Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Som sagt, lite kommunikationsproblem om man i själva verket pratar om öppna vs. sluta på fyra spår.

Sluta på fyra spår längs väggen har jag fått lära mig som no-no, (överlag ska man helst undvika väggen när ekipaget lärt sig grunderna, för att inte lura sig att man kan tvära mer än man har tekniken/styrkan till, lättare att pressa för mycket eller lura sig att det är rätt längs väggen). Väldigt böjd öppna på rakt spår- helt ok, men kräver ju en hel del i styrka och skolning för att den ska hålla sig böjd och hålla sig till rörelsen. Svårt nog att klara 3-spårig öppna tror jag många känner! :p Skadar ju inte att prova såklart, men man får ju känna efter då om hästen verkligen klarade att hålla böjningen/rörelsen eller om belastningen blev för hög.
Anledningen att så många hajjar till är väl just för att det är så lätt hänt att man faktiskt inte klarar att hålla böjningen, och inte alltid så lätt att känna det, men det beror ju helt på vem som gör det.

Men hellre öva mer böjning än mer tvärning utan att ha tillräckligt mycket böjning, är min personliga åsikt. Ska man tvära en massa i skolorna utan motsvarande böjning hade man hellre kunnat rida skänkelvikningar.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

När du säger ökad tvärning i skolorna, menar du då mer böjning egentligen? och att det kan vara bra att prova böja mer eller mindre för att hitta var hästen har sin maxprestation för tillfället?

En skola ska väl inte tvära, har inte jag lärt mig iaf, men jag är ingen fullärd på nå vis. En skola ska väl aldrig trampa förbi? Då är det ingen skola?

Öppna - bakdelen "sitter på spåret", Sluta - "framdelen sitter på spåret" sen korsar de andra benen mer eller mindre beroende på graden av böjning. är hästen inte böjd, blir det nåt annat, som absolut kan vara en gymnastisk övning ( eller bara obalanserad :crazy: ) men det är ju ingen skola. Skolan är väl lite speciell på det sättet att den ju är "ren", en del ( fram eller bak) följer spåret/går 'rakt'/korsar inte.

Eller hur menar du?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

För mig är överböjd och förböjd samma sak. Och det är just ÖVER-böjd och FÖR böjd. Dvs för mycket för vad hästen klarar. Och det gäller oavsett om man rider skola eller bara på volten.
Böjer man hästen mer än den klarar så "går den av" framför manken. Dvs den böjer inte jämt genom kroppen med samma böjning i bålen som i hals. Och man brukar då få resultatet för mkt vikt på inner fram(dvs för lite på ytter bak) och en ytterbog som skjuter ut. Uppifrån ser man att ryggraden har en knäck framför manken, istället för är lika börjd från nos till svans. Manken lutar inåt.
För att en häst ska kunna samla sig måste den vara i balans. Den kan inte vara i balans om den inte är på linjen, dvs jämt böjd eller rak, på en rak linje. Linjen går genom hästens mitt, ryggraden.
Hästen kan heller inte vara genomlsäpplig om den inte är i balans, den kan inte vara lösgjord.
Skolorna ska ju vara både samlande och lösgörande. Alltså måste de i min värld vara i balans.

Att rida en skola på 4 spår känns lite överkurs för de flesta tror jag. För att hästen ska klara att hålla balansen i det måste den kunna sätta sig en hel del och hålla ihop med bålen så att framdelen lyfts och bak bär. Det krävs mycket styrka för att göra det så böjd.

Jag börjar alltid med lite tänk skola innan jag gradvis ökar enligt vad hästen klarar.

Dock går det att skyffla vikten bak och ut om man lär in flytt undan innertygeln på rätt sätt. Då kan man nämligen skifta vikten i manken utåt och få upp insidan. Rider man resten av hästen så går det då att aktivera bak och behålla balansen och få till lite mer jobb. Tänja på gränserna.
Men det går aldrig mer än hästen klarar givetvis. De måste orka hålla ihop genom bålen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

När du säger ökad tvärning i skolorna, menar du då mer böjning egentligen? och att det kan vara bra att prova böja mer eller mindre för att hitta var hästen har sin maxprestation för tillfället?

En skola ska väl inte tvära, har inte jag lärt mig iaf, men jag är ingen fullärd på nå vis. En skola ska väl aldrig trampa förbi? Då är det ingen skola?

Öppna - bakdelen "sitter på spåret", Sluta - "framdelen sitter på spåret" sen korsar de andra benen mer eller mindre beroende på graden av böjning. är hästen inte böjd, blir det nåt annat, som absolut kan vara en gymnastisk övning ( eller bara obalanserad :crazy: ) men det är ju ingen skola. Skolan är väl lite speciell på det sättet att den ju är "ren", en del ( fram eller bak) följer spåret/går 'rakt'/korsar inte.

Eller hur menar du?

Öhhh.
Stora problem med formuleringar.
När jag skrev "förböjd" och menade ökad böjningsgad, ville man tolka det som böjd i halsen men inte genom kroppen.
När jag i stället försökte uttrycka mig som "ökad tvärning" så tror man att hästen går en skänkelvikning.

Nej, jag håller med dig om att en skola som inte stämmer med TR beskrivning möjligen inte är en skola, men vad ska man då kalla övningen? För övrigt, enligt Kyra (tror det var hennes bok åtminstone, kan också möjligen men mindre troligt vara TR) är sluta en rörelse på fyra spår...

Jag menar att det inte behöver vara fel/dåligt för hästen om man rider en öppna eller sluta (bakdel resp framdel på spåret som du beskrivit), hästen böjd i kroppen men går på fyra i stället för tre spår.
Syftet (som Axel efterfrågade) kan ju vara att hästen ska vara mjuk och böjlig. Jag håller med om att samlingseffekten antagligen är störst när man rider på tre spår.
Däremot har jag hela tiden försökt få svar från Mackan om VARFÖR det är fel och skadligt att variera.
Jag köper inte att man bara säger "det är fel" utan jag vill att man förklarar varför, för att förstå hur den andra tänker...
Jag undrar inte vad en dressyrdomare tycker på tävling - det är klart att poängen sänks om man inte utför rörelsen enligt beskrivningen.
Men det är ju inte särskilt ofta jag rider dressyrtävlingar!

Jag rider ofta, både hemma för mig själv, och för instruktör.
Min ena instruktör är dressyrperson (mot centrerad ridning och sitsfokus, knappast dåligt), den andre är westerntränare.
Båda jobbar med olika grad av böjning/tvärning i varianter av öppna och sluta.
Båda jobbar ganska mycket med förvänd öppna och sluta på volt (på rakt spår ser jag ärligt talat ingen skillnad mellan rättvänd eller förvänd i hur övningen påverkar hästen).
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det är skillnad på öppnan o slutan. Öppnan ska ridas på 3 spår iom att den är motställd o ska kliva över med sitt inner fram. slutan är ju den motsatta. Ytterbak kliver över.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Okej, då tror jag att jag förstår.

Alla rider och tänker på det vis de tror på (hoppas man iaf), tills de kommer på något nytt som bryter ner de gamla idéerna på ett sätt som känns logiskt och självklart och därmed förändrar man sin ridning/tanke. Jag tror det är viktigt att rida på det sätt man tror på, hur skall man annars kunna känna trygghet? Jag tror även det är viktigt att vara öppen för nya förslag, prova, tänka, bemöta känslan och även vara öppen för att revidera sina tidigare tankar genom att ärligt pröva det nya. Men innan man kan göra det, måste man ju känna "bevisen" som verkliga, och tro på dom. Gör man inte det går man ju emot sin egen känsla, och det är ju bara nedbrytande, inte utvecklande alls. Vill man fortsätta på det spåret ändå, för man är sugen att förstå, då får man helt enkelt fråga sig blå efter förklaringar från den som säger att du skall prova något nytt/tänka något nytt, tills man får "bevisen" som funkar för sitt eget tankemönster, tills man förstår. Tycker man att den andras tankemönster inte funkar för en själv, så kan man antingen fråga mer, eller bara acceptera att just nu kan jag inte ta in det du säger som sanning, jag kör vidare på det spår jag känner mig trygg i.

Jag tänker att inget är fel eller rätt egentligen. Bara olika tankebanor som man tror på och som man tror fungerar bäst. Jag försöker hela tiden tänka att träningen jag gör med hästen skall gynna framtida övningar, för mig själv och för hästen - och jag vet att jag har många bitar kvar att limma ihop och utforskar fortfarande många delar - precis som du gör. Tänker och funderar om det ena är skadligt eller det andra är mer effektivt osv.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag tänker så här:

När jag övar skolor, så försöker jag att göra dem så korrekt som möjligt, och med korrekt menar jag nu att hålla resp fram eller bakdel på spåret/linjen eller vad jag skall kalla det. Detta gör jag för att inte förvirra hästen, men kanske mest för att låta bli att förvirra mig själv. Vi tar höger öppna som exempel, för att förenkla. Bakdelen trampar på framåt på spåret jag rider, och jag ber om böjning med inner skänkel, flyttar in bogen iom att böjningen kommer. Sen känner jag på böjningen genom att känna efter vad hästen klarar. Om jag böjer mer än 3 spår och då känner att bakdelen inte går som den ska, på spåret som jag valt, går jag tillbaka direkt och låter bli att böja mer, går tillbaka dit där jag känner att han klarar av skolan, släpper mina hälper och låter honom själv få göra skolan. Är han påväg att avvika/räta ut eller något annat än öppna, lägger jag till den hjälp som behövs för att förhindra att det sker. Min önskan är att han själv skall gå där jag satt honom. Då lär han sig övningen, hjälperna för den och präntar in det i kroppen att han inte skall avvika med bakbenen varken utåt eller förbi tyngdpunkten, och övningen blir lättare och lättare. När övningen är befäst och jag kan instruera öppnan, få en öppna som jag i princip direkt kan släppa på hjälperna och i största möjliga mån mest bara aktivt "hänga med" i, kan jag börja kräva mer böjning och se hur det går, öka lite mer på kraven - det blir som att från början öva på öppna igen, utgångsläget är fri från hjälper, och jag gör en ny öppna från öppnan, denna gången på 4 spår.

Jag vill inte att hästen skall vänja sig vid att det ibland går bra att trampa förbi med inner bak, eller skjuta ut ytter bak, överböja eller gå obalanserat, vilket det ju med största sannolikhet blir om jag med flit börjar laborera med skolan för tidigt och böjer och tvärar en hit och en dit. Skolan är en skola, i skolan stavar man rätt :D

Övar vi skänkelvikning övar vi det, och försöker då låta bli att böja utan bara försöka hålla ställning och korsa lika med alla ben, hålla balans, takt och påskjut. Här kan jag välja olika tvärning, men inte olika böjning. En annan övning helt enkelt. Jag försöker låta bli att blanda ihop dom, som sagt mest för min egen skull, men jag får för mig och tror på min tanke som en sanning för mig just nu, att det även gynnar hästen i framtiden.

PS: om övningen inte är en skola eller en skänkelvikning - så är det kanske ingen övning, iaf inte som jag känner till något ord på. Kanske du tänker lite stretching eller nåt? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Exakt, och din definition av termen förböjd är också den korrekta definitionen, menar man ngt annat så har man hittat på ett eget begrepp.

Ja jag håller med, men när jag läste kommentarerna om detta så blev jag fundersam. Det verkade inte som om vi alla menade riktigt samma sak, men det kan ju varit jag som missuppfattade detta. Jag ville bara klargöra för att undvika missförstånd.:)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Hur vet du att det blir fel? Varför sliter det på hästen att ha större tvärning än dressyrTR beskriver?
Du pratar om två olika saker. Det är därför det blir förvirrat.
Du skrev dels om att rida skolor med förböjd häst och dels om att rida skolor med olika tvärning. Det är olika saker. Har du en förböjd häst så får du inte någon skola alls. Då är hästen inte böjd i bålen utan viker sig och då kan du aldrig få en riktig skola vilken tvärning du än vill ha. Att sen rida skolor med olika tvärning är en helt annan sak. Då är hästen böjd, mer eller mindre, men böjd i bålen. Då kan du rida skolor med olika tvärning. Jag har för min del aldrig träffat en tränare som inte vill att eleverna ska träna skolorna med olika tvärning. Det är en självklarhet tycker jag.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det är skillnad på öppnan o slutan. Öppnan ska ridas på 3 spår iom att den är motställd o ska kliva över med sitt inner fram. slutan är ju den motsatta. Ytterbak kliver över.

Nu blir jag nyfiken, igen...
Förklara mer...
Hur menar du med att öppnan är "motställd"?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Öppna rids ställd o böjd IFRÅN rörelseriktningen o slutan I.

Om man nu inte gör halvhalter bör man göra små tempoväxlingar som gör att bakkärran börjar vinkla sig mer. Halvhalten ger ju mindre skillnad men oxå med mindre hjälper.

det är en fröjd att sitta på en häst som kan utföra skolorna på max. Med stor rörelsefrihet som den får av samlingen. Där man lyfts upp o ser bogbladen komma mer upp- bogfri.. Titta på totolas. Där ryttaren ser ut att sitta i stolsits o uppförsbacke- för att hästen går så.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Men ge dig nu. Alla i tråden är överrens om att du uttryckt dig otroligt luddigt och ingen har förstått vad du menar. Att då sitta och skriva att jag minsann inte svarat på dina frågor blir ju absurt - du har ju inte uttryckt dig på ett sätt som går att fatta vad du menar - vad ska man då svara?

Thua har ju nu svarat utmärkt! Nöjd?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Okej, du tänker så..

Varför är det så? så som du beskriver? att bara för att hästen är ställd från rörelseriktningen är det lämpligt att den bara får gå på tre spår , och mer lämpligt för fyra i slutan? Vad i hästkroppen är det som gör att det är så? Är det lättare för rumpan att korsa mer?

Halvhalter håller jag med om, när man är klar med "formen" för öppna och hästen är trygg och taktfast där påbörjas det arbetet för mig. Det blir lite som att rida en häst rakt fram som vanligt, fast i en öppna, och jobba med halvhalter och tempoväxlingar i det - om hästen är trygg med rörelsen är det lättare att fokusera på det. Känns lönlöst för mig att försöka samla med halvhalter och göra tempoväxlingar om hästen inte är trygg i formen för öppna. Då ber man ju om obalans :D

Förtydligar: Om hästen kan sträcka ut i öppnan, "fri", då kan jag börja "plocka upp". Men olika böjning testar jag nog innan jag plockar upp, i uppvärmningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Okej, du tänker så..

Varför är det så? så som du beskriver? att bara för att hästen är ställd från rörelseriktningen är det lämpligt att den bara får gå på tre spår , och mer lämpligt för fyra i slutan? Vad i hästkroppen är det som gör att det är så? Är det lättare för rumpan att korsa mer?

Halvhalter håller jag med om, när man är klar med "formen" för öppna och hästen är trygg och taktfast där påbörjas det arbetet för mig. Det blir lite som att rida en häst rakt fram som vanligt, fast i en öppna, och jobba med halvhalter och tempoväxlingar i det - om hästen är trygg med rörelsen är det lättare att fokusera på det. Känns lönlöst för mig att försöka samla med halvhalter och göra tempoväxlingar om hästen inte är trygg i formen för öppna. Då ber man ju om obalans :D

Förtydligar: Om hästen kan sträcka ut i öppnan, "fri", då kan jag börja "plocka upp". Men olika böjning testar jag nog innan jag plockar upp, i uppvärmningen.
Om man inte kan rida med tempoväxlingar är nog böjningen för stor.

I Öppnan kan den samla sig mer- varav den upplevs som svårare. Slutan är ju egentligen mer tänkt som i diagonalsluta där sidoförflyttingen gör att man mer kan stimulera inre bak att ta för sig mer framåt o mindre åt sidan. Den kan lätt vika sig o du får inte ärlig böjning- varav jag har lärt mig att bara leda inåt o sen är det skänkeln som gör böjningen. Då får man mer rätt böjning från början. Yttertygeln o ytterskänkeln ger ju samlingen i öppnan.

Det är lätt att bara koncentrera sig på böjningen. Kyra är noga med att betona ytterskänkeln som ska engagera ytterbak.

nu blev det nog svammel...

Jag fattar inte vad du menar med att sträcka ut i öppnan
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Vill bara inflika att slutan rids på fyra spår enligt TR och det redan i LA5 och 6 eller MsvC , jag skulle inte som tua kalla det överkurs utan normalt :D Det är dock långt ifrån förböjd eller överböjd.

Ur TR


Sluta längs långsidan/medellinjen
Framdelen skall gå på spåret och bakdelen innanför, varvid det yttre benparet -
framifrån sett - trampar framför och förbi det inre. Hästens panna skall vara vinkelrät
emot linjen. Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att yttre bakhoven går ca
en hovsbredd innanför inre framhoven (fyra spår)

Det är även accepterat att rida öppnan på fyra spår

Ur TR

Öppna
Hästen skall, med tydlig eftergift i inre sidan vara ställd i nacken och böjd i bålen från
rörelseriktningen. Bakdelen skall, utan att (framifrån sett) bakbenen korsas, gå på
spåret och framdelen innanför, varvid inre frambenet trampar framför och förbi det
yttre. Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att inre bak- och yttre framhov
går på samma spår (tre spår). Om det inte inverkar negativt på öppnans kvalité, kan
fyrspårighet accepteras, men avståndet mellan inre bak- och yttre framhov får ej
överstiga en hovsbredd.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Men du.. Det är ju stor skillnad att skriva med varierande böjning och tvärning i skolorna och förbjöd??

förböjd är ju istort sett när man tappat böjningen i kroppen och hästen bara viker i halsen och skjuter ut bogen. Tro väl sjutton man blir :eek: över det uttalandet. (även om det kanske inte var så du menade)

Hur ska man veta vad folk menar när dom uttrycker sig helt fel?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

För att fixa 4-spårig måste man ha yttertygeln. Kolla prefixet. ;)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Om man inte kan rida med tempoväxlingar är nog böjningen för stor.
Precis
I Öppnan kan den samla sig mer- varav den upplevs som svårare. Slutan är ju egentligen mer tänkt som i diagonalsluta där sidoförflyttingen gör att man mer kan stimulera inre bak att ta för sig mer framåt o mindre åt sidan. Den kan lätt vika sig o du får inte ärlig böjning- varav jag har lärt mig att bara leda inåt o sen är det skänkeln som gör böjningen. Då får man mer rätt böjning från början. Yttertygeln o ytterskänkeln ger ju samlingen i öppnan. jag Hänger med.

Det är lätt att bara koncentrera sig på böjningen. Kyra är noga med att betona ytterskänkeln som ska engagera ytterbak. Ja, den behövs, både i slutan o öppnan

nu blev det nog svammel... Tycker jag inte. Fattar precis vad du menar

Jag fattar inte vad du menar med att sträcka ut i öppnan
jag rider på en häst som lätt spänner sig och är svår att få ut halsen ordentligt på. (mitt fel, jag är antagligen inte så följsam :o ). Har märkt att om jag i början gör en sak i taget, kan han sen lättare få ut halsen även i nästa steg. Om han (och jag) får värma upp genom att sträcka fram och ut i öppnan först, kanske kan ses som lite kravlöst, förutom böjningen, kolla av att det är inner sk som böjer o inget annat. När han mjukt följer med in i böjningen, kan hålla kvar den själv, och sen mjukt följer med ut igen, så kan jag börja "labba" o se vart det bär. Börjar jag med för mycket information direkt "löser han problemet" på enklast sätt, trycker ihop sig o tappar framåtbjuddning. Har märkt att om jag börjar i " utsträckt" läge så fattar han vilken övningen är först och sen kan jag be om lite mer, t e x tempoväxlingar o samling. Jag tror jag pratar om uppvärmningen in i övningen, och du om den färdiga övningen kanske? jag vet inte, men för mig är det som att börja om från scratch varje gång, när vi väl är uppvärmda o " jobbar" så kan vi sätta ihop lite olika övningar på ett bättre sätt, än om jag ber om allt på en gång.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Ok du har en sdn;). Där är det ju viktigt att tänka framåt, men skulle tänka mig att du måste sköta takten åt den mer.

Kl
ni måste kolla kittels nya häst- finns på Nyheter.
Undrar bara hur pass den kommer att hålla. Tror faktiskt att den håller bättre med Kittels blivande ridning- inte på max.

Där kan vi prata om överrörlig.

Tror att det är "Bukes Lektra" som visar den:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 043
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp