Sv: varför tvekar man med att hyra ut på foder?
Gisses!
Kan du inte förstå att ägarna drar sig för att låna ut sina hästar?
1. osäkerhetsmomententet.
Det är inte alltid man KAN hämta hem hästen direkt om man uptäcker att den inte har det bra, dels för att man har kontrakt som måste följas, ofta med uppsägningtid,man själv är kanske utomlands,inte har ledig stallplats osv Tänk om man tex är USA och fodervärden ringer och br att få lämna hästen nästa dag? Sen har det förekommit fall då fodervärden tex gömt undan hästen,sålt den vidare ect. Man kankse helt enkelt inte HAR RÅD att riskera att få hem hästen.
2 ekonomii , Det finns ingen försäkring som täcker ALLA kostnader, och även om du tar hand om hästen enligt alla konstens regler kan något ÄNDÅ hända. Och då är det inte roligt för hästägaren att behöva stå för de kostnaderna! Om jag lånar en bil som får punktering så är det självklart att jag betalar - jag kan inte resonera "den kunde lika gärna fått punka när ägaren körde". Occh visst finns det risk för värdemisnking hos hästen, den kan ju tex skada sig, bli felriden, eller sjunka i värde pga av ålder.
3. din attityd, Jag kan inte begripa hur någon skulle vilja låna ut en häst till dig. Du verkar tycka att det är din rättighet att låna häst för att du inte har råd att köpa en. Argument som "det är bättre att låna ut den till mig än att den ruttnar i en lerig hage" ähum tja man kan ju sälja hästen till en person som tar bra hand om den, släppa ut den på en bra lösdrift osv.
Att du verkar tycka att hästägren ska betala för vetrinärvården är avskräckande för folk.
Personligen skulle jag ha svårt för att vare sig låna ut eller sälja ett djur, för visst finns det gott om folk som är jätteduktigta och säkert kan ta hand om djuret - så VET man aldrig, det finns liksom inga garantier
(vet tex svåra vanskötselfall där ägaren varat OTROLIGT duktig och seriös men sedan fått psylkiska problem, och vanskött ihjäl djuren- helt omöjligt att förutsee)