Varför-tråden

... förutom när de ligger och slickar en i baken trots att man håller 110 på 110-väg. Då går de inte så långsamt ;)
Då har de fifflat med hastighetsspärren (alternativt är det nedförsbacke och de låter den rulla) då en lastbil (undantag räddningstjänsten under utryckning) ej får gå fortare än 90km/h, däremot är det många som tror att lastbilarna går fortare, då mätarna i personbilarna ej stämmer överens med den verkliga hastigheten och har en felmarginal. T ex, ligger jag i 90km/h på mätaren i min personbil så är den verkliga hastigheten 85km/h.

Jag har, vet hur man sätter på, men har bara på den om jag har typ ont i foten.
Men iofs brukar jag inte ändra hastighet hela tiden heller, det gör nog inte du heller?

Tycker det är roligare utan och så har bilen en liten tendens att dra på i uppförsbackar och lagga lite i fattningen på att sakta i nedförsbackar, varpå den sedan bromsar bort farten (och min bensin). Faktum är att snålkörning är gärna att man låter bilen sacka lite i uppförsbackar och rulla lite i nedförsbackar utan att bromsa (om ingen ligger bakom). Så min farthållare är inte optimal.
Med två barn i bilen som vill ditten och datten händer det att hastigheten varierar :-). Men oftast, om jag har bilar bakom mig, försöker jag köra jämnt.

Jag retar mig ytterst sällan (minus dåliga avstånd, speciellt när jag kör häst, det är läskigt :() . Är bara skiträdd de gånger jag vågar strunta i att svenskt stå i den högra kön för alla blir arga och därför undrar jag Varför i denna tråd!

Jag med ... min mor blev sa upprord att hon skrek nar jag inte visste att det var ombyggnad nagon mil langre fram och darfor var tvungen att ga in i den langa kon nar jag kom till skylten att filen skulle stangas nagon kilometer langre fram. :cautious:
Eller nar bade mor och kompis borjade hojta "Det ar din RATT att kora forst" nar jag vinkade at en som stod pa en mycket liten vag som jag ville svanga in vanster pa, skulle kora ut forst. Det blev sa mycket smidigare nar den bilen inte stod i vagen.
Och allt tutande bakom mig i bada fallen. :meh:

Jag undrar varför SJ inte har någon plan B när det gäller stationsledsagning för funktionsnedsatta. Fick ett SMS där det stod typ "Hej, ditt tåg är inställt mellan Lund och Hässleholm och ersatt av buss. Tåget avgår från Hässleholm...". Jag ringde och skulle boka om ledsagningen som redan var bokad 2 veckor tidigare och fick då veta att det inte gick eftersom det var efter den här 24 timmars gränsen för bokning av ledsagare.
Ursäkta mig, jag förstår att man har en sådan gräns så att man har tid att boka i vanliga fall, men när det blir förseningar och inställda avgångar/byte av stationer som INTE beror på resenären, borde det inte finnas en plan B så att den med funktionsnedsättningar och som är i behov av ledsagning inte hamnar i kläm?!

SJ! Till nästa APT har jag ett förslag! Diskutera plan B för ledsagning! Det är inte första gången i världshistorien som ett av era tåg byter station och jag är inte enda personen som behöver ledsagare. Alla har lika stor rätt att åka tåg, allas lika värde ni vet?!

@TheRedLightning Jag har varit med om det lite för många gånger på både 110- och 90-väg för att tro att det är undantag eller beror på diff på mätarna. Senast i går kväll, det var därför jag kom att tänka på det i den här tråden.
Jag märker att du visst missat att läsa HELA mitt inlägg, skrev om fiffel med hastighetsspärren i första hand, sen att jag tog upp det andra är för att sånt kan också påverka vilket inte nödvändigtvis måste va orsaken.

Det är ett bra mörkertal på hur många som använder sig av magnet, tycker det är synd att polisen inte har fler resurser så de kan va ute på vägarna mer.

En sak som är vanligt här i nollåttaområdet, är blinka vänster när man ska köra ut ut en rondell. Varför, varför?
Va? Vänster? Inte höger?
Har jag aldrig sett under mina år i nollåttaområdet.

Snacka om förvillande.
Kan det vara sådana som fått lära sig att se rondellen som en korsning (de lärde ut det ett tag) så att man ska blinka vänster när man ska av på tredje avfarten. Och sedan skiter de i den andra delen, dvs blinka höger när man ska ut?

Jag märker att du visst missat att läsa HELA mitt inlägg, skrev om fiffel med hastighetsspärren i första hand, sen att jag tog upp det andra är för att sånt kan också påverka vilket inte nödvändigtvis måste va orsaken.

Det är ett bra mörkertal på hur många som använder sig av magnet, tycker det är synd att polisen inte har fler resurser så de kan va ute på vägarna mer.
Nej, det missade jag inte. Det jag skrev om undantag syftade på fifflet.

Ok, då ökade just listan över trafikproblem med 100%:

@Whirlie
@bitta

Lägg till mig i listan! Hopplös i stadskörning (försöker hålla mig undan), kör typ konstant på farthållare med 80 km/h på motorvägen (90 om jag har bråttom), håller oftast exakt hastighet annars (genererar alltid kö) och så då alltså tränger mig (när jag vågar 😁) helt enligt transportstyrelsens hemsida när det är färre fält LÄNGRE FRAM 😁🚙

Tillägg. Har också fastnat i samma fartkamera TVÅ gånger trots detta. En gång när hastighetsmätaren på min första bil slutade fungera (den gjorde det ibland) och jag mindes det som att 2500 varv var angiven hastighet, tydligen var det 2000 varv. Och andra gången när jag helt enkelt glömt slå igång fartspärren (som jag typ alltid använder på landsväg) och det var helt fritt så märkte inte det gick lite för fort.

På bilkörningstemat:
Varför är det så få som tillämpar högerregeln på rätt sätt? Blir så förvirrat i fyrvägskorsningar om den inte följs.

Annat:
Varför är vissa personer aldrig nöjda med vädret?

Varför gör man inget åt att ens hundar rymmer från tomten så man får springa runt och ropa in dem stup i ett?
Och för den delen att de skäller på allt så fort de är ute. De skäller inte på förbipasserande enbart, för antalet förbipasserande är nästintill obefintligt där nere.

Va? Vänster? Inte höger?
Har jag aldrig sett under mina år i nollåttaområdet.

Snacka om förvillande.
Kan det vara sådana som fått lära sig att se rondellen som en korsning (de lärde ut det ett tag) så att man ska blinka vänster när man ska av på tredje avfarten. Och sedan skiter de i den andra delen, dvs blinka höger när man ska ut?
Ni fattar att jag blir stående länge vid det där övergångsstället precis vid utfarten från rondellen? Folk tar dessutom rondellen på trean, så det finns ingen marginal för dem att bromsa om jag kliver ut och de vänsterblinkar sig ur rondellen.

Älskar framförallt (inte) de som slänger på vänsterblinket I rondellen, precis innan de svänger ut (vilket man felaktigt skulle kunna tolka som att de missst sin avfart och tar ett varv till).

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 913
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 353
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 564
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar