Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med där om att tänja på gränserna. Ibland behöver man göra 'fel' eller för mycket, på så sätt lär man sig ju vad som är rätt och 'lagom'. Ex. man rider en volt för böjd, nästa rider man för rak, och nästa igen så rider man i 'mitten' av dom. Ju mer känsla man har för det desto mer prickar man in 'mitten'. Man byter ut över-böjning mot -tvärning eller -samling, eller -längning. Hitta 'lagom' genom att ta ut svängen.
Det håller jag också med om, fast det gäller ju att kunna analysera vilket som faktiskt var bäst. Ja, analysen är ju rätt essentiell.. I sak så känns det smart att prova t o m varje pass för att känna av dagsstatus, men vet man med sig att det är lätt att komma till förböjning och svårt att få till "lagom" känns det mest onödigt, kanske hellre då tänja på hur lite man kan få till varierat med det som känns lagom? Är inte säker på att jag fattar helt där, men det är ju därför man måste variera åt båda håll, inte bara 'vanlig' till förböjd, utan också till för rak, just för att hitta mitten.
Själv har jag iaf mycket lättare att få till "förböjt" än att få till "lagom lite böjt" men ändå skola (och då tänker jag mer åt rak häst och bogen in vs. rumpan in), ->fast det är klart det lär ju vara skillnad om man redan har bra grundskolor utan tendenser mot för rak eller för böjd, när det liksom känns läge att gå vidare. <-Här känner jag att det är mer frågan om hur utbildad hästen är, håller den på att lära in skolor så är det ju ingen hit att experimentera med dom, göra det svårare.Men att medvetet lägga hästen förböjd (som att man vet på förväg att hjälperna kommer göra hästen förböjd) bli lite som att sträva efter att prova om hästen kan göra fel!
varför skulle man vilja variera sig med att rida fel på träning? det blir ju tvärtom vad du säger, dvs ingen positiv variation för att undvika slitskador utan snarare precis just det.
du pratade om skolorna och att rida dem förböjda. Det finns ingen vett och sans i att sträva efter att rida förböjd där. Det blir inte variation så som du är ute efter, det blir fel och sliter på hästen.
Exakt, och din definition av termen förböjd är också den korrekta definitionen, menar man ngt annat så har man hittat på ett eget begrepp.
du pratade om skolorna och att rida dem förböjda. Det finns ingen vett och sans i att sträva efter att rida förböjd där. Det blir inte variation så som du är ute efter, det blir fel och sliter på hästen.
Jag tänker på exempelvis en förböjd öppna eller förböjd sluta. Visserligen inser jag att de flesta här verkligen ser de övningarna som helt förkastliga (det är de säkert ut dressyrsammanhang).
Jag kan se en vits att, i lagom små mängder vilket då inte blir skadligt, tänja på gränserna. Detta i syfte att öka hästens flexibilitet och smidighet.
Det är en sak att på tävling följa TR och dess beskrivning av övningarna.
Men är det verkligen en nackdel att variera sig under träning? Jag inbillar mig att monotoni och nötning är skadligt för en häst. Att variera träningen på ett kontrollerat sätt borde vara bättre.
Eller?
.
Du skrev förböjd. Givetvis går det inte att gissa sig till att du då menar ngt helt annat eller hur?
du får ursäkta men jag förstår ö.h.t inte vad din text om överböjning har att göra med graden av tvärning.
du skriver förböjd öppna och förböjd sluta. Är det förvänd du menar?
Nu tänker jag förstöra tråden
Vad gäller den ursprungliga frågan, att trampa förbi tyngdpunkten.
Diskussionen landade ju snabbt kring endast övningen skänkelvikning men det finns ju andra övningar som också kan trampa förbi. Jag tänker på exempelvis en förböjd öppna eller förböjd sluta.
I första inläggen skrev jag om ökad grad av tvärning i skolorna och funderade på huruvida det kunde vara skadligt.
I sista inlägget om övningar, skrev jag om förvänd öppna och förvänd sluta på volt och undrade om de var lika tabu som "fel" grad av tvärning som spinoff på att trampa förbi tyngdpunkten.
Ledsen om det inte är tydligt, när man försöker skriva ordagrant...äsch, lägger ner detta. Finner inget försök i dina inlägg att förstå vad jag menar, utan endast önskemål om att kritisera. Trots att jag försöker fråga "varför" för att få input.