varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Sv: varför tvekar man med att hyra ut på foder?

Jag skulle själv MYCKET hellre än att låna ut på foder;
Sälja hästen förutsatt att jag hittar ett bra hem.
Skicka den på träning om jag t ex inte har tid med hästen uner en kortare period på ett par månader.
I sista hand skicka hästen till slakt. Hellre det än att den inte kommer till "rätt" människa.

Nu har jag redan satt ut annons om fodervärd sökes, men hittills har inga verkat tillräckligt intresserade eller så har de inte erfarenheten som jag tycker krävs. Vill man inte provrida hästen tycker inte jag att man är tillräckligt seriös.

Skillnaden mellan att låna ut på foder och att sälja är att OM (eller rättare sagt när) hästen blir annorlunda hanterad/riden och det uppstår problem, då är det JAG som i slutändan måste rätta till det om jag har lånat ut hästen. Har jag sålt den är det de nya ägarnas ansvar och problem. Jag vill ju inte få tillbaka en häst som är helt annorlunda mot då jag hade den.

jenn1e skrev:
Jag personligen föredrar att låna ut hästen på foder så länge det inte handlar om Mycket pengar.

Värderar du dina hästar efter prislappen?

Jag skulle inte låna ut ngn utav mina 4 på foder och de har alla en prislapp runt halsen,dvs vad de har kostat i inköp/"tillverkning".

Varst var nästan alla här är pessimistiska då. visst ska man tänka på nackdelarna, men även på FÖRDELARNA!
det behöveri nte vara så att man skickar iväg hästen och får tillbaka den värre än vad den var, utan det kan faktiskt bli bättre!
hästen mår nog bättre av att komma till någon som tycker om den, tar sig tid att vara med den, rider den, ger den vård och omtanke och allt en häst vill ha och behöver hellre än att stå i ett sketet stall eller i en lerig hage under vintern när ingen har tid med den.

okej, tack för alla svar. då vet jag. hoppas bara att någon som inte tycker som merparten av er dyker upp då.

Med din inställning lär du aldrig få tag i en foderhäst. :smirk:
Du vill låna en häst, blir den halt eller sjuk på grund av din skötsel ska du alltså omedelbart kunna lämna tillbaka den och ägaren ska stå för hela kalaset?
Tycker du bara verkar vara bitter....

till CK

CK skrev:
Med din inställning lär du aldrig få tag i en foderhäst. :smirk:
Du vill låna en häst, blir den halt eller sjuk på grund av din skötsel ska du alltså omedelbart kunna lämna tillbaka den och ägaren ska stå för hela kalaset?
Tycker du bara verkar vara bitter....

Du har nog inte läst igenom vad jag skrev eller så skrev jag fel. Orka kolla efter.

Jag försökte få fram att om JAG gör så att hästen blir sjuk, halt, blablbla så ska JAG stå för kostnaderna.

Men om det är någonting som händer som jag verkligen inte kan hjälpa, t.ex. att det kommer en psykiskt störd människa och slittar hästen, den blir påkörd av ett fullo som kör in i hagen, om den får väldiga besvär med hosta och ägaren inte har sagt att hästen har kroniskt bronkit, ja jag vet inte, nått sånt som jag inte kan förhindra eller göra något åt SOM LIKA GÄRNA SKULLE KUNNA HÄNDA OM HÄSTEN STOD HOS ÄGAREN så ska ägaren betala kostnaderna. Men det beror ju självklart lite på omständigheterna och det få rman ju komma överrens om. om det nu är så att det blir jätte höga kostnader och ägaren inte villeller kan betala allt så hjälper jag ju själkvklart till. Men man får väll fixa en bra försäkring också.

Sv: till CK

Anja586 skrev:
Men om det är någonting som händer som jag verkligen inte kan hjälpa, t.ex. att det kommer en psykiskt störd människa och slittar hästen, den blir påkörd av ett fullo som kör in i hagen, om den får väldiga besvär med hosta och ägaren inte har sagt att hästen har kroniskt bronkit, ja jag vet inte, nått sånt som jag inte kan förhindra eller göra något åt SOM LIKA GÄRNA SKULLE KUNNA HÄNDA OM HÄSTEN STOD HOS ÄGAREN så ska ägaren betala kostnaderna..

Det är just det resonemanget som gör att man hellre säljer... Om man inte av någon anledning kan ta hand om sin häst en längre tid så är det just det man inte kan. Att lämna bort den på foder innebär en "risk" att man får den tillbaka. Att det blir kostnader man inte räknat med eftersom den kan skada sig.
Har man häst är det något man får räkna med.

Ser det som självklart att jag hellre säljer om jag av någon anledning inte skulle kunna ha häst en längre tid.

Vill man inte köpa verkar det ju finnas en del företag som hyr ut så att man kan prova hur det är att ha häst. Som privatperson är det en för stor osäkerhetsrisk tycker jag.

Jag skulle aldrig låna ut min häst på foder och själv stå för vet.kostnader/förs under tiden. Skulle nog inte lita för mkt på nån fodervärd även om h*n verkade trevlig, bra osv. Man vet ALDRIG hur folk är egentligen när man inte känner personen ifråga. Av egna erfarenheter vet jag att det finns personer som beter sig väldigt ansvarslöst när det ändå inte är "deras häst". Har blivit mkt försiktig när det gäller utlåning av häst, även medryttare osv. Vill inte stå för vet. kostnader/hovslagare som ngn annan utan ansvarskänsla skapat. Och jag vill defenitivt inte få hem min älskling kroppsligt eller mentalt skadad.

Antar att din fråga var varför inte så många vill låna ut sina hästar, varför ska man? Oftast om man vill bli av med sin häst säljer man väl den (om man inte har speciella skäl till att va hästfri ett tag bara) Det är ingen välgörenhet man pysslar med när man har häst, så att andra oxå ska få kunna låna den lite då och då.

Exakt så resonerar jag oxå... skulle du låna ut bilen i ett år till mig gratis?

Skulle aldrig i livet låna ut min häst gratis knappast heller hyra ut den..

De som inte har råd att köpa häst får väl ta det dom får annars får dom väl ta ett extrajobb ett eller två år o spara varenda kr (som många stolta hästÄGARE har gjort/gör varje månad)....

Personligen skulle jag inte låna ut en häst på foder till någon.
Har gjort den tavlan en gång o fick tillbaka en häst som va halt på fyra den och veterinären ville ta bort den.

Har som andra lånat ut en häst på foder och det gör jag ej igen om inte hästen är kvar hemma, hellre medryttare.

Har även haft och har häst på foder och jag vet att om nå´t skulle hända så är jag ansvarig för allt! Är hästen hos mig och jag är fodervärd så är man verkligen fodervärd, man sköter hästen som den är sin egen och rider den somdet vore sin egen och känslorna som man får för hästen är ju äkta och då spelar det ju ingen roll vem som äger hästen när något händer!

Känns det som om man äger hästen även om det inte står så på pappret så ger man ju allt för den..tid och pengar!!! :d

Antigen har man allt ansvar eller inget!

Det går liksom inte att bara vara "fodervärd" då hästen är snäll och frisk och är den skadad så är man plötsligt bara "fodervärd" och den kan åka tillbaka till ägaren!

Eller jag vart fodervärd till en frisk häst och nu vart den påkörd av en bil och då är den din, jag är ju faktiskt Bara fodervärd!Dålig stil! :mad:

Sv: till CK

Anja586 skrev:
Men om det är någonting som händer som jag verkligen inte kan hjälpa, t.ex. att det kommer en psykiskt störd människa och slittar hästen, den blir påkörd av ett fullo som kör in i hagen, om den får väldiga besvär med hosta och ägaren inte har sagt att hästen har kroniskt bronkit, ja jag vet inte, nått sånt som jag inte kan förhindra eller göra något åt SOM LIKA GÄRNA SKULLE KUNNA HÄNDA OM HÄSTEN STOD HOS ÄGAREN så ska ägaren betala kostnaderna.

Bingo.
Just det. Om du läst även mitt inlägg så är det ju precis av denna anledning jag och många med mig drar sig för att låna ut. Som sagt: Mycket kan hända med hästen som oxå skulle kunna hända hemma hos mig. Händer detta hos fodervärden så har jag alltså lånat ut hästen för att få tillbaks en skadad, och får inte jota för det.

Blir lite mörkrädd när man ser din och en del andras inställning till lån av nån annans häst. Att det bara tas för givet att man överhuvud taget ska få låna eller nåt?! Skitsnack om ägare till hästar som lånat ut dem, osv osv i all oändlighet. Fattar det bara inte... Får man låna en häst ska man väl vara oerhört glad för att man får chansen, med tanke på allt som kan hända, och hur dyra djur det är? Jag har lånat hästar mellan hästägeriet i mina år, och den genomgående tanken har alltid varit hur RÄDD jag är att något ska hända, med någon annas häst, och hur oerhört tacksam man är att få låna med tanke på riskerna.... Inte sjutton anser man det sin RÄTTIGHET att låna helt plötsligt?!

Lite på sidan om just ditt ämne nu, men kan bara inte låta bli, för som nån annan sa så låter du väldigt bitter.

***knapplån***

Jag instämmer tillfullo med amkm m fl och själv skulle jag inte ens komma på tanken att låna ut min egen häst på foder.

Anja586, du verkar väldigt omogen och jag förstår de hästägare som inte skulle vilja låna/hyra ut sin häst till dej. Att dessutom sponsra dig med diverse veterinärvårdskostnader skulle väl ingen människa kunna ens fundera på att göra.

Måste du ha en "egen" häst? Varför inte bli medryttare så länge, du ska ju ändå ut och resa om något år. Under den tiden kan du ju känna på vad det innebär att ha ansvar (om än delat sådant) för en häst och du får också ett hum om hur mycket det kostar.

Immer

Anja586 skrev:
Med denna tråd vill jag ha svar på varför man är "rädd" för att hyra ut sin häst på foder? Och varför man i såfall inte är lika "rädd" för att sälja den?

varför tvekar många? okej, jag förstår om man absolut vill bli av med hästen, behöver pengarna etc. Men om man ska t.ex. på en utlandsflytt i ca ett år eller blir gravid, fått en skada som ska läka, tror att man tappat intresset eller något likannde så är det inte så många som väljer att hyra ut hästen på foder, utan de säljer den hellre. Då undrar jag varför?

Det finns tusentals ryttare som har kunskapen, erfarenheterna och färdigheten att köpa en egen häst, men inte pengarna, och då väljer de att hyra en på foder. Men då finns det nästan inga hästar att få på foder, förrutom avdankade travhästar.
Varfär är det så? varför är folk rädda för att hyra ut sina hästar?
jag läste en tråd här på buke där det var en tjej som undrade om hon borde hyra ut sin häst, men det var tydligen lite problem med hästen, så det var några som avrådde henne. Men jag förstår inte riktigt det, för det är ju många hästar som man kan köpa som har problem, och om man säljer hästen och den komemr till någon som inte kan så blir den ju förstörd då med. jag kan inte formulera mig men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

det finns massor med tjejer som har rika föröldrar som köper hästar till dem, trots att tjejerna inte kan ett dugg, sen finns det vi äldre och mer erfarna som inte har några föräldrar som köper hästar till oss, och vi får ta travarna och promenadhästarna.

okej jag kanske överreagerar lite, det finns jätte fina hästar som hyrs ut på foder, det gör det verkigen, men inte tillräckligt.

Ren och skär egoism. Om hästen far illa och blir skadad, så får man tillbaka en skadad häst som man sedan får betala veträkningar för och som förlorat sitt värde.

Sedan kan det ju även vara så att det finns folk som inte är lika rädda om hästar som andra äger - av ovan orsak. En sådan skulle kanske vårda en häst bättre om den ägde den.

Hälsning Maja

Jag vill bara skriva hur jag gjorde när jag lämnade ut min häst på foder ang detta med försäkring.
Jag betalade försäkringen, för jag ville vara säker på att det gjordes. Men fodervärden betalade vetkostnader, oavsett vad som hände med hästen. Däremot sa jag att skulle något hända med en gammal skada han hade, så skulle jag stå för det. För det var något som hon inte kunde "rå" för att han hade.
Nu fick jag en väldigt bra fodervärd till min häst. Så hon hade säkert betalt försäkringen också, men i början visste man ju inte till 100% vem hon var. Så jag valde att betala den själv.
Däremot tycker jag egentligen inte att fodervärden ska behöva betala livförsäkringen på hästen, för det är något som bara ägaren har nytta av. Fodervärden får ju inget av de pengarna.

Frågar dig Anja igen..

Skulle du låna ut bilen till mig i ett år om du ändå inte skulle använda den?
Jag använder den isåfall endast 22 mil/dag

Du har nog missat lite i vad det innebär att vara fodervärd. Själv är jag fodervärd till en ponny till dottern. Vi står för försäkringen, skickar pengar varje månad till ägaren, samt naturligtvis alla kostnader kring ponnyn. Skulle ponnyn bli sjuk och behöva vet.vård är det min förbannade skyldighet att se till att den får det, samt betala självrisken.
Betalar man hela vet-avgiften först och får tillbaka pengar senare skall dessa naturligtvis gå tillbaka till fodervärden. Fungerar hur bra som helst.

Alltså jag menade att JAG lånade ut en häst som jag fick tillbaka halt..
*S*

Jag ha också haft problem med att hitta den rätta foderhästen men jag har varit kräsen och inte tagit första bästa. Jag ha aldrig ägt någon häst utan haft häst på foder och det ha funkat bra för mig. Min förra foderhäst hade problem med hosta och då stod ägaren för vet. och mediciner, det var hon själv som ville det då hon var glad att någon tog hand om hennes häst då hon själv inte kunde eller ville. Jag anser mig inte behöva äga en häst, inte just nu iaf. Jag kommer kanske vilja skaffa barn om ca två år och då skulle jag själv hamna i sitsen att antingen sälja eller låna ut om jag ägde en häst. Så jag tycker att det är en bra lösning för båda parter om ägaren inte vill sälja sin älskade häst och jag vill ta hand om en häst. Men visst sen ha jag hört historier om inte så lyckade utlåningar där hästen försummats och är i dåligt skick så det är ändå ägarens ansvar tycker jag att kolla upp hur hästen har det, visst hästens skötsel ligger på fodervärdens ansvar men tyvärr kan man inte lita på folk så ägaren få nog ändå anstränga sig lite och åka till hästen emellanåt och titta till den, om man nu bryr sig om sin häst som man tycker att ägaren borde göra. Få hem min nya foderhäst denna vecka men visst det tog tid att hitta henne men det är det värt!

amkm skrev:
Frågar dig Anja igen..

Skulle du låna ut bilen till mig i ett år om du ändå inte skulle använda den?
Jag använder den isåfall endast 22 mil/dag

SVAR TILL AMKM

Ursäkta? nu förstår jag ingenting. Jämför du det? tycker du att det är samma sak?
VEM HAR ENS NÄMNT NÅGONTING OM ATT HÄSTEN SJUNKER I VÄRDE? om jag tar hand om en häst som inte är färdigutbildad och utbildar den tränar den och tävlar den, HÖJS DÅ INTE VÄRDET PÅ DEN HÄSTEN? JO VISST FAN GÖR DET DET!!!!

Det där med att låna ut bilen...... jag tar ju för fan hand om hästen, gör ägaren en tjänst! om ägaren har råkat ut för en olycka och kan inte rida hästen på ett år och jag då tar den och rider den precis så som ägaren vill och sköter om den och vårdar den, sliter jag ut den då? fördärvar jag den? skadar jag den? NEJ!!
Istället för att hästen ska stå i en hage och ruttna så tar jag hand om den!

nella84 skrev:
Jag ha också haft problem med att hitta den rätta foderhästen men jag har varit kräsen och inte tagit första bästa. Jag ha aldrig ägt någon häst utan haft häst på foder och det ha funkat bra för mig. Min förra foderhäst hade problem med hosta och då stod ägaren för vet. och mediciner, det var hon själv som ville det då hon var glad att någon tog hand om hennes häst då hon själv inte kunde eller ville. Jag anser mig inte behöva äga en häst, inte just nu iaf. Jag kommer kanske vilja skaffa barn om ca två år och då skulle jag själv hamna i sitsen att antingen sälja eller låna ut om jag ägde en häst. Så jag tycker att det är en bra lösning för båda parter om ägaren inte vill sälja sin älskade häst och jag vill ta hand om en häst. Men visst sen ha jag hört historier om inte så lyckade utlåningar där hästen försummats och är i dåligt skick så det är ändå ägarens ansvar tycker jag att kolla upp hur hästen har det, visst hästens skötsel ligger på fodervärdens ansvar men tyvärr kan man inte lita på folk så ägaren få nog ändå anstränga sig lite och åka till hästen emellanåt och titta till den, om man nu bryr sig om sin häst som man tycker att ägaren borde göra. Få hem min nya foderhäst denna vecka men visst det tog tid att hitta henne men det är det värt!

Ja, det är det jag menar. skönt att höra att det har gått bra för någon.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama