaka honom senare. ;)

Hugger en knapp.

Kom att tänka på för nåt år sen då jag blev uppringd av en fd jobbarkompis som på något sätt listat ut att jag haft häst i samma stall som hennes häst stått hos fodervärd. Jag hade inte häst kvar där, och jag visste att just den hästen hon letade efter hade flyttat.

Kontraktet på hästen hade gått ut, men fodervärden hade flyttat hästen, bytt telefonnummer och hade inte hört av sig alls. Jag lyckades hjälpa till att leta reda på fodervärden och ägaren fick tillbaka sin häst, men det tog ett tag.

Snacka om mardröm!

Anja586 skrev:
Okej, jag kanske formulerade mig fel, jag har rad ärr KÖPA hästen, men jag har som du säger nog inte råd att ha den om den ska bli sjuk och måste till veterinären ofta och så, det är ju just därför jag inte köper en häst, för jag vet att jag inte kan klara av den kostnaden.

Jag vet inte om jag skrev det förrut, men jag vill ha en foderhäst, för jag vill ha ett ställe att lämna tillbka den till, för jag ska ut och resa om nåttår i några år och då vill jag inte ha ägar ansvaret för en häst. Jag tror att jag itne skrev det, men det kan ju finnas andra anledningar än de ekonomiska till att man inte vill äga en häst, som ni säkert förstår.

Jag vill inte äga en häst och ha HELA ansvaret, utan jag vill ha en fodervärd som har lite ansvar.

Kommentar överflödig..................... :smirk:

Magdalena skrev:
Hugger en knapp.

Kom att tänka på för nåt år sen då jag blev uppringd av en fd jobbarkompis som på något sätt listat ut att jag haft häst i samma stall som hennes häst stått hos fodervärd. Jag hade inte häst kvar där, och jag visste att just den hästen hon letade efter hade flyttat.

Kontraktet på hästen hade gått ut, men fodervärden hade flyttat hästen, bytt telefonnummer och hade inte hört av sig alls. Jag lyckades hjälpa till att leta reda på fodervärden och ägaren fick tillbaka sin häst, men det tog ett tag.

Snacka om mardröm!

ja usch, men då handlar det ju om stöld. men sånna människor har ju någon psykisk störning.

Men tycker ändå att man ska hyra ut hästar på foder, det ärju som att inte släppa ut den i hagen för man tror att någon kommer och stjäla den.

Senast ändrad av en moderator:

Gnist skrev:
Kommentar överflödig..................... :smirk:

med det menade jag att jag vill kunna lämna tillbaka den när jag itne kan ha den längre för att jag ska resa. vad är det som är så konstigt med det? MASSOR med människor gör så här världen över? vad är felet med det? jag vill inte köpa en häst utan jag vill hyra en.

Men varför int köpa en häst och låna ut den då när du inte vill/kan ha den?

Det finns dlera företag som sysslar med uthyrning av hästar.
Det kanske är lättare att få hyra en av en sådan än av en privatperson.
Men det kostar ju ofta en slant.

Om man som fodervärd rekomenderas stå för alla kostnader inkl. försäkring (enl. sidan du länkade till ), och du säger själv att du inte vill stå för några andra kostnader än fodret och att du har heller inte pengar till att stå för de kostnader som det innebär att vara fodervärd, då tycker inte jag att du ska skaffa en foderhäst....

Låter som hon som ringde och frågade om jag kunde sätta ut min dam på foder istället för att sälja... Sen upplyste hon om att hyran som JAG :eek: skulle få betala låg på 4000:-/månad... + hovis och försäkring då...... :crazy:

Kan ju säga att jag upplyste henne om att min häst var def. inte tillgänglig för att bli foderhäst hos henne (eller nån annan heller för den delen)

Kanske var det du ????????? :angel:

amkm skrev:
De som är nöjda har ju sällan samma behov av att "skriva av sig" om något kanske?

Jag har haft tre foderhästar. Den första köpte jag efter 6 månader, den andra såldes till en annan tjej efter 6 månader (och jag hjälpte till med försäljningen) och den tredje åkte till en tränare efter ca 8 månader. Jag vet med säkerhet att ägarna varit fullständigt nöjda med hur jag skött, ridit och tagit hand om deras hästar. Den andra foderhästens ägare har jag även köpt ett sto av och vi har mycket god kontakt. Hon gav mig en flaska vin och en blomma som tack för hjälpen med "träningen" och försäljningen av pållen till en mycket bra ägare.

Min mor har haft en foderhäst och även den ägaren (som vi kände väl) var mycket nöjd med fodervärdsskapet. Så min bild är en annan.

Jag skulle trots detta rekommendera alla som tänker lämna ut på foder att kolla upp fodervärden ordentligt, före och under tiden som de har ens häst. Liksom man kollar upp det stall man skickar sin häst på träning hos eller en lösdrift för ens unghäst. Om jag av någon anledning inte ville sälja min häst och istället kan tänka mig lämna bort henne något år så skulle jag absolut kunna tänka mig en fodervärd. Men jag skulle helst leta sådan genom personliga kontakter och se till att skriva ett ordentligt avtal förstås (även om jag i två av fallen ovan inte fått sådant skrivet.... :crazy: )

Anja586 skrev:
Men tycker ändå att man ska hyra ut hästar på foder, det ärju som att inte släppa ut den i hagen för man tror att någon kommer och stjäla den.
Fast, vaddå "ska"?

Jag har full förståelse för den som med dåliga erfarenheter känner att fodervärdslösningen inte är en lösning. Som hellre säljer hästen då. Jag är enig med dig om att fodervärd kan fungera bra, men jag anser också att det KAN fungera dåligt. Så; det måste ju ändå vara ägarens fulla rättighet att helt självständigt bestämma både OM de vill lämna ut hästen på foder och till VEM. Det vore väl väldans konstigt om alla skulle vara tvingade att göra det, bara för att någon presumtiv fodervärd vill ha häst utan att köpa den? :crazy:

Det finns ett skäl att jag skaffat egen häst. Och det är just för att FÅ bestämma själv. Dessutom; så länge jag har nöje av hästen själv så finns inget skäl att vare sig sälja eller lämna ut på foder. Även om hästen bara skulle gå och vegetera så är det MIN ensak.

På dig låter det som att alla hästägare håller på med nån "utlånings verksamhet" och är skyldiga att låna ut sina hästar till dem som vill ha foderhäst??
Du skriver att det finns alldeles för få hästar att få låna på foder, och att du som vill ha foderhäst får "nöja" dig med avdankade travare... Det finns ingen som har skyldighet att förse dig med foderhäst, förstår inte hur du kan vara arg för det??

Är du lite mer ödmjuk och har lite tur så kanske du kan hitta en bra foderhäst, men var lite försikig med den attityden du har, den är inte till din fördel om nån ska vilja låna ut sin dyrbara ägodel till dig. Själv skulle jag inte låna ut min häst till nån med inställningen-ha hästen under begränsad tid, sen göra nåt roligare..

Vänd dig till ett uthyrningsstall.

AnneSofie skrev:
På dig låter det som att alla hästägare håller på med nån "utlånings verksamhet" och är skyldiga att låna ut sina hästar till dem som vill ha foderhäst??
Du skriver att det finns alldeles för få hästar att få låna på foder, och att du som vill ha foderhäst får "nöja" dig med avdankade travare... Det finns ingen som har skyldighet att förse dig med foderhäst, förstår inte hur du kan vara arg för det??

Är du lite mer ödmjuk och har lite tur så kanske du kan hitta en bra foderhäst, men var lite försikig med den attityden du har, den är inte till din fördel om nån ska vilja låna ut sin dyrbara ägodel till dig. Själv skulle jag inte låna ut min häst till nån med inställningen-ha hästen under begränsad tid, sen göra nåt roligare..

Vänd dig till ett uthyrningsstall.

Var det verkligen menat åt mig det där... :confused:

Nää trodde inte det jag heller :smirk: ;)

Det som det flesta här nog reagerar över och gör att vi inte vill låna ut nån häst till dig är den här kommentaren:

Okej, jag kanske formulerade mig fel, jag har rad ärr KÖPA hästen, men jag har som du säger nog inte råd att ha den om den ska bli sjuk och måste till veterinären ofta och så, det är ju just därför jag inte köper en häst, för jag vet att jag inte kan klara av den kostnaden.

Hur kul är det att låna ut en häst till dig om du inte har råd att ta den till veterinären om den blir förkyld eller får ett sår eller likande ?

Jag kan bara instämma i vad Immer skrev om sista idioten. Läser man dina inlägg blir man ju mörkrädd vid blotta tanken att låna ut en häst på foder. Bara ditt grundinlägg att världen är taskig därför att det ine finns tillräckligt många som vill låna ut sina hästar på foder.
Vad har du för meriter att kunna utbilda en häst??
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama