Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag har problem med det hela tiden, men det kanske bara är jag?
För mkt av det ena, så jobbar jag med det aha, då blev det bra men för lite av det andra å så håller jag på. Jag upplever att balansen är oerhört svår. Det är då man kan dra nytta av ett "färdigt", väl beprövat system och duktiga tränare som varit med förr. För de kan då tala om för mig om det är en stor "katastrof" dvs något jag måste ta itu med direkt eller en liten "katastrof" ,som jag kan fortsätta lita på processen.

Förstår du vad jag menar eller svamlar jag? Trött.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

jo eh nä.. inte riktigt. Klart att vissa delar hamnar på efterkälken om man har fokus på andra delar, inte så att det blir på bekostnad dvs blir sämre utan kanske att vissa delar inte utvecklas för att man håller på med annat. Men det kanske var så du menade :)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Ja i en skänkelvikning går ju hästen framåt och åt sidan. Går hästen för lite framåt i rörelsen är det bättre (tycker jag) att rida rörelsen med svagare tvärning. Tex på förlängda hörnlinjen.
Varför? Vad blir skillnaden menar du?
Om hästen inte kan gå framåt bör man heller inte kräva att den ska gå åt sidan. en sak i taget.

Tänk om fler skulle sätta sin egen komfort åt sidan o titta på var hästen sätter sina bakben. Inunder ryttarens gump eller bakom?

tänk er när ryggsäcken sitter fel eller när släpkärran är fellastad.
De fysikaliska lagarna kan ingen ändra på.

vad lyfter den då upp?
Endast sin egen bakdel är min uppskattning.
därför ska man inte rida i kort trav som vissa tror är samlat. Förvisso blir den markbunden o bär då med alla 4, men så är det ingen som har tänkt sig uppbyggande travarbete.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

jo eh nä.. inte riktigt. Klart att vissa delar hamnar på efterkälken om man har fokus på andra delar, inte så att det blir på bekostnad dvs blir sämre utan kanske att vissa delar inte utvecklas för att man håller på med annat. Men det kanske var så du menade :)


Ett exempel kanske kan vara om man vill kräva lite mer i styrketräning från hästens sida. Begära en jobbig övergång t ex. Man kanske tar risken att tappa i avspändhet för stunden för att tänja på gränsen, men på sikt har lättare att få ett till snäpp även i avspändhet när man jobbat tillbaka det och har förbättrad styrka/balans i hästen med sig från den träningen. :)

Det mesta hänger ju ihop på ett eller annat sätt, så jag brukar försöka se det som cykler där man försöker hitta en balans och tajming i vad man behöver träna när, hur mycket, hur ofta, i vilken ordningsföljd osv. Försöka att inte missa pusselbitar för att man är rädd för att "tappa", men såklart även jobba igen det man isåfall tappat för stunden - jobba på olika saker och med olika fokus så man inte fastnar i den ände man tror att man ska dra i för att lossa knuten, när man oftast hade tjänat mer på att dra lite i taget från olika håll och lossa på knuten.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Varför? Vad blir skillnaden menar du?
Om hästen inte kan gå framåt bör man heller inte kräva att den ska gå åt sidan. en sak i taget.
Nej om hästen inte kan gå framåt är det en annan sak. Jag skrev om hästen går för lite framåt rider jag hellre en skänkelvikning med mindre tvärning. =underlätta för hästen. Man får ju anpassa efter hästen och situationen.
Tänk om fler skulle sätta sin egen komfort åt sidan o titta på var hästen sätter sina bakben. Inunder ryttarens gump eller bakom?
Vad har rýttarens komfort med detta att göra?? fattar inte.
tänk er när ryggsäcken sitter fel eller när släpkärran är fellastad.
De fysikaliska lagarna kan ingen ändra på.
Om ryggsäcken sitter fel eller kärran är fellastad får man sätta rätt ryggsäcken först eller lasta om släpkärran innan det går bra att bära eller dra. Inget konstigt med det. Nu är det så länge sedan jag skrev det inlägg du svarat på så jag minns inte vilken situation vi ens diskuterade, men jag svarar direkt på vad du skrivit.

därför ska man inte rida i kort trav som vissa tror är samlat.
Man kan väl rida i kort trav om man vill, men inte förväxla det med samlad trav. Det är ju inte samma sak. Vad har detta med skänkelvikningen att göra?
Måste gå tillbaka i denna tråd och se vad vi diskuterade för nu känns det mest förvirrande.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nej om hästen inte kan gå framåt är det en annan sak. Jag skrev om hästen går för lite framåt rider jag hellre en skänkelvikning med mindre tvärning. =underlätta för hästen. Man får ju anpassa efter hästen och situationen. Vad har rýttarens komfort med detta att göra?? fattar inte.
Om ryggsäcken sitter fel eller kärran är fellastad får man sätta rätt ryggsäcken först eller lasta om släpkärran innan det går bra att bära eller dra. Inget konstigt med det. Nu är det så länge sedan jag skrev det inlägg du svarat på så jag minns inte vilken situation vi ens diskuterade, men jag svarar direkt på vad du skrivit.

Man kan väl rida i kort trav om man vill, men inte förväxla det med samlad trav. Det är ju inte samma sak. Vad har detta med skänkelvikningen att göra?
Måste gå tillbaka i denna tråd och se vad vi diskuterade för nu känns det mest förvirrande.

I min värld försöker man sig inte ens att gå in en tvärning när hästen inte ens bjuder rakt fram. Tvärningen i sig bromsar o då får man inte ut ngt av det om hästen inte ens kan trava på rakt.

Man ska göra lätta övningar för hästar o att variera tempo o ha egen bjudning är A i ABC
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Ibland tror jag att du VILL att folk ska ha fel. Så du tolkar texten så att det blir det.

Jag håller ju inte alltid med Biggan och vi känner inte varann. Så det är inget svar för att jag känner spec starkt för just Biggan. Men just här tycker jag du går på lite väl hårt för ingenting.

Som jag läser det så menar Biggan att man som ryttare råkat tvära mer än hästen klarar. Givetvis gick den fram innan etc. Men när man sen skulle rida skänkelvikningen så råkade man be om mer tvärning än hästen klarade gå fram tillräckligt i. Så man fick för mycket broms av tvärningen. Då menade hon att man då minskar tvärningen för att underlätta för hästen att gå fram.
Så läste jag det iaf.

Och jag tror de flesta av oss råkat tabba till iaf någon skänkelvikning. Märkligt vore annars.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

haha, alltså, jag undrar om du har tråkigt ;)

om man väljer att plocka upp tjafsdiskussionen kl 00.14 en söndagmorgon när det varit tyst i tråden ang. detta i flera dagar, så kan jag inte låta bli att undra ;)
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Fast nu var det ju faktiskt så att det var axel som drog upp en tråd som varit död i två månader, genom att svara på ett av biggans inlägg varpå biggan svarade tillbaks :cool:
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

haha, så långt tillbaks noterade jag inte datum och tider, fastnade mest för klockslaget 00.14. men sak samma då :D
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

haha, alltså, jag undrar om du har tråkigt ;)

om man väljer att plocka upp tjafsdiskussionen kl 00.14 en söndagmorgon när det varit tyst i tråden ang. detta i flera dagar, så kan jag inte låta bli att undra ;)

Nej jag har inte tråkigt, men det var precis vad jag tänkte när jag såg att jag fått en fråga om någonting jag skrev för 2 månader sedan. Varför det togs upp igen har jag ingen aning om, (det får du väl fråga den som tog upp det) men jag ville ändå svara eftersom frågan var riktad till mig.
P.S Strax efter 24-tiden är inte morgon för mig utan sen kväll. Hur tidigt går du upp egentligen?:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag ser självklart framför mig en häst som drar benen efter sig- inte en som har påskjut därbak. Den kommer obönhörligen att dö även om man begär mindre.

du skriver så otydligt. Det står inte att hästen går saktare för att man oxå vill tvära.
Skänkelvikning är ju inget som folk här nyttjar i så stor utsträckning iom att Mäster anser den just vara onödig i egenskap av vad tråden kallas för....

Varför ska man göra det svårt för hästen genom att rida i kort trav?
Den tar då kortare steg o hur i hela friden ska den då oxå träda över framåt o åt sidan.
Nej den behöver ta stora energiska kliv för att lätt ta sig i sidled. DÅ är det enkelt.

Ryttaren har ett ansvar i att se till att hästen rids i gynnsamt tempo för att kunna utföra uppgiften o det är även densammes uppgift att se till att det funkar genom hela rörelsen- inte hästens.
Sätt upp en annan pilot o hästen kan.. snarare förstår.

Jag ser det som självklart att man börjar ,med en svag tvärning o behåller flytet- det som är A o 0- bibehållen takt o tempo.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag förväntar mig att du ska ta mitt inlägg som att jag inte vet vad jag pratar om o förklara vinsten med att tvära med korta steg!
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Du svarade mig i förra inlägget. Dock lät det som en fortsättning på svar till Biggan. Nu har du svarat dig själv och bett att den som skrev det inlägget ska svara. Jag vet inte vem du vill ska svara. Jag kan inte se att jag skrivit otydligt i tråden.

Jag håller med om att kliven ska vara långa. Annars får man inte samma stretchande och lösgörande effekt.

Det enda jag reagerade på var att du känns som du ibland söker konflikter medvetet. Du läser in inlägg lite med egen tolkning. Du läser det du vill och tolkar det som du vill.
Jag tror inte Biggan skrivit ngt om kort trav eller korta steg. Ändå pratar du om det.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Nej jag svarade på min egen knapp...men menat till biggan.

konflikter:confused:
Nej men det är svårt med ngn som inte vill sätta sig i vad som diskuteras o som ända svarar om ngt allmänt
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag tror inte Biggan skrivit ngt om kort trav eller korta steg. Ändå pratar du om det.
[/QUOTE]
(Även till Axel:)
Du har rätt. Jag har inte skrivit någonting om korta steg.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Jag tror inte Biggan skrivit ngt om kort trav eller korta steg. Ändå pratar du om det.
(Även till Axel)
Du har rätt. Jag har inte skrivit någonting om korta steg.
 
Sv: Varför tabu att "trampa förbi" tyngdpunkten?

Som sagt. Korta steg har jag inte pratat om. Nu var det så längesedan jag skrev i den här tråden så jag måste gå tillbaka för att se vad det kan vara du menar. Jag svarade någon tidigt i tråden och jag visste såklart vad det var jag svarade på då. förstår inte varför du tror annorlunda.

Kollade nu. Jag höll med "Europa" när hon skrev att om hästen förlorar påskjutet i skänkelvikningen så har man gjort fel. Jag lade till att jag i ett sådant läge hellre skulle rida i svagare tvärning. Det var allt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 080
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp