Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jaha då har forumet upphört helt. Är det allt för att få tyst på de diskussioner som ändå varit livliga men som tydligen stört vissa?
Jag lovar att alla, även dom som gnällt över hackande på AR, kommer att sakna dem, det är ju några som diskuterat flitigt.

Kanske vill man ha tyst på alla forum?:confused: Diskutera inte, bukefalos är inget diskussionforum :o
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Skulle finnas ett prefix "rid-nördar" eller nåt :D
Då skulle alla oberoende av ridstil kunna diskutera hur djupt och flummigt man vill!
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Detta är inte rätt plats att diskutera detta, forumet Om Bukefalos är rätt plats. Kort är det så att detta var det sista underforumet som nu flyttats in under sitt huvudforum med hjälp av ett prefix.
Flytten kan innebära mer diskussion eller mindre det är svårt att veta, men att fler som kanske inte gick in på underforumet nu ser trådarna bör vara positivt.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jaha då har forumet upphört helt. Är det allt för att få tyst på de diskussioner som ändå varit livliga men som tydligen stört vissa?
Jag lovar att alla, även dom som gnällt över hackande på AR, kommer att sakna dem, det är ju några som diskuterat flitigt.

Kanske vill man ha tyst på alla forum?:confused: Diskutera inte, bukefalos är inget diskussionforum :o
Fast forumet har väl inte upphört utan bara bytt namn? (eller är jag helt ute och cyklar nu?) Jag uppfattade det som att namnbytet kom till för att öka aktiviteten på forumet, men jag kanske har läst alldeles galet?

Men hur som helst. Oavsett anledningen till namnbytet så borde vi väl kunna fortsätta diskutera precis som förut? Jag ser ingen anledning till att vi inte skulle kunna det. Prata på tycker jag!!
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Klassisk Ridkonst hette forumet tidigare, inte att förväxla med Klassisk Dressyr
Sorry. Skrev nog vad jag tänkte.
Men om jag tolkar dig rätt nu så är det som tidigare, bara det att forumet bytt namn.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jaha då har forumet upphört helt.

Du har ju helt rätt. Jag hade för bråttom häromdagen och tittade inte tillräckligt. Jag trodde verkligen forumet bara bytt namn. Så blind man kan vara. Detta tror jag är fel väg att gå. Jag tror diskussionerna blir färre på det här viset tyvärr.

KL (eller kanske till Immer)
En annan idé är att ha kvar ett forum, men lägga det som ett underforum på dressyr. Det är många som rider och tränar dressyr, men som går lite andra/alternativa vägar. Några av oss tävlar, men långt ifrån alla, så på dressyrforumet känner man sig inte alls hemma. Men dressyr är det ändå och på "ridning" känns det inte rätt.
Skulle det kunna vara en möjlighet?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Kan de bli färre:confused:- de som inte startas av "oss":angel:

Vilka menar du tävlar?
Som jag fattar det tävlar ingen här o menar att man då inte tänker på hästen- dålig ridning.

Vi andra som försöker skapa diskussioner tävlar inte heller längre. Fast man ändrar ju inte på sin ridning- bara på sin seriositet. man MÅSTE inte träna när det är skitväder osv. Har inte samma målsättning eller behöver träna på små detaljer som egentligen är viktiga. Man slarvar med hörnpasseringar, att rörelsen ska börja vid X o avslutas vid Y. Kan lalla runt mer....
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Okej, du pratar om vi/dom - men det låter som att vi/dom ändå är ganska lika ;)

Kan de bli färre:confused:- de som inte startas av "oss":angel:

Vilka menar du tävlar?
Som jag fattar det tävlar ingen här o menar att man då inte tänker på hästen- dålig ridning.
Menar du att just för att ingen tävlar här, tänker de inte på hästen? De rider dåligt.
Eller... Hur menar du?


Vi andra som försöker skapa diskussioner tävlar inte heller längre. Fast man ändrar ju inte på sin ridning- bara på sin seriositet. man MÅSTE inte träna när det är skitväder osv. Har inte samma målsättning eller behöver träna på små detaljer som egentligen är viktiga. Man slarvar med hörnpasseringar, att rörelsen ska börja vid X o avslutas vid Y. Kan lalla runt mer....

Vet inte, men det är väl att ändra på sin ridning? Låter som dålig ridning i mina öron :o

Jag har bara tävlat ett fåtal gånger i min ungdom, det var läskigt. Så jag kan inte säga att jag inte gör det "längre", jag har bara inte haft lust och känner mig lite rädd, men livet är ju inte slut än - kanske det vänder. Är inte riktigt sugen för det känns dyrt oxå. Känns mer givande då att lägga pengar på träningar så jag kan minska på mina kunskapsluckor. Inte är jag mindre seriös för för att jag inte tävlar. Jag är supernoga med hörnpaseringar, tränar små detaljer och följer 'vägen' från x-y. Iallafall är det min målsättning att vara så noga jag kan med vägar när jag rider på banan. Ute är jag supernoga med övergångar och försöker rida så bra jag bara kan utan att lalla runt. Ibland motionstränar vi, och håller då mer tempo framåt än att 'trixa' med övergångar och böjningar. Visst nån skogsmulleskritt med lite trav barbacka händer, men inte ofta. Sämre blir det när jag har problem med kroppen, eller är sjuk. Min häst får oftare vila än en häst som tävlar för jag hobbyryttar med heltidsjobb (o lite till) och hinner/orkar inte alltid rida/aktivera min häst 7 dar i veckan. Men när jag gör det, gör jag det för Kung o Fosterland :D (Sen är det ju naturligtvis så tragiskt att hur väl man/jag än vill så rider man/jag ju ändå alltid begränsad pga bristen på kunskap, som man/jag alltid hoppas övervinna. Precis som alla andra :) )

Jag trodde inte du var en sån slarver :eek: :D.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Kan de bli färre:confused:- de som inte startas av "oss":angel:

:rofl:

Det skulle bli så fantastiskt bra när alla vi "jobbiga" försvann och diskussionerna skulle flöda på nytt, ja men eller hur.. det har flödat rakt in på ridning för att forumet själv har upphört :grin:

Have fun här i fortsättningen

/fio som smyger tillbaka till fälttävlansforumet
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

***Delvis knapplån***

Jag påminner om vad Gunnar skrev i inlägg #183:

Detta är inte rätt plats att diskutera detta, forumet Om Bukefalos är rätt plats. Kort är det så att detta var det sista underforumet som nu flyttats in under sitt huvudforum med hjälp av ett prefix.
Flytten kan innebära mer diskussion eller mindre det är svårt att veta, men att fler som kanske inte gick in på underforumet nu ser trådarna bör vara positivt.

Fortsätt gärna diskutera skänkelvikningar i den här tråden, men synpunkter på förändringar i forumstrukturen ska luftas i forumet Om Bukefalos och inte här.

Immer
Moderator för AR&Barock
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Kan de bli färre:confused:- de som inte startas av "oss":angel:

Vilka menar du tävlar?
Som jag fattar det tävlar ingen här o menar att man då inte tänker på hästen- dålig ridning.
Jag syftar inte på någon speciell. Jag menar bara att de flesta av de som tränar dressyr på något alternativt sätt inte tävlar, men att det finns vissa som gör det. jag känner till några som tränar för både bokstavstränare och AR-tränare och tävlar. (sen vet jag inte om de skriver här, men gör de det inte så kanske de börjar? Det vet man ju aldrig)

Vi andra som försöker skapa diskussioner tävlar inte heller längre. Fast man ändrar ju inte på sin ridning- bara på sin seriositet.
Jag har gjort tvärtom. Jag har ändrat/breddat på träningsupplägget, men är absolut lika seriös nu som tidigare. Vi är väl alla olika!
Men det är ju det jag menar, att det borde finnas ett forum där man kan fortsätta diskutera dressyr som inte behöver vara kopplat till tävling. Som det är nu är det ju tävling som gäller på dressyrforumet och på ridning känns det mer som om det handlar om skogsridning, inridning osv. Inte så mycket dressyr precis. De som tränar drivet och seriöst, men utan att tävla borde få känna sig hemma någonstans också. (oavsett vilken inriktning man tränar efter eller vilka inriktningar man blandar)
man MÅSTE inte träna när det är skitväder osv. Har inte samma målsättning eller behöver träna på små detaljer som egentligen är viktiga. Man slarvar med hörnpasseringar, att rörelsen ska börja vid X o avslutas vid Y. Kan lalla runt mer....
Man måste inte vare sig man tävlar eller inte. Jag är noga för att jag vill helt enkelt. För mig har det ingenting med tävling att göra. Men målsättningarna har ändrats en del för mig, eftersom tävlingsbiten är borta, det har du rätt i.

Jag hoppas, hoppas att det ska fortsätta bli diskussioner trots att själva forumet inte finns kvar, men jag hoppas också att de provar en annan lösning än denna.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nu tänker jag förstöra tråden;)
Vad gäller den ursprungliga frågan, att trampa förbi tyngdpunkten.
Diskussionen landade ju snabbt kring endast övningen skänkelvikning men det finns ju andra övningar som också kan trampa förbi. Jag tänker på exempelvis en förböjd öppna eller förböjd sluta. Visserligen inser jag att de flesta här verkligen ser de övningarna som helt förkastliga (det är de säkert ut dressyrsammanhang).

Jag kan se en vits att, i lagom små mängder vilket då inte blir skadligt, tänja på gränserna. Detta i syfte att öka hästens flexibilitet och smidighet. Och att förbättra ryttarens kontroll: jag som ryttare ska väl helst kunna välja om det ska vara en TR-mässigt korrekt öppna, eller om jag väljer att tvära mer eller lite mindre. Lika med slutan.
Och skänkelvikning. Ja, i western rider man ju side-pass, som är betydligt kraftigare tvärning än en skänkelvikning, men det är samma rörelse som görs.

Det är en sak att på tävling följa TR och dess beskrivning av övningarna.
Men är det verkligen en nackdel att variera sig under träning? Jag inbillar mig att monotoni och nötning är skadligt för en häst. Att variera träningen på ett kontrollerat sätt borde vara bättre.
Eller?

Förutsättningen är förstås att man inte överarbetar och nöter samma övning, men det gäller ju även övningarna i den tappning som beskrivs av TR.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Oftast är det bara halsen som är förböjd.

Jag tror att folk inte vet vad som är tanken med skolorna.
De är till för att lära hästen att samla sig- att i Öppna böra sig med rak bakdel o på så sätt lyfta sina framdel- böjer bakre ledgångarna o blir lätt fram o kan kliva över. Slutan är ju lite annorlunda då hästen är friare i sin inner sida- om den nu inte hänger inåt som en del menar är det rätta.
Skolorna blir aldrig bra om man inte lära sig att RIDA i dem. det går inte att åka på bara.

Hur brant tvärningen blir är ju avhängigt av hur pass hästen kan böja sig o ändå kan behålla balansen. Därför är det av en orsak som man börjar med lite böjning- bogen in. Böjer man för mkt tja då sätter man hästen på pottan.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Klarar du det utan att få nackdelar i övriga ridningen så absolut!

Själv tänker jag ju att det är svårt nog att hitta "rätt" och eftersom hästar är vanedjur (och ibland lite bekväma av sig) kan det bli ännu svårare att hitta en bra teknik och belastning om man emellanåt gör sånt där hästen ska belasta annorlunda ("fel" utifrån sammanhanget).
Sen känns det lite som att man vill ha en balans i de rid- eller träningstimmar man samlar på sig.
Helst inte alltför mycket tid spenderat till dålig/mindre bra teknik (i den mån man kan styra det alltså, KAN man välja exakt hur hästen ska röra sig är det ju mer ett val än om man kämpar med att få till en bra teknik öht) eftersom tanken ju är att en bra belastning sliter mindre.

Hästarna går och bär vikt hela tiden. Bevisligen kan dom tåla mycket icke-ergonomisk belastning utan att gå sönder (fast till slut går ju tyvärr en del sönder..) men man vill ju ändå sträva efter så ergonomisk belastning som möjligt och försöka hålla det som en majoritet i träningen, samt såklart förbättra fysiken överlag och tåligheten så de klarar även icke-ergonomisk belastning i lite högre grad, westernhästarna är väl bra exempel på det eftersom en del rörelser är väldigt slitande för hästar som inte är väl härdade för det.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Skulle inte våga överböja i skolorna, det är svårt nog att få dem rätt som de är. Jag har inte finkänslighet nog att leka med dem. Vet att Anky talade om att man kunde rida överböjda diagonalslutor - gör det svårt på träning så blir en "vanlig" diagonalsluta lätt på tävling sedan. Men då snackar vi ryttare och hästar med, tja, något annorlunda förutsättningar... Det är långt långt bort i min värld.

Men på böjda spår kan jag använda svag överböjning, framförallt på 20 m volter och serpentiner - om jag ex vill länga i slutet av passet så brukar det gå jättebra att försiktigt flexa i den långa låga formen och leka med ställning och böjning. Men det är mer som streching.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Håller med där om att tänja på gränserna. Ibland behöver man göra 'fel' eller för mycket, på så sätt lär man sig ju vad som är rätt och 'lagom'. Ex. man rider en volt för böjd, nästa rider man för rak, och nästa igen så rider man i 'mitten' av dom. Ju mer känsla man har för det desto mer prickar man in 'mitten'. Man byter ut över-böjning mot -tvärning eller -samling, eller -längning. Hitta 'lagom' genom att ta ut svängen.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag kanske är för trött. Men jag fattar inte hur en skola kan vara FÖRböjd. Antingen böjer man och den blir mer eller mindre tvär. Men trampar hästen förbi är oftast bålen mindre böjd än halsen och IOM förbi-trampet det ingen skola mer i mina ögon. Då är det bara någon form av namnlös sidvärts.

Jag tycker dock absolut hästar ska tänja och stretcha för att kunna bli lösgjorda. De flesta rider hästar som är mkt stelare än de behöver vara.
Man vill ju ha en mjuk och smidig häst som är lätt att flytta hit och dit. Och som får en stor och luftig gång. Då håller de längre.
Jag tycker man ska behandla hästen som en gymnast IOM att vi kräver sånt fysiskt arbete av den. Då måste den också stretcha.

Jag rider på de flesta hästar bogen in och baken ut på volt. I början med liten tvärning. Men eftersom de kommer loss rejääääl. Först i skritt och sen i trav. Mindre tvärning i galopp givetvis. Och det bara som ren stretch, balans och
smidighetsövning. Sen rider vi annat.

Jag är ingen toppryttare. Men rida loss spänningar och få fram gång kan jag iaf. :p
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Det är en sak att på tävling följa TR och dess beskrivning av övningarna.
Men är det verkligen en nackdel att variera sig under träning? Jag inbillar mig att monotoni och nötning är skadligt för en häst. Att variera träningen på ett kontrollerat sätt borde vara bättre.
Eller?
Nej det är absolut inte någon nackdel att variera tvärning osv på träning, tvärtom, men hästen får ju inte vara förböjd i halsen för det. Böjningen ska vara i bålen, hela kroppen oavsett hur man varierar. Med en förböjd hals blir det ju ingen skola.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 022
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp