Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

varför skulle man vilja variera sig med att rida fel på träning? det blir ju tvärtom vad du säger, dvs ingen positiv variation för att undvika slitskador utan snarare precis just det.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Håller med där om att tänja på gränserna. Ibland behöver man göra 'fel' eller för mycket, på så sätt lär man sig ju vad som är rätt och 'lagom'. Ex. man rider en volt för böjd, nästa rider man för rak, och nästa igen så rider man i 'mitten' av dom. Ju mer känsla man har för det desto mer prickar man in 'mitten'. Man byter ut över-böjning mot -tvärning eller -samling, eller -längning. Hitta 'lagom' genom att ta ut svängen.

Det håller jag också med om, fast det gäller ju att kunna analysera vilket som faktiskt var bäst. I sak så känns det smart att prova t o m varje pass för att känna av dagsstatus, men vet man med sig att det är lätt att komma till förböjning och svårt att få till "lagom" känns det mest onödigt, kanske hellre då tänja på hur lite man kan få till varierat med det som känns lagom?

Själv har jag iaf mycket lättare att få till "förböjt" än att få till "lagom lite böjt" men ändå skola (och då tänker jag mer åt rak häst och bogen in vs. rumpan in), fast det är klart det lär ju vara skillnad om man redan har bra grundskolor utan tendenser mot för rak eller för böjd, när det liksom känns läge att gå vidare.
Men att medvetet lägga hästen förböjd (som att man vet på förväg att hjälperna kommer göra hästen förböjd) bli lite som att sträva efter att prova om hästen kan göra fel! :p
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det håller jag också med om, fast det gäller ju att kunna analysera vilket som faktiskt var bäst. Ja, analysen är ju rätt essentiell.. :p I sak så känns det smart att prova t o m varje pass för att känna av dagsstatus, men vet man med sig att det är lätt att komma till förböjning och svårt att få till "lagom" känns det mest onödigt, kanske hellre då tänja på hur lite man kan få till varierat med det som känns lagom? Är inte säker på att jag fattar helt där, men det är ju därför man måste variera åt båda håll, inte bara 'vanlig' till förböjd, utan också till för rak, just för att hitta mitten.

Själv har jag iaf mycket lättare att få till "förböjt" än att få till "lagom lite böjt" men ändå skola (och då tänker jag mer åt rak häst och bogen in vs. rumpan in), ->fast det är klart det lär ju vara skillnad om man redan har bra grundskolor utan tendenser mot för rak eller för böjd, när det liksom känns läge att gå vidare. <-Här känner jag att det är mer frågan om hur utbildad hästen är, håller den på att lära in skolor så är det ju ingen hit att experimentera med dom, göra det svårare.Men att medvetet lägga hästen förböjd (som att man vet på förväg att hjälperna kommer göra hästen förböjd) bli lite som att sträva efter att prova om hästen kan göra fel! :p

Fast fel och fel.. är du så duktig att du ändå rider skolor (inte bara skänkelvikning) så handlar det heller inte om mycket förändring, eftersom man är skicklig nog vid detta laget att även känna små förändringar.

Sedan tänkte jag nog mer generellt än bara skolor, även om det är nyttigt at kunna göra många olika varianter av dom med.

Som sagt, variera för att hitta rätt, man måste som ryttare träna upp känslan, finns den inte så får man hitta sätt för att hitta den. Ta ut svängen tills man får en känsla, göra motsatt för att hitta en annan. Gör om och man hittar känslan fortare, ju fler gånger desto mindre behöver man ta ut svängen, man närmar sig mitten mer och mer. Ta handens placering som exempel; flytta handen 60 cm upp, nej nu känns det fel! Bra! Flytta handen 60 ner, nej, nu känns det fel! Bra! Flytta 50 upp, 50 ner, 40 upp osv osv.. till slut handlar det om cm och mm och ryttaren får iaf olika 'känslor'. Konvertera principen, man tränar upp sin känsla och när man har känslan, utnyttja detta för att få en mer elastisk häst (som sagt, tänker generellt i ridning, inte bara böjning i öppna. Ta clinic med Kittel som exempel där han rider skolor med väldigt olika tvärning. Gal gjorde samma om inte jag minns fel på en anna clinic, men där experiment med tempot ).
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Men det du skriver är ju en helt annan sak än det Kryddelytt teoriserade runt. Hon var ju mer inne på att variera för varierandets skull, och med lite tankevurpa därutöver så som jag läser det.

sen tror jag faktiskt, att det du skriver om, vilket förvisso stämmer aldeles utmärkt kräver att man nått en viss nivå. en vanlig orutinerad ryttare som än fullt ut ej normalt förmår att rida sin häst i en optimal form, än mindre själv veta/känna när formen är eller inte är, optimal, kan inte utöva det du skriver om. För att det ska funka krävs att du kommit en bra bit på vägen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag läser väldigt snabbt nu (och kan därmed ha missuppfattat dig), men är böjd att hålla med Mackan. Om ryttaren inte är tillräckligt erfaren så fungerar inte riktigt det du skriver. Om denne inte vet hur det ska kännas, inte har fått känslan för när det är rätt, så blir det svårt att prova sig fram så som du skriver. Människan är, liksom hästen, av naturen lat och följer gärna minsta motståndets lag. Det som till en början känns rätt och bekvämt är inte alltid det som är mest korrekt för att få hästen att bruka sin kropp på rätt sätt. En bra tränare kan däremot guida sin ambitiösa elev fram till den rätta känslan.

Däremot är stor variation av form och tempo något som gymnastiserar och stärker hästen. Variera ställning i nacken, variera böjning, variera tempo och steglängd osv osv.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

varför skulle man vilja variera sig med att rida fel på träning? det blir ju tvärtom vad du säger, dvs ingen positiv variation för att undvika slitskador utan snarare precis just det.

Vad är det som gör att det är "fel" i dina ögon att variera tvärningen i en rörelse?
Jag uttryckte mig själv att rörelsen inte är enligt TR beskrivning, exempelvis om man rider en öppna på fyra spår. Men rätt och fel???
Inkorrekt utifrån tävlingsperspektiv, ja.
Men träningsmässigt fel?

Och på vilket sätt menar du att en variation i tvärningen ger slitskador?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Äääh, det är relaterat iaf :angel:

Nej, det där med vilken nivå man är på hänger ju ihop med instruktören, inte experimenterar man hur som helst på egen hand, innan man är duktig nog så måste tränaren vara på plats så denna kan förklara sambandet. Det är mycket lättare för en ryttare att göra rätt om den förstår varför, vad är konsekvenserna, vad är det man är ute efter. Ex. med händerna som inte är på plats, där behöver ju tränaren förklara ex. att hästen känns stum när händerna är så låga för att ... efter att ha flyttat upp ner upp ner så kommer man hitta en bra plats (där handen pekar rakt mot munnen) här måste tränaren igen förklara att här är bra, här har vi en rak linje från armbåge till bett.. så det handlar ju inte i det läget om att rida fel en massa utan att få känna när det blir fel och förstå varför, så man hittar mitten och rätt.

Alltså, jag är inte bäst på att förklara mig i skrift, så ursäktar om det blir lite konstigt förklarat ibland : P
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

du pratade om skolorna och att rida dem förböjda. Det finns ingen vett och sans i att sträva efter att rida förböjd där. Det blir inte variation så som du är ute efter, det blir fel och sliter på hästen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

du pratade om skolorna och att rida dem förböjda. Det finns ingen vett och sans i att sträva efter att rida förböjd där. Det blir inte variation så som du är ute efter, det blir fel och sliter på hästen.

Håller med.:)
KL
Är bara lite osäker på om alla här menar samma sak med orden förböjd? Förböjd för mig = att hästen inte är korrekt böjd i bålen utan viker sig, vilket aldrig kan ge en riktig skola. Förböjd häst vill man inte ha alls. En större böjning kan man rida med (om hästen är redo för det) men då är inte hästen förböjd.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Exakt, och din definition av termen förböjd är också den korrekta definitionen, menar man ngt annat så har man hittat på ett eget begrepp.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Exakt, och din definition av termen förböjd är också den korrekta definitionen, menar man ngt annat så har man hittat på ett eget begrepp.

Med en dåres envishet.
´Kalla det då överböjning, som jag menar. Exempelvis en "öppna" på fyra spår (OK, jag vet att det inte är en TR-mässigt korrekt öppna, men det är bästa förklaringen jag kan komma med - eftersom du nu har problem med att jag uttrycker mig annorlunda än du önskar).
På vilket sätt skulle det vara skadligt för hästen?
Jag nöjer mig inte med att du skriver att jag har tankevurpor. Förklara hur du menar att jag har tankevurpor, så kanske jag kan få respekt för din uppfattning.;)
Som det är nu, skriver du bara (med andra ord) "kryddelydd har fel och skadar sin häst"
men du bryr dig inte om att försöka förklara för mig som mindre vetande, vad som är skadligt med att hästen går med för kraftig eller för svag tvärning, jämfört med TR-skolorna.
Jag vet också att jag uttryckt mig i grad av tvärning för att försöka vara tydlig med hur jag menar.
Och du har svarat att jag har fel - förklara då varför!:angel:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

du pratade om skolorna och att rida dem förböjda. Det finns ingen vett och sans i att sträva efter att rida förböjd där. Det blir inte variation så som du är ute efter, det blir fel och sliter på hästen.

Hur vet du att det blir fel? Varför sliter det på hästen att ha större tvärning än dressyrTR beskriver?
Som jag skrev i mitt första inlägg, givet att man inte sitter och nöter en övning för det tycker jag alltid är fel.
Men om man till exempel väljer att rida öppna på fyra spår i fem-sex steg. På vilket sätt är det skadligt för hästen?

Och förresten, apropå att rida "fel".
Vad har du för åsikter om förvänd öppna och förvänd sluta på volt? Är det också "fel"? Eller finns det någon ursäkt för den typen av träning (som för övrigt, precis som övningarna med att variera graden av tvärning i skolorna, rekommenderas av tränare på EM-nivå)?;)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag tänker på exempelvis en förböjd öppna eller förböjd sluta. Visserligen inser jag att de flesta här verkligen ser de övningarna som helt förkastliga (det är de säkert ut dressyrsammanhang).

Jag kan se en vits att, i lagom små mängder vilket då inte blir skadligt, tänja på gränserna. Detta i syfte att öka hästens flexibilitet och smidighet.

Det är en sak att på tävling följa TR och dess beskrivning av övningarna.
Men är det verkligen en nackdel att variera sig under träning? Jag inbillar mig att monotoni och nötning är skadligt för en häst. Att variera träningen på ett kontrollerat sätt borde vara bättre.
Eller?
.


Du skrev förböjd. Givetvis går det inte att gissa sig till att du då menar ngt helt annat eller hur?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

du får ursäkta men jag förstår ö.h.t inte vad din text om överböjning har att göra med graden av tvärning.

du skriver förböjd öppna och förböjd sluta. Är det förvänd du menar?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

du får ursäkta men jag förstår ö.h.t inte vad din text om överböjning har att göra med graden av tvärning.

du skriver förböjd öppna och förböjd sluta. Är det förvänd du menar?

I första inläggen skrev jag om ökad grad av tvärning i skolorna och funderade på huruvida det kunde vara skadligt.

I sista inlägget om övningar, skrev jag om förvänd öppna och förvänd sluta på volt och undrade om de var lika tabu som "fel" grad av tvärning som spinoff på att trampa förbi tyngdpunkten.

Ledsen om det inte är tydligt, när man försöker skriva ordagrant...äsch, lägger ner detta. Finner inget försök i dina inlägg att förstå vad jag menar, utan endast önskemål om att kritisera. Trots att jag försöker fråga "varför" för att få input.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nej,
i första inlägget som jag fortfarande svarat allt det jag svarat på, och försökt förstå vad du menar, skrev du:

Nu tänker jag förstöra tråden;)
Vad gäller den ursprungliga frågan, att trampa förbi tyngdpunkten.
Diskussionen landade ju snabbt kring endast övningen skänkelvikning men det finns ju andra övningar som också kan trampa förbi. Jag tänker på exempelvis en förböjd öppna eller förböjd sluta.

sen har du hoppat vidare på en massa annat tydligen och då försökte jag få rätsida på om det var sammankopplat med det du skrivit i originalet, och om det möjligen var så att du använt fel ord här precis som du tydligen menade böja och inte förböjd, vilket du sa att du tydligen gjorde.

så istället för att du ska hoppa igång och 1) bli sur för att folk inte tycker som du och 2) sen påstå att man inte vill förstå, så kanske du kan börja med att reda ut vad det är du avser. Jag kan ju knappast svara på varför om jag inte förstår vad du pratar om eller hur? Det svar jag gav, rättade du mig ju på och påstod att jag hade fattat dig fel. så vad ÄR det du avser så det blir rätt nu? är det förvänd, förböjd eller böjd eller tvärningsgraden i sig, eller vad är pudelns kärna? och vad är det du vill åstadkomma med det du förespråkar?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Här har vi återigen anledningen till att man rider skolor.

en del rider de både för styrka o lösgjordhet. andra för lösgjordhet, andra i bara halsen.

Tänk dig att det kan användas för att samla den. då går det inte/ fysiskt omöjligt för hästen att bära bak med en så svängd kropp. Lyftkranen bak fungerar ej.

Stor böjning ger stor tvärning som hästen måste klara av. Skolor på volt är inte samlande iom att skolor rids med redan böjd häst. Sluta undantaget- om man vet vad man gör.
Allting där hästen måste tvära mer bak - gå ett vidare spår gör samling omöjligt. Därav man börjar med liten trvärning o FÅ kommer till att kunna rida med större tvärning o hästen klarar av att fortsatt bära sig... LÄTT!!!

Om man böjer mer är det inte för skolans syfte. bara överböjning.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Precis, dessutom så ju mer du böjer, ju mer viktförskjutning blir det då innåt och över inner bog, där hästen sen alltså behöver "hinna ifatt" för att balansera upp sig. Blir varken stärkande eller främjar ngt uppbyggande av balans, bara kontraproduktivt. Bara att själva huvudet böjs kraftigt åt sidan medför en ökad vikt på uppåt 10 Kilo - det säger ngt om hur känslig viktförskjutning är i fråga om hur det påverkar hästen, och hur stort utslag det ger.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

I första inläggen skrev jag om ökad grad av tvärning i skolorna och funderade på huruvida det kunde vara skadligt.

I sista inlägget om övningar, skrev jag om förvänd öppna och förvänd sluta på volt och undrade om de var lika tabu som "fel" grad av tvärning som spinoff på att trampa förbi tyngdpunkten.

Ledsen om det inte är tydligt, när man försöker skriva ordagrant...äsch, lägger ner detta. Finner inget försök i dina inlägg att förstå vad jag menar, utan endast önskemål om att kritisera. Trots att jag försöker fråga "varför" för att få input.

Jag håller med mackan, det ÄR svårt att fatta vad du egentligen menar? Och det är svårt att diskutera om man har olika begrepp på samma sak. Kolla in biggans beskrivning av förböjd, tycker du själv att det låter rätt att rida så?

En 4-spårig öppna behöver inte alls vara förböjd, det beror ju på hur stark hästen är och om den klarar att böja och tvära såpass mkt. Man kan ju bara variera tvärning och böjning så mkt som hästen klarar av, allt över det blir ju fel eftersom det då tappar sitt gymnastiserande syfte.


Edward Gals övning i globen red han ju rakt fram med böjd hals utan intention att hästen skulle vara böjd i kroppen eller vika sig i halsen utan han har ju god kontroll på ytterbogen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 043
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp