varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Sv: varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Grana skrev:
Däremot sa jag att skulle något hända med en gammal skada han hade, så skulle jag stå för det. För det var något som hon inte kunde "rå" för att han hade.

exakt det jag menar.

Måste bara göra ett litet inlägg... :angel:
Skulle hellre låna ut bilen än hästen :cool:

Immer skrev:
Att dessutom sponsra dig med diverse veterinärvårdskostnader skulle väl ingen människa kunna ens fundera på att göra.

Nella84 skrev så här:

Min förra foderhäst hade problem med hosta och då stod ägaren för vet. och mediciner, det var hon själv som ville det då hon var glad att någon tog hand om hennes häst då hon själv inte kunde eller ville.

Jaha.

:rofl: :rofl: :rofl:

Och ja,varför kan jag inte jämföra?
Är det bara unghästar som lämnas ut på foder? Även hästar har en viss värdesänkning beroende på ålder och utbildningsnivå.

Penny_Lane skrev:
Personligen skulle jag inte låna ut en häst på foder till någon.
Har gjort den tavlan en gång o fick tillbaka en häst som va halt på fyra den och veterinären ville ta bort den.

detta är väldigt konstiga att folk resonerar så här. duhar lånat ut din häst på foder till någon och gick inte bra, vad är det då som säger att ALLA som vill hyra häst är dåligaoch inte kan något? om du ser en neger slå en tjej, tror du då att alla neger slår tjejer? så kan du ju inte resonera?

sen om man tror att hästen blir felriden eller vanvårdad, vad är det så som stoppar en från att säga till om det och få den som hyr hästen att ändra på sitt sätt att hantera hästen?

amkm skrev:
Och ja,varför kan jag inte jämföra?
Är det bara unghästar som lämnas ut på foder? Även hästar har en viss värdesänkning beroende på ålder och utbildningsnivå.

är det bara äldre hästar som lämnas ut på foder? Även hästar har en viss höjning av värdet beroende på ålder och utbildningsnivå.

Så varför dra det då till ytterligheter?
Varför förutsätta att du verkligen kan fortsätta att utbilda hästen?

Näe,som jag tidigt har skrivt,jag skulle aldrig lämna ut en häst på foder av div. skäl som kommit upp i tråden om och om igen.
Likväl när jag har sålt,så har jag aldrig lämnat ut en häst på prov,simple as that.

Han hade alltså haft hostproblem länge, innan jag fick honom kanske jag ska tillägga så det var inget han fick hos mig, annars stod jag för alla andra kostnader.

nella84 skrev:
Han hade alltså haft hostproblem länge, innan jag fick honom kanske jag ska tillägga så det var inget han fick hos mig, annars stod jag för alla andra kostnader.

nej det förstod jag.

Jag anser att det kan uppkomma så mycket problem. Man kan inte förutsätta allt som kan hända, visst man kan skriva kontrakt m.m men i vissa situationer kan folk vara för jäkliga när det gäller pengar ansvar etc. Som hästägare vill man ju vara säker på att sin häst får det bra då man är borta och inte helt behöver byta rutiner eller ha en helt olik ryttare på ryggen. Jag skulle vara precis lika noga om jag sålde den, vill ha ansvarsfulla människor man kan lita på och jag tror absolut inte att det inte finns men jag menar att det finns både och. Alla människor är inte så bra som det verkar alla gånger!!!!

amkm skrev:
Varför förutsätta att du verkligen kan fortsätta att utbilda hästen?

Näe,som jag tidigt har skrivt,jag skulle aldrig lämna ut en häst på foder av div. skäl som kommit upp i tråden om och om igen.
Likväl när jag har sålt,så har jag aldrig lämnat ut en häst på prov,simple as that.

Varför föursätta att jag försör hästen?

att inte lämna ut på prov är ju som att köpa någonting och inte ha öppet köp?
Tänk dig istället att DU köper en häst och tycker det verkar jätte bra på prvoridningen och så. Du köper den, får hem den, och efrter en vecka märker du att det inte alls är vad du letat efter, ska du då inte få skicka tillbka den till ägaren som känner hästen?? istället ska du tvinagas sälja den vidare till någon annan? och tänk om samma sak händer igen och igen och igen och igen? och så var det väll du som skrev till mig att det är synd om hästen om jag ska få hyra den och sen tvinas skicka tillbka den efter en kort tid? då kommer den ju i allafall tillbaka till n ågon som känner den och inte till någon okänd som i ditt fall. konstigt resonemnag.

Det finns ngt som heter dolda fel.

Och de hästar jag har köpt,har jag alla köpt direkt,de flesta även utan provridning. :smirk:

Och konstigt nog,jag har inte fått tillbaka ngn häst än så länge och jag har inte heller lämnat tillbaka ngn.
Om jag bara litar på mig själv när jag vill ha ngt så blir det bra,jag köper aldrig ngt som känns sådär.
Antingen eller helt enkelt.
Och det skulle underlätta mkt för folk som letar häst om de vågade lita på sin egen magkänsla.
Är de intresserade av hästen som jag ev. har till salu får de komma å provrida hos mig både 1 och 5 ggr om så är,men näe,de får inte låna hem hästen.

amkm skrev:
Det finns ngt som heter dolda fel.

Och de hästar jag har köpt,har jag alla köpt direkt,de flesta även utan provridning. :smirk:

Och konstigt nog,jag har inte fått tillbaka ngn häst än så länge och jag har inte heller lämnat tillbaka ngn.
Om jag bara litar på mig själv när jag vill ha ngt så blir det bra,jag köper aldrig ngt som känns sådär.
Antingen eller helt enkelt.
Och det skulle underlätta mkt för folk som letar häst om de vågade lita på sin egen magkänsla.
Är de intresserade av hästen som jag ev. har till salu får de komma å provrida hos mig både 1 och 5 ggr om så är,men näe,de får inte låna hem hästen.

det är väll självklart att det kan gå bra i sånna här fall också, men som du så glatt påpekade för mig när det gäller foderhäst, så kan det ju även gå jävligt fel här med. :(

alla ni som bara kollar igenom här och läser vad alla skriver.

TÄNK ÄVEN PÅ ATT HYRA UT EN FODERHÄST KAN VARA ETT VÄLDIGT BRA ALTERNATIV OM MAN MÅSTE TA ETT UPPEHÅLL OCH INTE VILL SÄLJA! DET GÄLLER BARA ATT HA KOLL PÅ VEM MAN VERKLIGEN HYR UT TILL OCH KOMMA OCH HÄLSA PÅ OFTA OCH SE SÅ ATT HÄSTEN HAR DET BRA, OCH OM DEN INTE HAR DET. SÄG TILL.

Mvh Anja

amkm skrev:

:bow: Exakt min åsikt med :smirk: :cool:

Gisses!

Kan du inte förstå att ägarna drar sig för att låna ut sina hästar?
1. osäkerhetsmomententet.

Det är inte alltid man KAN hämta hem hästen direkt om man uptäcker att den inte har det bra, dels för att man har kontrakt som måste följas, ofta med uppsägningtid,man själv är kanske utomlands,inte har ledig stallplats osv Tänk om man tex är USA och fodervärden ringer och br att få lämna hästen nästa dag? Sen har det förekommit fall då fodervärden tex gömt undan hästen,sålt den vidare ect. Man kankse helt enkelt inte HAR RÅD att riskera att få hem hästen.

2 ekonomii , Det finns ingen försäkring som täcker ALLA kostnader, och även om du tar hand om hästen enligt alla konstens regler kan något ÄNDÅ hända. Och då är det inte roligt för hästägaren att behöva stå för de kostnaderna! Om jag lånar en bil som får punktering så är det självklart att jag betalar - jag kan inte resonera "den kunde lika gärna fått punka när ägaren körde". Occh visst finns det risk för värdemisnking hos hästen, den kan ju tex skada sig, bli felriden, eller sjunka i värde pga av ålder.

3. din attityd, Jag kan inte begripa hur någon skulle vilja låna ut en häst till dig. Du verkar tycka att det är din rättighet att låna häst för att du inte har råd att köpa en. Argument som "det är bättre att låna ut den till mig än att den ruttnar i en lerig hage" ähum tja man kan ju sälja hästen till en person som tar bra hand om den, släppa ut den på en bra lösdrift osv.
Att du verkar tycka att hästägren ska betala för vetrinärvården är avskräckande för folk.

Personligen skulle jag ha svårt för att vare sig låna ut eller sälja ett djur, för visst finns det gott om folk som är jätteduktigta och säkert kan ta hand om djuret - så VET man aldrig, det finns liksom inga garantier :crazy: (vet tex svåra vanskötselfall där ägaren varat OTROLIGT duktig och seriös men sedan fått psylkiska problem, och vanskött ihjäl djuren- helt omöjligt att förutsee)

Senast ändrad:

Anja586 skrev:
Nella84 skrev så här:

Min förra foderhäst hade problem med hosta och då stod ägaren för vet. och mediciner, det var hon själv som ville det då hon var glad att någon tog hand om hennes häst då hon själv inte kunde eller ville.

Jaha.

Den siste idioten är bevisligen inte född än. :smirk:

Immer

Jag skulle inte lämna ut en häst på foder om det inte var till någon jag kände MYCKET väl, och efter ha läst din inlägg/argument så är jag ännu mer övertygad om mitt ställningstagande.

Immer skrev:
Den siste idioten är bevisligen inte född än. :smirk:

Immer

VAA??? menar du att det är idiotiskt att tänka så?

escodobe skrev:
3. din attityd, Jag kan inte begripa hur någon skulle vilja låna ut en häst till dig. Du verkar tycka att det är din rättighet att låna häst för att du inte har råd att köpa en. Argument som "det är bättre att låna ut den till mig än att den ruttnar i en lerig hage" ähum tja man kan ju sälja hästen till en person som tar bra hand om den, släppa ut den på en bra lösdrift osv.

JAg tycker inte alls att det är en rättighet att jag ska få låna din häst bara för att jag vill.

Visst man kan sälja den till en person som tar bra hand om den, men då får man ju inte tillbaka den sen. Då menar jag att man kan hyra ut den på foder, få den väl omhändertagen, se att den har det bra och sen ta hem den igen när man klarar av det.

Visst kan man släppa ut den på lösdrift, men då när man kan ta tillbaka den så måste man ju sätta igång den igen. och man måste ju fortfarande kolla till den att den har det bra på lösdriften. Då tycker JAG att det är ett bättre alternativ att lämna den till en fodervärd som tar hand om den, rider den tränar den etc.
Att du verkar tycka att hästägren ska betala för vetrinärvården är avskräckande för folk.

escodobe skrev:
Personligen skulle jag ha svårt för att vare sig låna ut eller sälja ett djur, för visst finns det gott om folk som är jätteduktigta och säkert kan ta hand om djuret - så VET man aldrig, det finns liksom inga garantier :crazy: (vet tex svåra vanskötselfall där ägaren varat OTROLIGT duktig och seriös men sedan fått psylkiska problem, och vanskött ihjäl djuren- helt omöjligt att förutsee)

ja det är ju självklart helt omöjligt att förutse, men jag tycker att det verkar som om ni nästan tar för givet att det händer hos alla och faktiskt glömmer alla de fantastiska människor som hyr hästar som finns och som tar väl hand om hästarna!!

låt säga att du ramlar av din häst imorgon när du rider, du får en skada som tar ca 1 år att läka. Din häst är i väldigt fin kondition, den är mitt i utbildning och när du blir frisk vill du ABSOLUT ha denna hästen, ingen annan, men du vill inte släppa ut den på lösdrift för du vill ha den i fin kondition när din skada har läkt. skulle du inte då VILJA VILJA VILJA hyra ut den på foder till någon du känner och litar på och som står nära och som rider hästen tar hand om den?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama