Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?
Ja, jag tänkte att det var något inlägg som jag hade skrivit, men nu förstår jag... det är den där gamla osten!
Det måste vara den gamla filmen (tror jag bestämt att det var... som det blev ett sånt herrans liv kring) jag la ut på mig och min häst för ... 4 år sen som du har kvar på näthinnan? Jag vet inte hur det känns för dig, men för mig känns det ganska dammigt att den sitter kvar hos dig och att du utifrån den bilden du har kvar där på näthinnan (sen 4 år
) får vara någon slags verklighet för dig om hur jag tänker och rider - cementerat.
Jag hade precis tillåtit en tränares idéer att ta över min ridnnig och för att jag skulle kunna lära mig något av denne tränaren så får jag ju villigt prova och se vart det bär. Filmen la jag upp för att höra folks tankar kring slutan som visades (det var typ första slutan vi gjorde någonsin
). För 4 år sen var det absolut ingen hit, det håller jag med om - men mycket har hänt efter det. Inte att jag är någon slags GP-ryttare eller så idag (verkligen inte!) men jag har tänkt till en och annan gång och gått vidare. Tagit till mig det jag tyckt varit värdefullt och gått vidare i min utveckling, och framför allt börjat bli vansinnigt kritisk till tränare.
Jag förstår att det kanske skulle hjälpa dig om jag la ut en ny bild/film som kan radera det gamla du har på näthinnan - men helt ärligt tänker jag inte göra det.
Du kanske kan anta varför?
Konstigt att vi alltid kommer tillbaka till just detta, gammal ost brukar jag kalla det... Kan vi inte dra ett streck där nu? ____________________________
Varför jag vill veta hur andra tänker kring hjälpgivning i skv öppna och sluta var för att jag sitter och funderar över de olika konsekvenser som de olika kan få i framtiden och nu - för både häst och ryttare. (och jag frågade i detta forum för då trodde jag att det fortfarande hette klassisk ridkonst och förväntade mig svar från alla håll).
Jag vet att flera gör skv närmare slutans hjälper (något tillbakadragen innerskänkel - så blev jag lärd förr i tiden), och en del närmare öppnans hjälper (i-skänkel vid gjorden, y-skänkel reglerar bakdelen).
Jag är helt övertygad om att det är vikten som visar vägen och att i-skänkeln inte skall "trycka iväg" hästen - utan finnas där så att hästen får hjälpen/instruktionen att förflytta i-bak och fånga upp på ytter tygel.
Att skv är närmare öppnan känns mer naturligt för mig idag... och sen genom att reglera böjning kommer man till öppnan. Sen i galoppen framför allt som är "assymetrisk" eller vad jag skall säga, hur kan de olika skänkelpositionerna och rörelserna kan ge "problem"? Känns som risk för ofrivilligt galoppombyte om man kör slutastilen, det blir lixom inte konsekvent. Vad är nackdelarna med att göra skv närmare öppnan?
Ofta ser man ju ryttare göra sluta när det är tänkt att vara skv. (tydligt på tävlingar, då det ju finns ett program). Och det är ju inte så bra... Om man då hade närmat sig skv genom öppnan istället - får man några problem då?