Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

KL
Jag har hört om de som inte tider dem för att de inte är samlande.
Jo, det har jag också hört, men för mig är det två olika saker. Skolorna är samlande, men skänkelvikning är lösgörande och eftersom rörelserna syftar till olika saker förstår jag inte varför man vill rata det ena. Visst vill vi ha hästar som kan samlas, men de måste ju vara lösgjorda först. I samlande syfte funkar ju inte skänkelvikningen, men det ena utesluter ju inte det andra. Jag hoppas det finns någon som helt ratat skänkelvikningar och kan tala om varför.
Och jag har hört om de som inte rider dem pga överrullningen i sidled i kotan. Kotan kan jag fundera lite kring. Men pallar en häst inte det kanske man inte bör rida på den alls.
Håller med.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Javisst är det bra även som förberedande för skolor.
då rider man med rak hals, bogen på plats o kan då lättare få äkta böjning. dvs i bålen.
har hästen lärt sig att böja sig vid bogen blir det mkt mkt svårare att få den sen att böja sig där den ska- där det är jobbigare för att den måste börja bära sig bättre.
Den ska böja sig bakom bogen- vid sadelgjorden/ bröstryggen.
Därför är innerskänkeln som den ska forma sig runt jäkligt viktig.
Det räcker inte med att sätta sig inåt.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Precis, därför tycker jag det är märkligt att folk säger sig kunna rida fina skolor men inte skänkelvikning.. eftersom skolorna kräver rätt mycket av både häst och ryttare vad gäller skicklighet. det är många saker som ska på plats när man rider en skola, jag minns när jag skulle lära mig rida dom, det var ju svårt! Kändes som att ben och händer försvann lite hit och dit... skänkelvikningen var ju mer rama in och flytta bara ena skänkeln : P
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jo en bra skola blir så småningom känslan av att rida käpphäst- den lyfter sin framdel.
att rida i en för lång o låg form samt att inte ha drivet bak som behövs- ger ingen utveckling till samling någonsin.
Hela tanken med skolan är att använda den för att få hästen att samla sig= skola till samling. för det krävs det aktiv o kunnig ridning- inte bara att..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Driv är hur viktigt som helst!

Ja man vill ju få upp den på bakdelen o med hjälp av böjningen så "bromsar" man upp framdelen o får den att börja vinkla sig mer bak. Har man då ingen bjudning kommer hästen bara att minska eller sakta av.

bjudning, halvhalter samt att inte heller driva den ur samlingen. Därför måste man ha en självgående häst som man kan få mer energi i bara med magen. att uppmuntra den att ta större mer undersatta kliv med inre bak kan man stundom göra med hjälp av att stimulera magmuskeln med sporren- eller peta med spöt- ta med det benet bättre- Tack:laugh:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jodå. Skänkelvikning med ganska lite ställning kan vara väldigt rakriktande, aktivera slappa bakben, och få sneda hästar att lyfta upp den rygghalva som försöker ducka undan från ryttaren - vilket i sin tur ger bättre samling.

Ja att skänkelvikning är bra träning som förberedande för samlande övningar är jag helt med på. Jag menade att skänkelvikning i sig inte är en samlande rörelse.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Och jag menar att det kan den visst vara, beroende på hur man rider den.

Det finns väl för övrigt väldigt få övningar som bara har en egenskap? Jag tycker att de flesta övningar kan användas för att förbättra flera steg på utbildningsskalan.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Och jag menar att det kan den visst vara, beroende på hur man rider den.
Då har vi lite olika uppfattning helt enkelt.
Det finns väl för övrigt väldigt få övningar som bara har en egenskap? Jag tycker att de flesta övningar kan användas för att förbättra flera steg på utbildningsskalan.
ja visst har övningarna många syften och kan varieras på olika vis och i olika kombinationer, men övningarna klassas ju oftast efter huvudsyftet med dem. (som i tex Ridbandboken) Jag gick inte in på detaljer, men jag tycker det är skillnad på lösgörande rörelser och samlande rörelser. Övningar och rörelser kan ju självklart användas på olika sätt och vara till nytta för alla olika delar i utbildningsskalan/alla pusselbitarna
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag börjar också tidigt med skänkelvikning, helt enkelt för att göra hästen lydig för sidförande skänkel. Jag börjar tidigt också med "bogen in" och "baken in" som sedan förvandlas mer och mer till öppna resp. sluta i takt med att hästen blir starkare.
Alla dessa övningar gör jag gärna också efter vägen också där man kan ha vägkanten som riktmärke.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

hakar på och lägger till...och en annan fördel med att göra rörelserna ute är att man oftast får mer bjudning på köpet . Lättare att lära in på unga hästar då.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Precis! Det blir lite mer logiskt kan man väl säga, man är på väg framåt, inget staket eller vägg hindrar och bromsar upp den unga hästen. Vägarna är bra till mycket...
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

På så sätt har jag den bästa ridbanan, för den är ca 100 x 50 osådd sandmark så det är inte mycket broms där! Tvärtom är det mycket lätt att dra ett rejs när det börjar bli för tråkigt och dom förvända galopperna har aldrig varit lättare att träna = D Men vägarna är ett bra komplement!
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag börjar också tidigt med skänkelvikning, helt enkelt för att göra hästen lydig för sidförande skänkel. Jag börjar tidigt också med "bogen in" och "baken in" som sedan förvandlas mer och mer till öppna resp. sluta i takt med att hästen blir starkare.
Samma här, baken och bogen in kan man ju också utveckla till bakdels och framdelsvänding och sedan skrittpiruett. Tycker det är mest logiska sättet att träna in dom eftersom man lär dom att trampa runt ordentligt innan man centrerar dom (alltså inte riskerar alls lika lätt att dom bara skruvar runt och fastnar med inner i marken). Samma som du säger med skolorna, har dom lärt sig trampa och blir starka där kan man öka kraven och dom kan göra det på alla möjliga linjer och i alla gångarter
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Samma här, baken och bogen in kan man ju också utveckla till bakdels och framdelsvänding och sedan skrittpiruett. Tycker det är mest logiska sättet att träna in dom eftersom man lär dom att trampa runt ordentligt innan man centrerar dom

Absolut! Jag börjar med bakdels-"tänk" på enklast möjliga vis, genom att leda med innertygeln och sitta med, med vändande skänkel intill. Enda målet då är att hästen följer med i vändningen och verkligen rör på bogarna. I takt med mer styrka och utbildning ökar kravet på centrering. I början är ytan stoooor. Dessa vändningar är också väldigt lösgörande tycker jag.

Fast nu blev jag avundsjuk på din ridbana :bump:

Här har vi tradionella mått, 20x60, men lilla hästen har mycket motor som inte varvas upp nämnvärt mer ute.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

KL
Gammal tråd, jag vet.

Satt o funderade...

Hur skiljer sig hjälperna för er mellan skv, öppna och sluta?
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Varför undrar du:confused:

du anser.. ansåg att böjningen i bålen fick man via säte/ vikt.

då är det ju ännu enklare med sk. vikn. sitt rakt o ..........tja med vad:confused:

såg btw att man inte vill ha fortsatta riddiskussioner o äntligen kan skriva om enbart utrustning .

Tack o hej:laugh:

Ska bli intressant o se om ngn riddiskussion överhuvudtaget blir till nu...När allt redan är fullkomligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Men nu heter det ju AR och Barock så då måste man kunna ställa massor av frågor om AR och Barock (och vad är skillnaden:confused: )

:D

Men Kookaburra, skänkelvikning rids nog inte i AR så du får kanske flytta din fråga ;)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Oj, jag såg inte att något ändrats på forumet? Får man inte fråga frågor längre? ...men flera har ju sagt att de skvikar! ...nu är jag förvirrad. :confused:

Axel: Ren nyfikenhet, räcker det :) ? Jag har hört att många gör olika, så jag blev nyfiken. ...var står det att man inte får diskutera här? Jag har missat något "stort" känns det som... Vad har hänt?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp