Varför-tråden

Jag kan ta som exempel att jag på en sträcka mindre än två kilometer höll på att frontalkrocka häromdagen. En mindre väg med plats för två bilar att mötas, 70-väg. Två bilar dök upp på min sida av vägen i olika kurvor. Köra på rätt sida av vägen på väg med sämre sikt borde vara en grundläggande kunskap hos alla som framför fordon!

Exempel på vad?

En av de första och främsta reglerna för en bra bilförare är att se till att man inte hamnar i situationer där det är viktigt att man är en bra bilförare.

(Att vara bra bilförare handlar i väldigt liten grad om hur man snabbt man kan ta en kurva, en chikan på en bana eller precisionsmanövrera bilen.)

Exempel på vad?

En av de första och främsta reglerna för en bra bilförare är att se till att man inte hamnar i situationer där det är viktigt att man är en bra bilförare.

(Att vara bra bilförare handlar i väldigt liten grad om hur man snabbt man kan ta en kurva, en chikan på en bana eller precisionsmanövrera bilen.)
Du skrev:Jag undrar mest varifrån man får iden om att man är en bättre bilförare än genomsnittet? Vad baserar man det på?

Jag menade att visa på exempel på dålig bilförare. En bra bilförare håller sig på sin sid av vägen i en kurva med skymd sikt.

Du skrev:Jag undrar mest varifrån man får iden om att man är en bättre bilförare än genomsnittet? Vad baserar man det på?

Jag menade att visa på exempel på dålig bilförare. En bra bilförare håller sig på sin sid av vägen i en kurva med skymd sikt.

Fast då tror jag man missförstår ordet genomsnitt, om man tar de katastrofala uppträdanden man ser på vägen som intäkt för att man själv är en bättre bilförare än genomsnittet. För det är ju inte så att man möter 7 av 10 bilister som beter sig farligt illa, det är snarare en av 1000.

Fast då tror jag man missförstår ordet genomsnitt, om man tar de katastrofala uppträdanden man ser på vägen som intäkt för att man själv är en bättre bilförare än genomsnittet. För det är ju inte så att man möter 7 av 10 bilister som beter sig farligt illa, det är snarare en av 1000.
Åh, jag ber så mycket om Ursäkt för mitt oförstånd

Varför går man inte över övergångsställe? Ser fenomenet varje dag, övergångsställe finns med ett par hundra meters mellanrum (50 väg) men ändå envisas "vuxna" att gå rakt ut i trafiken. Även föräldrar med barn.... Varför?
Ah! Det var jag. Det var ju ändå inga bilar nära och jobbigt att gå ända dit.

En sak som är vanligt här i nollåttaområdet, är blinka vänster när man ska köra ut ut en rondell. Varför, varför?
Hmm? Bara sett en gång. Körde ut framför honom i en rondell för han blinkade höger i låg fart (dvs skulle ut ur rondellen in på min väg? Trodde jag) han tutar ilsket bakom mig, varpå han blinkar vänster och kör rakt fram ut ur rondellen :confused: va what?

Det kanske var dig jag såg i förrgår? Vi stod ett sällskap på trottoaren och pratade när vi hörde en motor rusa våldsamt längre ner på gatan. Det visade sig vara en Volvo typ 142 och den skuttade till lite och kom rullande, fortfarande med rusande motor och slirande koppling. Den passerade oss i ett moln av stinkande brända lameller och föraren log glatt mot oss när hon fortsatte runt hörnet.

Har du fint permanentat vitt hår och är cirka 85?

Synd jag kör elbil, annars så 😁

Jag undrar mest varifrån man får iden om att man är en bättre bilförare än genomsnittet? Vad baserar man det på?

Observera att undertecknad anser att jag också är bättre än genomsnittet men tycker såklart jag har belägg för det - med utförda provförarutbildningar med högt betyg i Tyskland och Frankrike och erfarenhet av testbilskörning i många olika miljöer, i många olika bilkonfigurationer.

Jämför man mig däremot med dem som var instruktörer på provförarutbildningarna så är jag "Mycket dålig" i jämförelse. Jäklar vad man kunde göra med en bil i hög hastighet trots nästan noll friktion och hur många koner undertecknad "undanröjde" ur övningarna när man fick försöka.

Jag har varit testförare... och en uppskattad sådan så jag är rätt säker på att jag kör bättre än genomsnittet ;) Men förarutbildarna och några av mina kollegor... OJ. Där kan vi snacka om suveräna förare.

Varför går man inte över övergångsställe? Ser fenomenet varje dag, övergångsställe finns med ett par hundra meters mellanrum (50 väg) men ändå envisas "vuxna" att gå rakt ut i trafiken. Även föräldrar med barn.... Varför?
Det är jag! På grund av att jag är för lat för att gå hela vägen till övergångsstället.
På bilkörningstemat:
Varför är det så få som tillämpar högerregeln på rätt sätt? Blir så förvirrat i fyrvägskorsningar om den inte följs.

Annat:
Varför är vissa personer aldrig nöjda med vädret?

Varför gör man inget åt att ens hundar rymmer från tomten så man får springa runt och ropa in dem stup i ett?
Och för den delen att de skäller på allt så fort de är ute. De skäller inte på förbipasserande enbart, för antalet förbipasserande är nästintill obefintligt där nere.
Högerregeln finns inte. Störst går först!

Män är dessutom klart bättre än kvinnor,

Hur anser du själv att du är som bilförare?TotaltKvinnaMan
Mycket dålig [1]1%1%1%
Sämre än medel [2]3%3%3%
Medelmåttig [3]34%42%27%
Över medel [4]40%35%45%
Mycket bra [5]21%19%24%
Medelvärde3,783,673,88
* YouGov 2017

på att tro att de verkligen är bra bilförare.
Nu vet jag inte exakt vad man undersökt (sorry!) Men om det är den egna uppfattningen som bilförare så känns könsskillnaderna ganska självklara.

Jag tror många anser sig vara bra på att hantera en bil, svänga, bromsa, bedöma avstånd osv. Det är dock inte detsamma som att vara bra bilförare då det involverar riskbedömning, planering av körning och kunna visa hänsyn i trafiken.

När jag tog körkort tjatades det om att män, främst unga män, ofta hade en övertro till sin förmåga att köra bil.

Kvinnor får ofta veta att de är sämre på att köra bil (t.ex på tv/film, uttrycket 'köra som en kärring, bilsport tenderar att vara dominrad av män). Kvinnor kanske oftare än män underskattar sin förmåga att köra bil? Av vad jag sett av statistik är kvinnor betydligt mer sällan än män involverade i olyckor i relation till hur mycket kvinnor och män faktiskt kör.

Nu vet jag inte exakt vad man undersökt (sorry!) Men om det är den egna uppfattningen som bilförare så känns könsskillnaderna ganska självklara.

Jag tror många anser sig vara bra på att hantera en bil, svänga, bromsa, bedöma avstånd osv. Det är dock inte detsamma som att vara bra bilförare då det involverar riskbedömning, planering av körning och kunna visa hänsyn i trafiken.

När jag tog körkort tjatades det om att män, främst unga män, ofta hade en övertro till sin förmåga att köra bil.

Kvinnor får ofta veta att de är sämre på att köra bil (t.ex på tv/film, uttrycket 'köra som en kärring, bilsport tenderar att vara dominrad av män). Kvinnor kanske oftare än män underskattar sin förmåga att köra bil? Av vad jag sett av statistik är kvinnor betydligt mer sällan än män involverade i olyckor i relation till hur mycket kvinnor och män faktiskt kör.

Frågan som ställdes är kolumnrubrik 1.

Frågan som ställdes är kolumnrubrik 1.
Jo, det såg jag. Men jag kollade inte upp om frågan eller svarsalternativen preciserades ytterligare, tex vad menas med de olika svaren eller 'bilförare'. Men det kanske inte är relevant, svaren visar på hur bilförare ser sig själva, inte om de är bra eller dåliga bilförare med tanke på trafiksäkerhet.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 916
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 353
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 566
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar